wordt er op fokmerries gereden?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
araber

Berichten: 2054
Geregistreerd: 09-11-01
Woonplaats: ergens op deze wereld!

wordt er op fokmerries gereden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-07-02 18:15

rijden ze in fokkerijen eigelijk op hun fomerrie's die elke jaar een veulen krijgen dat vroeg ik me namelijk af en waarom niet, omdat ze geen tijd hebben of het voor de merrie te zwaar is?
en waarom wel?

[Edit] titel [/edit]


Toess

Berichten: 12028
Geregistreerd: 27-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-02 19:41

Ik heb op fokmerries gereden (Bonanza is ook fokmerrie)
Ik reed heel intensief met ze, gewoon zoals menig ander paard, natuurlijk wel voorzichtiger omdat het hele dure paarden waren (erg goed papier, ster, super veulens, enz..) Heb ook aan wedstrijdjes meegedaan, kortom gewoon zoals elk ander paard, waarom ook niet?
Alleen het veulen enzo dat is ff anders, ik stopte 2 weken voor de uitgerekende datum (over het algemeen, had de merrie eerder geen fut meer dan stopte ik eerder) en 2 weken na de geboorte pakte ik ze weer op (ook dit hing weer helemaal van de situatie af)...

<3 Trotse mama van R obin (2007) & M ilan (2013) <3

Dyonne
Moderator Informatief en Markt
May the horse be with you!

Berichten: 30594
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Nijkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-02 07:57

Ik heb een merrie gereden die dit jaar voor het eerst veulende. Ik ben al maandeen voor de geboorte gestopt dit omdat ik al eerder moest stoppen i.v.m ziekte. Ik kon toen de conditie niet echt meer opbouwen. De conditie kan bij haar ook nooit top worden i.v.m chronische kortademigheid. Ik ben dus 1,5 maand voor de uitgerekende datum al gestopt met rijden. Ze staat nu in het land en ik wil het van de winter wel weer een beetje opbouwen als ze op stal staat. Als het goed is krijgt ze aankomend jaar weer een veulen. Dus is het rijden maar voor een paar maanden, maar dat geeft niet.

Cob = top! Eens een Welsh Cob, altijd een Cob!
[IM] De strijd is gestreden, rust zacht Maybel |( 10-06-2003 - 10-10-2013

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-02 08:11

Er word bij sommige fokkerijen wel gereden op de merrie's, sommige niet, wij doen het niet wegens tijdgebrek, en omdat we er zat hebben die niet hoeven te veulenen.

phoenix4ever

Berichten: 4350
Geregistreerd: 18-03-02
Woonplaats: Vilafranca del Penedes (Barcelona)

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-02 10:26

ik zou niet weten waarom niet. het is juist goed om de rug goed sterk te maken, dan verlooptde dracht veel makkelijker en als de merrie goed soepel is dan zal de bevalling makkelijker verlopen en natuurlijk is een goede conditie erg belangrijk.

PHOENIX

"We do not inherit the Earth from our Ancestors, we borrow it from our Children."

WendyBZ

Berichten: 13133
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Marum

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-02 10:34

Ik deed het ook altijd, meestal tot een paar weekjes voor de uitgerekende datum, daarna alleen stappen, in de wei of naar buiten. Na de geboorte weer rustig aan beginnen, gewoon met het veulen erbij.

Horse Pleasure
Berichten: 2760
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-02 19:00

ik wil gewoon op mijn drachtige merrie blijven rijden maar ga niet meer met haar naar concoursen. zou op zich makkelijk kunnen maar ik doe het persoonlijk liever niet.

parouscha

Berichten: 16951
Geregistreerd: 21-04-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-02 19:45

als je een grote fokkerij hebt doe je het niet meer als je een stuk of 6 paarden hebt.

          *Many people walk in and out of your life,
          but only true friends...
          will leave a footprint in your heart *

janna

Berichten: 4535
Geregistreerd: 08-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-02 21:50

d
Laatst bijgewerkt door janna op 20-03-22 15:39, in het totaal 1 keer bewerkt

-

abcfgd1

Berichten: 5646
Geregistreerd: 22-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-02 09:50

phoenix4ever schreef:
ik zou niet weten waarom niet. het is juist goed om de rug goed sterk te maken, dan verlooptde dracht veel makkelijker en als de merrie goed soepel is dan zal de bevalling makkelijker verlopen en natuurlijk is een goede conditie erg belangrijk.


Misschien omdat er mensen zijn die 100 fokmerries hebben?!
En daarnaast ook nog genoeg sportpaarden?

Niet iedereen heeft maar 1 of 2 fokmerries.

Op veel grote stoeterijen word er dus niet op de fokmerries gereden.
het kan wel, maar wegens tijdgebrek gebeurt het gewoon niet.

Er zijn zelfs rubrieken op sommige keuringen voor bestgaande fokmerrie onder den zadel.

kuss
Frederike

Adriana

Berichten: 11102
Geregistreerd: 26-10-01
Woonplaats: Haselau

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-02 10:12

O bij ons wordt er wel op de merries gereden, en die paarden kunnen ook goed presteren.

Gr. Adriana

Jantien

Berichten: 6469
Geregistreerd: 25-03-02
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-02 10:44

Het lijkt mij zelfs wel handig om te weten of je merrie onder het zadel ook kan presteren. Op papier kan het allemaal wel zo mooi klinken maar je paard moet toch ook bruikbaar zijn. En op zich hoeft de dracht geen probleem te zijn, zeker in het begin (wanneer je paard drachtig is, niet net na het dekken/insemineren). Wanneer die buik nog niet in de weg zit kunnen ze prima lopen!

The universe is a big place. But it's okay - you'll grow into it.
-Carl Munson-

Dennis

Berichten: 31456
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-02 07:20

Dien is ook fokmerrie en daar rijd ik ook op. Tot dat ze zelf aangeeft dat ze het niet meer leuk vind en last van haar giga buik krijgt. Maar ik ben ook niet zo'n fanatieke ruiter en ze loop dan ook niet op hoog nivo(niet op wedstrijd vanwege een ongeluk, loopt niet helemaal zuiver maar heeft er geen last van. Ongeveer L-nivo thuis en lekker in het bos).

Super fijn voer bestel je hier: https://equilin.eu/?partner=217
*Als je haar voor je ogen waait, als je jas om je lichaam draait, als de wind langs wangen aait, weet dat ik je mis* - Acda en de Munnik

Jurga

Berichten: 18554
Geregistreerd: 06-05-01
Woonplaats: Ede/Lunteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-02 09:55

Janna, wat goed dat ze drachtig is nu! Wie is ook alweer de gelukkige? Wel balen dat je nu een tijdje wat minder kunt doen, maar ze is nog jong genoeg, niet dan?

So tell me where you are / Tell me how you feel / Tell me what you need / Just tell me how you feel / And let it all just rain on me. ~ Kane

janna

Berichten: 4535
Geregistreerd: 08-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-02 17:24

d

-


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: MariekeS_ en 48 bezoekers