kruising tinker laten keuren???

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Tin
Berichten: 3715
Geregistreerd: 29-04-02

kruising tinker laten keuren???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-07-02 19:47

Ik heb dus een kruising tinker zoals ik het dus even noem hij is dus half tinker en half een ander ras waarvan ik niet weet welke.Maar nou wil ik hem dus laten keuren.
Een paar maanden geleden had ik al een mailtje gestuurd naar het tinkerstamboek met de vraag of ik een kruising wel kon laten keuren,die vrouw zei dat het wel kon als hij de kenmerken van een tinker had.
Jordy is wel gevlekt en hij heeft ook aan alle benen sokken,hij heeft best wel lange manen.Ik vindt hem zelf wel op een tinker lijken alleen zijn hoofdje niet,woensdag heb ik foto's dus dan zal ik proberen een foto neer te zetten kunnen jullie kijken wat jullie vinden.
Ik ben er dus nog niet uit of ik het wel wilt doen dat komt ook omdat ik nog een paar vragen heb over het stamboek enzo wat ik nog wil weten is waarvoor een stamboek nou precies is en of je in het stamboek(volgens mij is dit heel logisch)ook de naam van de vader en moeder erin moet staan(zo van dat ze weten door wie die gedekt is en zijn afstamming dan weer is)
En hoe gaat zo'n keuring waar letten ze op en heeft iemand ervaring met de nederlandse tinkerkeuring???
Zou iemand mij wat kunnen vertellen over een tinkerkeuring en mijn vragen kunnen beantwoorden??
Ik hoop het groetjes Simone


Rhaia
Berichten: 768
Geregistreerd: 04-05-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-02 19:59

Hoi Simone,

Ik heb de foto in je profiel ff bekeken en ik vind dat het heel erg op een tinker lijkt en dat je best aan die keuring mee kan doen. Ik ben in november 2001 zelf naar een keuring geweest van het Nederlands tinkerstamboek, maar mijn half-tinker werd afgekeurd omdat hij te weinig kenmerken had.... Hij was te klein en te tenger.
Als je meedoet en je paardje word goedgekeurd dan betekent dat dat hij papieren krijgt en dus "meer waard" wordt. Omdat dit een stamboek is wat nog niet zo lang bestaat is het mogelijk om met een paard waarvan de ouders onbekend zijn in het stamboek te komen. Dat heet een registerhengst of merrie, als er daarna uit jouw paard een andere tinker komt heet dat een stamboektinker.
Op de site van het stamboek staat precies beschreven waar een tinker aan moet voldoen, daar wordt ook op gelet tijdens de keuring.

Groetjes en succes, Eline

Er is een groot verschil tussen het hebben van een mening en het vormen van een mening op basis van door anderen ingegeven subjectieve informatie.

Tin
Berichten: 3715
Geregistreerd: 29-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-07-02 20:10

Wat jammer dat jouw tinker is afgekeurd,bedankt voor je informatie ik ga zo maar eens ff kijken op de site van het tinkerstamboek maar ik ben nu al een stuk wijzer bedankt!

abby
Berichten: 1664
Geregistreerd: 31-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-02 22:01

Hoi Jordy,

Wat ik interessant vind aan je vraag is dat je weet dat Jordy een kruising is, maar dat je niet weet waarmee hij gekruist is. Waar baseer je het op dat hij eeen kruising is?

Tin
Berichten: 3715
Geregistreerd: 29-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-07-02 18:52

Tja...toen ik hem kocht werd mij verteld dat hij een kruising was en dat ze niet wisten waarmee.Verder vindt ik Jordy wel een beetje een smal hoofd hoofd hebben vergeleken met andere tinkers

abby
Berichten: 1664
Geregistreerd: 31-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-02 19:16

Het criterium ´smal hoofd´ is maar betrekkelijk hoor. Mijn Tinker draagt een doodnormaal maatje Cob-hoofdstel, met maatje 11,5 cm qua bit. Ook niet echt een groot en breed hoofd! Ik weet niet bij wie je hem gekocht hebt? In ieder geval, er zijn een aantal typen te onderscheiden binnen het Tinkerras. Mijn Tinkermerrie hoort tot de Romany Grai, het type waar heel veel Welsh-bloed in zit. Haar dochter is ook een Tinker, waarschijnlijk hetzelfde type, maar is pas twee dus helemaal zeker kan ik het niet zeggen nog. Je hebt ook nog de Vanner en het Romany Cob type en ook de Scudder. De Scudder is het lichtste type en heeft tevens het minste behang. Dit zijn vaak kruisingen met dravers. Deze Tinker hebben dan ook erg veel moeite met de galop (geldt ook wel voor Vanner en Romany Cob, maar dat heeft dan meer te maken met hun zware bouw, en niet met het gangenwerk op zich). Het enige dat je kunt doen is haar laten keuren! Op de site van het stamboek (http:/www.tinkerstamboek.nl) vind je de keuringsdata voor dit jaar!

Tin
Berichten: 3715
Geregistreerd: 29-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-07-02 21:20

oh ik wist niet dat er allemaal verschillende types waren??///!!! ik heb Jordy gekocht bij BMstables in prinsenbeek


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: vossenhol en 53 bezoekers