Is er markt voor B-register paarden?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
germie

Berichten: 25921
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Is er markt voor B-register paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-05-07 17:20

Omdat ze ongevraagd (terwijl ik aan het werk was) een twenterhengst (nrps papier) bij mijn kwpn stamboekmerrie hebben laten lopen is mijn paard dus drachtig (en stokkreupel Boos! ). (details wil ik wel via pb geven).
De afstamming niet eens zo'n hele erge ramp is (vader is van Ferrolan X Romantico, merrie is Lennard X Zeoliet), maar wel ongevraagd en ik heb altijd gezegd dat ik pas wil fokken als ik het veulen zelf kan houden.
Ze is inmiddels gescand en het veulen is al 5.5 cm groot, maagje, hartje, ribbetjes waren al zichtbaar (geslacht nog niet). Het zal ong. eind december (kerstkindje) geboren worden. Volgens de veearts is het niet verstandig om het veulen er nog uit te laten halen, hier zitten meer risico's aan dan aan het veulen gewoon geboren laten worden. Dus ik heb nu een drachtige merrie. De meeste merries zijn in de wintermaanden niet vruchtbaar, de mijne dus wel. En de twenterhengst dus ook. Hoewel de kreupelheid nu eerste prioriteit heeft zit ik natuurlijk straks met een veulen waar ik niet om gevraagd heb.
Is het verstandig om zo'n veulen gewoon in het B-register te registreren? Om de naam van de vader op papier te krijgen, heb je dan ook haren/dna nodig? (vader is immers bekend).
Is er wel markt voor B-register dieren? Of belanden ze met een beetje pech in de salami?
Zijn er andere stamboeken waar je kunt registreren en dan volledig papier kunt krijgen?
Of kun je beter gewoon onbekend /onbekend op een paspoort laten zetten? (dus helemaal niet registreren)
Ik kan het veulen niet houden, dat is 1 ding wat zeker is. Het zal dus verkocht moeten worden.
Ze zeggen wel eens 'beter mee verlegen dan om verlegen', maar of dat in dit geval ook opgaat Verward

Kunnen we toch de conclusie trekken dat papier er wel toe doet? Men zegt altijd op een papier kun je niet rijden, maar wie koopt er nog een paard zonder papier?
Laatst bijgewerkt door germie op 09-05-07 17:55, in het totaal 2 keer bewerkt

Sinds 2014 gediplomeerd instructeur en sinds januari 2021 mag ik zelfs instructeurs opleiden. Ik mag lesgeven in alle disciplines en alle niveaus. Lijkt instructeur worden je ook geweldig? Of wil je gewoon meer weten? Stuur maar een pb.
Alles met respect voor mens, dier en natuur.


Alja

Berichten: 25582
Geregistreerd: 05-10-02
Woonplaats: Emmercompas-cuum

Re: Is er markt voor B-register paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-07 17:21

ik denk dat je er net een liefhebber voor moet vinden....

ONDERSCHRIFTLOOS

fjordnina
Berichten: 8861
Geregistreerd: 14-10-05

Re: Is er markt voor B-register paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-07 17:32

Ik zou in ieder geval degene die de hengst bij jouw merrie heeft gezet verantwoordelijk stellen. Hij betaald de medische kosten en neemt ook jouw veulen over. Hij heeft zo knullig gedaan, dan is hij ook degene die het op zal moeten lossen.

Om even op je vraag in te gaan. Ik denk niet dat je dit paardje heel gemakkelijk verkocht krijgt.

Elisa2

Berichten: 37050
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Is er markt voor B-register paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-07 19:53

Je krijgt hem wel verkocht,maar niet voor veel geld denk ik

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

germie

Berichten: 25921
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Re: Is er markt voor B-register paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-05-07 21:09

Wat noem je niet veel geld? KWPN veulens brengen tussen de 1500 en 3000 op zeg maar. En zoeentje? Kwalitatief hoeven ze niet onder te doen voor hun 'stamboekbroertjes', maar niemand wil ze.
Wel vreemd hoor. Iedereen zegt altijd dat papier er niet toe doet omdat je er toch niet op kunt rijden, maar als het puntje bij paaltje komt wil niemand een B-register hebben (ik zou er zelf ook niet zo snel eentje kopen). En dan opeens zijn predikaten in de pedigree wel belangrijk

Sinds 2014 gediplomeerd instructeur en sinds januari 2021 mag ik zelfs instructeurs opleiden. Ik mag lesgeven in alle disciplines en alle niveaus. Lijkt instructeur worden je ook geweldig? Of wil je gewoon meer weten? Stuur maar een pb.
Alles met respect voor mens, dier en natuur.

fjordnina
Berichten: 8861
Geregistreerd: 14-10-05

Re: Is er markt voor B-register paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-07 21:12

5/600 euro heb je het wel gehad. Aangezien het nog een pony hengst was als ik het goed heb.

Crista

Berichten: 3020
Geregistreerd: 12-01-04
Woonplaats: Zoetermeer

Re: Is er markt voor B-register paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-07 21:13

ik denk idd dat je er net iemand voor moet vinden... voor een papierloos paard...
of je kom tuit bij manege e.d.

maar kan iemand mij uitleggen wat B-register precie inhoudt, want de ouders zijn toch bekend?

Ik heb zelf 1 papierloos beestje en 1 paardje waarvan de vader wel bekend is enzo alleen de moeder heb ik alleen een naam van (is geen kwpn maar nrps, wee tniet of dat verschillend is)

If you act like you've only got fifteen minutes, it'll take all day. Act like you've got all day and it'll take fifteen minutes. ~ Monty Roberts

germie

Berichten: 25921
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Re: Is er markt voor B-register paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-05-07 21:23

Ponyhengst? Nee hoor, de vader was laatst al 1.66, dat is absoluut geen pony. Ik zou niet weten waar je dan vandaan haalt dat het een pony zou zijn Verward
Ferrolan X Romantico X Eduard
Als veulen eerste premie gehaald + uitnodiging Ermelo (maar niet geweest). Hij is voor mij niet zo interessant omdat hij niet springgericht genoeg gefokt is (qua bloedlijnen past het wel redelijk bij mijn merrie, maar zelf had ik er nooit voor gekozen). Maar op zich is er met de vader niet zo veel mis. Hij is overigens te koop.

Hier was de vader ong. 18 maanden oud:
Afbeelding

Het grootste probleem bij deze combinatie is dus niet de vader op zich, maar het feit dat hij niet goedgekeurd of erkend is (is hij zowieso nog te jong voor).
Op zich hoeft er uit deze combinatie geen minder veulen te komen dan uit een 'erkend kwakje'. Maar dat papier is toch wel heel belangrijk.

Voor mij is het belangrijkste dat m'n paard eerst weer klaar komt (ze onlast voor nog volledig en achter is te dik) en dan kan ik over het veulen in gaan zitten. Maar dat veulen zit mij ook wel dwars hoor, ik heb er niet voor gekozen. En nu heb ik dus straks 2 paarden, maar niet op de manier zoals ik het zou willen. En voor de salami doe ik het natuurlijk ook niet.

Sinds 2014 gediplomeerd instructeur en sinds januari 2021 mag ik zelfs instructeurs opleiden. Ik mag lesgeven in alle disciplines en alle niveaus. Lijkt instructeur worden je ook geweldig? Of wil je gewoon meer weten? Stuur maar een pb.
Alles met respect voor mens, dier en natuur.

hananya

Berichten: 1047
Geregistreerd: 26-04-05

Re: Is er markt voor B-register paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-07 22:05

Ik denk dat je eerst maar eens moet kijken wat eruit komt...

Als het een mooi veulen is dat leuk/goed kan bewegen, is het altijd wel redelijk verkoopbaar.
Om mee te fokken is zo'n dier natuurlijk niet de eerste optie, (tenzij de hengst in de toekomst nog eens wordt goedgekeurd) maar als sportpaard is zo'n dier prima te gebruiken.

Ik zou er overigens wel gewoon een papier bij aanvragen. Mocht het later als sportpaard nog eens doorverkocht worden kan diegene er tenminste een afstamming bij geven...

Caresse07

Berichten: 9394
Geregistreerd: 19-02-07
Woonplaats: Bij Flipje

Re: Is er markt voor B-register paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-07 22:09

Ik denk inderdaad ook dat als er een leuk sportpaardje uitkomt, je het nog prima verkocht krijgt. Er zijn toch nog wel genoeg mensen die niet om het papier geven. Als ik een leuk paard zou willen kopen dan is het papier voor mij dus niet het belangrijkste maar gewoon het feit of het een goed sportpaard zal worden of al is.

Volg je hart, dat klopt.

Ik was een mooie baby, maar in het ziekenhuis hebben ze mij verwisseld.

daantjuhhh

Berichten: 26857
Geregistreerd: 23-11-04
Woonplaats: The Netherlands

Re: Is er markt voor B-register paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-07 22:15

germie schreef:
Wat noem je niet veel geld? KWPN veulens brengen tussen de 1500 en 3000 op zeg maar. En zoeentje? Kwalitatief hoeven ze niet onder te doen voor hun 'stamboekbroertjes', maar niemand wil ze.
Wel vreemd hoor. Iedereen zegt altijd dat papier er niet toe doet omdat je er toch niet op kunt rijden, maar als het puntje bij paaltje komt wil niemand een B-register hebben (ik zou er zelf ook niet zo snel eentje kopen). En dan opeens zijn predikaten in de pedigree wel belangrijk

Waarom niet veel geld?

Waarom kosten KWPN veulens gemiddeld 1250 tot 3000? omdat de gemiddelde dekking al 900 euro kost!!
Dat koste jou dekking niet.
Misschien heel banketstaaf zo, maar zo denken veel mensen wel!

ik zou verder eerst maar eens kijken wat er uitkomt.
straks komt er een beeldschoon, mega sjouwend dier uit? dan kan je toch nog aardig wat vangen!

[o] [o] [o]
Andoy's legacy: M1 + 10 http://www.wanicare.com

Anoniem

Re: Is er markt voor B-register paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-07 22:18

Ik zou er wel een papier bij vragen Ja
Mensen willen toch graag weten weten wat er achter zit.

vencedor
Berichten: 9350
Geregistreerd: 27-05-04

Re: Is er markt voor B-register paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-07 22:18

Ik heb een B- register paard. Omdat papa niet KWPN was goedgekeurd voordat dat kon gebeuren is hij overleden.

daantjuhhh

Berichten: 26857
Geregistreerd: 23-11-04
Woonplaats: The Netherlands

Re: Is er markt voor B-register paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-07 22:20

runningkawa schreef:
Ik zou er wel een papier bij vragen Ja
Mensen willen toch graag weten weten wat er achter zit.

Ja dat zou ik zoiezo ook doen!
Ongetwijfeld.. een B register paard brengt, hoe stom dit misschien ook klink, over het algemeen meer op dan een compleet papierloos veulen!

[o] [o] [o]
Andoy's legacy: M1 + 10 http://www.wanicare.com

Sammie

Berichten: 71592
Geregistreerd: 04-06-03

Re: Is er markt voor B-register paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-07 22:20

Altijd papier bij aanvragen als het kan en verder vind ik dat je erg voorbarig bent. Als het paard goed is dan kan het meer waard zijn dan een bagger Jazz x Ferro. Kijk naar Kyran van Thamar. Ook reg. b. papier en die loopt GP, zo ook Jodokus en nakomelingen.

- Offline -

050206051012

Berichten: 27515
Geregistreerd: 21-04-03

Re: Is er markt voor B-register paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-07 22:22

Ik heb ook een B-register paard, prima ding met potentie Ja

loes-freke

Berichten: 4483
Geregistreerd: 08-11-01
Woonplaats: drogteropslagen

Re: Is er markt voor B-register paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-07 22:24

wel aanmelden bij kwpn B register dan is in iedere geval afstammeling bekend.
en even afwachten uitkomt en dan praten over de verkoop.
maar als je merrie buiten jouw weten om gedekt is, kan je zeker weten die persoon voor de kosten laten opdraaien.

een appaloosa hoeft geen vlekken te hebben, maar is wel mooier als ze het wel hebben.
R.I.P. Ons Dotje 5 mei 2009 - 21 januari 2010.
calorieen?? dat zijn toch die beestjes die 's nachts je kleren kleiner maken??

gomir

Berichten: 25533
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Re: Is er markt voor B-register paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-07 00:06

Ik heb al drie van zulke paarden gehad en zou er zo weer een kopen als het dier me aanstaat.
Je zou ook kunnen registreren bij het NRPS in het sportregister, volledige afstamming op het papier is dan ook gewoon mogelijk Ja

Met Ferrolan, romantico en eduard zit je trouwens aardig allround hoor Ja Ferrolan kan zelf een hele fijne sprong maken!

Maar zo'n situatie blijft natuurlijk balen Scheve mond

*Niet elke verandering is een verslechtering!*
*Ze is niet bang voor de dood, maar als de dood om bang te zijn...(Guido Weijers-Oxymoron)*
*Als je bent waar je heen ging, waar moet je dan naar toe? (veldhuis & Kemper-tijd heelt alle zonden)*

grapjas
Berichten: 239
Geregistreerd: 29-04-06

Re: Is er markt voor B-register paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-07 00:22

Toch krijg je ze slecht verkocht, heb er al een maand een op marktplaats staan, paar telefoontjes en dan houdt het op.
En deze is dan al vier jaar, dus kun je zo mee beginnen.

Poehee

Berichten: 950
Geregistreerd: 23-12-04
Woonplaats: Hoeksewaard...

Re: Is er markt voor B-register paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-07 08:22

Misschien spreekt jou paard niet aan, grapjas. Wij hebben er drie op stal staan met een B register en als ik ze rij op wedstrijden staan er altijd mensen te kwijlen, vragen naar de afstamming en informeren of ze te koop zijn.

Mi Dushi @ Grand Galaxy Win X Ravel X Oscar

Caresse07

Berichten: 9394
Geregistreerd: 19-02-07
Woonplaats: Bij Flipje

Re: Is er markt voor B-register paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-07 08:34

Tja grapjas, ik weet natuurlijk niet hoe jouw paardje is verder, maar mij maakt een papier echt niks uit als het paard me aanstaat hoor. Clown

Volg je hart, dat klopt.

Ik was een mooie baby, maar in het ziekenhuis hebben ze mij verwisseld.

smurf1988
Berichten: 6051
Geregistreerd: 05-03-05

Re: Is er markt voor B-register paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-07 08:40

een goed veulen valt altijd wel te verkopen. Ik zal zeker een papier aanvragen, mensen vinden dat vaak wel prettig bij een veulen. Helemaal als het een merrie is en mensen zijn er van plan om in de toekomst er mee te gaan fokken is een papier wel handig want dan kan het veulen wel een normaal papier krijgen.

Of je het veulen kunt verkopen is puur afhankelijk van wat er uit komt, en of het mensen aanspreekt. De prijs zal uiterraad lager zijn dan een veulen met papier maar je hebt dan ook geen dekkingskosten hoeven te betalen.

grapjas
Berichten: 239
Geregistreerd: 29-04-06

Re: Is er markt voor B-register paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-07 09:52

Het is een leuk paard maar geen topper. Gewoon voor de landelijke ruiter. Maar eigenlijk ook geen topprijs (opfokkosten kunnen er in dit geval duidelijk niet uit).
Ik zou nooit weer zo'n paard fokken.
Wel is het in het nadeel van het paard dat ze nog niet zadelmak is(kosten zijn gewoon te hoog), ze heeft wel een B register maar uit een KWPN ster merrie en een hengst uit een ZEEEEr goede moederlijn.
Verder is het gewoon geen groot paard geworden.
Allemaal nadelig als je wilt verkopen blijkt.

Anoniem

Re: Is er markt voor B-register paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-07 09:53

Geen groot paard is een erg groot nadeel op de prijs
Niet zadelmak zijn voor een gewoon basis paard vaak ook.

Caresse07

Berichten: 9394
Geregistreerd: 19-02-07
Woonplaats: Bij Flipje

Re: Is er markt voor B-register paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-07 09:58

Ik denk dat het niet zadelmak zijn inderdaad een grote hindernis is voor veel mensen. Een kleine maat ligt een beetje aan hoe klein natuurlijk, maar er zijn ook kleinere ruiters/amazones dus dat is nog wel overkomelijk.

Volg je hart, dat klopt.

Ik was een mooie baby, maar in het ziekenhuis hebben ze mij verwisseld.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 105 bezoekers