wat zijn mogelijke gevolgen van inteelt?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
sonjas
Berichten: 154
Geregistreerd: 24-03-02
Woonplaats: andel

wat zijn mogelijke gevolgen van inteelt?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-06-02 00:32

ik ben aan het sparen voor een ijslander en nu had ik een hengst gezien en een stel nakomelingen van hem (op foto's) en ik vind wat ik tot nu toe gezien heb heel gaaf, MAAR nu heb ik de afstamming van die hengst gezien en zijn vader is ook zijn moeders vader Verward Verward dus best wel vette inteelt
nu vroeg ik mezelf af wat zijn nu eingelijk de mogelijke gevolgen van dit
bij verder fokken met een merrie met hem hem als vader en zowiezo de mogelijke gevolgen voor zijn nakomelingen
groetjes sonja

dromen is leuk, doen is leuker


Jantien

Berichten: 6469
Geregistreerd: 25-03-02
Woonplaats: Zweden

inteelt

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-02 10:38

Ik denk dat dit meer een onderwerp is voor fokkerij en afstamming, vandaar dat ik het even verzet heb.
Op zich wordt inteelt bij paarden gebruikt om (goede) eigenschappen te versterken. Daarnaast is het bij rassen met een smalle genetische basis (weinig fokdieren zoals fries, of gesloten fokkring, zoals ijslander) soms lastig om inteelt te voorkomen.
Het is niet verkeerd om inteelt te gebruiken, maar je moet wel een beetje oppassen. Komt in de lijn van de hengst een ouder zo vaak en vroeg in de lijn voor (als vader en grootvader) zou ik de hengst niet gebruiken als diezelfde ouder ook in de merrielijn zit. Maar dat wil niet zeggen dat die hengst verkeerde eigenschappen doorgeeft.
Problemen door inteelt komen pas voor wanneer dit op grotere schaal gebeurt en in de lijnen van merrie en hengst dezelfde ouders voorkomen. Eigenlijk wanneer er dus erg ver wordt doorgefokt met inteelt dieren. Dit is te zien in veel honderassen, maar ook zeker bij het Friese paard, die hadden oa begin jaren tachtig een probleem met te weinig fokdieren en daar is ook teveel inteelt toegepast. Gevolgen daarvan zijn verminderde vruchtbaarheid en te kleine dieren.
Het is niet te zeggen wat direct de problemen zijn van inteelt, die zijn overal weer verschillend. Maar in het algemeen is een beetje inteelt niet erg, er worden vooral de goede eigenschappen mee doorgegeven. Dus een beetje opletten en vooral ook de afstamming van je merrie kennen.

joostvangestel

Berichten: 7907
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Reuver!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-02 11:02

Op zich geen probleem. Bekijk de hengst op zijn eigen waarde en vergeet even zijn afstamming. Mits de hengst heel goed is, dan zou ik me geen dikke benen maken over de inteelt. De meest voorkomende verschijnselen bij inteelt zijn verkleining en vruchtbaarheid. Aan de positieve kant zie vaak een grotere fokvastheid. Daarbij moet aangemerkt worden dat de fokvastheid ook waar is mbt mindere eigenschappen. Als de hengst dus de fouten vertoont van de vader/grootvader, dan moet je extra uitkijken, want dan zal hij die hoogstwaarschijnlijk ook doorgeven.

sonjas
Berichten: 154
Geregistreerd: 24-03-02
Woonplaats: andel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-06-02 23:25

hallo allemaal
ik had em dus op medisch gezet omdat ik op fokkerijgebied geen vragen had over inteelt.
ik bedoelde dus eingelijk of er verhoogde kans is op afwijkingen ook al komen die in principe niet van de betreffende hengst of merrie die je gebruikt af
groetjes sonja

dromen is leuk, doen is leuker

ykja
Berichten: 603
Geregistreerd: 07-06-02
Woonplaats: Veghel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-02 16:57

sonjas schreef:
hallo allemaal
ik had em dus op medisch gezet omdat ik op fokkerijgebied geen vragen had over inteelt.
ik bedoelde dus eingelijk of er verhoogde kans is op afwijkingen ook al komen die in principe niet van de betreffende hengst of merrie die je gebruikt af
groetjes sonja


mag ik weten over welke ijslander je het hebt??
dan kan ik op stal wel ff vragen of ze hem kennen en / of medische problemen... Knipoog

ijslanders zijn niet zo klein als ze er van buiten uitzien..!

sonjas
Berichten: 154
Geregistreerd: 24-03-02
Woonplaats: andel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-06-02 01:58

ykja ik heb je ge-pbeet

dromen is leuk, doen is leuker


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Jaydee_WP en 4 bezoekers