he bah... geen veulen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Colinda
Berichten: 1322
Geregistreerd: 30-06-01
Woonplaats: Amerongen

he bah... geen veulen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-02 16:02

Hallo,

"Onze" Jessie (die niet meer van ons is) krijgt geen veulen Scheve mond Koe Verdrietig Boos!

Ik vond het al zo vreemd dat ze maar niet dikker werd... ja... meer zo'n "hang" buikje Clown
een paar dagen later (toen de paint ruin erbij kwam), werd ze goed hengstig... laten opvoelen... helaas... niét drachtig ...

Behoorlijk balen dus.... ze is het ergens "kwijt" geraakt, en we hebben er niks van gemerkt.. Verward
Je zou toch verwachten dat je toch iets ziet....

Nou ja.... in ieder geval gaan we volgende week weer naar Stroe, weer voor een KI dekking v. Waitin On Dun It...

Dit moest ik ff kwijt, hoor... Huilen

groetjes Jolanda

Paintje

Berichten: 988
Geregistreerd: 13-08-01
Woonplaats: Saencity ;o)

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-02 16:05

Wat jammer!

Komt wel vaker voor hoor! Moeders lekker verwennen met allerlei extra's en dan blijkt dat er geen veulen in zit! Is ze gewoon dik van het extra voer Frusty

Waar en wanneer ze het kwijt geraakt is Verward ?

Colinda
Berichten: 1322
Geregistreerd: 30-06-01
Woonplaats: Amerongen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-02 16:10

Paintje schreef:
Waar en wanneer ze het kwijt geraakt is Verward ?


ja... dat vroeg ik me dus ook al af....
Maar het zal dus (denk ik) vrij snel ná het scannen gebeurd moeten zijn... anders zou je toch verwachten dat je een "vruchtje" o.i.d. in de stal of in de wei zou moeten zien?

volgens de DA hoef je hier dus idd niks van terug te vinden....

groetjes

merelberfe

Berichten: 674
Geregistreerd: 06-11-01
Woonplaats: Eersel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-02 16:16

Helaas gebuerd dat idd vaker. Verward Is met ons 9-jarige merrie ook afgelopen jaar gebeurd. Vorig jaar is ze vaak gescand en telkens positief voor drachtigheid dus dachten we 'mooi twee veulens dit jaar' maar terwijl Tjitske steeds dikker werd bleef Berber normaal. werd helemaal niet dik Scheve mond . We dachten er eerst niet bij na want ze is ook afgelopen jaar niet hengstig geweest. Op een gegeven moment was Tjitske wel heel erg dik en Berber dus echt helemaal niet. Dus toch maar ff scannen. bleek ze dus niet drachtig. Dus was ze het best laat kwijtgeraakt. Dit jaar heeft onze dierenarts na het eerste keer scannen haar van achter dichtgenaait zodat ze het niet kan verliezen. Sigaar volgend jaar moeten we er wel aan denken om de hechtingen eruit te halen anders kan ze gaan scheuren maar dat doen we wel zodra de eerste veulen geboren wordt Cool ( word ong. 6 weken voor Berbers veulen verwacht word geboren). Vanaf dat punt kan ze de veulen niet meer verliezen- is het veulen dan te ver ontwikkeld. Schijnheilig Party!!

XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-02 16:25

Ik wist niet eens dat je haar had laten dekken Jolanda...maar wel jammer. Waitin on Dun it vind ik een mooie hengst.

steeffie

Berichten: 2347
Geregistreerd: 23-05-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-02 18:22

echt jammer Frusty
waitin on dun it is idd mooi, k heb hem 'in actie' gezien haha hij staat op de manege waar ik rij.

DubbelFun

Berichten: 88633
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-02 19:34

Colinda: jammer dat Jessie niet drachtig blijkt te zijn. PS: ik dacht dat ze nog gewoon van jou was Verward
Als een vrucht afgestoten wordt gebeurd dat meestal tussen de 3 weken en 2 maanden. Het is dan nog erg klein en dan vind je het niet terug, zeker niet als ze in de wei staan.

merelberfe"]
Dit jaar heeft onze dierenarts na het eerste keer scannen haar van achter dichtgenaait zodat ze het niet kan verliezen.
[/quote]
Hier heb ik dus nog nooit van gehoord. Verward Als een merrie een miskraam krijgt houd je dat niet tegen door haar dicht te zetten, integendeel het is zeer slecht om een stukje gestorven weefsel tegen te houden. Het kan gaan rotten en ontsteken, dan ben je verder van huis.

[quote="merelberfe schreef:
volgend jaar moeten we er wel aan denken om de hechtingen eruit te halen anders kan ze gaan scheuren maar dat doen we wel zodra de eerste veulen geboren wordt Cool ( word ong. 6 weken voor Berbers veulen verwacht word geboren). Vanaf dat punt kan ze de veulen niet meer verliezen- is het veulen dan te ver ontwikkeld. Schijnheilig Party!!

Een merrie kan op elk moment tijdens de dracht een doodgeboren veulen krijgen. Ik moet er niet aan denken wat er gebeurd als een merrie gaat persen op dat moment Huilen

Verder hoort dit item eigenlijk thuis op Kraamstal dus ik verplaats hem daar naartoe.

Colinda
Berichten: 1322
Geregistreerd: 30-06-01
Woonplaats: Amerongen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-02 20:06

Sugarmiss"]
PS: ik dacht dat ze nog gewoon van jou was Verward
[/quote]

hoi,

nee hoor... maar we hadden nog wel keuze om het veulen terug te kopen..... waar we nu dus een jaar langer voor moeten wachten Lips are sealed
Nu maar hopen dat het lukt... Lachen

Over dichtnaaien heb ik ook wel eens wat gehoord... maar lijkt mij ook niet zo'n geweldige oplossing... als het eruit komt/moet, moet het er toch uit, zal er toch iets niet goed geweest zijn lijkt me... Verward

[quote="Sugarmiss schreef:
Verder hoort dit item eigenlijk thuis op Kraamstal dus ik verplaats hem daar naartoe.


sorry... moest weer eens mijn "ei" kwijt, zonder op te letten waar ik hem neerzet Koe Bloos

groetjes Jolanda

merelberfe

Berichten: 674
Geregistreerd: 06-11-01
Woonplaats: Eersel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-02 20:18

Citaat:
merelberfe schreef:
Dit jaar heeft onze dierenarts na het eerste keer scannen haar van achter dichtgenaait zodat ze het niet kan verliezen.

Hier heb ik dus nog nooit van gehoord. Als een merrie een miskraam krijgt houd je dat niet tegen door haar dicht te zetten, integendeel het is zeer slecht om een stukje gestorven weefsel tegen te houden. Het kan gaan rotten en ontsteken, dan ben je verder van huis.

merelberfe schreef:
volgend jaar moeten we er wel aan denken om de hechtingen eruit te halen anders kan ze gaan scheuren maar dat doen we wel zodra de eerste veulen geboren wordt ( word ong. 6 weken voor Berbers veulen verwacht word geboren). Vanaf dat punt kan ze de veulen niet meer verliezen- is het veulen dan te ver ontwikkeld.

Een merrie kan op elk moment tijdens de dracht een doodgeboren veulen krijgen. Ik moet er niet aan denken wat er gebeurd als een merrie gaat persen op dat moment


Tja ik ben zelf geen dierenarts. weet alleen wel dat het zo is gegaan. heb het hem zelf zien doen. Jan (eigenaar) vertrouwt de Veearts blindelings en dat doet hij niet gauw. Het is een belgische veearts die ook vaak bij Stal Burg komt (via de bedrijfsleider hebben wij zijn nummer).
Ik neem aan dat hij weet wat hij doet.

Francis

Berichten: 10665
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Zutphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-02 20:42

MS, dat 'dichtnaaien' is een heel veelvoorkomende procedure hoor, maar niet om iets 'tegen te houden'. Dit wordt voornl. gedaan bij merries die een beetje 'te wijd' zijn. Deze merrie's noemen ze ook wel windzuigers. De vulva is te wijd en sluit niet helemaal meer. Hierdoor kan lucht en urine naar binnen, waardoor je een bacteriële infectie kunt krijgen die weer afstoting van de vrucht kan veroozaken. Door 'de boel dicht te naaien' (een 'Caslick's procedure' heet het officieel, als ik het goed spel) voorkom je dit dus.
Toen Fly d'r veulen voor de derde keer resorbeerde (ze stoten het in de vroege dracht n.l. niet echt af. Daardoor vind je ook niks, het wordt geresorbeerd = opgenomen door het lichaam) was er even sprake van dat ze een Caslick's zou krijgen. Later bleek echter dat het een hormonaal probleem was, dus kreeg ze vanaf de 18 tot de 120 dag Regumate om de dracht vast te houden. Dit is een hormoonpreparaat met een hormoon dat ze normaal voldoende zelf aanmaken, in het begin dmv de gele lichaampjes die tijdens de dracht ook nog blijven ontstaan, en na ongeveer 120 dagen neemt de placenta die produktie over. Soms produceert een merrie niet voldoende gele lichaampjes tijdens de dracht, waardoor ze niet voldoende van dat hormoon heeft. De dracht wordt dan meestal tussen de 18e en 40e dag, maar voor de 90e dag, geresorbeerd.

Nou, een beetje klinish stukje geworden, maar misschien heeft iemand er nog wat aan...
Jammer dat ze't kwijt is Jolanda, Succes bij Holst. Doe em de groetjes van me en zeg maar dat het bij Fly allemaal HEEL GOED gelukt is Knipoog ... ik had twee jaar geleden zo'n beetje een strippen kaart bij hem LOL Haha!
~Francis~

Yootha

Berichten: 6524
Geregistreerd: 22-03-01
Woonplaats: Emmer-Compascuum, Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-02 14:24

Wij hebben het ook gehad met een merrie die het veulen had verworpen. Je vindt niet vaak iets terug omdat er altijd wel dieren zijn die ermee vandoor gaan. Vossen zijn er ook gek op.

Colinda
Berichten: 1322
Geregistreerd: 30-06-01
Woonplaats: Amerongen

te wijd.....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-02 19:43

Hoi ,

Francis ;
interessant verhaal over dat "dichtnaaien"...
Maar hoe kom je erachter de je merrie "te wijd" zou zijn ?

Ik hoop dus niet dat dit bij Jessie het geval is....

Groetjes Jolanda

greetje

Berichten: 8626
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-02 20:13

Het verhaal van Francis klopt idd. Het is een methode die ze al jaren met succes doen.Praat er eens over met je DA. En inderdaad jammer dat je nu geen veulen krijgt. Huilen

TJ
Berichten: 96
Geregistreerd: 02-01-02
Woonplaats: Prov. Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-02 20:55

Mijn vorige merrie (toevallig ook Jessie) was ook dichtgenaaid. Dit was niet om het veulen 'binnen' te houden maar omdat ze na de geboorte van haar 1e veulen uitgelubberd was. Als dit het geval is kun je het niet missen. Vooral tijdens de training gaan ze lucht aanzuigen, dit komt er meestal weer uit als je aan het uitstappen bent, je hoort dan allerlei vreemde geluiden uit je paard komen Verward ik heb haar toen na laten kijken door de dierenarts en op zijn advies dichtgezet. Als het namelijk erg uitgelubberd is (zoals bij mijn merrie) dan kunnen ze ook allerlei ontstekingen aan de baarmoeder oplopen omdat lucht ook niet zuiver is.

Ik vind de verhalen een merrie dichtnaaien om het veulen niet te verliezen doodeng, ik heb de merrie later wel laten dekken maar heb doodsangsten gehad dat ze het zou verwerpen terwijl het al groot was. Ik heb echt waanen gehad dat ze kompleet uitgescheurt was omdat ze er een dood veulen van een paar maanden uit geperst zou hebben. Als het eruit moet komt het eruit hoe dan ook zelfs met grof geweld

Gelukkig is bij haar alles goed gegaan en heeft ze vorig jaar een gezond veulen op de wereld gezet. Pling

DubbelFun

Berichten: 88633
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-02 17:49

Francis schreef:
Toen Fly d'r veulen voor de derde keer resorbeerde (ze stoten het in de vroege dracht n.l. niet echt af. Daardoor vind je ook niks, het wordt geresorbeerd = opgenomen door het lichaam) ~Francis~


Francis: ik wilde toch nog even op de term 'resorb' terugkomen. Ik heb altijd al vraagtekens gehad bij die uitdrukking, maar hier heb ik iets gevonden, wat mijn mening onderbouwd.

Dit komt van een respectabele USA-site over reproductie van één van hun dokters:

Mares never "absorb", "resorb", "reabsorb" or any of the other various permutations one hears of that expression. The pregnancy is always lost throught the cervix - no matter what stage it is at! This is one of the most prevalent misconceptions present in equine reproduction today!

Although not terribly important in the whole scheme of things. It has long been a pet peeve of mine, that professionals would use these terms to describe an abortion. It does tend to give those with limited understanding of reproduction the mind set that the thing just vanished into thin air.

Gewoon een miskraam dus.