welke hengst zou goed op pepper kunnen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
peppertje

Berichten: 791
Geregistreerd: 01-12-01

welke hengst zou goed op pepper kunnen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-07-02 11:31

Ik wil Pepper graag laten dekken (volgend jaar pas hoor, het is nu waarschijnlijk al te laat?!?) En dan ben ik op zoek naar een rustige hengst (pepper zit al genoeg stressbloed in) Die behoorlijk aan de maat is. Dus 1.75 ofzo (pepper is maar 1.65 en het veulen moet wat groter). Verder moet het een heel grof gebouwd paard zijn, de bouw van Concorde of Ramiro. Dus een behoorlijke speknek met een lekkere kont. Of het spring of dressuurbloed is maakt niet zoveel uit, als de gangen van de nakomelingen maar mooi zijn!
Wie weet of er een hengst bestaat die aan mijn eisen voldoet, eventueel met een foto of website?!?


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-02 11:39

Het is een corleone x michelangelo, ik zou persoonlijk eerst een foto willen zien, daarnaast haar goede en slechte kanten willen weten. En ik denk toch ook dat je iets beter moet gaan nadenken wat voor paard je wil, niet grof en groot, maar je moet verbeterend gaan werken, ook moet het allemaal passen bij je merrie.

peppertje

Berichten: 791
Geregistreerd: 01-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-07-02 12:06

pepper heeft als slechte kant dat ze dus te druk is en dat je daar gewoon moeilijk mee kunt werken (veel steigeren en niet bij de les kunnen blijven) daarom denk ik aan een rustige hengst die dat dus weer een beetje kan compenseren. helaas heb ik niet een foto op dit moment (normaal in me profiel, maar endoria ligt plat) en omdat pepper vrij klein is wil ik dus een wat grotere en grovere hengst, ook weer om te kunnen compenseren. Ik denk dat dat dan aardig verbeterend kan werken. De gangen van Pepper zijn goed, dus ik denk niet dat je dat moet gaan verslechteren met een hengst met mindere gangen. Maar dit is voor mij de eerste keer, dus het kan ook zijn dat ik nu heel dom denk. Als dat zo is, dan hoor ik het wel!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-02 12:50

Het drukke en steigeren kan ook een ruiterfout zijn, maar dat laat ik in het midden.
Als de merrie voor het eerst moet veulenen zou ik geen hengst nemen die grote veulens fokt, daar krijg je problemen mee. Daarbij is het niet zo dat als de hengst groot is, je veulen ook groot is, de merrie fokt toch het grootste gedeelte door.
Je moet altijd een hengst nemen die goed kan lopen, eentje die slecht beweegt heb je niets aan. Waarom stuur je geen email naar het kwpn, dan geven zij je een advies.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-02 13:02

daarom moet je ook iets weten over de voorouders van de hengst. Zelf beni k helemaal weg van Guidam die 1.72m zou zijn. Deze voldoet echter niet voor mijn merrie van 1.60m. Dat komt omdat hij vaak klein fokt; zijn moeder is slechts 1.59m hoog. Dat zijn dus dingen die je in de gaten moet houden.

De hond is de betere mens

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-02 13:04

Corleone x Michelangelo, aan het bloed te zien komt ie van Stoeterij Vosbergen vandaan, of van een klant van hun. Waarom bel je hun niet op, misschien kunnen zij je advies geven.

Rinske

Berichten: 25110
Geregistreerd: 16-04-02
Woonplaats: Loon op Zand

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-02 13:04

Misschien is Rubiquil wel iets voor je merrie, alleen kan ik het nu niet goed beoordelen zonder foto. Rubiquil geeft maat door en staat er bekend om dat hij rustige karakters vererft.

peppertje

Berichten: 791
Geregistreerd: 01-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-07-02 21:53

dat drukke en dat steigeren kan ik jullie van verzekeren dat het niet een ruiterfout is, mijn vorige instructeur kreeg het er zelfs niet uit! (zeer ervaren, hoog dressuur) Zowel corleone als michelangelo staan er om bekend dat het druk bloed is, vlogens mijn hoefsmid 'dodelijk bloed'! Dus echt, het belangrijkste is een rustig, beheerst en eerlijk karakter. en een veulen wat op den duur een paar cm groter groter wordt (ongeveer 5 ofzo...) daar kan de merrie toch niet zo heel erg veel last van hebben bij het veulenen?!? kijk, als je er een veulen uit wilt die 15 cm groter moet worden, begrijp ik dat dat een probleem kan worden, maar bij 5 cm lijkt mij dat toch echt geen probleem (merrie van 1.65, hengst van 1.75, gemiddeld 1.70 of lager???)
nogmaals: ik ben GEEN fokker, dus het kan zijn dat ik nu fout aan het denken ben, zeg het dan maar want van je fouten kun je leren he *LOL* *LOL* *LOL*

gomir

Berichten: 25523
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-02 11:12

Vaak krijgen de veulens toch ongeveer dezelfde maat als de moeder, maar dat weet je pas als ze geboren zijn *LOL*
Burggraaf zou ik ook eens overwegen, die is behoorlijk aan de maat en geeft ook maat door. De veulens zijn meestal niet iel en goed van karakter. Alleen het dekgeld is wel behoorlijk hoog voor een eerste veulen...


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 52 bezoekers