welke letter voor de naam van een Welsh-veulen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
verania

Berichten: 2061
Geregistreerd: 09-04-02
Woonplaats: Zaltbommel

welke letter voor de naam van een Welsh-veulen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-02 11:41

Hoi,

Er is bij ons een welsh veulen (hengst) geboren.
Erg lief en klein.
Wie weet met welke letter de naam moet beginnen?
Hij heet nu effe pimmetje (hahahaha)
zijn moeder begint met een s en zijn vader weet ik niet.
zou ik eerst even moeten kijken op papier.

ik hoor het wel oke gr. shirley

[Edit] titel aangepast & poll verwijderd [/edit]

Dyonne
Moderator Informatief en Markt
May the horse be with you!

Berichten: 30626
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Nijkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-02 11:48

Bij de Welsh heb je helemaal geen verplichtingen. Je mag dus elk jaar alle letters gebruiken.

abcfgd1

Berichten: 5646
Geregistreerd: 22-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-02 12:18

bij de welsh heb je geen verplichtingen..
maar kijk eens op het papier van je merrie..
zie je in de merrielijn elke keer dezelfde letter of een deel van de naam, dan is het leuk om dit aan te houdne..
zo heet eens van onze pony's Shy laicka, haar moeder heet Shy Lady, haar oma So Shy...

youngster

Berichten: 26261
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-02 13:22

zover ik het weet, is het bij een hengst vrij!!
Bij een merrie moet het geloof ik met de eerste letter van de moeder beginnen.
Mijn merrie heet Golden Sunlight, en moeder heet Golden Shadow ( mocht iemand info hebben over deze merrie hoor ik het graag)
Succes met het veulen!!

abcfgd1

Berichten: 5646
Geregistreerd: 22-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-02 13:26

Niks moet Youngster... de welsh is vrij

Yootha

Berichten: 6524
Geregistreerd: 22-03-01
Woonplaats: Emmer-Compascuum, Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-02 15:39

Inderdaad is het bij de welsh vrij, maar je kunt natuurlijk zoals Vanda's al zegt ook doorgaan met de letter van de moeder. Ook kun je naar namen kijken in de afstammingen van de ouders. Dan kom je vaak ook wel op leuke ideeen.

youngster

Berichten: 26261
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-02 16:28

Sorry, ik dacht dat alleen, ik had het volgens mij ergens gelezen, maar het kan ook van het nrps zijn, zit ik me nu te bedenken!! Ach ja!!
Iedereen maakt fouten, ik dus ook!!! Verward Frusty
Succes met het verzinnen van een naam!!

joostvangestel

Berichten: 7907
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Reuver!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-02 07:14

Niks moet, alles mag. Er zijn voor zover ik weet 5 verschillende systemen:

1) Willekeur. Denk daarbij bijvoorbeeld maar aan de Maaskant, waar Jolanda als kinderen de ponies Jonita, Brigitte, Arno, Jurgen, Rober en Caspar had.

2) Letter naar de moeder. Wij gebruiken die regel altijd, op drie uitzonderingen na (zie mijn website, voor de grote prijsvraag Knipoog. Verder werdt die regel ook door Coed Coch begonnen in de eerste helft van hun geschiedenis, door de Revel en anderen.

3) Letter naar kalenderjaar. Hier denk ik aan tenminste drie stoeterijen: Boreas, Dyrin en Sunwillow. By Boreas werden zo uit de merrie Boreas Leone respectievelijk Boreas Sacha, Boreas Thera, Boreas Ubbo, Boreas Victor, Boreas Winston, Boreas Ilias (Ylias) en Boreas Zeb geboren. Overigens weet ik niet of van Schuppen ooit de X heeft gebruikt. Na de Z ging hij gewoon door met de A. Op Dyrin werd Dyrin Seren Wen geboren in 1971, Dyrin Tina in 1972, Dyrin Warpu in 1974 en Dyrin Yvonne in 1975. Hij sloeg dus wel eens wat letters over. Overigens is Dyrin wel een aantal keren het alfabet doorgegaan. Voor Sunwillow voorbeelden moet je bij Greetje, Sundancer of Yootha zijn.

4) Ieder jaar een willekeurige ander letter uit het alfabet. Coed Coch deed dat onder de leiding van Lt. Colonel Williams-Wynn. Erg grappig, niemand begreep het systeem. Coed Coch Oedfa, Coed Coch Olfyr en Coed Coch Oenig werden in hetzelfde jar geboren, alsook in een ander jaar Coed Coch Lorna, Coed Coch Lili en Coed Coch Llafar. Ook geldt dat voor Coed Coch Bari, Coed Coch Brodor en Coed Coch Barrog. Raar systeem, maar goed.

5) Een thema. Zo heb je wel dat Baledon alle nakomelingen van Brierwood Pancake naar iets lekker noemde, meestal Engelse gebakjes.

Yootha

Berichten: 6524
Geregistreerd: 22-03-01
Woonplaats: Emmer-Compascuum, Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-02 09:58

joostvangestel schreef:

3) Letter naar kalenderjaar. Hier denk ik aan tenminste drie stoeterijen: Boreas, Dyrin en Sunwillow. By Boreas werden zo uit de merrie Boreas Leone respectievelijk Boreas Sacha, Boreas Thera, Boreas Ubbo, Boreas Victor, Boreas Winston, Boreas Ilias (Ylias) en Boreas Zeb geboren. Overigens weet ik niet of van Schuppen ooit de X heeft gebruikt. Na de Z ging hij gewoon door met de A. Op Dyrin werd Dyrin Seren Wen geboren in 1971, Dyrin Tina in 1972, Dyrin Warpu in 1974 en Dyrin Yvonne in 1975. Hij sloeg dus wel eens wat letters over. Overigens is Dyrin wel een aantal keren het alfabet doorgegaan. Voor Sunwillow voorbeelden moet je bij Greetje, Sundancer of Yootha zijn.

.


Bij de Sunwillow gaat het inderdaad op jaar. Zo hebben we de merrie Sunwillow Saasfee die dit jaar 17 wordt. Verder hebben we nog 2 merries uit dezelfde jaargang. Sunwillow Zing en Sunwillow Zabaglione.