Medische vragen over drachtige merrie's

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Nathalie

Berichten: 28286
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Eindhoven

Medische vragen over drachtige merrie's

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-05-02 09:20

Je ziet echt heel veel verschil aan Camilla, maar of alles nou normaal is weet ik dus niet zeker. Daarom vraag ik het maar even. Lachen Camilla is natuurlijk lekker dik (word steeds dikker) en de kont is helemaal ingezakt enzo terwijl hij eerst ronder werd. Maar wat me gister op viel was dat ze de klieren achter de kaaklijn opgezwollen heeft. Mijn staleigenaar zei dat dat door de kou komt, wij krijgen ook keelpijn van dit weer (dan weer warm, dan weer koud..) maar misschien hoort het wel bij de dracht? of weet anders iemand anders wat het is?
En ook is ze echt dun, soms als ze gewoon stilstaat dan zie je haar ribben en je voelt ze ook. Ik voer haar zoveel mogelijk kuilvoer bij, als er ergens kuilvoer ligt pak ik een berg en geef ik het, en ze krijgt nu ze drachtig is al een kilo mueslie meer.. Maar ze blijft dun. Moet ik meer bijvoeren? Het kan natuurlijk ook komen omdat ik pas sinds 3 weken weet dat ze drachtig is dus daarvoor kreeg ze niet bijgevoerd ofzo..
En kan het veulen een achterstand hebben o.i.d. omdat ik totdat ik wist dat ze drachtig was gewoon intensief gereden heb *dus als ze niet wilde gewoon doorgaan omdat ik dacht dat ze zich aanstelde* of heeft het heelmaal geen gevolgen?
Laatst bijgewerkt door Nathalie op 07-05-02 09:54, in het totaal 1 keer bewerkt


Sjimmy

Berichten: 17797
Geregistreerd: 09-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-02 09:53

merrie brok ipv gewone brok?
Misschien moet je even met My dominique PB-en die heeft/had dit probleem ook.
Succes!

:evaw:

greetje

Berichten: 8626
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-02 10:06

Het is natuurlijk een heel jong merrietje Nat die zelf ook nog in de groei is. Geef haar maar merriebrok die van Pavo is heel goed. Maar overvoer haar ook niet. Kun je haar geen weidegang geven? Lekker in het weitje en de zon op de rug dat zal haar goed doen.

Uiteindelijk is de mens zelf de zwakste schakel.

Chatelaine

Berichten: 9151
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Geboren in Dordt,via H.I Ambacht in Lelystad terecht gekomen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-02 10:10

greetje schreef:
Het is natuurlijk een heel jong merrietje Nat die zelf ook nog in de groei is. Geef haar maar merriebrok die van Pavo is heel goed. Maar overvoer haar ook niet. Kun je haar geen weidegang geven? Lekker in het weitje en de zon op de rug dat zal haar goed doen.


ja ik denk dat je dat maar moet proberen
en mijn knollie lust alleen maar pavo merrie brok de andere lust ze niet Haha!

Nathalie

Berichten: 28286
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-05-02 10:20

Ze komt elke dag lekker in de wei. Alleen staat er bijna geen gras meer dus ik ga nu elke dag met haar even 20 min. naar een grasveldje met gras waar ze mag grazen. Als t veulen er is gaan ze samen denk ik wel in een wei vol gras..
Hoeveel kost merriebrok van Pavo/>

Monica

Berichten: 3253
Geregistreerd: 05-10-01
Woonplaats: Jirnsum

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-02 10:56

Hoi!
Komt die opgezwollen kaak niet door het gras eten?!
dat had brando nl. ook!
ik hoop dat het veulie echt snel komt!! Lovers Lovers Lovers Lovers Party!!

Nathalie

Berichten: 28286
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-05-02 11:11

Ja, zou ook kunnen.. Er zijn wel meer ponys die het hebben nu. Iemand op stal zei ook dat t kon komen omdat we nieuw kuilvoer hebben dat veel kleiner gesneden is dus ze hoeven niet meer zoveel te kouwen ofzoiets dus ze maken neit zo veel speeksel aan waardoor de speekselklieren opgezwollen worden nu? Verward

batje

Berichten: 10560
Geregistreerd: 18-10-01
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-02 11:40

Klinkt precies als mijn merrie.. Ze heeft ook opgezwollen kaakklieren, volgens de veearts was dit redelijk normaal..

Ik kwam er ook pas vrij laat achter dat Fleur zwanger is, dus ze heeft vrij lang op gewone Pavo gestaan. Nu voer ik al een tijdje Merriebrok en ze is een stuk voller geworden! Ik geloof dat een zak ca 8 euro kost.

Ook over het rijden zou ik me niet te druk maken. Meeste merries worden tot vlak voor de geboorte gereden. Ik zou wel een beetje rustig aan met haar doen, maar hou haar wel in beweging!

Het veulen zal geen grote schade hebben geleden van te weinig voer. Tuurlijk is het beter om meteen vanaf het begin goed bij te voeren, maar je wist nou eenmaal niet beter. Als het veulen nog niet helemaal 'klaar' is omdat hij voedingsstoffen tekort kwam zal hij wat langer in de mama blijven..

Iig heel veel succes en plezier! Lachen

Belle comme une Fleur! En dan komt er een tijd van afscheid nemen..

Nathalie

Berichten: 28286
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-05-02 11:52

En hoe moet ik dat dan voeren die merriebrok? Normaal geef ik haar elke keer na het rijden maar nu ook soms gewoon omdat ik haar dus wat voller wil, kruiden mueslie van Subli. Kan ik dan gewoon de mueslie vervanmgen in merriebrok of moet ze ipv de gewone brok merriebrok hebben? dat moet ik dan even kijken of dat gaat omdat de brokken gewoon in 1 x gevoerd worden bij alle paarden zeg maar en ook wel eens door verschillende mensen dus dan moeten ze maar allemaal net weten dat camilla merriebrok uit mijn voerkist moet hebben..

obsession

Berichten: 3383
Geregistreerd: 26-10-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-02 11:56

je moet haar gewone brokken vervangen door merriebrok.

phoenix4ever

Berichten: 4350
Geregistreerd: 18-03-02
Woonplaats: Vilafranca del Penedes (Barcelona)

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-02 17:50

gewone brok vervangen door merrie brok. de schade die eventuweel is ontstaan kun je nu niet inhalen. pas al het er is. hij heeft een tijd tecweinig gehad dus kan het best dat hij wat slappe peesen heeft, maar dan moet je gewoon veel lopen op de weg. zorg wel dat je merrie nu veel eet.
om je een idee te geven mijn merrie eet:
4 3/4 biks 3/4 granen 1 merriebrok (wij hebben een goede korrel het is alleen extra). 1/4 slobber met foenegriek, framboos, kamille, zeewier (ook een aanrader hoor erg goed zit veel in) knoflook, en appelazijn.
het is een wpn merrie van 163cm.

PHOENIX

"We do not inherit the Earth from our Ancestors, we borrow it from our Children."

Nathalie

Berichten: 28286
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-05-02 23:04

Nu krijgt ze (new forest merrie van 1.47 ong.)
2 tot 3 kg brok
1 kg mueslie met knoflook er doorheen en azijn.
onbeperkt kuilvoer
2 appels per dag
gras uit de wei
en soms nog slobber met zemelen, stukjes appel, knoflook en azijn.
moet ik dan de volledige brok vervangen tot merriebrok?
dan is zon zak wel snel leeg of niet?
kan ik dan niet bijv. 1,5 kg merriebrok en de rest gewoon?
of is dat geen goed plan..?
ik zou eens overleggen op stal wat er mogelijk is..

Percy

Berichten: 12069
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: Belgiƫ

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-02 01:11

Ik zou toch de volledige hoeveelheid vervangen voor merriebrok, vooral ook omdat je er laat mee begint. Daar kan je zelf natuurlijk niets aan doen maar je begint er nu al vrij laat mee en ze kan die extra energie heel goed gebruiken. Ook na de geboorte van het veulen zal je tijdens de zoogperiode merriebrok moeten blijven geven.
Misschien kan je iets regelen met de staleigenaar wat betreft de extra kosten alhoewel merriebrok niet echt veel duurder is dan gewone brok. Het zal misschien een euro schelen per zak van 25 kg.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 63 bezoekers