Merrie melken??!!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Ziolette

Berichten: 17741
Geregistreerd: 06-03-02
Woonplaats: Onder de zon!

Merrie melken??!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-05-02 06:40

Gisteren kwam ik bij Isa en toen zei haar eigenaresse dat iemand Ies net gemolken had Verward . (Ze begint net uier te krijgen!) Die had gezegd dat als er melk uitkwam we al een stuk verder waren Verward Verward ?! (Er kwam overigens ook niets uit.) Ik vind dit een beetje onzinnig, je ziet vanzelf wel of er melk of niet in zit, daar hoef je die merrie toch niet voor te melken. Ik heb er in ieder geval nog nooit van gehoord en ik heb toch al een paar jaar ervaring met drachtige merries en veulens.

Nou vraag ik mij dus af of dit nog van invloed is op de dracht van de merrie en of het ook maar enigzins nut heeft om haar te melken. Het lijkt mij nl. niet erg natuurlijk om een paard voor de bevalling te melken. Wat vinden jullie hier nou van? Ze is trouwens 15 mei uitgeteld.


MarijeR

Berichten: 24927
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-02 06:59

Het lijkt mij dat je dan heel wat biest gaat verspelen. Gewoon afblijven dus. Een veulen komt toch niet eerder dan dat ie er klaar voor is.

joostvangestel

Berichten: 7907
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Reuver!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-02 08:15

Handjes af, de melk komt wel op gang als het veulen komt. Groot risico idd dat je de biest uitmelkt, wat niet echt goed is voor het veulen.

greetje

Berichten: 8626
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-02 08:45

Ja idd met de handen eraf blijven.De eerste melk is de biest en dat heeft het veulen zo nodig.

Uiteindelijk is de mens zelf de zwakste schakel.

Loolapelooza

Berichten: 5911
Geregistreerd: 31-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-02 13:22

en dat van de biest is het enige niet, als je der met je handen aan gaat zitten heb je ook nog is kans dat je der bacterien aan gaat smeren die het veulen later binnenkrijgt, laat de natuur z'n gang gaan die weet het beter als ons en het komt toch allemaal niet eerder dan het er klaar voor is (en der is er nog nooit 1 blijven zitten hoor dus komen doet het)

greetje

Berichten: 8626
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-02 13:30

laurake schreef:
en dat van de biest is het enige niet, als je der met je handen aan gaat zitten heb je ook nog is kans dat je der bacterien aan gaat smeren die het veulen later binnenkrijgt, laat de natuur z'n gang gaan die weet het beter als ons en het komt toch allemaal niet eerder dan het er klaar voor is (en der is er nog nooit 1 blijven zitten hoor dus komen doet het)


Ben het helemaal met je eens Laurake en wat te denken van de geur die je op dat moment aan je handen kunt hebben?

Uiteindelijk is de mens zelf de zwakste schakel.

Ziolette

Berichten: 17741
Geregistreerd: 06-03-02
Woonplaats: Onder de zon!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-05-02 13:35

Tja, ik had er dus al zo m'n twijfels bij, maar voordat ik er iets van zeg vraag ik het maar na. Als ik gewoon zeg wat ik denk/weet, dan wordt het niet gelijk aangenomen Frusty , ondanks dat dit niet het eerste veulen is voor mij. Ik ga er zo van aan mezelf twijfelen, terwijl dat dus helemaal niet nodig is. Da's het nadeel van fokken met een merrie die niet van jou is, je hebt er als puntje bij paaltje komt niet veel over te zeggen, dat doe ik dus nooit meer. Dit is nl. niet het eerste voorval sinds ze drachtig is.
Bedankt voor de reacties.

Zannekin

Berichten: 3598
Geregistreerd: 02-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-02 14:10

Er bestaan melktestertjes om te kijken of de merrie klaar is om te bevallen. Die bepalen de hoeveelheid calcium in het uiervocht. In biest zit veel calcium en het is een plakkerige en zoete substantie. Biest komt pas kort (max 48 uur) voor de bevalling in de uier en op die manier kan je min of meer kijken of de merrie klaar is. Voor die tijd zit er enkel een geelachtig, zout smakend helder vocht in de uier. Misschien bedoelden die mensen dat. Voor zo'n testje heb je ook maar een paar druppels nodig, dus veel kwaad doe je er niet mee.
Je ziet het ook niet altijd aan de vorm. De meeste merries hebben al een opgezette, goedgevulde uier voor er biest aanwezig is

Ziolette

Berichten: 17741
Geregistreerd: 06-03-02
Woonplaats: Onder de zon!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-05-02 18:34

Nee, die testen bedoelden ze er echt niet mee. Al heb ik er wel van gehoord, ze adverteren er mee in de BIT e.d. Ze wilden in dit geval echt alleen maar kijken of er melk in de uier zat.

Clinnn_

Berichten: 5596
Geregistreerd: 30-11-01
Woonplaats: Aan Zee (BE)

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-02 19:25

In de winkel was er eens een vrouw die paardenmelk drinkt, ze zei dat het een beetje zuur is.
Ze koopt dit in duitsland speciaal aan.
Wat kun je hier van vinden?

. . .
. . .
. . .

Loolapelooza

Berichten: 5911
Geregistreerd: 31-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-02 13:07

dat is iets anders.
paarden worden niet met de hand gemolken maar met speciaal steriel apparatuur.(zodat er geen onnodige bacterien aan de uier komen), koeien overigens ook.Bovendien wordt de biest niet afgetapt maar de "gewone" melk, als het veulen wat ouder is.Beide ondervinden hier geen last van hoor, en daarbij kunnen de paardenmelkerijen zich geen zieke merrie of veulen vooroorloven want dat betekend dat ze daar geen melk van kunnen tappen wat dus verlies betekend.
wees er maar zeker van dat dat allemaal onder strikt hygienische voorwaarden gebeurd en dat het niet nadelig is voor merrie en/of veulen.

Als je zelf aan de uier gaat knoeien is veel slechter dan echte paardenmelkers die weten waar ze mee bezig zijn


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Dennenboom, Jackyyb, Pluksjaanvu en 95 bezoekers