bruin veulen wordt wit?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-02 10:53

Het kan zijn dat je pony niet het schimmelgen bezit maar het sabinogen heeft geerfd. Daardoor word het paard een beetje stekelharig, maar helemaal wit zal het nooit worden. De ouders hoeven niets van het sabinogen te laten zien, het kan zomaar een paar generaties overslaan.

De kans bestaat natuurlijk dat de bonte ook het schimmelgen heeft gehad, maar dat hij zo jong was dat het schimmelgen nog niet zichtbaar is. Hoe oud was de hengst?

En het kan natuurlijk ook dat er wel word gezegd dat ze gedekt is door een bonte hengst, maar dat er in werkelijkheid een schimmelhengst is geweest die haar gedekt heeft.

Maar bruin x bruin kan nooit een schimmel worden.

germie

Berichten: 25934
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-02 10:53

sommmige schimmels worden bruin of zwart geboren. Je hebt ook zwartbonte paarden en die worden later wit, blijkt dat het schimmelbonte paarden waren.

madelien

Berichten: 1669
Geregistreerd: 16-05-01
Woonplaats: Schiedam

Re: dit is echt ongelofelijk (vind ik)

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-02 11:31

Nora schreef:
een bonte wels hengst


dit kan toch niet?bont is tog niet toegestann bij welsh?? Verward

joostvangestel

Berichten: 7907
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Reuver!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-02 11:38

Even aansluiten bij Cassidy:

- een veulen van twee niet-schimmels kan NOOIT schimmel worden. Je moet dus even kijken: hoe oud is dat veulen, ben je zeker dat het schimmel wordt? Je kan je gemakkelijk vergissen. Stekelharig of roan is zeker niet hetzelfde. Overigens geldt voor roan dezelfde regel als schimmel.

- madelien heeft gelijk: platenbonte Welshes bestaan niet. Sabino Welshes bestaan wel. Ik neem aan dat je het over een bruin sabino hengst hebt. Sabino veulens worden met dezelfde hoeveelheid wit geboren als waar ze mee opgroeien.

- als het veulen echt schimmel wordt, dan denk ik dat de merrie door een andere hengst gedekt is...

Anneke
Berichten: 6668
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-02 15:28

Mijn paard is schimmel vos geboren.
Ze is nu een blauwschimmel.
Haar vader was ook een schimmel vos geboren en de moeder een gewone blauwschimmel.
Het lijkt mij erg sterk, dat als beide ouders bruin zijn, er een schimmeltje uitkomt. Scheve mond

Rinske

Berichten: 25110
Geregistreerd: 16-04-02
Woonplaats: Loon op Zand

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-02 20:51

Uhm, voor roan geldt niet dat ze na verloop van tijd wit worden. Ze worden wel vos of bruin geboren en dan komen er witte haartjes doorheen, maar ze zal nooit helemaal wit worden. Een vos-roan bijvoorbeeld heeft een voskleurig hoofd, benen, manen en staart. De rest van zijn lijf is vos met witte haartjes. Alleen als hij in de rui is, ruit hij eerst de voskleurige haren en dan de witte, dus wordt hij eerts wat witter, maar krijgt daarna zijn kleur terug.
Wij hadden zelf ook een roan-vos en hebben daar een veulentje bij gefokt die dus ook roan is. Maar ze worden niet witter naar verloop van tijd hoor.
Groetjes Rinske Party!!