Wat vinden jullie van een van deze hengsten bij mijn merrie?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
parouscha

Berichten: 16951
Geregistreerd: 21-04-02
Woonplaats: Friesland

..

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-02 18:47

jha dan moet er wel zoveel schimmel achter in de bloed lijn zitten

Manda

Berichten: 6545
Geregistreerd: 20-06-01
Woonplaats: Flevoland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-02 20:01

Nimber schreef:
maar al nog zet je er een schimmel op is het de vraag of je er een schimmel uit krijgt?
Op kleur fokken is zo moeilijk teminste bont op bont is meestal wel bont maar niet altijd. het is maar gokken of er bij jou wel schimmel uitkomt


Maar als je er geen schimmel op zet is de kans nog minder Haha! dus vandaar.

MMBabe

Berichten: 132
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-02 19:05

Er is in de biologie een manier om te berekenen of je een schimmel kunt fokken met bepaalde ouders. Daarvoor moet je wel een aantal gegevens hebben, zoals de kleur die de hengst doorgeeft, en wat voor kleuren er voornamelijk in de merrielijn (vooral de vaderskant van de merrie is belangrijk) voorkomen. Ik kan je deze manier wel uitleggen, maar denk dat het makkelijker is om eerst duidelijk te hebben welke hengsten je wat lijken en welke niet. Misschien zou je daarin niet alleen naar kleur moeten kijken, maar vooral naar exterieur, beweging en karakter.
Als je het graag wilt weten en je hebt genoeg gegevens, PB me dan even en dan zal ik proberen je te helpen.

Manda

Berichten: 6545
Geregistreerd: 20-06-01
Woonplaats: Flevoland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-02 19:20

MMBabe schreef:
Er is in de biologie een manier om te berekenen of je een schimmel kunt fokken met bepaalde ouders. Daarvoor moet je wel een aantal gegevens hebben, zoals de kleur die de hengst doorgeeft, en wat voor kleuren er voornamelijk in de merrielijn (vooral de vaderskant van de merrie is belangrijk) voorkomen. Ik kan je deze manier wel uitleggen, maar denk dat het makkelijker is om eerst duidelijk te hebben welke hengsten je wat lijken en welke niet. Misschien zou je daarin niet alleen naar kleur moeten kijken, maar vooral naar exterieur, beweging en karakter.
Als je het graag wilt weten en je hebt genoeg gegevens, PB me dan even en dan zal ik proberen je te helpen.


Thanks!

user_2293
Berichten: 127
Geregistreerd: 18-12-01

re

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-02 12:01

als je 100% schimmel wilt fokken moet je uniform nemen
die fokt dus 100% schimmel.
maar ze kunnen wel lastig zijn maar als je er mee om kunt gaan is dat geen probleem.

Manda

Berichten: 6545
Geregistreerd: 20-06-01
Woonplaats: Flevoland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-02 12:46

Dit is uniform. Ik heb direct informatie opgevraagd over hem.

Afbeelding

SGWuppie

Berichten: 4628
Geregistreerd: 24-04-02
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-02 18:30

Ik heb een Pion x Cassis en dat is ook een schimmel. Pion heeft zelf goed gedressuurd en gesprongen. Ze zeggen alleen altijd dat hij van die lastige paarden fokt, maar die van mij is echt uitzonderlijk lief en braaf....terwijl Cassis een volbloed is...afstamming zegt dus ook niet alles!
Ik weet alleen niet of Pion zelf nog wel dekt, want hij is al 28! Hij staat bij van Uytert, ik moet nog steeds een keertje naar hem gaan kijken....

je kunt hem zien op www.uytert.nl. Pion is trouwens ook de vader van Democraat (en van Aktion)

Manda

Berichten: 6545
Geregistreerd: 20-06-01
Woonplaats: Flevoland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-02 19:16

Ik wacht nog steeds op de informetie van de dekstations. Ik had 2 weken geleden al een paar folders aangevraagd en ze zijn er nog steeds niet Frusty Gelukkig begin ik optijd met informatie zoeken.

Troef

Berichten: 1571
Geregistreerd: 27-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-02 21:39

Is je merrie drachtig?

Manda

Berichten: 6545
Geregistreerd: 20-06-01
Woonplaats: Flevoland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-02 08:35

Troef schreef:
Is je merrie drachtig?


Nee, ze is niet drachtig. Ik ben juist aan het zoeken voor een hengst voor volgend jaar.

Lachen

Manda

Berichten: 6545
Geregistreerd: 20-06-01
Woonplaats: Flevoland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-02 13:06

Hmmm, uniform is me veel te duur voor een eerste veulen. Eerst maar eens een wat minder dure hengst om te zien wat voor veulen er uberhaupt uit komt.

Kleintje

Berichten: 5763
Geregistreerd: 08-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-02 13:38

Waarom per se een schimmel?
Is het dan niet goedkoper en simpeler om gewoon een wit paard te kopen??

Het gaat om de zwakke en sterke punten van je merrie.
Waar moet je het composeren met sterke punten van de hengst en waar moet je het juist benadrukken.
Dat zijn dingen waar je naar moet kijken. De beweging is tegenwoordig in bijna ieder paard soepel. Een springpaard heeft vaak ook leuke bewegingen.

De bouw, de geschiktheid voor je merrie, dat is belangrijk. Niet een kleur.

Neem eens een jonge hengst die zich in de nakomelingen nog moet bewijzen. Is vaak nog wat goedkoper en van al die andere hengsten lopen er vaak al zo verschrikkelijk veel rond.

Kendra

Berichten: 8730
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-02 20:37

Wat dacht je van Cavalier?

Manda

Berichten: 6545
Geregistreerd: 20-06-01
Woonplaats: Flevoland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-02 20:38

Kendra schreef:
Wat dacht je van Cavalier?


Die had ik vorig jaar Haha! Is ze gust van gebleven, misschien dat ik het inderdaad nog eens probeer.