Te jong?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
phoenix4ever

Berichten: 4350
Geregistreerd: 18-03-02
Woonplaats: Vilafranca del Penedes (Barcelona)

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-02 09:37

De beste leeftijd om te fokken is vanaf 4 jaar. Niet omdat ze de bevalling niet aan zouden kunnen, maar omdat de merrie dan nog niet is uit gegroeit en er dus afwijkingen kunnen ontstaan.

de bevalling kan ze gewoon aan hoor als ze verder gezond is en in conditie is.


joostvangestel

Berichten: 7907
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Reuver!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-02 10:28

Nathalie: ik weet niet of iemand je bang wil maken. Wel is het zo dat het zeker voor een driejarige belangrijk is om te weten of ze al dan niet drachtig zijn. Je zal niet de eerste zijn die haar merrie bijvoert omdat men denkt dat er een veulen in zit om er dan achter te komen dat er geen veulen in zit en vervolgens de merrie bevangen raakt.

Als er wel een veulen komt, dan zal de merrie het meestal wel redelijk verdragen. de kans is echter wel dat je een veulen met achterstand krijgt. Die is heel moeilijk in te halen..

Een merrie die 9 maanden drachtig is, zou ik niet meer op laten voelen. Bespreek het met de D.A, die weet wel een goede manier om drachtigheid te constateren. Het veulen weghalen is absoluut niet noodzakelijk.

MarijeR

Berichten: 24924
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-02 10:33

joostvangestel schreef:
Een merrie die 9 maanden drachtig is, zou ik niet meer op laten voelen. Bespreek het met de D.A, die weet wel een goede manier om drachtigheid te constateren. Het veulen weghalen is absoluut niet noodzakelijk.


Wat is de reden om met 9 maanden niet meer op te voelen? Ik had laatst een merrie waar ik met 10 maanden echt nog twijfelde en idd voor het voerschema zekerheid wilde. De DA heeft haar gewoon opgevoeld. Hij heeft ook niets gezegd over eventuele extra risico's (die er uiteraard altijd zijn bij het opvoelen)

Cer

Berichten: 30031
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-02 10:40

Hm, ik wilde dr eigenlijk niets over zeggen, maar ik vind ook dat Nathalie terecht zegt dat er overdreven gereageerd wordt.... Lekker zeg als er beweert wordt dat de hengst te groot zou zijn en dat de merrie zou kunnen overlijden bij de bevalling, op zo'n reactie zit je te wachten als je een drachtige merrie hebt, sjonge.... Buiten dat dat volgens mij niet kan omdat het veulen zich aanpast aan de baarmoeder, maar dat zou je bij de DA moeten navragen.

En HotDog, jou reactie vind ik helemaal overdreven zeg, net alsof al dat soort paarden bij de slager terechtkomen, doe even normaal zeg. Als ze zelf een stamboekloos veulen wil, moet ze dat toch helemaal zelf weten. Dat jij nou op papieren geilt... Ik ken genoeg mensen die een paard zonder papieren kopen, gewoon omdat ze het een leuk beestje vinden!

En is het niet zo dat merries in kuddes ook eerder dan 3 jaar drachtig worden? Of zou de hengst daar rekening mee houden? Of zouden die merries doodgaan? Sjee wat een ellende die fokkerij, een ware marteling....

Billy

Berichten: 20699
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-02 10:48

Wat Hotdog kennelijk vergeet of niet gelzen heeft, is dat Nathalie de pony nog maar een paar maanden heeft. Als er dus een veulen in zit, is dat bij de handelaar of vorige eigenaar gebeurd. Nathalie valt dus niks te verwijten. Ik denk dat ze er geen haflinger op gezet had als ze zelf had mogen kiezen Knipoog
Maar ik ben blij dat het evt veulen welkom is, er zijn genoeg mensen die daar anders over denken.

Goedgekeurd onderschrift :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-02 10:56

Ik heb nergens gezegd dat het de schuld van Nathalie is. Daarom lijkt het mij slim om kosten proberen te verhalen. ook heb ik haar nergens bang gemaakt. ik heb eens terug zitten lezen en ik vraag me oprecht af hoe ze het veulen wel kan houden en haar oude pony niet? Als Camilla drachtig is is het naar mijn idee jammer omdat ze door een haf gedekt is en Nathalie de sport in wil. Nou zeg ik niet dat haflingers dat niet kunnen, maar ze hebben er wel minder aanleg voor. Juist omdat veel mensen op papiertjes geilen is het lastiger om een dergelijke kruising te verkopen.

pniekepnak
Berichten: 4927
Geregistreerd: 04-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-02 10:58

Ik ben het met Cer eens. Hotdog reageert overdreven, en idd, zijn er genoeg mensen die een stamboekloos veulen willen. Wel eens op maneges gekeken? Daar hebben ze echt niet allemaal de beste papieren hoor, veel ervan weten nog net hoe oud hun pony's zijn. En idd, waar maak je je druk om? Het veulen wordt toch helemaal niet verkocht? Ze wil het graag houden. En bovendien, ik denk dat als Nathalie d'r paardje idd. een veulen krijgt, Nathalie accuut verliefd is op dat kleine mormeltje, hoe hij of zij er ook uit mag zien!!

Nathalie, ik vind het leuk voor je, succes met je paardje en laat het even weten als het beestje geboren is he!!!


xxx Pneekz

She got home late, she got home late
She drank so hard the bottle ached

obsession

Berichten: 3383
Geregistreerd: 26-10-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-02 18:43

Sjonge jonge jonge. Mijn pc is even kapot en ik mis meteen weer van alles!

Hotdog voel eens aan je voorhoofd want volgens mij kook je of heb je koorts.....
Wat maak je nou problemen over een veulen die bij de slacht beland???
het veulen blijft! dat heeft ze nu geloof ik wel 6 keer verteld of niet??
Bovendien blijf je er maar over drammen dat het haar probleem is maar het is haar ook alleenmaar overkomen dus wat kan zij er aan doen? Zoveel mogenlijk informatie inwinnen denk ik zelf. Dat doet ze door mensen hun mening te vragen op bokt en dan zit je niet op zulke reacties te wachten.
En waarom ze dr oude pony niet kan houden? Misschien kosten die wel ietsje meer dan een veulen die in een koppel gaat lopen??
En tegen die tijd dat ze op t veulen kan gaan rijden is ze al bijna te oud om bij de pony's te starten en heeft ze dus geen sportpony nodig! Waar bemoei je je eigenlijk mee?
Wie weet rijdt ze m in en verkoopt ze m alsnog.
Ik durf te wedden dat er meer mensen op bokt zijn met een pony zonder papier dan een pony met papier!!

Maar goed,Nath het komt allemaal prima in orde met camilla en een haf x nf kan hartstikke leuk zijn!
Verder hoeft ze t ook allemaal helemaal niet alleen te doen , er zijn zat mensen die haar ermee helpen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-02 19:36

HaflingerxNew Forest= Super Menpony Haha! Haha!
Uit zo´n kruising kan echt een hele leuke pony voor het aangespannen rijden komen.
Als je pony er lichamelijk niet klaar voor was om te veulenen zou het vruchtje afgestoten zijn.
Ik zou wel de DA vragen of hij haar wil/kan opvoelen dan weet gewoon zeker waar je aan toe bent.
Succes ermee!!!!!!!

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-02 19:50

nath, ik snap je vraag, maar je kan er niks mee.
Of we haar nu te jong vinden of niet, er zit een veulen in, dus er verandert niks.
Ik vind het persoonlijk ook vrij jong, over het algemeen genomen, maar ik ken camilla dus niet

Nathalie

Berichten: 28286
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-04-02 20:09

Gaaf Ilindra! Daar had ik niet eens aan gedacht! Dat is misschien wel een heel leuk idee om met het veulen te gaan mennen straks! Pling

Pril

Berichten: 1831
Geregistreerd: 13-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-02 21:18

Paarden kunnen je behoorlijk in de maling nemen hoor, mischien is ze wel schijndrachtig. Mijn shettie was daar erg goed in. Die kreeg echt zo`n "zwangere" buik en werd niet meer hengstig. Achteraf bleek ze dus helemaal niet drachtig te zijn! Ik zou in ieder geval wel de veearts zo snel mogelijk laten komen zodat je zekerheid hebt.

Maar verder, veulies zijn zoooo lief Lovers Ik zou me ook niet teveel zorgen maken om Camilla`s leeftijd. In het wild worden merries altijd met 2 gedekt. Het enige nadeeltje kan zijn dat ze niet zoveel meer groeit. Maar dat hoeft voor jou geen probleem te zijn want je past er prima op. Trouwens, Ratina Z heeft ook als 3 jarige een veulen gekregen!

Jeddah

Berichten: 14474
Geregistreerd: 17-03-02
Woonplaats: Golden Valley, USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-02 21:34

Volgens het paardenproefbedrijf in Lelystad, die hebben er uitgebreid onderzoek naar gedaan, kan een 3 jarige makkelijk een veulen krijgen, zonder verdere gevolgen voor de merrie (kwa groei, gezondheid,mentaal enz.), mits ze goed gevoerd en gestald is.

Feel the fear and do it anyway
~Accept the things you cannot change and fight for everything else~

Miran

Berichten: 4429
Geregistreerd: 10-08-01
Woonplaats: Woubrugge

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-02 21:41

Ik vind haar ook erg jong, maar daar doe je toch niets meer aan. Volgens mij gebeurd het wel vaker. Camilla zal alleen een stuk kleiner blijven dan ze had kunnen worden, merries die te groot worden om in het stamboek opgenomen te worden, worden vaak zo vroeg gedekt.
Als ik in jouw schoenen zou staan, zou ik wel gigantisch opletten met belasten. Beweging is essentieel, en je kan haar niet zomaar stilzetten, maar vergeet zeker niet dat een veulen, zowel tijdens de dracht als tijdens de zoogperiode, erg veel energie kost. Omdat Camilla nog zo jong is, lijkt werk, groeien en een veulen, me wat te veel van het goede. Ik zou haar lekker in de wei zetten tot het veulen gespeend is, wat ze tot nu toe geleerd heeft vergeet ze heus niet. Je kan sowieso even overleggen met je dierenarts.

Ik vraag me af of aanklagen ofzo zin heeft. Uiteindelijk heb je er 2 voor de prijs van 1, zo zal een rechter dit met een beetje pech ook beredeneren.

Maar misschien is ze helemaal niet drachtig, en maken we ons druk om niets Haha! .

carola

Berichten: 8681
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-02 21:45

Tja, tuurlijk is het jong. Misschien wel té jong (in mijn ogen wel). Maar ja, Nath wist toch ook niet dat Camilla drachtig was? Niemand wist dat. Ik heb mede Camilla uitgezocht voordat Nath haar ging kopen, en het is inderdaad al een heel 'volwassen' paardje voor haar leeftijd. Daar kun je alleen maar over oordelen als je een paard hebt gezien. Camilla was met 2,5 heel wat volwassener als toen ik m'n hengst (inmiddels ruin) kocht op 5 jarige leeftijd. M'n ruin is dan ook pas op 5 jarige leeftijd ingereden, het was nog zo'n broekie... Maar Camilla was al zo verschrikkelijk volwassen en 'wijs'.
Wat ik wel heel erg jammer vind, vooral voor Nath, is dat camilla na haar veulen nauwelijks meer zal groeien. Dat is een groot nadeel, want in de 'planning' hadden we er nog wel een paar centimeters bovenop willen zien.
Maar verder, wees blij dat Nath het veulen wil en kan houden, en dat ze er blij mee is. Ik denk dat het probleem groter zou zijn geweest als dat niet het geval was. Toch?

Eindig niet, maar begin! (quote Dorine)

NANZA
Berichten: 738
Geregistreerd: 05-03-02
Woonplaats: brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-02 08:22

mensen geef gewoon antwoord op nathalie d`r vraag !!!!!!!!!!!!!!!!
ikzelf vind 3 ook wel een beetje jong , maar dat is mijn mening er zijn echt zat merrie`s ( fok ) die op hun derde een eerste veulentje krijgen!!
en er kan altijd iets fout gaan , ook al was het een mini shet die d`r op had gezeten en geen haf!!!!!! en nath als jij er blij mee bent heb schijt aan wat iedereen zegt!!! als de DA zegt dat het verantwoord is , moet je het gewoon doen !!!!!!!!!

In my head I`m so ugly, but that`s oke because so are you!

3 jarige ruin Future x Farmer ..... Super paardje!

NANZA
Berichten: 738
Geregistreerd: 05-03-02
Woonplaats: brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-02 08:23

mensen geef gewoon antwoord op nathalie d`r vraag !!!!!!!!!!!!!!!!
ikzelf vind 3 ook wel een beetje jong , maar dat is mijn mening er zijn echt zat merrie`s ( fok ) die op hun derde een eerste veulentje krijgen!!
en er kan altijd iets fout gaan , ook al was het een mini shet die d`r op had gezeten en geen haf!!!!!! en nath als jij er blij mee bent heb schijt aan wat iedereen zegt!!! als de DA zegt dat het verantwoord is , moet je het gewoon doen !!!!!!!!!

In my head I`m so ugly, but that`s oke because so are you!

3 jarige ruin Future x Farmer ..... Super paardje!

NANZA
Berichten: 738
Geregistreerd: 05-03-02
Woonplaats: brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-02 08:26

sorry was nie de bedoeling dat ie 2 keer er op kwam te staan !!!!
mijn comp deed het nie en nu staat ie er ineens twee keer sorry sorry sorry !!! Verward Verward Verward Verward

In my head I`m so ugly, but that`s oke because so are you!

3 jarige ruin Future x Farmer ..... Super paardje!

joostvangestel

Berichten: 7907
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Reuver!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-02 13:59

*Marije* schreef:
Wat is de reden om met 9 maanden niet meer op te voelen? Ik had laatst een merrie waar ik met 10 maanden echt nog twijfelde en idd voor het voerschema zekerheid wilde. De DA heeft haar gewoon opgevoeld. Hij heeft ook niets gezegd over eventuele extra risico's (die er uiteraard altijd zijn bij het opvoelen)


Hoi, ik dacht gewoon dat 9 maanden een beetje veel was. vandaar ook overleg met de D.A. (die je in ieder geval toch nodig hebt). Die weet wal wat het verstandigste is om te doen. Ik heb oveigens zelf wel eens een merrie gehad waarbij we met de 11 maanden nog twijfelden. Ze kreeg toen met de 12 maanden een heel mooi merrieveulentje.

MarijeR

Berichten: 24924
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-02 14:20

De dierenarts hier zei alleen dat het een stuk makkelijker te voelen was dan met 3 weken Haha!

My Dominique

Berichten: 5299
Geregistreerd: 31-05-01
Woonplaats: Leeuwarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-02 16:43

Cer schreef:
Hm, ik wilde dr eigenlijk niets over zeggen, maar ik vind ook dat Nathalie terecht zegt dat er overdreven gereageerd wordt.... Lekker zeg als er beweert wordt dat de hengst te groot zou zijn en dat de merrie zou kunnen overlijden bij de bevalling, op zo'n reactie zit je te wachten als je een drachtige merrie hebt, sjonge.... Buiten dat dat volgens mij niet kan omdat het veulen zich aanpast aan de baarmoeder, maar dat zou je bij de DA moeten navragen.
(...)


het kan wel degelijk!
ik heb het in 1 jaar 3x zien gebeuren bij een "fokker
ëen te groote hengst 2 uitgescheurde merries en 1 overleden
dus het kan wel
en om je niet bang te maken
ik weet hoe je je voelt
ik heb me over het idee heen gezet ( voor zover mogelijk)
ik ga morgen beginnen met waken
dat geeft al een veilig gevoel
en als je erbij bent, kan je veel doen, iig op tijd de da inschakelen enz
dus als je echt bang bent ( ik ben bang dat het fout gaat bij mijn merrie) dus dan kan je gaan waken.

even antwoord op je vraag
ja ik vind haar te jong
denk er wel aan dat het haar eerste bevalling is en voor haar dus ook nieuw is
maar gelukkig hebben de meeste paarden een goed moeder instinct
veel plezier met je veulie en camil

MarijeR

Berichten: 24924
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-02 17:59

1 van mijn merrie's heeft ook op 3 jarige leeftijd een veulen gekregen. Toen was ze 1.43m hoog. Met 5 jaar was ze 1.48m dus gewoon volgens verwachtingen doorgegroeid.
De bevalling ging heel makkelijk.
Ook heeft ze na het veulenen rustig gewerkt, longeren en zadelmak gemaakt. Veulen bleef dan gewoon op stal.
Alleen is wel ruim op tijd voor het veulenen het voerschema aangepast. Maar dat kan je alleen doen als je 100% zeker bent dat ze drachtig is, anders heb je ze zo bevangen.

Percy

Berichten: 12023
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-02 18:49

Merries die bestemd zijn voor de sport laten ze ook vaak dekken op tweejarige leeftijd, als het veulen er dan af is kunnen ze het paard gaan inrijden zonder een jaar verloren te hebben.
Zeker bij de springpaarden zie je dit heel veel en het lijkt me sterk dat ze een enorm risico zouden willen lopen bij deze, meestal, vrij dure paarden.

Zarabia
Berichten: 10
Geregistreerd: 26-04-02

Een veulen met een veulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-02 19:00

Ik vind je merrie erg jong om een veulen te baren. Ze is zelf nog niet volwassen, en een bevalling kan een hoop problemen opleveren, zowel bij de groei, als bij de acceptatie van haar veulen. Je moet er zeer zeker voor zorgen dat je erbij bent, en dat ze voldoende vitaminen en mineralen in haar voer heeft. De meeste merries worden op hun 3e of 4e jaar pas gedekt. En sorry hoor, maar wat een eikel van een handelaar, om je merrie tussen hengsten in de wei te zetten... Heeft ie een hekel aan zijn paarden toevallig???
Maarja, in elk geval suc6!!!!!


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Igniss, karinna en 36 bezoekers