Hoe lang voor melkproductie stopt?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Balte

Berichten: 3550
Geregistreerd: 10-05-01
Woonplaats: provincie Antwerpen

Hoe lang voor melkproductie stopt?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-02 13:09

Hoi

Ik ben nu (eindelijk) m'n jaarling aan het spenen. Ze hoeft niet echt van mama gescheiden te worden, ik zou alleen willen dat ze niet maar kan drinken. Ik heb de wei in twee verdeeld en de jaarling staat in het ene stuk, mama in het andere. De eerste dagen ga ik ze wel na een aantal uren weer bij elkaar laten. Dit ga ik verder afbouwen tot ze dag en nacht van elkaar staan. Eens ze volledig van elkaar staan, hoe lang zou het dan duren voor de melkproductie van de merrie stopt? Stel dat de productie stopt en ik laat de jaarling er weer bij, gaat de productie dan terug beginnen als die jaarling aan de uier gaat prutsen of zou het definitief stoppen?

groetjes

wechelshof

Berichten: 395
Geregistreerd: 11-10-01
Woonplaats: 2007 Lille - 2008 : 5 km verder : Wechelderzande

melkproductie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-02 16:24

Na een dag of twee, drie stopt de melkfabriek, maar als je na een
week de jaarling erterug bij zet heb je inderdaad kans dat zij
terug gaat drinken en hopla : de fabriek gaat weer werken....

dus apart houden voor minstens 3 weken en als het kan nog iets
langer.

succes....

ps. wij spenen onze veulens ook op 9 à 10 maanden en dat gaat
heel vlot.
de eerste week : bij het eten ieder in een stal apart (wel naast elkaar) en na het eten terug naar mama

de tweede week : niet meer in dezelfde stal maar merrie en veulen
naast elkaar zodat zij elkaar kunnen ruiken en zien voor een dag of drie

de derde week : veulen bij de jaarlingen, tweejarigen en moeke
bij de anderen....

Balte

Berichten: 3550
Geregistreerd: 10-05-01
Woonplaats: provincie Antwerpen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-02 16:31

Thanks!
Ik denk dat het op "oudere" leeftijd toch veel minder stresserend is voor moeder en kind.

wechelshof

Berichten: 395
Geregistreerd: 11-10-01
Woonplaats: 2007 Lille - 2008 : 5 km verder : Wechelderzande

stress

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-02 21:15

Inderdaad,

als je een veulen op 100 dagen (wat wettelijk is) van de moeder afhaalt dan heb je 9 op 10 een veulen dat "invalt", mager wordt, zenuwachtig rondloopt, de stal afbreekt....
en ook sommige moeders kunnen moeilijk afscheid nemen van hun kind en gaan minder eten of helemaal niet...

Een veulen dat 5 maanden of ouder is heeft daar veel minder last van: het is zowieso al meer zelfstandig (mentaal) : loopt niet de hele dag naast mama maar gaat zelfstandig op onderzoek uit, komt zelf naar binnen gelopen, enz....

Mijn advies is : als je de plaats en de tijd hebt laat het veulen maar wat langer dan 4 maanden bij de moeder (als je de merrie natuurlijk niet direkt terug gedekt hebt)

wij laten de merrie altijd een volledig jaar terug bekomen : dwz wij fokken maar om de twee jaar een veulen uit de merrie.

succes met het apart zetten ...

Balte

Berichten: 3550
Geregistreerd: 10-05-01
Woonplaats: provincie Antwerpen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-02 22:00

In Bit van deze maand staat er een heel artikel over. Daar suggereren ze ook zo lang mogelijk bij de moeder te laten en de periode waarin ze in de natuur samenblijven (ongeveer een jaar) zo dicht mogelijk te benaderen.
Te vroeg spenen is inderdaad nadelig voor moeder en kind. Mijn merrie gaat nu echter volop terug in het werk dus wil ik ze wat sparen. Het veulen (jaarling) is bedoeld als opvolger en blijft dus. We hebben nog een ander paard en twee pony's dus geen gebrek aan gezelschap. Ik kan makkelijk weg met mama maar zou nog twee dingen willen bereiken: dat de melk stopt, dat ik merrie en jaarling gedurende een tijdje op een aparte weide kan zetten. Ik houd de merrie immers liever thuis om te kunnen rijden terwijl ik het veulen graag op een lekkere grote malse weide (wat verder van huis) zou willen zitten.
Maar, eerst onze ontwenningsperiode maar eens verderzetten.

groetjes

lageveld

Berichten: 3378
Geregistreerd: 03-09-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-02 23:30

Zeker wanneer je de gelegenheid hebt om het veulen op afstand een mooie wei te bieden, zou ik ze gewoon rigoureus scheiden. Ik heb hier nooit enig probleem mee ondervonden ! (Merrie en veulen moeten elkaar dan niet meer kunnen horen en/of zien).
Voor de merrie is het beter, de melkproductie stopt vrij snel en ze kan snel herstellen. Bovendien begrijp ik dat het zelfs al over een jaarling gaat. Daar zal het ook geen probleem opleveren dus.

Tijdelijk scheiden en naast elkaar in een stal heeft m.i. niets met afspenen te maken en rekt het proces alleen maar.
Dit kan alleen handig zijn wanneer de moeder b.v. ook gebruikt wordt voor sport etc. en het veulen went dat de moeder af en toe afwezig is. Maar dat is dus iets heel anders.

Bertus.

Balte

Berichten: 3550
Geregistreerd: 10-05-01
Woonplaats: provincie Antwerpen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-02 23:51

Aangezien ik het veulen bijhoudt en al mijn beestjes bij elkaar staan, hoeft ze dus niet echt gespeend te worden in de letterlijke zin dat ze mama moet vergeten. Wel zou ik willen dat ze niet meer kan drinken omdat ik dat voor de merrie een te zware belasting vind. Weggaan met de merrie is geen probleem, het veulen (jaarling) staat gewoon bij de anderen en trekt er zich niet veel van aan.
Denk je, Lageveld, dat ik de melkproductie blijf aanwakkeren als ze elkaar kunnen zien maar niet bij elkaar kunnen komen?

lageveld

Berichten: 3378
Geregistreerd: 03-09-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-02 00:20

Nee.. ik denk dat dat wel goed kan komen, maar dan er wel voor zorgen dat er ook echt niet meer gedronken kan worden. Gebeurt dit af en toe toch.. per ongeluk of zo .. dan kan de melkproduktie wel weer op gang komen. Bovendien heb ik gehoord dat dit op gezondheidsproblemen kan stuiten wanneer na geruime tijd toch weer gedronken wordt.

Ik heb beide meegemaakt; een veulen dat na 2 maanden toch weer probeerde te drinken. Belangrijk daarbij is of de merrie het toelaat. Zo niet.. dan lost het probleem zich vanzelf op natuurlijk Knipoog

Momenteel heb ik een vergelijkbaar geval staan en daarbij kwam het veulen (was ook al jaarling.. week of 6 geleden nu) ook weer bij de merrie en die liet drinken niet meer toe. (gelukkig).
Het heeft dus blijkbaar ook met de leeftijd van het veulen te maken.
In het eerste geval was het veulen namelijk veel jonger (ongeveer 5 maanden)

Bertus.

Balte

Berichten: 3550
Geregistreerd: 10-05-01
Woonplaats: provincie Antwerpen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-02 09:27

Thanks voor de info. Ik hoorde dat ze bij kalfjes "stekeltjes" zetten op hun halster aan hun neus. Zo kriebelen ze mama als ze willen drinken en geraken ze "vanzelf" gespeend omdat mama niet wil laten drinken.
Ik was al aan het fantaseren over "stekeltjes" die ik op een halster ga naaien (haha grapje) maar als het zo niet lukt (weilandjes naast elkaar) dan ga ik ze toch maar een aantal weekjes op van elkaar gelegen weilandjes zetten.
doei