advies gevraagd: welke hengst voor mijn merrie?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anneke
Berichten: 6668
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-02 11:30

En Jackson??
Baltsflug? (weet niet hoe je t schrijft)

Toevallig is het nieuwe BIT helemaal gericht op het fokken, dus erg leerzaam!
Toch ben ik er niet helemaal uit. Ik wijk toch iedere keer naar Jazz.
Maar er is een hengst die ik toen echt helemaal geweldig vond, maar wie dat nou was??

Pompidou heeft trouwens arabisch bloed, en vrij smalletjes gebouwd. Echt grote hengsten lijken me dan niet echt verstandig! Haha!

Dees

Berichten: 18911
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-02 12:12

Anneke schreef:
Pompidou heeft trouwens arabisch bloed, en vrij smalletjes gebouwd. Echt grote hengsten lijken me dan niet echt verstandig! Haha!


Dus wel! Als je met een kleine ranke merrie alleen fokt met dito kleine ranke hengsten, dan blijft het veulen immers ook klein en rank. En dat wilde je niet...
Die merrie overleeft dat wel....de natuur past zich echt wel aan, een groot veulen zal pas echt groot groeien wanneer het de baarmoeder heeft verlaten.

Kies een stevige knaap met extra bot en een prima hoogte.
Goed, eentje die jezelf ook ziet zitten. Maar als je een braaf karakter wilt, braver dan je merrie, dan is Jazz niet een voor de hand liggende keuze. Het kan je meezitten, maar naar alle waarschijnlijkheid zal het veulen ook een typisch temparament hebben waar niet iedereen mee overweg kan.

Laat je verder niet gekmaken door allerlei namen en opties. Pak het indexenoverzicht van het KWPN, en kijk naar meetbare dingen zoals stokmaat, stand van de benen, exterieur, gangen bij de nafok van de kwpn hengsten. Kijk ook naar de indexen. Want als je een dressuurpaard wilt fokken, hoeft QUidam de Revel (bijvoorbeeld) niet een geschikte partner voor jouw merrie te zijn, ook al geeft die wel grote maar kortergelijnde paarden met een braaf karakter.

Kijk kritisch naar je merrie. Zijn haar hoeven groot, of juist erg klein. Hoe mooi is die lendenpartij eigenlijk. En heeft ze echt niet een beetje een frans standje. Hoe is die hoofd/halsverbinding. Dat kunnen punten zijn om je merrie mee te verbeteren. Maar kijk ook naar de goede punten van de merrie. Zoals in de bit ook stond; je moet de goede punten niet wegfokken.
En bezoek de hengstshows volgend jaar! Dan kan je zien of de beoogde hengst je ook werkelijk aanstaat. Uiteindelijk draait het immers toch gewoon om jouw gevoel.

Anneke
Berichten: 6668
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-02 16:56

Hé bedankt Dees voor je goede advies, ik heb er veel aan.
Toevallig zag ik vandaag in een ruitershop het KWPN hengstenboek liggen.
Heb hem dus meteen ff doorgebladerd. Junior bekeken, en de informatie over hem. Haha!
Toen naar Jazz gekeken, maar het viel mij eigenlijk erg mee. Zo erg bijzonder vind ik m niet... Bloos Of zeg ik nu iets heel ergs? Haha!
Overal stonden plaatjes bij, en cijfers over de stap, draf, galop, karakter enz.
Ik kwam dan ook wel eens hengsten tegen die mij onbekend in de oren klonken, maar wel hoog scoorde qua cijfers.
Jazz scoorde vrij slecht qua springen, maar weer erg goed qua dressuur.
Junior had zelfs een 9 voor karakter! Haha!

Pompidou heeft een lief en grappig karakter, is heel eerlijk, maar is ook een echte merrie!
Ze heeft kleine hoefjes, heel mooi droog beenwerk, mooi alert hoofd, heel mooie ruime gangen (vooral draf!) , en erg slank maar rond gebouwd.
Wat minder vind ik haar iets te lange rug, vrij nerveuze karakter, haar kleine maat, en haar ranke bouw. Ze mag wel iets forser worden.

Dus dan zou de hengst groot en compact gebouwd moeten zijn, en vrij veel massa moeten hebben, en koel in het hoofd zijn. Mag dan vrij grote hoeven hebben?
Verder moet hij ook heel mooie ruime gangen hebben, een mooi sierlijk hoofd, droog beenwerk, en een fijn karakter!!

Volgens mij is dit teveel gevraagd... Knipoog

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-02 17:00

Ik hoor van mensen dat Balzflug lastpakken fokt. Maar ik heb nu al een paar mensen gesproken die er zelf een hebben en er blji mee zijn. En ik ben ook heel blij met de mijne, weinig paarden met zo'n superkarakter als mijn jongste merrie.

Anneke
Berichten: 6668
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-02 17:09

Poeh!! Haha!
Er zijn echt zoveel hengsten!! En ik vind er echt zoveel mooi!
Ik ben allang blij dat jullie me een eind op weg helpen!
Balzflug vind ik wel erg mooi, net als Krack C.
Ik val wel voor die luxere typetjes.
Maar ik moet dus op zoek gaan naar een wat forser type...
Noem eens wat? Knipoog

Rinske

Berichten: 25110
Geregistreerd: 16-04-02
Woonplaats: Loon op Zand

Hengstenkeuze

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-02 12:37

Hoi,
ik zou Krack C niet nemen, als ik jou berichtjes lees is jouw merrie als vrij pittig, als je haar met Krack C laat dekken, zal je waarschijnlijk een hyperactief beestje eruit krijgen. Ook Jazz lijkt me in dit opzicht dus niet echt een goed idee. Denk eens aan de keurhengst Cabochon Haha! , heeft veel formaat, een mooi hoofd en geeft ontzettendgoede dressuurpaarden, vooral in combinatie met veel boedvoerende of lichtgebouwde merries. Hij staat bij de pretendenthoeve en het dekgeld is volgens mij ongeveer f.2250,-, hoeveel euro dat is weet ik ff niet *LOL* . Misschien is Ferro of een van zijn zonen ook een optie, die geven ook veel massa. Nou vind ik Ferro zelf erg duur, maar kijk eens naar zijn zonen. Die zijn nog niet zo hoog in dekgeld. Haha!
Zoek in ieder geval een hengst uit met massa, anders zal je veulen ook zo smal en licht blijven. Als je nog meer advies wil, kun je het altijd vragen natuurlijk.
Heel veel suc6 en ik hoor het wel. Pling

Heel veel groetjes Rinske Party!! Party!! Party!! Haha! Haha! Haha! Lovers Lovers

Anneke
Berichten: 6668
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-02 12:47

Cabochon?
Wat voor ouders zitten daar achter?
Ik heb geloof ik wel eens een plaatje van hem gezien.
Heeft iemand mischien meer info over hem?
Zo te horen zou dat dus een goede optie kunnen zijn.

Dees

Berichten: 18911
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-02 13:10

Cabochon: www.pretendenhoeve.nl
Kijk verder eens op: www.dalhoeve.nl, www.radstake.nl, www.kwpn.nl voor ovezichten van hengsten...

Je moet er zelf toch ook wat energie in steken Anneke, we kunnen hier toch moeilijk van elke hengst de gegevens gaan lopen opsommen... Via paarden.pagina.nl (geen www ervoor) kom je bij diverse links naar hengstenhouders, er zit er vast ook wel eentje bij jouw in de buurt. Van het kwpn zijn de meeste hengsten wel beschikbaar door het hele land heen.

Anoniem

Re: Hengstenkeuze

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-02 17:24

Voor een goede nakomeling van Ferro, Osmium, daar zou ik dan mee gaan dekken.

rinnie1982 schreef:
Hoi,
ik zou Krack C niet nemen, als ik jou berichtjes lees is jouw merrie als vrij pittig, als je haar met Krack C laat dekken, zal je waarschijnlijk een hyperactief beestje eruit krijgen. Ook Jazz lijkt me in dit opzicht dus niet echt een goed idee. Denk eens aan de keurhengst Cabochon Haha! , heeft veel formaat, een mooi hoofd en geeft ontzettendgoede dressuurpaarden, vooral in combinatie met veel boedvoerende of lichtgebouwde merries. Hij staat bij de pretendenthoeve en het dekgeld is volgens mij ongeveer f.2250,-, hoeveel euro dat is weet ik ff niet *LOL* . Misschien is Ferro of een van zijn zonen ook een optie, die geven ook veel massa. Nou vind ik Ferro zelf erg duur, maar kijk eens naar zijn zonen. Die zijn nog niet zo hoog in dekgeld. Haha!
Zoek in ieder geval een hengst uit met massa, anders zal je veulen ook zo smal en licht blijven. Als je nog meer advies wil, kun je het altijd vragen natuurlijk.
Heel veel suc6 en ik hoor het wel. Pling

Heel veel groetjes Rinske Party!! Party!! Party!! Haha! Haha! Haha! Lovers Lovers

Troef

Berichten: 1571
Geregistreerd: 27-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-02 18:55

Absoluut Jazz, of Jetset!!
Beide goede verervers, die veel beweging en model doorfokken??????

Nu vandaag hebben ze twee Jazzen naar huis gestuurd op het verrichtings examen. Party!!

Troef

Berichten: 1571
Geregistreerd: 27-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-02 19:55

pipo schreef:Misschien is Ferro of een van zijn zonen ook een optie,

Ferro werd voor de stamboekkeuring voorgesteld van Hannover maar ze hebben hem voorlopig niet genomen.
Hij werd onder het zadel voorgesteld, maar er zat een slag achter in het wiel.

Anneke
Berichten: 6668
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-02 20:50

Dees sorry dat ik wat irritant overkom.
Ik vind het alleen erg boeiend om te lezen wat jullie er over te zeggen hebben.
Zelf steek ik er ook veel energie in, en denk er veel over na. Maar dit is voor mij ook voor het eerst, en heb echt erg veel aan jullie reacties.

Het is een dure grap, dus ik wil me er serieus in verdiepen, en zoveel mogelijk te weten komen. Ook adviezen, tips etc. kan ik via deze manier goed aan komen, omdat de meeste hier er toch veel vanaf weten, met name over de hengsten.
Veel hebben hier ervaringen met nakomelingen, zijn wel eens naar hengstenshows geweest e.d.
Dat is voor mij gewoon heel leerzaam.
Sorry. Knipoog

Dees

Berichten: 18911
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-02 09:10

ach, het zij je vergeven, ik bedoelde je niet af te snauwen....hoop dat je het mij ook een beetje kan vergeven (gister was een vervelende dag op kantoor Knipoog ).
tuurlijk is het hartstikke spannend!

Maar je bent echt beter af als je voor jezelf wat schifting in het aanbod maakt, want je krijgt nu allemaal reacties met namen van wisselende hengsten en een korte uitleg waarom dat zo'n prachtig dier is...daar heb je echt wat aan }>
Aarzel niet, bestudeer een hengsten boek en bepaal wat je zelf mooi vind en wat je zelf bij je merrie vind passen. De informatie is beschikbaar.
Is het misschien niet een idee om eens iemand te vragen die vaker met dit bijltje gehakt heeft, en die je merrie ook wel eens gezien heeft?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-02 11:42

Ja, maar ze moeten toch al erg goed zijn willen ze uberhaupt naar het verichtingonderzoek gaan, daarbij staat Jazz op de nr 1 van de dressuurindex, dus waar jij het over hebt?????
En dan hebben we het nog niet over de Jazzen die vooraan bij de pavo cup lopen!!!!!
Beetje kinderachtig om zo te reageren!!
Troef schreef:
Absoluut Jazz, of Jetset!!
Beide goede verervers, die veel beweging en model doorfokken??????

Nu vandaag hebben ze twee Jazzen naar huis gestuurd op het verrichtings examen. Party!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-02 11:44

Ach ja, hij heeft natuurlijk ook alleen maar hele slechte paarden gefokt!!!,
weinig goedgekeurd gekregen, Osmium is ook waardeloos!!!

Wil je perse alles afzeikenm of snap je het nog niet, Ferro heeft niet voor niets zo veel hengsten goedgekeurd hoor!!!!

Troef schreef:
pipo schreef:Misschien is Ferro of een van zijn zonen ook een optie,

Ferro werd voor de stamboekkeuring voorgesteld van Hannover maar ze hebben hem voorlopig niet genomen.
Hij werd onder het zadel voorgesteld, maar er zat een slag achter in het wiel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-02 11:46

Trouwens dat schreef ik niet, dat schreef Rinske.
Ik gaf aan dat Osmium een goede keuze was!!!
Troef schreef:
pipo schreef:Misschien is Ferro of een van zijn zonen ook een optie,

Ferro werd voor de stamboekkeuring voorgesteld van Hannover maar ze hebben hem voorlopig niet genomen.
Hij werd onder het zadel voorgesteld, maar er zat een slag achter in het wiel.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-02 12:52

Osmium is een van de beste nakomelingen van Ferro, hij zou een optie voor mij kunnen zijn indien ik met mijn merrie een veulen ging fokken. Wat ik tegen osmium heb, is dat er Ferro in zit. Niet dta ik iets tegen Ferro heb, maar NOG een Ferro erbij vind ik te veel. Met sommige hengsten wrodt te veel gefokt en te veel van goedgekeurd. Dit is niet goed voor de diversiteit in de fokkerij. Gribaldi is er nog een voorbeeld van, mooie hengst en zo, maar ik vind dat mensen eens een andere hengst kans moeten geven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-02 13:00

Ja, daar heb je gelijk in, maar goed er wordt niet voor niets met Ferro zoveel gefokt ( overigens, fokken wij er zelf niet mee!!! vindt osmium de enige goede hengst van Ferro, verder vindt ik de nakomelingen van Ferro, plaatjes om te zien, maar qua lopen toch niet echt speciaal)
Het is best een hele goede hengst, maar goed om nu meteen onbekende hengst te gaan fokken, alleen maar om het onbekende vindt ik ook geen goed idee, vooral niet omdat er veel slechte hengsten op dit moment rondelopen ( oscar bijvoorbeeld)

Desiree schreef:
Osmium is een van de beste nakomelingen van Ferro, hij zou een optie voor mij kunnen zijn indien ik met mijn merrie een veulen ging fokken. Wat ik tegen osmium heb, is dat er Ferro in zit. Niet dta ik iets tegen Ferro heb, maar NOG een Ferro erbij vind ik te veel. Met sommige hengsten wrodt te veel gefokt en te veel van goedgekeurd. Dit is niet goed voor de diversiteit in de fokkerij. Gribaldi is er nog een voorbeeld van, mooie hengst en zo, maar ik vind dat mensen eens een andere hengst kans moeten geven.

Troef

Berichten: 1571
Geregistreerd: 27-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-02 16:33

Pipo schreef:

Slechte hengsten op dit moment: (Oscar bijvoorbeeld)

KWPN Afstammenlingen rapport:

OSCAR (Wolfgang x Nabuur)
Oscar toonde een uniforme collectie, goed ontwikkelde, goed bespierde, rijtypische veulens, die goed in het rechthoeksmodel staan. De bewegingsvorm en de houding is goed.


Heb je iets tegen deze hengst of zijn eigenaar.???? Extreme duivel

Dees

Berichten: 18911
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-02 16:40

Troef, wat is je probleem?
Pipo, wat is je probleem?

Hou toch op te katten op elkaar...kunnen we voor jullie haantjesgedrag niet een aparte gebruikersgroep openen?
Ik vind die kat-berichten vervuiling van een leuk forum. Ophouden svp....

Troef

Berichten: 1571
Geregistreerd: 27-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-02 16:45

Je hebt gelijk Dees

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-02 17:04

Ach katten, vindt de discussie gewoon leuk, maar wel met objectieve meningen. En ik vindt oscar gewoon een slecht paard, heb niets tegen van Norel, heb een tijd voor een fokker gereden die alleen maar met van norel hengsten fokte, Cabouchon, Facet Erik. Ben er geen grote fan van, maar cabochon fokt wel hele goede paarden. En zo realistisch ben ik ook wel weer.

Dees schreef:
Troef, wat is je probleem?
Pipo, wat is je probleem?

Hou toch op te katten op elkaar...kunnen we voor jullie haantjesgedrag niet een aparte gebruikersgroep openen?
Ik vind die kat-berichten vervuiling van een leuk forum. Ophouden svp....

Pascha

Berichten: 4289
Geregistreerd: 20-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-02 17:43

Wat dacht je van een franse volbloed? Wil je een echte dressuurafstamming? Aangezien Junior al puur dressuur is zou een beetje springbloed net dat beetje extra kunnen geven....

Anneke
Berichten: 6668
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-02 11:39

Volbloed? Maar zou dat niet een beetje té veel 'bloed'worden?
M'n merrie is namelijk vrij heet.
Knipoog

UniferB
Berichten: 702
Geregistreerd: 19-10-01

Fransvolbloed

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-02 12:56

Frans staat voor de dressuur als erg lastig. Zou ik dus niet doen. Zelf heb ik een UniformXVariant en een FerroxRexMagna. Ik zou graag een combinatie van die twee willen hebben. De Ferro heeft een wereld karakter, maar blinkt niet uit in zijn draf heelf wel een hele goede galop. De Uniform is erg lastig maar heeft wel drie goede gangen. Zelf zou ik ook niet met Ferro fokken iets te beperkt in zijn basis gangen. Wel erg sterk in de Pi&Pa. Dus zou ik kiezen voor een zoon van Ferro. Jazz staat bekend om zijn moeilijke karakter, fokt ook een beetje popperig. Jazz in combinatie met Junior zou ik niet doen. Zou vooral kijken naar het karakter van nakomelingen van de hengt die je uitzoekt. Veel suc6!