wat voor kleur veulens hebben julie en hadden julie dat ook

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
MarijeR

Berichten: 24927
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-02 18:00

Kyra is nu muisgrijs en wordt waarschijnlijk zwart. De moeder is een levervos en de vader zwart. Dus de kans op een zwarte was er wel.
Ben er ook erg blij mee Haha!

Melony zal wel een bruin veulen krijgen (bruin x bruin) en Macy zwart of vos (zwart x zwart).


Linda

Berichten: 3350
Geregistreerd: 26-11-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-02 18:03

Glory is sorrel en haar eerste veulen ook, maar net even anders. De twee daarna waren palomino en ik denk deze ook weer, maar ik heb liever een buckskin, hoewel de kans errug klein is. De grootste kans is sorrel of palomino. Maar al die palomino's worden een beetje saai...


Lin.

I'll always think of you and smile...

Linda wás Ludo

Jeddah

Berichten: 14474
Geregistreerd: 17-03-02
Woonplaats: Golden Valley, USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-02 23:39

Een schimmel is niet altijd eerst zwart. Mijn schimmel merrie is bijvoorbeeld vos geboren. Zo kunnen ze ook bruin, palomino, valk etc geboren worden. Zelfs bont (als een ouder bont is), maar dat zie op latere leeftijd niet echt meer.

Om een schimmel te krijgen heb je 1 schimmel ouder nodig, dan heb je 50% kans op schimmel. Bij 2 Schimmel ouders heb je 75% kans op schimmel. Behalve als 1 van de ouders (of de ene schimmel ouder) homozygous is voor de schimmel-gen. Dan is het 100%. Zo'n homozygous schimmel moet dan wel twee schimmel ouders hebben...

Feel the fear and do it anyway
~Accept the things you cannot change and fight for everything else~

Pril

Berichten: 1831
Geregistreerd: 13-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-02 01:56

Ik had voorspelt dat Kelvin donkerbruin met als enige aftekening een kolletje zou zijn. Nou dat is dus precies uitgekomen (duh, lag redelijk voor de hand: moeder zwartbruin met kol, hengst zwartbruin, vader vd hengst zwart, moeder vd hengst bruin)
Alleen voorspelde ik verder dat het een merrie ging worden.. Schijnheilig

Balthazar had ik eigenlijk Red Dun verwacht omdat dat de kleur is van zijn moeder en zijn zus. Balthazar is dus precies dezelfde kleur en heeft dezelfde aftekening als Kelvin. Zal waarschijnlijk wel een logische reden voor zijn maar mijn biologie les over XX, Xx, xx, XY dominant homozygous en het hele ratteplan is na al die jaren een beetje uit mijn brein verdwenen *LOL*

Jura

Berichten: 10793
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluwe en 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-02 15:07

Razin is inmiddels alweer bijna 4 jaar. Maar ik had verwacht dat ze een vos zou worden. Jur is donkerbruin, Kroonjuweel, de vader is vos. De vader van Jurita, Purioso, is ook vos. Verder zitten er achter Kroonjuweel heel veel vossen. Maar Razin was bruin, en ze is al alle kleuren bruin geweest, van donkerbruin (bijna zwart) tot 'vos'bruin en alles er tussen in. Nog steeds verandert ze steeds van kleur, van de winter was ze heel donker en nu wordt ze weer heel licht.

~*~ Pienie fan! ~*~
www.jura-artwork.nl

DubbelFun

Berichten: 88603
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-02 16:10

Nora schreef:
ff nog een handige tip als je niet zeker weet als het veulen later een schimmel word kijk dan naar de ogen.
zit er een soord wit "brilletje" om dan wordt het een schimmel zo niet dan word het een zwarte of een andere verassing
doei,
jolanda


Twijfer sterk of dit idd zo is. Bij een appaloosa gaat het wel op iig.

DubbelFun

Berichten: 88603
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-02 21:03

Ik twijfel toch sterk aan de wetenschappelijke ondergrond van een blad als de Penny. Leuk voor de strips enzo en bijv. borsteltrucjes, maar niet voor de 'hogere paardenkunde'.

MarijeR

Berichten: 24927
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-02 21:27

Vaak kan je daar wel een schimmel aan herkennen als veulen. Het is ook het eerste waar ik naar kijk als ik denk dat het een schimmel zou kunnen worden.
Maar soms kan je je er toch nog in vergissen, zeker bij lichte vossen.

Verder als ze een wondje hebben gehad komt daar ook vaak de echte kleur te voorschijn. Een veulenvachtje zegt niet zoveel.

Lian_oud

Berichten: 12
Geregistreerd: 04-04-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-02 16:14

Bij ons is het altijd makkelijk te raden: zwart zwarter zwarts (friezen). Moet er wel eerlijk bijzeggen dat de kleine na de geboorte ook even goed bekeken wordt of er toch écht geen wit aanzit Haha! . We verwachten dit jaar 5 van die kleine stampers. Mijn merrie is de aanvoerdster van het stel, bevalt als eerste van de 5! ik hoop ook deze week nog, het wachten duurt lang Lips are sealed


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Pumpkins en 89 bezoekers