Embrio Transplantatie

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Horse Pleasure
Berichten: 2760
Geregistreerd: 09-01-01

Embrio Transplantatie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-02 15:06

Ik las net weer een klein advertentietje over4 Embrio Transplantatie in een blad.
Heeft iemand van jullie al eens een veulen gehad door Embrio Transplantatie?
Weet iemand wat zo iets gaat kosten en waar je daarvoor moet zijn?
alle info over dit onderwerp is welkom.
incl voor en nadelen natuurlijk.

Balte

Berichten: 3550
Geregistreerd: 10-05-01
Woonplaats: provincie Antwerpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-02 18:55

Bij de paardenmelkerij waar ik vroeger gestald stond, hebben ze vorig jaar twee veulens via embryotransplantatie gehad. Er is in Belgiƫ een KI-centrum waar ze dat doen. Ik geloof dat het bij de hengstenhouder Joris de Brabandere is maar aangezien je in Nederland woont, is deze info voor jou waarschijnlijk van weinig nut.
Ik weet wel dat het erg veel kost. Het spoelen, bevruchten en plaatsen van de embryo's kost, dacht ik zo'n 250 euro. Volgens mij moet je daarbovenop ook nog eens het dekgeld voor de hengst tellen. Wat betreft de draagmoeder, ofwel moet je die voor een ganse periode huren ofwel moet je zelf een merrie hebben die draagmoeder kan zijn ofwel moet je een draagmoeder kopen. Dat hebben ze in die melkerij gedaan, de draagmoeders gekocht (ze konden ze dan achteraf melken dus was de aankoop niet "verlieslatend"). Zo'n draagmoeder kost ongeveer 125 euro. De keuze van de draagmoeder blijkt niet arbitrair te zijn. Experimenten met koudbloeden als mama leerden dat de veulens dan het gedrag van de moeder overnemen en zelf nogal "koud" worden. Grote pony's als draagmoeder blijken ook niet te voldoen. Aanvankelijk dacht men dat het veulen zich aanpast aan de grootte van de baarmoeder maar daarna zijn genetisch vastgelegde grootte krijgt. Dit bleek niet te kloppen. Paardenveulens die door ponydraagmoeders werden gedragen, werden minder groot dan ze normaal zouden geworden zijn.
De draagmoeder is dus blijkbaar best van hetzelfde type als de echte moeder. Soms kan het overnemen van het gedrag van de draagmoeder een voordeel zijn. Zo ken ik een merrie die echt een kreng is. Zij heeft een veulen bij een draagmoeder (met een vriendelijk en rustig karakter) en dat veulen is dus een rustig en vriendelijk beestje.

groetjes

Anja

Horse Pleasure
Berichten: 2760
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-02 19:00

hoi anja,
bedankt voor je reactie.
heb je misschien een adres van die mensen uit belgie, ik woon namelijk 15 minuten van antwerpen vandaan.

op zich vind ik die kosten nog wel meevallen, dacht dat het wel 1000 den euro's zou kosten?

groetjes

Pleasure

Berichten: 336
Geregistreerd: 24-08-01
Woonplaats: Asten

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-02 23:10

Ik ken een veulen van een Jasper merrie ( de moeder van Stapp's Hollywood)die ook via de embryo transplantatie ter wereld is gekomen.
Hij heeft dat geloof ik ook bij Joris Den brabander gedaan. Het is een mooi veulen geworden van Quidam De Revel. De draagmoeder is een belgisch trekpaard die je dan ook op stal krijgt. (sterke paarden, maar wel lief met de veulens) Dit jaar heeft de eigenaar van de jasper merrie meerder Embryo Transplantaties gedaan van verschillende merries en verschillende hengsten.

Groetjes
Denise

Balte

Berichten: 3550
Geregistreerd: 10-05-01
Woonplaats: provincie Antwerpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-02 16:51

Hoi "Breyer Club"

Er is ergens een site met de adressen van de Belgische hengstenhouders. Ik geloof op www.belgian-horses.com of zo. Ik heb die eens gevonden door via Google te zoeken op hengstenhouders.

veel succes!
Oeps ik zie het al. Ik vond het al zo bizar dat je die prijs goedkoop vond. Heb me nl (nogal schromelijk) vergist bij het omzetten naar euro's. Het kost zo'n 2500 euro (en dus niet 250 euro). Prijs van de draagmoeder is zo'n 1250 euro. Duizenmaal sorry als je je al had lopen te verheugen op een ET-veulen!