hengst gezocht voor welsh en fjord!!!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
naiade

Berichten: 5826
Geregistreerd: 04-11-01
Woonplaats: purmer

hengst gezocht voor welsh en fjord!!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-03-02 16:00

Ik ben op zoek naar een sectie A & B welsh hengstje, liefst in Noord of Zuidholland.

Ook ben ik op zoek naar een fjorden hengst in Noord of Zuidholland, deze hoeft geen papieren te hebben.


joostvangestel

Berichten: 7907
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Reuver!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-02 16:33

Hoi: in Zuid-Holland is er Marianne Spruyt in Rhoon, High Flown Stud. Er zijn nog wel meer hengsten in die provincies, hangt er wat vanaf wat je zoekt.

naiade

Berichten: 5826
Geregistreerd: 04-11-01
Woonplaats: purmer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-03-02 16:39

ik zoek een brave hengst, die goede kinder pony's fokt.

gr. afke

Evy

Berichten: 7652
Geregistreerd: 04-11-01
Woonplaats: Warmenhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-02 20:29

Fjordenhengst in Noord- holland: Lestor!

Annelien (Moneymaker x Renovo) ZZ-Zwaar startgerechtigd *\o/*

Vippie
Berichten: 10408
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Lalaland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-02 08:27

Denk dat je wel degelijk rekening met papieren moet houden, wil je geen mongooltjes fokken (ik neem aan dat je de fjordenhengst op een fjordenmerrie zet?).
In NH heb je idd Lestor (allie daar dit seizoen blijft) en in ZH, Blinken.
Viv

De reden dat ik niet meer verander is dat ik mezelf dan niet ben maar een ander!
Bedankt voor alles wat je me hebt gegeven wijffie, dag ezeltje...
Cadiz Ruinenkampioen 2008 en Reserve Ruinenkampioen 2009, 2012, 2014!!!!!
A-zadelproef, STERRUIN!!!!
B+12/ L1+3

naiade

Berichten: 5826
Geregistreerd: 04-11-01
Woonplaats: purmer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-03-02 13:57

als ik een fjordenhengst zonder papieren vind hoeft dat nog niet te betekenen dat er mongooltjes uitkomen hoor!

Vippie
Berichten: 10408
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Lalaland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-02 11:41

wel als de vader zijn dochter dekt, of broer en zus of moeder en zoon of andere naaste familie met ene hoge inteeltgraad. dan heb je wel degelijk een zeer grote kans op een mongooltje (veulen met afwijking). Als je geen papieren hebt weet je niet welke afstamming erachtr zit, met misschien alle gevolgen van dien. Op die manier bedoel ik het.
En anders vindt ik het persoonlijk een behoorlijk grote gok de je dan neemt. Die niet eerlijk is tegenover het nog te maken veulen.
Daarbij zijn de dekgelden bij de stamboekhengsten zo laag dat als je echt serieus een veulen wilt fokken dit goed te doen is voor een particulier.

Een hengst zonder papier/dekbewijs is niet voor niks een hengst zonder papier/dekbewijs. Dan issie niet goed genoeg voor de fokkerij, of niet goed genoeg om uberhaupt aan de hengsten of veulen keuring deel te nemen (hengsten die daar afgekeurd worden worden meteen geruind).
Waarom zou je daar dan mee gaan fokken? Er zijn er zoveel die wel goed zijn. Neem dan in ieder geval een hengst met veulenpapier, dan weet je in ieder geval zijn afstamming.

Als je gaat fokken voor de leukigheid van een veulentje voor de heb, tsja......

Maarja das mijn mening.
Succes met zoeken naar een hengst.

Viv

De reden dat ik niet meer verander is dat ik mezelf dan niet ben maar een ander!
Bedankt voor alles wat je me hebt gegeven wijffie, dag ezeltje...
Cadiz Ruinenkampioen 2008 en Reserve Ruinenkampioen 2009, 2012, 2014!!!!!
A-zadelproef, STERRUIN!!!!
B+12/ L1+3

naiade

Berichten: 5826
Geregistreerd: 04-11-01
Woonplaats: purmer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-03-02 14:18

ik snap wel wat je bedoelt maar al is het een hengst met papieren dan kan het nog fam. zijn van die van mij ... daar weet ik immers niets van.

en vorig jaar is ze door een hengst met papieren gedekt en bracht ze een veulen (dood) en misvormd.

Vippie
Berichten: 10408
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Lalaland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-02 18:25

Tsja dan was ze misschien toch teveel familie. Is er niet op een of andere manier achter haar afstamming te komen (brandmerk maar geen papier ofzo), bepaalde kenmerken (witte kroonrand of hoefje).

Persoonlijk ben ik niet zo pro fjorden (in het bijzonder merries en hengsten) zonder papier, zeker niet als er mee gedekt gaat worden.
Voor ruinen maakt het natuurlijk niks uit.

Fokken blijft gokken, en vorig jaar heb je gewoon pech gehad. Gewoon andere hengst gebruiken zou ik zeggen.

Ik heb een merrie met papieren, en daar is het al heel moeilijk om een hengst bij te zoeken die qua bloed niet teveel verwant is (ze heeft bloelijn die in bijna elke hengst zit). Ook niet zo handig dus.

Welke hengst heb je vorig jaar gebruikt als ik vragen mag?

Viv

De reden dat ik niet meer verander is dat ik mezelf dan niet ben maar een ander!
Bedankt voor alles wat je me hebt gegeven wijffie, dag ezeltje...
Cadiz Ruinenkampioen 2008 en Reserve Ruinenkampioen 2009, 2012, 2014!!!!!
A-zadelproef, STERRUIN!!!!
B+12/ L1+3

wodan

Berichten: 2343
Geregistreerd: 24-10-01
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-02 20:10

mijn fjorden hengstje zou er best op mogen alleen hij heeft geen idee wat hij met een merrie aan moet Haha! ( nu nog niet),maar dat zal niet lang meer duren en als het wel zover is moet ik hem castreren,want ik wil niet dat hij over een paar maanden de merries op stal per ongeluk dekt! Extreme duivel

Wodan en ik onderweg in de M2

Cowgirl

Berichten: 23737
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-02 20:15

hey doe ff normaal je gaat Wodan toch niet als dekhengst gebruiken he }>

Met fokken kan er altijd wat mis gaan, ook bij de allerduurste hengst.
Het is gewoon simpelweg een speling van de natuur dat het bij jou merrie fout is gegaan, en daar kan niemand wat aan doen.


Ik zou gewoon een goedgekeurde hengst nemen. ga rustig eens rondkijken.
30 maart is er hengstenkeuring in Hoenderloo, ga daar eens kijken.

' On bended knee is no way to be free'
Peter R de Vries.

naiade

Berichten: 5826
Geregistreerd: 04-11-01
Woonplaats: purmer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-03-02 20:41

ik heb reinar vorig jaar gebruikt.

maar zit er nog steeds over te denken om haar dit jaar door een welsh te laten dekken.
een kennis doet dit ook altijd en fokt dan super sportpony's met een super goed karakter...

Tanja

Berichten: 21539
Geregistreerd: 14-04-01
Woonplaats: Mantinge

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-02 00:48

Hoi Afke,

Kan je geen DNA onderzoek laten doen bij je merrie?
Ik heb een Welsh A hengstje staan waar het stamboek nu DNA onderzoek bij gaat doen.
Het blijkt nl. dat mijn hengstje (die bij de vorige eigenaar naar de slacht zou gaan) toch hele leuke papieren schijnt te hebben, die liggen bij het stamboek en als alles duidelijk is krijg ik ze.
Ik weet niet wat voor je precies zoekt, maar die van mij gaat eind van de maand zijn eerste merrie dekken. (ben erg benieuwd....)
Als je meer info wilt, pb me dan even.

Groetjes, Tanja.

Muggen zouden vet moeten zuigen ipv bloed.......


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: TICKELS en 119 bezoekers