KWPN X NRPS

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Mer1980

Berichten: 18735
Geregistreerd: 08-02-01
Woonplaats: Lelystad

KWPN X NRPS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-02-02 17:41

Ik heb dus een NRPS ster merrie. Nu ben ik flink aan het informeren naar goede NRPS hengsten.

Nu vind ik (sorry voor de NRPS aanhangers) dat er meer goede KWPN hengsten zijn dan NRPS hengsten.

Nu dan eindelijk mijn vraag: Stel ik laat mijn merrie (1.70 ong) dekken door een goede KWPN hengst. Is het dan mogelijk er dan toch een vol papier van het NRPS bij te krijgen. Dus dat het veulen net als bij KWPN in het register A komt en bij stamboekopname op 3 jarige leeftijd in geschreven kan worden bij het NRPS.

Ik heb deze vraag een tijdje geleden al gestuurd nara het NRPS maar ik heb nog steeds geen antwoord.

Groetjes Merilyn

Letterlijk in het huwelijksbootje stappen? http://www.trouwschip.nl
Bedrijfsuitje, vergaderen of teambuilding?: http://www.zeilschipbounty.nl
Sinds 23-02-2013 mama van Kira!
Sinds 14-12-2016 mama van Kian!


olga

Berichten: 1758
Geregistreerd: 28-08-01
Woonplaats: Nederweert

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-02 18:23

Het veulen kan alleen in het gewone stamboek van het NRPS ingeschreven worden als het veulen voldoet aan het aantal percentage arabieren bloed wat er in zit.
Als je wilt weten hoe veel het moet zijn moet je even op hun site kijken .
Er zit ook nog verschil in het percentage tussen pony's en paarden .

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-02 18:28

Zolang je aan de vereiste percentages "bloed" blijft voldoen, kan een veulen van een "vreemde" hengst worden ingeschreven in het stamboek. Voor paarden geldt dus 12,5% arabisch of anglo-arabisch bloed. Men is bezig met een herziening van het fokbeleid, ten gunste van het arabisch bloed in de populatie (te grote hoeveelheid engels volbloed in de fokkerij)

Fitzroy

Berichten: 25044
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-02 20:10

Zep schreef:
Men is bezig met een herziening van het fokbeleid, ten gunste van het arabisch bloed in de populatie (te grote hoeveelheid engels volbloed in de fokkerij)


Karel de Lange c.s. zijn juist uit het stamboek gezet, dus ik denk niet dat die verandering doorgaat.

Niets is zo eerlijk verdeeld als het verstand. Iedereen denkt er genoeg van te hebben.

confetti

Berichten: 2152
Geregistreerd: 22-08-01
Woonplaats: breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-02 22:47

Als je kruist een nrps keer kwpn, dan komt het eerst in het hulpboek, als 3 jarige bij stamboekopname komt het veulen, mits voldoende percentage in het stamboek. Zo is het bij mijn paard ook gegaan.
Schrijf je in bij het kwpn, dan komt het veulen in het A register, ga je dan naar een keuring van het nrps en je laat het paard dan overschrijven en opnemen in het stamboek, dan komt deze dus in het gewone stamboek, mits voldoende percentage. Een ingewikkelt verhaal, maar kan wel.

Mer1980

Berichten: 18735
Geregistreerd: 08-02-01
Woonplaats: Lelystad

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-02-02 14:20

Heel erg bedankt voor de informatie. Dit is precies wat ik wilde wten.

Bedankt voor de reacties!!

Groetjes Merilyn

Letterlijk in het huwelijksbootje stappen? http://www.trouwschip.nl
Bedrijfsuitje, vergaderen of teambuilding?: http://www.zeilschipbounty.nl
Sinds 23-02-2013 mama van Kira!
Sinds 14-12-2016 mama van Kian!

Kayla

Berichten: 11273
Geregistreerd: 20-10-01
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-02 14:29

Zep schreef:
Zolang je aan de vereiste percentages "bloed" blijft voldoen, kan een veulen van een "vreemde" hengst worden ingeschreven in het stamboek. Voor paarden geldt dus 12,5% arabisch of anglo-arabisch bloed. Men is bezig met een herziening van het fokbeleid, ten gunste van het arabisch bloed in de populatie (te grote hoeveelheid engels volbloed in de fokkerij)


klopt, dus als je het veulen wil inschrijven bij het NRPS zou ik maar een hengst doen met een redelijk groot percentage (anglo)arabisch bloed.

gomir

Berichten: 25523
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-02 15:39

Wat confetti zegt klopt idd *LOL*
Dat wilde ik ook al typen, maar ik las gelukkig eerst alle reacties even Haha!
met Ro hoef je je niet druk te maken om het percentage bloed, want Branco was toch de vader van de moeder Verward Dan zit je iig al aan 12,5 % arab. bloed zonder de vader *LOL*

En er zijn ook veel meer KWPN-ers dan NRPS-hengsten *LOL*


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: NorwayFjord en 53 bezoekers