mooie Lipizzanerhengst

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
ninaricci85
Berichten: 12266
Geregistreerd: 02-02-01

mooie Lipizzanerhengst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-12-01 20:21

ik wil nina deze zomer laten dekken. nu heeft een vriend van me (lennard bouman van stal ka) een mooie lippizanerdekhengst op stal staan die maar 1.54 meet. ik vind het echt een plaatje en hij heeft goede ouders die allebei goed presteren in de sport. maar zijn ouders zijn normale paarden maten, nina is ong 1.50 en hij 154. hoe groot zou zon veulen kunnen worden?? is het afhankelijk van de hengst, de merrie of van ouders van hun?? kijk voor meer info over deze hengst even op www.stalka.nl
Afbeelding

de hengst kost voor niet lippizaners 450,- dekgeld.
Laatst bijgewerkt door ninaricci85 op 28-12-01 20:29, in het totaal 1 keer bewerkt


Paulien

Berichten: 2885
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-01 20:28

mooie hengst Lon.
Ik denk dat het veulen dan iets groter zal worden dan nina.

robbie
Berichten: 293
Geregistreerd: 12-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-01 21:31

Kan makkelijk.
Veulen krijgt dan een mooien maat!

Ongeveer 152 denk ik.
MAAR DAT LICHT NATUURLIJK OOK AAN DE OMSTANDIGHEDEN WAARIN ZE OPGROEID.

Nimber

Berichten: 26551
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-01 21:33

waarvoor fok je zo'n kruising?
Het is maar afwachten wat het word als je pech hebt valt de kruising niet zo mooi uit en is ze slecht te verkopen.
voor de maat hoef je het niet te laten denk ik

http://www.kimtelgen.nl
Cranio sacraal therapeut en instructrice

ninaricci85
Berichten: 12266
Geregistreerd: 02-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-12-01 19:15

je kunt van te voren nooit zeggen hoe een veulen uitvalt. uit een prachtige nrps hengst kan net zo goed een veulen komen met een ramshoofd en lelijk kruis o.i.d. fokken is gokken, het blijft altijd een verrassing wat eruit komt. en ik ben tegenwoordig wat meer gevallen voor wat bredere types zoals welshcob, lippizaners e.d. die smallen heetgebakerde nrpsers daar ben ik wat op uit gekeken. daarbij komt dat nina 82,5 % ox voert en ik een veulen wil fokken met wat meer body en front die tevens ook een goede sportpony zou kunnen worden en goede gangen bezit. ik denk dat er wel animo voor zou kunnen zijn voor zon veulen. als ik in het duitse blad pferdemarkt kijk zie je niet anders als dit soort aparte kruisingen. en daar zijn ze behoorlijk goed geprijsd. ik zou nina ook wel eens met een welscob willen dekken. ik wil niet van die ilige veulens maar mooie flink gebouwde, maar toch luxe veulens. ik denk dat ik dan met zon combinatie best goed uitkom. en wat ik al zei dat kan je van te voren niet beoordelen. niemand weet wat eruit zal komen. misschien valt het mee of misschien tegen.

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-01 03:45

Nimber schreef:
waarvoor fok je zo'n kruising?
Het is maar afwachten wat het word als je pech hebt valt de kruising niet zo mooi uit en is ze slecht te verkopen.
voor de maat hoef je het niet te laten denk ik

Ik sluit me helemaal bij Kim aan,
en dat er hoge prijzen gevraagd worden wil nog niet zeggen dat ze er ook voor weggaan.

Ik zou zo'n dier alleen fokken als het ook daadwerkelijk 'voor eigen gebruik' is, naar mijn mening is de vraag naar kruisingen in Nederland nihil en als je het al verkoopt is het nog maar de vraag of je het dekgeld er wel uit zal krijgen.
Het zou ook sneu zijn om zo'n diertje naar de markt te brengen alwaar het op transport naar Italiƫ gaat.

cloris

Berichten: 4695
Geregistreerd: 23-11-01
Woonplaats: Den Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-02 00:42

Ik weet niet hoe het met de Lippizaners zit, maar in het Spaanse stamboek kan je voor een kruising met een hengst of merrie met papieren een halfpapier krijgen, dus een Crusadopapier.

Interesse in Doma Vaquera en/of het rijden met een Garrocha, of dressuurmatige begeleiding? stuur even een pbtje of een mailtje

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-02 01:36

Als het je om het even is welk ras de hengst heeft en je niet perse papieren erbij wilt hebben ( ik weet niet of Nina die heeft) , zou je ook aan een Quarter Horse of Paint Horse hengst kunnen denken. Quarters vererven meer massa en over het algemeen een koel character. Met een Paint hengst krijg je in ieder geval meer kans op vlekken. En gevlekte paarden vinden altijd wel een koper.

Je suis Charlie.

Balte

Berichten: 3549
Geregistreerd: 10-05-01
Woonplaats: provincie Antwerpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-02 11:24

lonneke schreef:
je kunt van te voren nooit zeggen hoe een veulen uitvalt. uit een prachtige nrps hengst kan net zo goed een veulen komen met een ramshoofd en lelijk kruis o.i.d. fokken is gokken, het blijft altijd een verrassing wat eruit komt.


Ik denk niet dat fokken gokken is en dat je nooit weet wat eruit komt. Als je zorgvuldig kijkt naar bloedopbouw en exterieur van de voorouders kan je heel goed voorspellen wat voor een veulen je gaat hebben. Dit enkel natuurlijk als je binnen een bepaald "ras" blijft en terugvalt op bepaalde karakteristieken die al heel wat jaren in het ras verankerd zitten. Door zorgvuldig kiezen en afwegen kan je dan veranderingen en verbeteringen aanbrengen. Daarom denk ik dat het niet zo'n goed idee is om ineens van iets fijns naar iets baroks te willen fokken. Voor hetzelfde geld heb je een barok paard met een arabieren hoofd of een arabier met een ramskop. Elk ras is onstaan door te kruisen met andere rassen dus als niemand een risico zou nemen (zoals jij wil doen) zouden we misschien nog altijd op koudbloeden rijden. Toch denk ik dat je dit stap voor stap moet aanpakken. Een hengst kiezen die de eigenschappen bezit die jij wenst maar die toch ook nog aansluit op jouw merrie. Eigenlijk zou je het veulen dat daaruit komt (als het een merrie is) dan kunnen laten dekken door een nog meer barokke hengst ... maar ja dat is waarschijnlijk een utopie.
Ik denk dat je je ook terecht moet afvragen of er voor zo'n veulen wel een markt is en dan lijkt de tip van Cassidy om op kleur te fokken, me een zeer goeie tip. Momenteel gaan de gekleurde paarden goed.
Trouwens welke discipline zou je met die kruising kunnen gaan beoefenen ?(in het geval je met een zeer barokke hengst zou kruisen)

Anja

N'Oubliez Jamais van de Breden Dries - v. Ismir du Tilleul (na 333 dagen dracht geboren op 14 mei10)

ninaricci85
Berichten: 12266
Geregistreerd: 02-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-01-02 12:34

je kunt met zon kruising de zelfde sporten beoefenen als me t een niet kruising hoor. waarom zou een xing arab x lipp. niet kunnen springen? en die lipp. zijn jusit goed in dresuur en dat is nina ook. en heel veel eigenschappen van een veulen krijg t hij toch van zijn vader mee. er zou dus net zon goed een mooi niet al te fijn maar ook geen grof en mooi belijnt veulen uit kunnen komen. die lipp. zijn wat compacter in de bovenlijn en hebben vaak een mooi kruis. nina mist dit nog een beetje en dat zou dus heel goed ansluiten op elkaar.ik zeg niet dat ik dit doe maar anders zou het toch een welshcob worden. ik denk in elk geval geen nrps want daar zit weer arab. bloed in. en dat bezit nina al genoeg. in een cob zit soms ook wel wat bloed maar toch minder als bij de nrps hengsten.

Balte

Berichten: 3549
Geregistreerd: 10-05-01
Woonplaats: provincie Antwerpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-02 13:46

Het zou kunnen dat er uit komt wat jij hoop dat er uit komt en de hengst is inderdaad erg mooi. Mij hebben ze echter altijd gezegd dat hengst en merrie niet te veel van elkaar mogen verschillen, dus geen grote lange hengst op een kleine compacte merrie zetten in de hoop een grote compacte te krijgen. Je kan evengoed een kleine lange krijgen. Men heeft me ook gezegd dat als je paarden met veel bloed kruist dat je dan voorzichtig moet zijn. Zo krijg je soms wel een steviger paard maar met het volbloedkarakter en dat weet zo'n beer met zichzelf geen blijf. Hij heeft namelijk een volbloedkarakter in een lijf dat er niet bij past en dat zijn dan erg moeilijke paarden om te rijden.
Veulens krijgen meestal 60% van de moeder mee, de rest van de vader. Zelf heb ik ondervonden dat je vooral naar de grootouders moet kijken. Mijn veulen heeft karakter en uiterlijk van de grootvader (=Donnerhall). Kleur en aftekeningen komen uit de grootouders van de moederlijn (Lucky Boyxx en Fantastique).
Je zegt dat zo'n combinatie alle takken kan beoefenen, natuurlijk kan dat maar ik denk niet dat zo'n combinatie zal uitblinken in de springsport. Lippizaners zijn natuurlijk extra in dressuur vooral dan voor het verzamelde werk. Ze moeten dan wel toegeven in beweging. Als je die combinatie zou krijgen: meer verzameling en toch niet toegeven in de beweging dan zou je natuurlijk een fantastische dressuurbeestje kunnen fokken maar het blijft natuurlijk een gok.
Natuurlijk wil ik je niet tegenhouden om in die richting te gaan fokken, haha who am I to blow against the wind. Ik wil alleen maar zeggen, denk goed na, stel realistische verwachtingen op mbt tot karakter en exterieur en wat je daar wil aan veranderen en vraag je vooral goed af wat je met het veulen wil gaan doen.
Zelf heb ik een merrie zonder papieren die heel apart getekend is, heel braaf is en goed springt. Ik weet dat als ik haar laat dekken, dat ik het veulen dan moet bijhouden, aanrijden en dan pas kan verkopen. Wil ik het als veulen verkopen dan is de kans groot dat niemand het wil. Niet dat ik nooit met haar zou fokken maar ik zou wel incalculeren dat ik dat beestje drie jaar of langer zou bijhouden, aanrijden en dan pas verkopen.

groetjes en je hebt nog wat bedenktijd voor het voorjaar eraan komt.

N'Oubliez Jamais van de Breden Dries - v. Ismir du Tilleul (na 333 dagen dracht geboren op 14 mei10)

ninaricci85
Berichten: 12266
Geregistreerd: 02-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-01-02 14:25

dank je voor je advies. tuurlijk denk ik er goed over na. ik heb de bedoeling om de veulens ook tot 3 jaar te houden, eerst naar de keuring en ze dan aanrijden en verkopen. dat is namelijk belangrijk voor ninas preferentschap. ze moet een aantal sterwaardige veulens hebben gehad wil ze preferent worden verklaard. als je ze als veulen verkoopt weet je niet of de nieuwe baas het veulen wel met 3 jaar naar de keuring brengt. ik heb idd nog even de tijd. ik denk toch eerder dat ik voor een welshcob ga omdat er bij nina ook welshbloed inzit.

Balte

Berichten: 3549
Geregistreerd: 10-05-01
Woonplaats: provincie Antwerpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-02 15:44

Hoi Ionneke

Hopelijk gebeurt de bevalling vlotte dan de keuze van de hengst Haha! haha. Als er bij haar Welsh Cob inzit dan denk ik dat dat wel de beste keuze zal zijn. In die ander topic van je stond trouwens een vreselijke knapperd ! Leuk dat je het veulen bijhoudt en aanrijdt. Ik ben benieuwd naar het vervolg.

groetjes

N'Oubliez Jamais van de Breden Dries - v. Ismir du Tilleul (na 333 dagen dracht geboren op 14 mei10)

Mytens_oud

Berichten: 4184
Geregistreerd: 20-03-01
Woonplaats: omgeving Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-02 15:53

Nimber schreef:
waarvoor fok je zo'n kruising?
Het is maar afwachten wat het word als je pech hebt valt de kruising niet zo mooi uit en is ze slecht te verkopen.
voor de maat hoef je het niet te laten denk ik


Helemaal mee eens, er is al een overschot aan kruizingen die niks opbrengen in nederland. Het is ook een rare combi en dan is het maar afwachten wat het wordt.........

Hoofd AMF.
ik heb er 1, een chocolad met wit katertje,
Gizmo !! Mijn icon is zijn vader.

Noukie
Berichten: 10939
Geregistreerd: 27-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-02 16:13

is inderdaad een gaaf beest! heb m vorige week geloof k zien lopen toen k bij Lennard was. T zijn nie helemaal mijn type paarden, maar hij is WEL kicke!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 138 bezoekers