Kleurentabel KWPN-hengsten

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Alikesflame

Berichten: 5222
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: Vledderveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-04 22:08

MissSisa schreef:
Daar hebben ze bij de KNHS soms ook last van. Maar dat is wat anders.......

maar goed dat die die tabel niet maken he? Scheve mond


Sizz
Berichten: 7838
Geregistreerd: 02-11-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-04 22:11

Alikesflame schreef:
maar goed dat die die tabel niet maken he? Scheve mond

Nee, dan is half bokt al weer bejaard......Al betwijfel ik of die mensen daar een beetje verstand hebben van paarden......... Verward

CGJ12

Berichten: 11673
Geregistreerd: 18-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-12-04 23:58

OK.

Ik ben al een stuk verder.

De matrix is nu klaar.
Enkele hengsten MOET ik verwijderen omdat het KWPN die aantallen volledig vernaggeld heeft.

Ik ben nu even (al een uur of wat ... Haha!) bezig met het opschonen van de lijst.
Er staan bijvoorbeeld namelijk BRUINE veulens in uit een ZWARTE vader en een ZWARTE moeder. Iets wat NOOIT kan.
Die veulens MOETEN dus zwart zijn, OF de moeders zijn niet zwart, maar BRUIN en staan dus ten onrechte voor ZWART op papier. (zo'n 5 procent van de merries staat onterecht als ZWART te boek .......... misscien ook nog wel een hengst)

Verder verwijder ik ook even een paar veulens die echt foutief zijn geschetst, al gaat het daar maar om een paar.

De meeste hengsten heb ik nu in kaart gebracht wat kleurcodering betreft.
Een aantal moet ik even nader toetsen aan de theoretische kleurverdeling alvorens ik hier een duidelijke uitspraak over kan doen.


Bijkomend voordeel van deze gehele lijst is dat ik nu EINDELIJK inzage heb gekregen in de opbouw van de diverse sub-typen in de kleurverdeling.
M.a.w. ik weet nu bijvoorbeeld hoeveel procent van de KWPN fokmerrie-populatie van vostype AAee, Aaee en aaee is.............
Dezelfde onderverdeling heb ik ook al berekend voor de zwarten en de vossen.

Even geduld voor andere tabellen..............

Alles wat ik hier te melden heb berust op totale onzin en dient als dusdanig te worden opgevat. (Tendentieus, ongefundeerd en buitengewoon kwetsend)

Alikesflame

Berichten: 5222
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: Vledderveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-04 00:40

CGJ12 schreef:
OK.

Ik ben al een stuk verder.

De matrix is nu klaar.
Enkele hengsten MOET ik verwijderen omdat het KWPN die aantallen volledig vernaggeld heeft.

Ik ben nu even (al een uur of wat ... Haha!) bezig met het opschonen van de lijst.
Er staan bijvoorbeeld namelijk BRUINE veulens in uit een ZWARTE vader en een ZWARTE moeder. Iets wat NOOIT kan.
Die veulens MOETEN dus zwart zijn, OF de moeders zijn niet zwart, maar BRUIN en staan dus ten onrechte voor ZWART op papier. (zo'n 5 procent van de merries staat onterecht als ZWART te boek .......... misscien ook nog wel een hengst)

Verder verwijder ik ook even een paar veulens die echt foutief zijn geschetst, al gaat het daar maar om een paar.

De meeste hengsten heb ik nu in kaart gebracht wat kleurcodering betreft.
Een aantal moet ik even nader toetsen aan de theoretische kleurverdeling alvorens ik hier een duidelijke uitspraak over kan doen.


Bijkomend voordeel van deze gehele lijst is dat ik nu EINDELIJK inzage heb gekregen in de opbouw van de diverse sub-typen in de kleurverdeling.
M.a.w. ik weet nu bijvoorbeeld hoeveel procent van de KWPN fokmerrie-populatie van vostype AAee, Aaee en aaee is.............
Dezelfde onderverdeling heb ik ook al berekend voor de zwarten en de vossen.

Even geduld voor andere tabellen..............


ben benieuwtwat er uit komt. *LOL*

supersambo

Berichten: 2133
Geregistreerd: 16-02-04
Woonplaats: waar mijn bed slaapt.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-04 01:01

wat voor fouten hebben ze bij casco kunnen maken ? dat dier geeft hoe dan ook schimmels

If blood will flow when flesh and steel are one. Drying in the colour of the evening sun
Tomorrow's rain will wash the stains away. But something in our minds will always stay

CGJ12

Berichten: 11673
Geregistreerd: 18-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-12-04 01:05

Daar zeg je al zowat.
Die geeft alleen schimmels. Dat klopt.
Maar volgens de KWPN-schetsers ook verscheidene bruinen en vossen.

En die rotzooi mag ik nu dus opruimen.

Dat ze die mensen daar niet van te voren op attenderen!
Ik maak nu een genetica-tabel op basis van waarnemingen, maar bij het KWPN hebben ze toch de tabellen van het Van Haeringen instituut zou je denken........
Met die gegevens kunnen de schetsers dan zo op pad.
Hoeven ze niet meer te zoeken naar dat ene schimmelhaartje bij dat veulen, maar het beestje gewoon als schimmel inschrijven en ter controle even een haartje mee te nemen voor de bewijsvoering.

Zelfs Uniform bevat in de lijst nog zeker 100 (!!!) kinderen die geen schimmel zijn.
Van dat dier is al meer dan 20 jaar bekend dat ie alleen schimmels geeft.
Weten die schetsers dat dan nóg niet????
Laatst bijgewerkt door CGJ12 op 23-12-04 01:11, in het totaal 1 keer bewerkt

Alles wat ik hier te melden heb berust op totale onzin en dient als dusdanig te worden opgevat. (Tendentieus, ongefundeerd en buitengewoon kwetsend)

supersambo

Berichten: 2133
Geregistreerd: 16-02-04
Woonplaats: waar mijn bed slaapt.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-04 01:09

Frusty
trouwens ken je toevallig nog meer homozygote schimmelhengsten?

If blood will flow when flesh and steel are one. Drying in the colour of the evening sun
Tomorrow's rain will wash the stains away. But something in our minds will always stay

amagun
Berichten: 3061
Geregistreerd: 26-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-04 01:09

CGJ12 schreef:
En die rotzooi mag ik nu dus opruimen.


Hoe heb je San Remo ingeschaard? Die is namelijk stekelharig zwart.... Staat bij mijn weten zelf op zijn papier....

LuvdaTossa

Berichten: 12894
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: Midden vh land

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-04 10:54

CGJ kan wel solliciteren naar een baan als herinrichter bij het KWPN.......

Heb je ook nog bruinen gespot uit vos x vos? Vond ik ook zo'n wonderlijke combinatie!

Peterina
Berichten: 9148
Geregistreerd: 13-06-03
Woonplaats: Neerpelt, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-04 12:55

LuvdaTossa schreef:
CGJ kan wel solliciteren naar een baan als herinrichter bij het KWPN.......

Heb je ook nog bruinen gespot uit vos x vos? Vond ik ook zo'n wonderlijke combinatie!


Heb ik toen ook op gereageert! "Miracles never cease"!

Iris82

Berichten: 39847
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-04 13:15

Ben ook heel benieuwd wat er uit gaan komen. *LOL*

Poking Stick: about 30cm long, that can be concealed up a sleeve, and can be used to 'poke' people who argue with you/irritate you/deserve poking/don't deserve poking but you poke anyway/anyone in the hope of enraging them/making them move/injuring them/anything.








Figaro schreef:
_O- Ik voel een geitenwollensok aankomen.. Misschien zit ie wel in mijn doos :')

LuvdaTossa

Berichten: 12894
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: Midden vh land

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-04 13:18

Peterina schreef:
Heb ik toen ook op gereageert! "Miracles never cease"!


Ben een tijdje niet op bokt geweest, dus zou best kunnen Haha!

Jeddah

Berichten: 14474
Geregistreerd: 17-03-02
Woonplaats: Golden Valley, USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-04 13:54

LuvdaTossa schreef:
CGJ kan wel solliciteren naar een baan als herinrichter bij het KWPN.......

Heb je ook nog bruinen gespot uit vos x vos? Vond ik ook zo'n wonderlijke combinatie!


Een lichte Zilverappel kan zich prima "voordoen" als een vos waardoor je uit een vos x vos wel en bruine kan krijgen op papier.

Feel the fear and do it anyway
~Accept the things you cannot change and fight for everything else~

Alikesflame

Berichten: 5222
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: Vledderveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-04 14:42

dus is het geen vos Haha! net als sonique met zijn toverballen.

joostvangestel

Berichten: 7907
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Reuver!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-04 19:29

Ik ken ook een Welsh merrie die een aantal keer van vos naar bruin is veranderd.. Snapte men ook niet zo.. Haar moeder was bruin, haar vader schimmel. Zelf was ze "vos" met grijze manen..

Volg de avonturen van Sumrin Saint Mary: Sumrin Saint Mary

CGJ12

Berichten: 11673
Geregistreerd: 18-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-12-04 23:16

Wouter24 schreef:
Hoe heb je San Remo ingeschaard? Die is namelijk stekelharig zwart.... Staat bij mijn weten zelf op zijn papier....


San Remo is inderdaad ingeschaard als zwart.
Volgens de KWPN tabel is hij zwart, en gezien zijn nakomelingen is hij dat ook echt.
Of hij daarbij als extra factor stekelharig doorfokt is een ander verhaal. Dat ga ik verder niet uitwerken. (Hij staat genoteerd met 6 nakomelingen met de kleur [overig], maar dat geldt voor meerdere hengsten).

Om alvast even vooruit te lopen op de volledige tabel:

San Remo = onzuiver zwart ==> aaEettgg

Alles wat ik hier te melden heb berust op totale onzin en dient als dusdanig te worden opgevat. (Tendentieus, ongefundeerd en buitengewoon kwetsend)

amagun
Berichten: 3061
Geregistreerd: 26-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-04 23:17

CGJ12 schreef:


San Remo
= onzuiver zwart ==> aaEettgg


Dank OK dan!

CGJ12

Berichten: 11673
Geregistreerd: 18-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-12-04 13:52

OK.

De tabel met hengsten is voor 96% compleet.
Van een aantal jonge hengsten heb ik te weinig kinderen om een duidelijk uitspraak te kunnen doen.

Hieronder zal ik zo even wat lijsten proberen te plaatsen.
(met een beetje uitleg. Ik ga ervan uit dat de basisprincipes bekend zijn)

Alles wat ik hier te melden heb berust op totale onzin en dient als dusdanig te worden opgevat. (Tendentieus, ongefundeerd en buitengewoon kwetsend)

CGJ12

Berichten: 11673
Geregistreerd: 18-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-12-04 13:52

of beter nog.......... een nieuw topic

Alles wat ik hier te melden heb berust op totale onzin en dient als dusdanig te worden opgevat. (Tendentieus, ongefundeerd en buitengewoon kwetsend)


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 100 bezoekers