is punkie een volle welsh?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Bopper
Berichten: 203
Geregistreerd: 31-03-03

is punkie een volle welsh?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-09-04 18:10

graag even jullie mening:

is mijn punkie een volle welsh denken jullie? Ze is nu waarschijnlijk 3 jaar. 1.13m stokmaat. ze is gedekt door de welsh hengst High Flown Viper (zwart). hoeveel kans zal ik op een valk veulen hebben?

Afbeelding
dit is punkie

Afbeelding
dit is viper


Rivendell

Berichten: 6803
Geregistreerd: 04-03-02
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-04 20:19

Er kan geen valk uitkomen, omdat de merrie bruin is en de hengst zwart. Valk krijg je alleen als één van de ouders een verdunningsfactor heeft.

Welsh Ponies en allerlei soorten kippen

joostvangestel

Berichten: 7907
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Reuver!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-04 20:26

In dat geval had je met een andere "zwarte" hengst moeten dekken. Rowfant Saul ziet er zwart uit, maar is smokey. Dan had je wel wat kans gehad op een valk.

Bij een merrie van 1.13m is de kans groot dat ze zuiver Welsh is. Het enige risico is dat er Shetlander in zit, maar daar leent haar type zich niet zo voor. Maar zonder papieren heb je aan die constatering heel weinig. Weet je zeker dat ze drie is? Ze ziet er erg jeugdig uit.

Volg de avonturen van Sumrin Saint Mary: Sumrin Saint Mary

Bopper
Berichten: 203
Geregistreerd: 31-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-09-04 21:22

punkie is zelf valk. dat lijkt misschien op deze foto niet zo maar ze is het wel.
Afbeelding
op deze foto van afgelopen winter is het misschien wat duidelijker. op die andere foto stond ze in de schaduw van een boom.

ik weet haar leeftijd niet zeker. 2 zou ook kunnen, maar mijn dierenarts gokte toch op 3, ook omdat ze zo makkelijk drachtig werd. aan de tanden te zien wist ze het ook niet zeker.

inmiddels is ze trouwens wel al iets voller als op de eerste foto. (was van begin deze zomer)

Rivendell

Berichten: 6803
Geregistreerd: 04-03-02
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-04 21:38

Ok, met een valk kan het wel. Als de hengst niet zuiver zwart is, is de kans op een valk 25 %.
Verder 25 % op een zwarte, 25% palomino, 25 % vos.

Welsh Ponies en allerlei soorten kippen

Bopper
Berichten: 203
Geregistreerd: 31-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-09-04 21:43

viper heeft dit jaar uit enkele valk merries ook valk veulens gegeven.
25% is wel weinig jammergenoeg...

Meavey

Berichten: 7556
Geregistreerd: 14-07-02
Woonplaats: Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-04 11:24

fjord_ido schreef:
viper heeft dit jaar uit enkele valk merries ook valk veulens gegeven.
25% is wel weinig jammergenoeg...


Ja dat kan dus alleen met merries met een vedunningsfactor, hier heeft de vader dus niks mee te maken. Knipoog

pianka

Berichten: 660
Geregistreerd: 05-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-04 21:12

Ik denk wel dat ze een volle welsh is. Mischien met iets van een dartmoor maar dat kan ik niet zeggen Knipoog

lageveld

Berichten: 3378
Geregistreerd: 03-09-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-04 02:49

Ik ben vanaf de foto's die ik hier zie nog lang niet overtuigd dat de merrie valkkleurig is.
Zoals Meavey al zegt... Viper kan geen valk geven, en wat wordt nou weer bedoeld met niet zuiver zwart ? Smokey zoals Saul is ?

AniekR

Berichten: 10636
Geregistreerd: 21-09-02
Woonplaats: In de beste binnenstad van Nederland!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-04 07:03

Ik denk dat ze bedoelen homozygoot zwart, dus en hengst die alleen maar de zwartfactor doorgeeft, maar die zijn er bijna nergens
en in die zin praten ze denk ik over zuiver (homozygoot) en niet zuiver (heterozygoot)

Campsterhoven's Marlies ster (v. Heitrak's Marvin) - International Champion WPBR 2017
Starwin's Roos - in de sport - Rooskamps Raisa (2016 v. Nia Domo's Bolero) - Rooskamps Morena *klik* (2018 v. Spoorzicht's Red Flyer)
Rooskamps Mr. Darcy - International Foal Champion WPBR & Reserve Best Foal in Show - http://www.stalrooskamp.nl/

pandabeertje

Berichten: 1615
Geregistreerd: 15-08-04
Woonplaats: Hoofddorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-04 10:59

Ik denk dat ze 2 1/2 jaar is. Als ik haar zo bekijken je oudere foto van haar (toen nog heel veulenachtig). Haar onderste stuk van haar staart is nog veulen haar volgens mij. Dat is er meestal toch wel afgeknipt als driejarige omdat de staart dan te lang word. 2 jarige kunnen ook goed drachtig worden. Ik ken ook een paar merries die als drie jarige geveulend hebben.

Bopper
Berichten: 203
Geregistreerd: 31-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-10-04 19:27

ik heb net nieuwe foto's gemaakt. het was wel al een beetje schemerig, maar ze zijn toch nog redelijk gelukt. Cheese!

hierna weet ik het ook niet meer als er nog twijfels zijn of ze echt valk is. *LOL*
vorige foto was dus van dit voorjaar. ik vind haar nu toch wel weer heel anders. beter ontwikkeld.
ik heb haar vorig jaar november gekocht. toen was ze erg mager. misschien daardoor nog wat onderontwikkeld en dat ze echt een lekker zomer in de wei nodig had om wat bij te komen?


Afbeelding

Afbeelding


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: corinadrenth, Sewri en 60 bezoekers