zogenaamde 'volbloed arabieren - eigenaren'

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
carola

Berichten: 8681
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-11-01 21:38

Sorry hoor, maar ik erger me al tijden aan iets. Als er (weer eens) gevraagd wordt wie er allemaal een arabier heeft, antwoorden er heel veel mensen.

Maar maar de helft ongeveer heeft een ECHTE arabier. Anderen komen aandraven met een NRPS x arab, 80% arab, een zus, een zo, een ....

Maar een arabier is een ARABIER als hij/zij is ingeschreven bij het AVS (Arabisch Volbloed Stamboek) en daar papieren van heeft. Al die kruisinkjes, Welsch K - tjes (hebben altijd een deel arab in zich, maar zijn daardoor nog geen arab!), enz.... zijn dus geen arabieren!

Ik erger me er gewoon aan dat mensen antwoorden van JAHAAA! en dan komt er één of andere kruising. Dan heb je geen arabier! Ik wil jullie uit de droomwereld halen (jullie zijn geen arab-bezitters) en vragen om de echte arabieren bezitters te respecteren en in hun waarde te laten.



Sorry hiervoor, maar ik erger me er gewoon dood aan! Gooi er ook maar weer een slotje op, want dit is meer bedoelt als mededeling, niet als discussie.

Eindig niet, maar begin! (quote Dorine)


Sunnylover

Berichten: 3459
Geregistreerd: 15-05-01
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-01 21:40

ik vind dat je wel gelijk heb Carola Lachen

Nonnie
Berichten: 2066
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Delden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-01 21:41

klopt, ik heb dus ook een nrps-er, ik had alleen maar gereageerd omdat vikki had gezegd dat ik een arabje had...(maakt niet uit vikki!! Haha! ), maar dat is het dus niet...was het maar waar!!

Nonnie
Berichten: 2066
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Delden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-01 21:43

[quote]
Op 2001-11-21 21:38, schreef carola:
Ik wil jullie uit de droomwereld halen (jullie zijn geen arab-bezitters) en vragen om de echte arabieren bezitters te respecteren en in hun waarde te laten.
[quote]

Trouwens, wie zegt dat wij ze niet in hun waarde laten, deze stelling begrijp ik ff niet Verward (blonT) Haha!

carola

Berichten: 8681
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-11-01 21:48

Ik (als echte arab-bezitter) vind het heel vervelend als mensen zeggen: 'Ow wat leuk! Ik heb ook een arab!' dan laten ze het diertje zien, en is het één of andere lelijke kruising.

Dit is ook buiten bokt.nl, en ik vind het gewoon vervelend dat ze allerlei kruisingen met arabieren (en dat zijn er nogal wat!) vergelijken met echte arabieren.

Moeilijk om uit te leggen, maar ik krijg daar echt zo'n oliebol-gevoel van...
Ik ben trots op mijn arabier, en als het dan vergeleken wordt met wat heel anders...

Eindig niet, maar begin! (quote Dorine)

Ireen_
Berichten: 8251
Geregistreerd: 13-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-01 21:56

sorry dat ik t nou zeg maar dit komt echt zo op mij over van als je geen 100 % arabier hebt dan is je paard een een of andere lelijke kruising. Lips are sealed Misselijk

mijn pony heeft geen papieren en is dus ook niet helemaal zeker dat ze 100 % haflinger is, maar mensen noemen haar toch ook gewoon een haflinger? bij n arabier mag dat niet? oke, het is geen echte arabier dat moet je dan ook niet zeggen maar alsof het zo erg is...

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Ireentjuh op 2001-11-21 21:56 ]</font>

vikki

Berichten: 14286
Geregistreerd: 21-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-01 22:06

Tsja, mij maakt het echt niet uit of je een paard hebt met 100 % arabisch bloed of met wat minder... Haha! Ik vind ze allemaal leuk! En ik voel me prima in mijn waarde gelaten als er iemand met een leuke NRPS reageert op een arabieren topic hoor. Haha! Zou bijna willen dat ik ook een NRPS had...dat AVS draait je nog een poot uit je lijf als je een arabisch volbloed veulen fokt zeg!!! Tsk...Over oplichten gesproken... Knipoog

greetje

Berichten: 8626
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-01 22:22

Ergens heb je wel gelijk Carola. Bij een volbloedarabier spreek je van een rasfokkerij, maar ik denk dat heel veel mensen het begrip rasfokkerij niet kennen. Vandaar dat je ook zulke reacties krijgt.Heel veelmensen kennen het verschil niet tussen een rasfokkerij en een kruisingsfokkerij (hybride) .

Uiteindelijk is de mens zelf de zwakste schakel.

Karin

Berichten: 65335
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-01 23:02

Citaat:
Op 2001-11-21 21:48, schreef carola:
...dan laten ze het diertje zien, en is het één of andere lelijke kruising...


Ehhh pardon? Nou, dit vind IK dus een opmerking die kant noch wal raakt. Alsof een kruising met een Arabier per definitie lelijk is. Ik vind ook niet iedere volbloed Arabier mooi, maar deze opmerking gaat me toch net iets te ver. Bij het NRPS fokken ze ook wel degelijk op exterieur, en dat Arabisch bloed wordt daar niet voor niets zo gekoesterd.

Overigens is onze Ameretto 50% Arabier en 50% draver. Het beest gaat voor je door het vuur en het interesseert ons niet of het een 'lelijke kruising' is of niet. Z'n werklust en z'n uithoudingsvermogen heeft hij van beide rassen meegekregen en daar heeft hij (en wij) in het dagelijks leven veel profijt van. En natuurlijk noemen we hem wel eens spottend 'Rarebier' alsof hij een volbloed zou zijn, maar we roepen ook net zo hard 'hé gekke draver' als hij weer eens als een idioot door de wei vliegt. Mij zul je niet horen zeggen dat hij volbloed Arabier is, maar ik heb ook geen zin om banketstaaflig te doen over die 50% die er wèl in zit.

Overigens vind ik dat jij een hele mooie volbloed Arabier hebt, en dat zeg ik niet om te slijmen. Maar zoals ik hier eerder al zei, ik vind echt niet iedere volbloed Arabier mooi omdat hij toevallig raszuiver is.

.
If you want to go fast, go alone. If you want to go far, go together. <African proverb>

geral

Berichten: 3604
Geregistreerd: 25-08-01
Woonplaats: hm niet belangrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-01 23:02

Sorry hoor vind dit een redelijke lompe manier van reageren. Ik heb toevallig voor de 2e keer in mijn leven een halfbloed Arabier en deze beide pony's zijn echt schoonheden hoor.
Laat ook de halfbloed eigenaren in hun waarde, dat is iedereen gelukkig.
Jammer van dit topic, maar ik vind dat het nergens over gaat.

greetje

Berichten: 8626
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-01 08:45

Ik wilde in mijn berichtje ook niet zeggen dat kruisingsprodukten minder zijn dan raszuivere produkten. Heb heel veel goeie kruisingsprodukten gezien.Iedereen is trots op zijn eigen dier en DAT moet gerespecteerd worden.

Uiteindelijk is de mens zelf de zwakste schakel.

Lautje

Berichten: 989
Geregistreerd: 05-04-01
Woonplaats: Nijverdal

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-01 09:49

Sorry voor de oneliner en sorry als ik hiermee ruzie uitlok, maar ik vind dit dus ECHT lomp!!! Boos!

Ik sluit me helemaal aan bij de reactie van Karin. En dat is niet omdat ze toevallig mijn zus is, maar omdat wij wel vaker dezelfde meningen hebben, zonder dat we dat van elkaar weten. Lachen

Maar de term LELIJKE KRUISING slaat echt nergens op!! Boos! Lips are sealed

Sorry hoor, ik word niet zo vaak boos, maar nu moest ik het toch ff kwijt.

TARA (Amulet X Julio Mariner xx)--> Springen B + 31, Dressuur L2 + 9, SGW L + 10

Cowgirl

Berichten: 23721
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-01 09:59

Je kan het ook eens anders bedenken.
Zij bedoeld gewoon dat als iemand zegt een arabier te hebben je dan erg nieuwsgierig bent en dan toch een teleurstelling krijgt als je een kruising ziet.
Sommige dingen hier worden in mijn ogen te letterlijk opgevat.
De meeste mensen doen soms nogal erg uit de hoogte als ze een arabier hebben of een kruising daarvan.
Ik denk dat ik carola wel begrijp hoe zij het bedoeld.
Beter vor de lezers van bokt was geweest als ze 'lelijk'had weg gelaten of tussen haakjes had gezet.

' On bended knee is no way to be free'
Peter R de Vries.

Lautje

Berichten: 989
Geregistreerd: 05-04-01
Woonplaats: Nijverdal

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-01 10:15

als ze die term weg had gehaald, dan had ze het nog gedacht en konden wij dat niet zien. Beetje schijnheilig toch??? Schijnheilig Scheve mond\

TARA (Amulet X Julio Mariner xx)--> Springen B + 31, Dressuur L2 + 9, SGW L + 10

greetje

Berichten: 8626
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-01 10:33

Cowgirl
je hebt een hele goede wending aan dit topic gegeven. Je hebt voor een "stukje"rust gezorgd.Wat zij had moeten vragen is "wie heeft een raszuivere arabier""dan was dit misschien anders over gekomen. Maar ja dat weet ik ook niet.er zullen altijd dan nog wel andere reacties komen, maar persoonlijk zou ik dat niet zo erg vinden.En waarom ga je kruisen, dat doe je om bepaalde eigenschappen van een bepaald ras vast te leggen. Heeft vaak ook heel veel succes, en dwingt dus ook respect af! Ik wil graag zelf eens een keer een hele goede Engels volbloed gebruiken op mijn merrie Macilda.Macilda komt uit de Wittenstein lijn en ik wil dat gewoon eens proberen. Dus dan ga ik met een origineel produkt ook kruisen. Maar ben ik dan ineens minder geworden, ben trouwens maar een heel gewoon persoontje hoor, eigelijk een beetje een huisje, boompje, beestje type, doordat ik even een andere richting zoek?Nee!! Ik zie dan ook niet in dat ik minder gewaardeerd moet worden als ik deze kruising toepas, mijn paard trouwens ook niet. Heeft dus helemaal niets met respect en waardering te maken.En in een rasfokkerij heb je hele mooie maar ook minder mooie dieren. Ik noem een paard ook nooit lelijk, ieder paard heeft iets moois aan zich, is het niet het uiterlijk dan kan het ook nog zijn karakter zijn. of misschien wel zijn hele goede beweging. Daarom al met al is het toch goed dat er hier een discussie uit is ontstaan, dit had zeker niet alleen als mededeling moeten worden behandeld. Uit ieder bericht
kan iets positiefs ontstaan. Dat wilde ik toch nog even zeggen, maar kan me best voorstellen dat sommige mensen eventjes de haren rechtop gingen staan.

_________________
Macilda en Biretta voor altijd


<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: greetje op 2001-11-22 12:47 ]</font>

greetje

Berichten: 8626
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-01 12:46

Helaas had ik een foutje gemaakt. De goede lezer zal wel een beetje vreemd opgekeken hebben. Carola stond er maar Cowgirl was degene die voor rust in het Topic zorgde. Ere die ere toekomt dus!!!!!

Uiteindelijk is de mens zelf de zwakste schakel.

joostvangestel

Berichten: 7907
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Reuver!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-01 14:18

Carola, ik snap je topic wel, maar je had inderdaad wat diplomatieker kunnen zijn. Ik ben inderdaad van mening dat een kruising geen volbloed is, maar goed. Er zijn ook mooie Arabieren en minder mooie Arabieren en dus zeker ook mooie kruisingen en minder mooie kruisingen. Voor een zuivere Arabieren fokker is het dus interessant te weten wie er nog meer zuivere heeft, want eenmaal onzuiver is altijd onzuiver.

Overigens begrijp ik ook wel dat er zoveel Arabierenstammen zijn, dat het af en toe lijkt dat we over meer dan een ras spreken.

Merel Blom

Berichten: 1317
Geregistreerd: 21-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-01 14:26

sowee, denk effe na voordta je wat schrijft carola!!!!!!!!!!!!!!!!!! Extreme duivel Extreme duivel Extreme duivel Extreme duivel Extreme duivel
sorry, maar je verhaal klinkt wel heel erg uit de hoogte.

Ik heb een 100 % egyptisch arabier.
En ik heb een Hongaarsvolbloed.

Maar ik heb ook een kruisinkje. Nou sorry, maar ze zijn allemaal gelijk!!!!!!!!!!!!!!

Het "lelijke"kruisinkje is 3 keer Z springen en 2 keer Z sgw en loopt mee in de EK slectie. Dus het is heel niet erg om een kruising te hebben.

En ik reageer dus ook gewoon omdat ik ook een 100 % arabier heb. Maar jou manier van mededelen vind ik onwijs ziek!!!!!!!

Haha!

carola

Berichten: 8681
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-11-01 14:34

Citaat:
Op 2001-11-22 09:59, schreef Cowgirl:

Zij bedoeld gewoon dat als iemand zegt een arabier te hebben je dan erg nieuwsgierig bent en dan toch een teleurstelling krijgt als je een kruising ziet.

Ik denk dat ik carola wel begrijp hoe zij het bedoeld.




Juist! dat bedoel ik nou precies!

_________________
Niemand is perfect, tot je verliefd op ze wordt...

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: carola op 2001-11-22 14:34 ]</font>

Mytens_oud

Berichten: 4184
Geregistreerd: 20-03-01
Woonplaats: omgeving Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-01 14:37

je spreekt jezelf tegen Carola dit is een quote van jou waarin je toch duidelijk ook meldt dat je kruizingen lelijk vindt dus wat je hierboven net neerzet klopt niet echt:

quote carola:
"dan laten ze het diertje zien, en is het één of andere lelijke kruising."

Hoofd AMF.
ik heb er 1, een chocolad met wit katertje,
Gizmo !! Mijn icon is zijn vader.

carola

Berichten: 8681
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-11-01 14:50

Lelijk bedoel ik niet zo. Maar ik ben echt idolaat van arabieren, en kruisingen vind ik minder mooi (mijn mening, toch?). Het stelt me teleur dat mensen niet weten dat ze geen volbloed arabier hebben.

Ik vind het gewoon heel vervelend en ergelijk.

Eindig niet, maar begin! (quote Dorine)

Nonnie
Berichten: 2066
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Delden

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-01 14:58

sorry carola, maar ik vind het wel erg kort door de bocht. Kun je in het vervolg nadenken over de woorden die je gebruikt?? Zou voor heel veel mensen hier een opluchting zijn.
Die kruising van jou, vind je die ook zo lelijk???

carola

Berichten: 8681
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-11-01 15:03

ja, nonnie, die vind ik ook niet mooi (lelijk zelfs, haar karakter is wel super, maar daar gaat het nu niet over).
Oke, lelijk is wat overdreven geformuleerd, maar ik vind een mooie kruising nog steeds lelijker als een lelijke arabier.

Eindig niet, maar begin! (quote Dorine)

Nonnie
Berichten: 2066
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Delden

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-01 15:04

Ok, meningen verschillen Haha! Maar ik viel ff over het taalgebruik, want ik heb ook zo'n "lelijke kruising".

Kajelleke
Berichten: 259
Geregistreerd: 14-09-01
Woonplaats: Leuven

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-01 15:22

ken mensen met een 'mooie' Arabier, zuiver gefokt (alsof wij dat begrip niet kennen) maar echt oerlelijk en een rotkarakter! Doe mij dan maar een 'lelijke' maar LEUKE kruising...

je sloot je ogen, het werd donker maar de mist bleef... morgenvroeg trekt hij op maar jij zal de zon niet meer zien...


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: GrapeshotBot en 6 bezoekers