merrie laten dekken, zo duur!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
fresco

Berichten: 4163
Geregistreerd: 23-07-04
Woonplaats: Akersloot

merrie laten dekken, zo duur!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-04 19:48

Een vraagje voor de fokkers onder ons:
Vinden jullie een veulen fokken ook zo duur?
Vorig jaar hadden we een veulen, van Painted Black en waren we 1800 euries kwijt en dit jaar van Isarco, 800 euro.
En dan rekenen we alleen DA kosten en dekgeld en stallingskosten, geen voer voor de merrie, reiskosten met de merrie, aanvraag van papieren, etc.
Het is wel duidelijk dat fokken voor de liefhebber is (zijn wij ook zeer zeker!)
Wie is het met me eens ?

fresco

Berichten: 4163
Geregistreerd: 23-07-04
Woonplaats: Akersloot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-04 19:52

Ik moet er wel bij zeggen: het gaat om het fokken van een ponyveulen!

ponymens
Berichten: 1299
Geregistreerd: 29-05-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-04 20:52

Hmmm, doen wij het beter. Geen veearts kosten want we dekken natuurlijk en betalen ook heel wat minder dekgeld! De duurste hengst die we hebben gebruikt was Neron 200 euro, verder 150 voor Polsbury Popeye en onze eigen hengst Sweet Forest Wizard kost ons helemaal niks! Ik vind dat jullie erg veel uitgeven voor een ponyveulen, die dat geld nooit opbrengt.

Jokester

Berichten: 159
Geregistreerd: 05-09-04
Woonplaats: Dwaasvingerworp

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-04 21:02

Als je een veulen koopt ben je volgens mij zeker even veel geld kwijt.

ponymens
Berichten: 1299
Geregistreerd: 29-05-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-04 21:08

Jokester schreef:
Als je een veulen koopt ben je volgens mij zeker even veel geld kwijt.


Meer dan 1800 euro voor een ponyveulen?

MarijeR

Berichten: 24928
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-04 21:08

Dekgeld betaal ik ook niet met onze eigen hengst. Maar dekgeld betalen voor een vreemde hengst is wel goedkoper dan zelf een hengst houden Knipoog
Hij staat hier ook de rest van het jaar en eet net zoveel als een merrie en ook ontwormen, enten en de hoefsmid gaat door.
Maar ja, een eigen hengst had toch nog wat andere voordelen voor ons.

DA kosten zijn voor een pony net zo duur als bij een paard, scannen is niet ineens een stuk goedkoper onder de 1.60m.
Maar door het natuurlijk dekken hoef ik alleen maar op tweelingen te scannen en verder houdt de hengst het prima bij.
Heb je er verder geen problemen bij dan krijg je alleen de dag na het veulenen nog een keer de DA op het erf en een keertje extra enten.
Het wordt anders als de merrie niet in een keer drachtig wordt, dan loopt de DA rekening al snel op met extra scannen, misschien een keer spuiten, spoelen enz.
Dan mag er wel een heel mooi veulentje uit komen ja Scheve mond

Ach, de pony's zijn een leuke hobby en een hobby mag geld kosten Knipoog
Een apart veulen wat goed geld op zou brengen, houdt ik in geval van een merrie dan ook mooi aan.
Dat is dan voor mij ook de hobby om te kijken hoe zo'n beestje uit groeit...

fresco

Berichten: 4163
Geregistreerd: 23-07-04
Woonplaats: Akersloot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-04 22:06

Maar wij dekken dan wel met goede klasse 1 hengsten en doen het eigenlijk niet voor de verkoop.
We hebben al meerdere bieders voor onze pony's gehad, maar ze gaan toch niet weg.

Soldier
Berichten: 49
Geregistreerd: 21-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-04 22:36

MarijeR schreef:
Het wordt anders als de merrie niet in een keer drachtig wordt, dan loopt de DA rekening al snel op met extra scannen, misschien een keer spuiten, spoelen enz.
Dan mag er wel een heel mooi veulentje uit komen ja Scheve mond



? Het lijkt me dat een keer spuiten en spoelen juist veel meer kost. Dekgeld betaal je meestal voor het hele dekseizoen waarbij je bij een goed dekstation een klein bedrag extra betaald voor eventuele scans en opvoelen wanneer de merrie niet direct drachtig wordt.

Maar goed, even een vraag over die dekking van Painted Black...

1800 Euro ?? Wat is er dan allemaal misgegaan ? Neem tenminste aan dat het vooral DA kosten zijn en die zijn natuurlijk niet te voorzien als je fokt.

MarijeR

Berichten: 24928
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-04 22:45

Soldier schreef:
? Het lijkt me dat een keer spuiten en spoelen juist veel meer kost. Dekgeld betaal je meestal voor het hele dekseizoen waarbij je bij een goed dekstation een klein bedrag extra betaald voor eventuele scans en opvoelen wanneer de merrie niet direct drachtig wordt.

Volgens mij zeg ik dat ook Verward
De DA rekening wordt daardoor hoger, niet het dekgeld.
En bij pony's heb je vaak bij de hengstenhouder niet dagelijks een DA op de stoep die daar tientallen merries komt scannen dus dan betaal je daar vaak ook nog de visitekosten.

fresco

Berichten: 4163
Geregistreerd: 23-07-04
Woonplaats: Akersloot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-04 22:56

De merrie is eerst drie maal geinsemineerd door Rubels (wereld kampioen) eerste x hengstig gespoten, baarmoeder schoongemaakt, daar 3 x aantal dagen gestaan + bijkomende DA kosten.
Daarna werd ze door PB geinsemineerd en dat lukte ook niet, m'n schoonvader zei toen, nou het lukt niet laten we er maar mee ophouden!
Ik zei: laten we het nog 1x proberen en toen was het raak!
Al met al (dekgeld 800 euro) stallingskosten en hoge DA rekeningen, liep de rekening van dat veulen nog al op, achteraf hebben we er geen spijt van want het is een bloedmooi veulen!
Ze had 1e premie op de late veulenkeuring te Ermelo, (pleister op de wond!)

fresco

Berichten: 4163
Geregistreerd: 23-07-04
Woonplaats: Akersloot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-04 22:59

je zal nu wel denken: 1000 euries voor DA kosten???
Dit jaar is de merrie 3x geinsemineerd wat overigens niet pakte, en daar kregen we een rekening voor €495 dit incl. verwijdering van vruchtje (tweeling)

ponymens
Berichten: 1299
Geregistreerd: 29-05-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-04 23:03

Wat hebben wij het dan makkelijk, 1 x scannen op dracht, bijna altijd de merrie in 1 x drachtig, weinig dekgeld en toch allemaal 1ste premie /ster / kroon / prestatie pony's.

Soldier
Berichten: 49
Geregistreerd: 21-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-04 23:09

MarijeR schreef:
Volgens mij zeg ik dat ook Verward
De DA rekening wordt daardoor hoger, niet het dekgeld.
En bij pony's heb je vaak bij de hengstenhouder niet dagelijks een DA op de stoep die daar tientallen merries komt scannen dus dan betaal je daar vaak ook nog de visitekosten.


KLopt. Had de komma niet gezien ! Maar wat ik bedoel is dat extra scannen, opvoelen etc. bij sommige hengstenhouders gedaan kan worden waarbij je die kosten mee kunt nemen bij het dekgeld.

VB, mijn laatste veulen, dekgeld 950 Euro, extra 55 Euro voor het hele seizoen voor scannen en opvoelen bij de hengstenhouder/insemenatie station.

Mischien dat dat niet bij elke hengstenhouder kan, maar er zit er vast wel een in de omgeving en daar kun je ja wel het sperma bestellen voor de hengst die je hebt uitgekozen...

MarijeR

Berichten: 24928
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-04 23:23

Soldier"]
KLopt. Had de komma niet gezien ! Maar wat ik bedoel is dat extra scannen, opvoelen etc. bij sommige hengstenhouders gedaan kan worden waarbij je die kosten mee kunt nemen bij het dekgeld.

VB, mijn laatste veulen, dekgeld 950 Euro, extra 55 Euro voor het hele seizoen voor scannen en opvoelen bij de hengstenhouder.

Mischien dat dat niet bij elke hengstenhouder kan, maar er zit er vast wel een in de omgeving en daar kun je ja wel het sperma bestellen voor de hengst die je hebt uitgekozen...
[/quote]
Pony's dekken toch nog erg veel natuurlijk Knipoog
Dus dan kom je vaak bij de wat kleinere hengstenhouders.
Ik kan ook wel een compleet pakket nemen bij de DA dat je een X aantal keer kan komen scannen tijdens het seizoen maar dan moet ik wel met de pony's (en veulens) naar de kliniek komen.
En extra kosten van spoelen, spuiten enz. zitten daar niet bij in.

Nu komt de DA gewoon aan huis om te scannen maar pas nadat de hengst aangeeft dat de merrie wel eens drachtig zou kunnen zijn.
Vooraf hoef ik niet te gaan scannen omdat de hengst veel beter weet wanneer er gedekt kan worden dan een DA Haha!
Dus 1x scannen op tweelingen is meestal voldoende.
En dan zorg ik ook dat de DA niet voor 1 merrie hoeft te komen dus dat scheelt weer 22 euro visitekosten.

[quote="ponymens schreef:
Wat hebben wij het dan makkelijk, 1 x scannen op dracht, bijna altijd de merrie in 1 x drachtig, weinig dekgeld en toch allemaal 1ste premie /ster / kroon / prestatie pony's.

Even afkloppen maar de laatste 3 jaar heb ik ook geen problemen gehad om de merries drachtig te krijgen. Maar daarvoor had ik wel eens dat 1 merrie meer DA kosten meebracht dan het dekgeld van de andere merries bij elkaar Scheve mond
Of een merrie die na een seizoen niet drachtig is.
Dan hoef je maar 1 dure erbij te hebben die de gemiddelde kosten toch erg op laat lopen.

ponymens
Berichten: 1299
Geregistreerd: 29-05-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-04 23:27

Met insimineren heb ik ook wel eens meer kosten aan de DA dan aan het dekgeld gehad. Sindsdien doe ik ook niet meer aan KI!

Soldier
Berichten: 49
Geregistreerd: 21-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-04 23:37

MarijeR schreef:
En extra kosten van spoelen, spuiten enz. zitten daar niet bij in.

Nu komt de DA gewoon aan huis om te scannen maar pas nadat de hengst aangeeft dat de merrie wel eens drachtig zou kunnen zijn.
Vooraf hoef ik niet te gaan scannen omdat de hengst veel beter weet wanneer er gedekt kan worden dan een DA
Dus 1x scannen op tweelingen is meestal voldoende.
En dan zorg ik ook dat de DA niet voor 1 merrie hoeft te komen dus dat scheelt weer 22 euro visitekosten.



...maar het draait niet allemaal om jouw Marije... Bloos!

Als je nu niet je eigen hengst hebt etc.....dan zijn vervoerskosten denk ik wel op te brengen ipv de DA te laten komen ! *LOL*

Daarbij hoeft een goede fokmerrie niet zo snel gespoten en gespoeld te worden... Vingers aflikken

MarijeR

Berichten: 24928
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-04 23:41

Soldier schreef:
...maar het draait niet allemaal om jouw Marije... Bloos!

De TS geeft aan dat het om PONY'S gaat! Rolleyes
Dat gaat bij mij echt niet anders dan bij een andere ponyfokker hoor.
Daar breng je ook 9 v/d 10 keer je merrie naar de hengstenhouder waar de merrie dan geschouwd en gedekt wordt en vaak ook nog tot het scannen op dracht bij de hengstenhouder blijft staan.

Soldier
Berichten: 49
Geregistreerd: 21-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-04 23:45

ponymens schreef:
Met insimineren heb ik ook wel eens meer kosten aan de DA dan aan het dekgeld gehad. Sindsdien doe ik ook niet meer aan KI!


Heb je nu dan ook een eigen dekhengst of pluk je een bloemtje...ze is wel drachtig, ze is niet drachtig, ze is wel drachtig, ze is niet drachtig... Nagelbijten / Gniffelen

ponymens
Berichten: 1299
Geregistreerd: 29-05-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-04 23:47

Soldier schreef:
Heb je nu dan ook een eigen dekhengst of pluk je een bloemtje...ze is wel drachtig, ze is niet drachtig, ze is wel drachtig, ze is niet drachtig... Nagelbijten / Gniffelen



Ik ben gek op bloemen!

MarijeR

Berichten: 24928
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-04 23:49

Soldier"]
...maar hij heeft geen eigen hengst dus moet laten scannen toch ?
[/quote]

[quote="MarijeR schreef:
Daar breng je ook 9 v/d 10 keer je merrie naar de hengstenhouder waar de merrie dan geschouwd en gedekt wordt en vaak ook nog tot het scannen op dracht bij de hengstenhouder blijft staan

Soldier
Berichten: 49
Geregistreerd: 21-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-04 23:56

MarijeR"]
[quote="Soldier"]...maar hij heeft geen eigen hengst dus moet laten scannen toch ?
[/quote]

[quote="MarijeR schreef:
Daar breng je ook 9 v/d 10 keer je merrie naar de hengstenhouder waar de merrie dan geschouwd en gedekt wordt en vaak ook nog tot het scannen op dracht bij de hengstenhouder blijft staan
[/quote]

Jij zegt dat jouw hengst het beter weet dan de DA...

als je dus geen eigen hengst bij de deur hebt moet je laten scannen om te weten of de merrie drachtig is.

De TS heeft volgens mij GEEN eigen hengst...

Soldier
Berichten: 49
Geregistreerd: 21-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-04 23:57

ponymens schreef:
Ik ben gek op bloemen!


Paardebloemen ?

MarijeR

Berichten: 24928
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-04 00:00

Soldier, daarom laten veel mensen dus ook de merrie bij de hengstenhouder staan tot een dag of 20 na de laatste dekking.
Wordt de merrie niet opnieuw hengstig, dan laat de hengstenhouder een DA komen om te scannen en is de merrie drachtig, dan komt de eigenaar de merrie ophalen.

Zeker als de hengst ver weg staat, is dat voor de merrie veel rustiger.
En voor de eigenaar ook. Wij hebben ook heel wat jaren honderden kilometers met de merries moeten reizen om ze naar de hengstenhouders te brengen.
Dan blijf je echt niet heen en weer rijden maar laat je de merrie daar tegen een kleine vergoeding staan tot ze drachtig is gescand.

[edit]typo[/edit]

Soldier
Berichten: 49
Geregistreerd: 21-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-04 00:14

MarijeR schreef:
Soldier, daarom laten veel mensen dus ook de merrie bij de hengstenhouder staan tot een dag of 20 na de laatste dekking.
Wordt de merrie niet opnieuw hengstig, dan laat de hengstenhouder een DA komen om te scannen en is de merrie drachtig, dan komt de eigenaar de merrie ophalen.

Zeker als de hengst ver weg staat, is dat voor de merrie veel rustiger.
En voor de eigenaar ook. Wij hebben ook heel wat jaren honderden kilometers met de merries moeten reizen om ze naar de hengstenhouders te brengen.
Dan blijf je echt niet heen en weer rijden maar laat je de merrie daar de merrie tegen een kleine vergoeding staan tot ze drachtig is gescand.


Ik snap wel wat je wilt zeggen, maar jij zegt eerder dat je minder kosten hebt omdat je een eigen hengst hebt !!! Dan hoeft de merrie dus niet naar de hengstenhouder om haar daar vervolgens te laten staan en je hebt geen dekkosten.

De TS heeft geen eigen hengst, heeft in ieder geval de merrie laten dekken door PB. Daar gaat het om en NIET dat jij een eigen hengst hebt etc. etc.

Het gaat om de TS zijn situatie en ik probeer daar aan te geven dat het mogelijk is om bij een station of hengstenhouder te staan waarbij je niet per keer op hoeft te draaien voor het opvoelen en/of scannen van de merrie.

Zijn er bokkers die wel snappen wat ik probeer te zeggen of zou ik toch in de war zijn wat mijn dokter mij al eerder probeerde duidelijk te maken ? Ziek Hyper! Ziek

MarijeR

Berichten: 24928
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-04 00:21

De TS vraagt of anderen het met haar eens zijn dat het fokken van een ponyveulen duur is en dat je er wel een liefhebber voor moet zijn om dat te blijven doen.
De TS vraagt niet om oplossingen om het volgend jaar goedkoper te doen.

Ponymens reageert daarop met haar ervaringen en ik reageer daar ook weer op met mijn ervaringen.
Beide ponyfokkers en wij geven hier in het topic ook aan wat voor ons de kosten zijn.
Daarna leg ik uit wat het verschil is als je een eigen hengst hebt staan of niet.
Mijn ervaring is namelijk dat een eigen hengst houden voor een beperkt aantal merries helemaal niet goedkoper is.