Doorfokken van silverdapple

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Doorfokken van silverdapple

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-08-04 14:17

Honey is zwart, uit een zweetvos hengst en een donkerbruine merrie. De rest van de afstamming allemaal vos en zwart.

Heb een silverdapple-bay hengst op het oog. kleur van zijn ouders op dit moment nog niet bekend.
Weten alleen dat de vader van de moeder vos is
Kleuren experts, brand los!


Meavey

Berichten: 7556
Geregistreerd: 14-07-02
Woonplaats: Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-04 14:24

Als beide vos-factor hebben. (ga ik vanuit, hon heeft die zowiezo)

Kans op:
-vos
-vos met zilver-gen (draagt het gen wel maar toont niet op vos, dus lijkt gewoon vos)
-bruin
-zilverappelbruin
-zwart
-zilverappel (op zwarte basis dus)

Als hengst 2 agouti genen heeft, (wat zwart, bruin maakt), dan vervalt zwart en zilverappel.
Mocht hengst geen vos-gen hebben dan vervallen de vosjes.

youngster

Berichten: 26261
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-04 14:28

Brenin is vos, zet je dat op een bruine merrie krijgen we ( al 3 keer gehad) zilverappelbruin.. Tis best apart, maar wel gaaf.. Heb er verder geen verstand van..

Wise Guy 2003-2006

Schoonheidssalon, permanente make-up, wimperextensions en Shellac studio
http://www.mooibijmarielle.nl

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-08-04 14:45

dan zou brenin dus silverdapple vos moeten zijn Verward

youngster

Berichten: 26261
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-04 15:23

Ik heb geen idee, foto's staan in mijn profiel.. Hij komt zelf uit een vos vader en een bruine moeder..

Wise Guy 2003-2006

Schoonheidssalon, permanente make-up, wimperextensions en Shellac studio
http://www.mooibijmarielle.nl

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-08-04 15:43

ja, maar het silverdapple gen op vos zie je dus niet, maar hij kan dat gen dan wel dragen (begrijp ik van meavey)

amen

Berichten: 5039
Geregistreerd: 19-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-04 17:04

als je dekt en 1 van de ouderdieren van het veulen een zilver appel is dan heb je 50% kans op deze kleur.

de mooiste kleuren zuilverappel krijg je als je een zilverappel keer zwart doet...

amen

Berichten: 5039
Geregistreerd: 19-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-04 17:10

Ik heb zelf ooit een zilverapplebruin veulen gefokt, die heb ik een haartest laten doen, op vosfactor,

Hij leek nl kwa kleur wel op een haflinger of een hele donkere zweetvos , hij had geen zwarte haren..

De hengst die ik had gebruikt is fokzuiver zwart en kan dus geen vossen geven...

Bijkt nu achteraf dat ik een zilverappelbruine kwpn merrie heb......

Meavey

Berichten: 7556
Geregistreerd: 14-07-02
Woonplaats: Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-04 21:03

youngster schreef:
Brenin is vos, zet je dat op een bruine merrie krijgen we ( al 3 keer gehad) zilverappelbruin.. Tis best apart, maar wel gaaf.. Heb er verder geen verstand van..


Waarom denk je dat het zilverappelbruin is?
Heb je foto´s van de veulens?
Zilver is tot nu toe alleen bevestigd in Morgans, quarters, rocky mountain horse, ijslanders en amerikaanse minipaarden en pony´s.

Dus in principe is dat onmogelijk, zelfde geld dus voor sigrid1182, heb je een foto van het paard?

youngster

Berichten: 26261
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-04 21:13

[ITP] Welshhengst Brenin op de keuring Reservekampioen!!
De eeste is het.. De onderste is de vader van deze.. Het is een jaarling.. Zijn half zus heeft sompleet grijze manen en staart, met deze vos kleur.. Maar ze zeiden tegen mij dat het zilverappelbruin was, maargoed je kan mij alle wijsmaken wat dit betreft..Haha!

Wise Guy 2003-2006

Schoonheidssalon, permanente make-up, wimperextensions en Shellac studio
http://www.mooibijmarielle.nl

amen

Berichten: 5039
Geregistreerd: 19-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-04 21:46

Hoi ik moet het met je oneens zijn over de kleur die wel degelijk binnen de KWPN fokkerij voorkomt en ook bevestigt is, ooit het boek van JK wiersema gelezen, Het paard in zijn kleurenrijkdom??/

De hengst IREGON was een zilverapppelbruine....


AfbeeldingAfbeelding

bovenstaande foto's toenne mijn veulen op resptievelijk 3 en 5 maand....op het moment van 3 maanden heb ik de test laten doen, wanthij leek wel aardig vosachtig, en ook op de 5 mand oude foto lijkt hij donker of lever vos...


de haartest kwam als EE vrij van vosfactor, dus wel degelijk de zwarte basiskleur, maar geen zwarte haren, geboren met grijze/witte/bruine manen, de staart was ook blond met wat bruin, en de wimpers waren ook wit/grijs van kleur....dit is ene foto van halve dag oud,...

Afbeelding

oaj kun je me van onderstaande 6 foto's dan ook vertellen wat volgens jou, wel en niet een zilverappel is, ,, ??
\
Afbeelding

groet


Sigrid

Meavey

Berichten: 7556
Geregistreerd: 14-07-02
Woonplaats: Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-04 07:09

youngster schreef:
[ITP] Welshhengst Brenin op de keuring Reservekampioen!!
De eeste is het.. De onderste is de vader van deze.. Het is een jaarling.. Zijn half zus heeft sompleet grijze manen en staart, met deze vos kleur.. Maar ze zeiden tegen mij dat het zilverappelbruin was, maargoed je kan mij alle wijsmaken wat dit betreft..Haha!


Gigolo heeft te lichte benen voor een zilverappelbruine, de vader zou heel goed te verwisselen zijn voor een zilverappel Haha!, maar er bestaan dus idd ook koffievossen met lichte manen, als je hem zou testen op zwart en vos en eventueel agouti, zou je het kunnen bevestigen.
Of als hij een zwart of bruin veulen uit een vos-merrie zou geven.

Sigrid deze discussie hebben we al vaker gehad, ik nodig je uit om een om het equine-color forum je verhaal te komen doen:
http://www.aimoo.com/forum/freeboard.cfm?id=567227

De foto´s van jouw veulen zie ik geen vos in hoor gewoon bruin, bruine veulens worden vaak met lichte benen geboren als schutkleur, dus word wel vaker verwisseld met vos, de lichtere maantjes zou je kunnen laten twijfelen maar ik denk niet dat dit zilverappel is, is het paard al eens geschoren in de winter? Zo ja wat voor kleur werd het dan?

De onderste foto´s zijn erg slecht, de eerste lijkt me zo geen zilver, te donkere manen, de 2de zou een silver-bay in wintervacht kunnen zijn, maar omdat in winter en veulenvacht de werkelijke kleur van de onderbenen niet te zien zijn is dat erg moeilijk, exact hetzelfde dus voor 3, zou een silver-bay veulen kunnen zijn, maar zekerheid pas nadat de veulenvacht eraf is, 4de lijkt op black-silver, 4de, moeder lijkt het wel te hebben, maar veulen is zo niet te beoordelen, zelfde geld voor laatste, benen zijn niet te zien.

Maar nu weer graag on-topic, Stef vraagt naar de kleurkansen, van zo een combinatie.

amen

Berichten: 5039
Geregistreerd: 19-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-04 12:36

meayvey ik PB je even zo gemakkelijk kom je er niet af..

je eerst voordoen als iemand die de kleur zilver appel kan beoordelen, over komt deskundig te zijn....!!!!!

en dan op foto niet herkennen, ooit wel eens van zilverappel zwart gehoord , waar de verkleuring van de haren miniem is.....

er is ook een verhaal van een bel en een klepel.....

de 1e hengst van de foto is de hensgt IREGON die dus zilverappel bruin is, ....dus dat vind ik echt een misser dat je deze hengst niet herkend!!!

mag ik hartelijk bedanken om op dat forum te komen,

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-08-04 13:47

Sigrid, zoals meavey zegt is de vraag niet of Silverdapple wel of niet bij het KWPN voorkomt, maar wat voor kleuren ik uit mijn merrie kan krjigen in combinatie met een silverdapple (bay)

Peterina
Berichten: 9148
Geregistreerd: 13-06-03
Woonplaats: Neerpelt, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-04 15:12

Eigenlijk zit je misschien met minder dan 50% kans op een (zichtbare) silver-gene verdunning omdat je met meer dan 50% vos-gene zit als de hengst ook een vos gene draagt. Je zou moeten nagaan of hij ooit een vosse veulen heeft gegeven.
De silver gene is dominant dus als het veulen maar EEN zwarte gene erfd EN een silver gene dan heb je een zichtbare silver verdunning als kleur.

amen

Berichten: 5039
Geregistreerd: 19-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-04 15:13

ja dat weet ik ook wel daarom pb ik haar wel even....maar daarom mag ik nog wel een reactie geven op onwaarheden die zij hier verkondigt!!!

en ik reageer op jou topic, zeg dan dat ik zelf ook een zilverappel heb gefokt en wie gaat dan offtopic en beweerddta dit onmogelijk is.......ik niet..... dus wie gaat hiet nou offtopic....


Ik zou zeggen over jouw keuze de mooiste kleur zilverappel krijg je door een zilverappel met zwart te kruisen dus dat zit bij jouw wle goed, en dan heb je 50% kans op zilverapppel.....

succes

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-08-04 17:15

[quote="Peterina"]. Je zou moeten nagaan of hij ooit een vosse veulen heeft gegeven.
quote]

Volgend jaar worden de 1e veulens van de hengst die ik in mijn hoofd heb verwacht (is nog een jonge hengst).
Maar er zijn natuurlijk meerdere silverdapples

Torfi

Berichten: 298
Geregistreerd: 21-07-04
Woonplaats: Aalsmeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-04 21:58

Persoonlijk denk ik dat er een vos veulen uit zal komen.
Bij de ijslanders hebben we nog wel eens wedenschappen, kan altijd erg leuk zijn en verassend!!
Maar ga niet op kleur fokken aub, bij de ijslanders hebben ze dit gedaan met de kleur silverdappel.. zaten een paar aardige gekken tussen.
En een (goed) paard heeft geen kleur.

Succes!

You don`t know what you`ve got till it`s gone.
Een dag geen paard gezien, is een dag niet geleefd!

Meavey

Berichten: 7556
Geregistreerd: 14-07-02
Woonplaats: Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-04 22:05

Welke onwaarheden? Op die hoofdfoto lijkt hij gewoon geen zilver, punt.
Zonder een (goede) foto van het gehele paard is dat ook niet goed te beoordelen.
Daarom vraag ik je om naar dat forum te komen, daar zitten mensen die al járen expert zijn op dit gebied en dus nog nooit een zilverappel binnen bv het kwpn hebben bevestigd, misschien kun je ze aan de eerste helpen. Knipoog
Om dan meteen zo te reageren, ppfff verkeerde been uit bed gestapt?
Iregon! Ja? moet ik dan opspringen, ohja!? Heb nog nooit van het dier gehoord, zit namelijk niet in het kwpn, vreselijk hé? Schijnheilig

Idd de kans op Zilver is 50% alleen op vos zie je het idd niet, maar als je een vos veulen krijgt die dat gen draagt, zou die het wel weer op eventuele nakomelingen kunnen vererven.
Mocht de hengst homozygoot zijn voor zilver, dan zou het veulen altijd zilver meekrijgen.

De kans op vos (25%) is zowieso kleiner dan die op een zwarte basis (75%).

gabrycha
Berichten: 1801
Geregistreerd: 09-12-01
Woonplaats: Gehuchtje op de hei

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-04 22:32

Hier staat een topic van ponymens volgens mij is dat een zilverappel! Ik zou zeggen kijk daar eens eventjes naar Lachen

Mensen van mijn leeftijd hebben kinderen en ik, ik plak de stickers van de banaan op mijn hoofd...

Peterina
Berichten: 9148
Geregistreerd: 13-06-03
Woonplaats: Neerpelt, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-04 23:00

Zoals daar vermeld is de jaarling van ponymens ABSOLUUT GEEN silverappelvos omdat
- geen van ouders een silverappel is
- beiden ouders vos basis kleur hebben dus is er geen "uitwerking" van silver op zwart wat kenmerkend is bij voor een silver "vos".

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-08-04 09:03

Torfi, ik fok niet op kleur. Althans, niet alleen maar. Ik wil een hengst met de juiste maat, de juiste beweging en het juiste type, en als daar een leuk kleurtje bij zit, heel graag!
De hengst die ik in mijn hoofd heb voldoet aan mijn eisen, alleen ik vind hem wat aan de grote kant. Maarja, ik denk dat hij mijn merrie heel erg kan verbeteren, dan moet ik die maat misschien maar voor lief nemen....

Meavey

Berichten: 7556
Geregistreerd: 14-07-02
Woonplaats: Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-04 12:41

sigrid speciaal voor jouw even gegoogled op iregon, en foto gevonden, zelfs op deze zwart-wit foto kan je duidelijk zien dat het geen zilver is, manen en staart zijn duidelijk gitzwart, en niet zilver-wit zoals een zilverappel.
Afbeelding

Verder komt jouw veulen uit een bruine merrie en de hengst dus fokzuiver zwart, 1 van deze dieren moet dan zilver geweest zijn het kan namelijk geen generatie overslaan, de moeder is het duidelijk niet.

Zilver-zwart geeft juist de meeste verandering, zilver werkt namelijk alleen op zwart, dus hoe meer zwart het paard als basiskleur is, des te duidelijker word hij zilverappel.

Ik sprak vanmorgen een kwpn-"mens" die zei dat bruin met appeltjes weleens zilverappel werd genoemd, misschien dat zo ooit fout bestempeld is.

amen

Berichten: 5039
Geregistreerd: 19-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-04 13:02

als je er verder over in discussie wil, dan open ik wel even een ander topic,//\dus de zilverappelkleur aanwezig in de kwpn fokkerij.....

Peterina
Berichten: 9148
Geregistreerd: 13-06-03
Woonplaats: Neerpelt, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-04 13:58

Zou misschien geen slecht idee zijn voor eens en altijd de misverstanden en verkeerde opvattingen uit de weg te ruimen.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 43 bezoekers

cron