Fjord x ??????

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Marije_jiplover

Berichten: 25318
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-04 18:13

Bij ons in de buurt heb ik ook wel eens een fjordxhaflinger gezien.
Die vond ik best wel leuk. Kleur van een fjord, maar zonder aalstreep en zonder donkere benen, dus manen en staart en benen blond zoals een haflinger.

mcrielaard

Berichten: 3563
Geregistreerd: 16-05-04
Woonplaats: Schiedam

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-04 19:06

Bunbun schreef:
Iris: Moeder = fjord x Highlandpony
Vader = fjord

[image]


Echt een mooi en apart beestje..!!! *LOL* *LOL*

Anne_GTI

Berichten: 18200
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-04 21:16

hier aan de club loopt een kruising met een welsh. Gaaf diertje, de kracht van een fjord en de snelheid en het temperament van een welsh. Ideaal in het tuig, maar ook onder het zadel een erg leuke pony.

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-04 21:20

Wat zou je met het veulen willen doen?

Ing__

Berichten: 11173
Geregistreerd: 17-01-03
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-04 22:08

ik zou het niet doen,
kruisingen zijn lastig te verkopen. en de kans dat het niet mooi wordt is best aanwezig...
los van het feit dat de bouw erg uit verhouding wordt, en dat is ook niet erg handig..

en er zijn zoveel leuke fjorden hengsten!

Jytte
Berichten: 1876
Geregistreerd: 12-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-04 22:08

heymriek,

VIVA X SVERRE!!!!!!!!!!!

x jytte

Vraeghoeve

Berichten: 710
Geregistreerd: 10-06-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-04 01:58

Uit intresse ben ik gewoon wat gaan rondzoeken en ik heb een paar kruisingen gevonden, wat mij wel opvalt is dat de kleur van een fjord dominant is...
Fjord X Quarter
Afbeelding
Fjord X Arabier
[img]http://www.redcreek.nl/images/Foto's/History/robert1.jpg[/img]
Fjord X Fries
Afbeelding
Fjord X Ezel Verward
Afbeelding

Jacqui

Berichten: 57
Geregistreerd: 19-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-04 07:21

Ik heb ooit een fjord x arabier gekend. Was een prachtig beestje. De kleuren van de fjord en de bouw van een iets stevigere arabier. Beestje had een pittig maar heel lief karakter. Liep ook aardig goed in de dressuur en kon zelfs een leuk sprongetje maken. Misschien zou je ook eens aan een niet te grote engels volbloed kunnen denken? Lijkt me ook wel leuk.

Yuri

Berichten: 3190
Geregistreerd: 19-11-03
Woonplaats: Hellevoetsluis

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-04 07:37

ik zou gewoon het ras zuiver houden. een te groot risico in mijn ogen.

Finnea

Berichten: 10071
Geregistreerd: 06-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-04 10:28

De kans is onwijs klein dat je er echt een leuk beestje uit krijgt.
Ok, met fjord x fjord hoef je ook niet altijd een prachtig veulen te krijgen. Maar als je goed rond kijkt naar een hengst die echt bij je merrie past wordt die kans al veel en veel groter. Bovendien kun je een volle fjord een stuk makkelijker verkopen.

Marloes__

Berichten: 5207
Geregistreerd: 28-03-04
Woonplaats: Vlaardingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-04 12:16

WuHu ik heb in ieder geval een tip, kruis nooit een fjord met een hackney Haha!or foto's van het resulaat moet je maar even op het profiel van rocky17 kijken

Jacqui

Berichten: 57
Geregistreerd: 19-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-04 15:37

Welk ras is tegenwoordig nog 100% zuiver dan? Bijna overal is wel ooit met vreemd bloed gefokt om het ras te verbeteren. Trouwens, een leuke vergelijking met een fjord x arabier is de haflinger x arabier. Is zelfs een heel veel gebruikte kruizing (haflo). Zijn ook hele leuke paardjes om te zien vind ik.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-04 15:43

Manuutje1990 schreef:
Fjord x licht gebouwde Belg lijkt me wel leuk.. Haha!
Maja.. Dat vind ik.. Tong uitsteken

Hmm.. Lijkt me niet zo leuk! Wat dacht je van veel te lange en zware benen en een kort nekje van de Fjord? Dat beestje krijgt zo vergroeide benen als hij wil grazen omdat hij niet bij de grond kan!

Sowieso jammer om met een Trekpaard te gaan kruisen, en zijn al zo weinig mooie Trekpaarden meer, moet je ze ook nog gaan verkl*ten met ander bloed..

MPH

Berichten: 2772
Geregistreerd: 16-10-02
Woonplaats: Rhenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-04 18:23

FuRyoMaRLoeS schreef:
WuHu ik heb in ieder geval een tip, kruis nooit een fjord met een hackney Haha!or foto's van het resulaat moet je maar even op het profiel van rocky17 kijken


Hm.. snap je sarcasme niet helemaal, vind het geen verkeerd veulen.. Volgens mij is die onderste fjord nl wel een raszuivere.. (en zijn het niet dezelfde)

Maar mijn mening over dit topic.. zet er gewoon een mooie fjordenhengst op.. dat is in alle opzichten in je voordeel.. verkoop, papier, en zekerheid dat het een 'normaal' diertje word..

MPH

Berichten: 2772
Geregistreerd: 16-10-02
Woonplaats: Rhenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-04 18:24

Sammm schreef:
Hmm.. Lijkt me niet zo leuk! Wat dacht je van veel te lange en zware benen en een kort nekje van de Fjord? Dat beestje krijgt zo vergroeide benen als hij wil grazen omdat hij niet bij de grond kan!

Sowieso jammer om met een Trekpaard te gaan kruisen, en zijn al zo weinig mooie Trekpaarden meer, moet je ze ook nog gaan verkl*ten met ander bloed..


Ik neem aan dat het qua verhouding wel een normaal paard word wat gewoon kan grazen.. de natuur past zich in de 'meeste' opzichten wel aan.. maar idd ook niet mijn kruizing..

eveline_B

Berichten: 2829
Geregistreerd: 05-09-02
Woonplaats: Salland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-04 18:27

annegti schreef:
hier aan de club loopt een kruising met een welsh. Gaaf diertje, de kracht van een fjord en de snelheid en het temperament van een welsh. Ideaal in het tuig, maar ook onder het zadel een erg leuke pony.
Ik vind die pony van Bunbun er best veel op lijken. Wacht even, ik zoek even een foto op.

Afbeelding

MPH

Berichten: 2772
Geregistreerd: 16-10-02
Woonplaats: Rhenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-04 18:30

IS zeker leuk, maar met de juiste fjordenhengst moet ook dit eruit kunnen komen.. wit wel te verstaan..

796285
Berichten: 6664
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-04 18:49

Ik vind veel van dat soort kruisingen slecht uitvallen. FjordxFries? Gruwelijk, de 3 die ik gezien heb waren alle 3 geheel uit verhouding. FjordxArabier? Onhoudbaar sterke hittepetit, OF een lijf dat niet bij de benen en nek past.
Soms heb je mazzel, maar fokken hoort toch op iets meer te gaan als 'mazzel', anders ben je gewoon aan het vermeerderen. Maargoed, als je voor eigen gebruik fokt staat het je natuurlijk vrij.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-04 19:11

Miekjuh schreef:
Ik neem aan dat het qua verhouding wel een normaal paard word wat gewoon kan grazen.. de natuur past zich in de 'meeste' opzichten wel aan.. maar idd ook niet mijn kruizing..

Eeehe nou, ik ken een Fjord x Trekpaard die dus te lange benen had een een te korte nek, en daardoor als veulen altijd verkeerd ging staan met de benen (anders kon ie niet bij de grond). Nu heeft ie dus vergroeide benen. Scheve mond

En ik blijf erbij dat ik het zonde vind van het Trekpaard. Knipoog

Lavanta

Berichten: 2485
Geregistreerd: 26-08-02
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-04 19:36

Ik ken een Fjord x Arabier. Echt een super mooi beest!! Hij was alleen wel behoorlijk groot, zo rond de 1.55m Scheve mond

MaiNat

Berichten: 3475
Geregistreerd: 29-10-02
Woonplaats: Niedorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-04 19:44

Hahaaha die fjord x quater met al die kleine shetjes Haha!

skara

Berichten: 1250
Geregistreerd: 20-06-04
Woonplaats: 't stad

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-04 20:08

Eerlijk gezegd ik vond die foto's van die ene fjord x arabier ook niet zo mooi.

Hier wat foto's van mijn fjord x arabier veulen

Hier heeft ze nog een echte fjordenkleur ondertussen heeft ze een donkere fjordenkleur
Afbeelding

haar arabierenhoofdje
Afbeelding

Tja ze heeft wel een buikje, maar kan showen zoals een arabier
Afbeelding

Ze is heel lief, maar kan wel bokken en steigeren zoals nen arabier
Afbeelding

Anderen die nog fjordx arabier kennen: ik ben benieuwd naar foto's

vivanes
Berichten: 1356
Geregistreerd: 12-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-04 21:39

dankjulliewel voor alle reacties!!! erg leuk om al die foto's te zien. k weet ook nog niet zeker of ik viva ga kruisen, maar iemand vertelde me erover en ik was wel benieuwd hoe het eruit zou zien. echt veel leuke foto's!!!! maar zoals esmir (jytte) al zei, wordt het waarschijnlijk toch (hoe k er nu tegen aan kijk, kan dus nog veranderen) Sverre, goedgekeurde dekhengst van t fjordenstudbook. das echt een machtig beest! maar ik ga er nog eens goed over nadenken en dat kruisen is cker een optie!

groetjes Marieke

Yuri

Berichten: 3190
Geregistreerd: 19-11-03
Woonplaats: Hellevoetsluis

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-04 07:05

Sverre is een erg mooie en goede hensgt, dus als hij bij je merrie past lekker voor hem gaan Hyper!:):)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-04 09:11

Neel schreef:
Ik ken een Fjord x Arabier. Echt een super mooi beest!! Hij was alleen wel behoorlijk groot, zo rond de 1.55m Scheve mond

1.55 noem jij behoorlijk groot? Haha!