Schalkhaar

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Pytje

Berichten: 4358
Geregistreerd: 22-07-04
Woonplaats: In de driehoek Assen, Emmen, Parijs

Schalkhaar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-04 08:59

wie weet r iets over de nakomelingen van schalkhaar? ga kijken bij een 2 jarige hemmingway x schalkhaar. een halfzusje van py!

Pytje

Berichten: 4358
Geregistreerd: 22-07-04
Woonplaats: In de driehoek Assen, Emmen, Parijs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-04 22:22

niemand?

Symbeami

Berichten: 2662
Geregistreerd: 16-10-03
Woonplaats: Okkenbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-04 23:06

Hmz, ik ken er een paar. Goede springers, maar qua verschijning een beetje 'lomp'. Je moet er van houden.

Pytje

Berichten: 4358
Geregistreerd: 22-07-04
Woonplaats: In de driehoek Assen, Emmen, Parijs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-04 23:26

ke dank je! heb een foto van die merrie gezien waar we gaan kijken. is wel een heel mooi type (niet lomp, wel vrij groot 1.67m, voor twee jarig e misschien wel btj te groot....of valt t wel mee?).

Coentjuh

Berichten: 9842
Geregistreerd: 07-03-04
Woonplaats: Ardennen + Werkendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-04 23:29

Wij hebben er 1 op stal staan, foto staatin me profiel beetje onderaan..... Olga heet ze een merrie wel met ramsneus.. ze heeft een veulentej zamalia (v. gribaldi)!! groetjes!!

mustangscas

Berichten: 117
Geregistreerd: 25-07-04
Woonplaats: Piershil

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-04 08:40

Schalkhaar heeft in ieder geval 3 internationale springende nakomenlingen. De hensgt zelf is 50% Gelders, dus waarschijnlijk F1... Goed bloed lijkt mij zo.

TessaB

Berichten: 719
Geregistreerd: 06-05-04
Woonplaats: Noord-Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-04 08:47

Ongeveer 10 jaar geleden hebben wij een Schalkhaar merrie gehad. Ze had een vrij moeilijk karakter. Uiteindelijk is ze met de juiste ruiter ZZ springen geworden en nu loopt ze in Amerika. Naar wat ik heb begrepen zijn Schalkharen over het algemeen paarden met een wat moeilijker karakter, maar kunnen ze vaak ontzettend goed springen.

Pytje

Berichten: 4358
Geregistreerd: 22-07-04
Woonplaats: In de driehoek Assen, Emmen, Parijs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-04 09:08

ke dank jullie wel! hou wel van beesten met btj moeilijk karakter Lachen

fokfanaat

Berichten: 20210
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Uut Uune

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-04 11:10

Ken een 11-jarige schalkhaar. Lichte tour dressuur en M-springen. Maar niet echt een eyecatcher. Wel fijn karakter.
Afbeelding
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door fokfanaat op 28-07-04 11:16, in het totaal 1 keer bewerkt

Roosje17

Berichten: 133
Geregistreerd: 25-05-04
Woonplaats: 'n dorpje in 't zeeuwse

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-04 11:10

Ga je naar dat paard kijken dat op marktplaats staat? (naam Vanessa). Dat is namelijk (ook) een 2-jarige Hemmingway x Schalkhaar.

Op het eerste gezicht vind ik het een leuk paard!. Weinig aftekeningen en een mooie bouw.
Weet natuurlijk niet precies hoe die beweegt en uitgroeit, dat is even afwachten. Maar verwacht wel dat het een mooi (groot) paard wordt.

Hier de foto van het paard op marktplaats:

Afbeelding

Coentjuh

Berichten: 9842
Geregistreerd: 07-03-04
Woonplaats: Ardennen + Werkendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-04 11:39

Pytje schreef:
ke dank jullie wel! hou wel van beesten met btj moeilijk karakter Lachen


Trouwens, Olga waar ik het over had, heeft een super lief karakter, echt een knuffelpaard!!! Lovers

Pytje

Berichten: 4358
Geregistreerd: 22-07-04
Woonplaats: In de driehoek Assen, Emmen, Parijs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-04 11:56

@ roosje: ja naar die gaan we toe!

marquez1

Berichten: 2987
Geregistreerd: 26-07-04
Woonplaats: Oldenzaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-04 15:45

Ik heb een paar jaar geleden met een schalkhaar ruin gewerkt op een vroegere stage plaats, hij kon superspringen aleen zijn bouw was niet om over naar huis te schrijven. Kort samen gevat leek het net een hackney.

CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-04 14:15

ik ken een aantal schalkhaars, super karakters !
ontzettend leergierig en onwijs lief
idd vaak wel grovere paarden en een weke rug, vaak iets overbouwt en de hals vaak wat zwaar en recht
goede allrounders en ze gaan voor je door het vuur !
hemmingway fokt vaak moelijke karakters, wel kwalitatief goede paarden, maar niet de makkelijkste !
en ik heb er veel pony's van gezien, kleine maatjes dus..

Pytje

Berichten: 4358
Geregistreerd: 22-07-04
Woonplaats: In de driehoek Assen, Emmen, Parijs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-04 14:47

hemmingway weet k moeilijk karakter...py is hemmingway. de merrie waar we gaan kijken staat hier boven ergens op foto...

CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-04 14:48

ja ik zag de foto!
mooie merrie zo de eerste oog opslag !

Phantom
Berichten: 48
Geregistreerd: 18-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-04 21:58

Hierbij nog een late reactie, maar misschien toch nog interessant....

Ik heb ongeveer mijn hele leven gereden in schalkhaar (plaats). De hengst Schalkhaar stond zo ongeveer bij de buurman, de heer Reilink. In omgeving Schalkhaar/Deventer staan veel Schalkhaar nakomelingen en ik heb er door de jaren heen verscheidene meegemaakt en ook meerdere gereden. Mijn ervaringen zijn als volgt:
Qua type zijn het vaak wat ouderwetse, grovere paarden. Bijna altijd donkerbruin. Er zijn er erg veel met een moeilijk karakter wanneer ze aan het werk moeten en er zijn er erg weinig met goede capaciteiten voor de sport. Ik heb er zelf 1 gereden die erg moeilijk en dwars was. Ik ben daar naar 2 jaar mee opgehouden. Ik heb er ook een paar meegemaakt die wel braaf waren en een fijn karakter hadden en het goed in de sport deden. Persoonlijk zou ik geen paard meer willen waar Schalkhaar in het papier voorkomt om de volgende redenen. Te ouderwetse types en te vaak erg moeilijke karakters. Veel bokken, weigeren, draken, enz. Ik vind het geen mooie paarden. Overall denk ik dat je er geluk mee moet hebben, maar ik zou er niet op gokken. Ik heb het te vaak tegen zien vallen en ik kan er nu maar 1 bedenken die echt braaf was. De hengst Schalkhaar is trouwens een jaar of 2 gelden overleden.

yolande

Berichten: 309
Geregistreerd: 04-08-04
Woonplaats: Egmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-04 13:19

Schalkhaar ---> Toppppppp

Zijn veelal groot met veel body, soms idd wat ouderwets maar daar houd ik eigenlijk wel van zolang ze rond zijn en niet grof. De afstammelingen die ik gereden heb waren allemaal vossen! Stuk voor stuk harde werkers mega knuffels en koel in het hoofd. 3 Goede gangen en een hoop springvermogen.

Momenteel heb ik een meerie, Kimberley x Schalkhaar. Ze wordt sinds april zo'n 3 a 4 keer per week gereden 20 tot 30 minuten per keer. Ze heeft nog nooit een stap verkeerd gezet. Kan alle overgangen gedragen uitvoeren. Doet rustig een stapje achterwaarts, wijkt voor kuitdruk. Een paar passen schoudervoor en binnenwaarts is geen probleem en zelfs de travers begint al te komen. Deze oefeningen rijdt ik welliswaar maar 2 a 3 passen achter elkaar (doel is het rechtstellen van het paard en het gaat dus niet om de oefening op zich) maar ze snapt precies wat ik bedoel en doet het gevraagde zonder moeite!

Daarbij komt dat het echt een knuffelbeest is en ze voor me door het vuur gaat. Wat wil je als ruiter nog meer?