Welke hengst voor mijn allround merrie

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
cobiie

Berichten: 7304
Geregistreerd: 26-02-03
Woonplaats: het mooie dorp Nieuwerkerk ad ijssel

Welke hengst voor mijn allround merrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-04 15:40

Ik heb sinds een paar maanden een jonge merrie en wil er misschien volgend jaar een veulen mee fokken (ligt eraan hoe ze de stamboekkeuring doorkomt).

Het is een PROK merrie Glennridge x Wolfgang x Ariban xx x Obelisk
ongeveer 1.68 voor meer foto's zie mijn profiel (ik zal kijken of ik een foto heb zonder mij erop).

De hals zou iets langer mogen, de rug mag verbetert worden.

Het voorbeen van de merrie is iets meer dan gemiddeld en de achterhand wil ze goed gebruiken. De merrie kan leuk springen.

Het liefst een KWPN hengst, het liefst een hengst die allround is/doorfokt of anders een springhengst die ook beweging doorgeeft.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

hierbij een "onduidelijke" foto van Sam zonder ruiter en zadel.
Afbeelding

cobiie

Berichten: 7304
Geregistreerd: 26-02-03
Woonplaats: het mooie dorp Nieuwerkerk ad ijssel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-04 17:36

Ik zie dat ik haar karakter ben vergeten te vermelden.

Ze is eerlijk, braaf, nuchter, werkwillig af en toe een tikkeltje eigenwijs. Een heerlijk karakter dus.

xtvax

Berichten: 674
Geregistreerd: 20-12-02
Woonplaats: vlakbij Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-04 08:50

Hoe groot is ze? wat wil je met en van het veulen?

cobiie

Berichten: 7304
Geregistreerd: 26-02-03
Woonplaats: het mooie dorp Nieuwerkerk ad ijssel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-04 09:41

xtvax schreef:
Hoe groot is ze? wat wil je met en van het veulen?


De merrie is ongeveer 1.68 (of iets groter).

We willen graag een goed bewegend paard fokken die ook acceptabel kan springen.

pajidin

Berichten: 636
Geregistreerd: 02-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-04 10:23

Ik zat te denken aan Sydney, k vind Sydney een hele leuke springhengst die zeer goed bewegende veulens fokt. Ook fokt ie veel front en maat door.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-04 10:34

Goede bewegingsverervers die goed kunnen springen of andersom. Krack is er zo een.

ceasario

Berichten: 12330
Geregistreerd: 26-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-04 11:05

Desiree schreef:
Goede bewegingsverervers die goed kunnen springen of andersom. Krack is er zo een.


Kun je dat omschrijven? Waarom? Voorbeelden ?

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-04 11:20

Desiree,
bekijk de springcijfers van Krack, Trento, Tuschinsky, Tolando en United eens Knipoog

ceasario

Berichten: 12330
Geregistreerd: 26-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-04 11:26

Je zou aan Opan kunnen denken.
De eerste merries aan de keuring van weinig of geen dekkingen.

Stamboekkeuring: Opan X Bustron X Apple King xx kreeg 85 punten voor het vrijspringen.

Opan x Zortin= 75 springen + 73 punten beweging.

Morgen komen er nog enkele op de keuring te Asten.

.
Afbeelding

x_Irisje_x

Berichten: 3700
Geregistreerd: 07-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-04 11:47

ik zou ook maar eens naar rivermen kijken! Is een superhengst. Wij hebben er op stal ook 2 veulens van!

Alikesflame

Berichten: 5222
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: Vledderveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-04 22:30

pajidin schreef:
Ik zat te denken aan Sydney, k vind Sydney een hele leuke springhengst die zeer goed bewegende veulens fokt. Ook fokt ie veel front en maat door.


sydney zelf kan niet springen dus zou ook niet weten of hij dat wel doorfokt. voor de rest wel een redlijk mooi hengst, maar of je daar wat aan hebt.

cobiie

Berichten: 7304
Geregistreerd: 26-02-03
Woonplaats: het mooie dorp Nieuwerkerk ad ijssel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-04 08:20

ceasario schreef:
Je zou aan Opan kunnen denken.


Fokt Opan redelijke maat door? De enige Opan die ik ken is een merrie van 1.58 uit een redelijk grote moeder. Qua lopen vond ik die merrie ook .

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-04 08:38

Hengsten met Libero erachter vind ik altijd erg fijn bewegen en heel goed springen,
Numero Uno of Niagara bijvoorbeeld.

ceasario

Berichten: 12330
Geregistreerd: 26-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-04 08:44

horselover23 schreef:
Fokt Opan redelijke maat door? De enige Opan die ik ken is een merrie van 1.58 uit een redelijk grote moeder. Qua lopen vond ik die merrie ook .


Ik heb er een van 3 jaar (afgelopen maand)
Is 171,5 cm.

Opan x Rachmaninoff x Grosso Z
Is drachtig nu van Darlington.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-04 10:10

ceasario"]
Kun je dat omschrijven? Waarom? Voorbeelden ?
[/quote]
Nou, wat ik gezien heb van Krackies, is dat ze zo lekker kunnen bewegen door het lijf, fijn los, en ook zo krachtig. En springen kunnen ze ook, hoewel pa bekend staat als een dressuurhengst. EN fijne karakters. Is ook niet onbelangrijk he.[quote="Sjuimpje schreef:
Desiree,
bekijk de springcijfers van Krack, Trento, Tuschinsky, Tolando en United eens Knipoog
Heb ik niet gezien, heb alleen gezien met nakomelingen van Krack die niet bekend staan, maar die ik fijn zag springen. Zat wel een hele dure bij hoor, moet ik er wel bij zeggen.

Dees

Berichten: 18911
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-04 11:14

Zit hier te denken aan Oscar, de Wolfgang x Nabuur. Hengst die wordt gebracht als dressuur, maar kwa bloed moet kunnen springen. Maat zal geen probleem zijn bij jouw merrie, tenzij je 1.68 al klein vind (ik vind het groot zat). Met Nabuur in de pedigree is er een kans dat het veulen ietsjes kleiner zal worden dan de moeder, maar er zijn ook grotere Oscars.
Kigali is ook zo'n hengst, maar die zal aan dekgeld leuk duur worden inmiddels (mode...)
Hier in de buurt loopt een Lancelot x Wolfgang x Amor, die kan absoluut fijn lopen. Als de beweging in de lijn waaruit je merrie komt sterk verankerd ligt, kan Lancelot je een heel fijn sportpaard brengen. Exterieurmatig kwpn-plaatjes.

youngster

Berichten: 26261
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-04 13:36

Desiree schreef:
Heb ik niet gezien, heb alleen gezien met nakomelingen van Krack die niet bekend staan, maar die ik fijn zag springen. Zat wel een hele dure bij hoor, moet ik er wel bij zeggen.


De meeste hadden 4en voor het springen.. oftewel ze springen niet.. Knipoog

pajidin

Berichten: 636
Geregistreerd: 02-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-04 14:05

Citaat:
sydney zelf kan niet springen dus zou ook niet weten of hij dat wel doorfokt. voor de rest wel een redlijk mooi hengst, maar of je daar wat aan hebt.


Ik denk serieus dat het wel een optie zou kunnen zijn, ze zocht immers een allrounder, Sydney mag dan wel als springhengst ingezet worden, zijn eerste jaargang waren allemaal zeer aansprekende goed bewegende veulens. Hij fokt dus ook beweging! en maat!

En dat ie niet kan springen..niet mee eens! welke hengst haalde in de finale van de hengstencompetitie in Den Bosch de 2e plek?? Ook zijn cijfers voor springen waren tussen de 7 en 8.5, dus niet springen is ietsje overdreven...

cobiie

Berichten: 7304
Geregistreerd: 26-02-03
Woonplaats: het mooie dorp Nieuwerkerk ad ijssel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-04 14:15

Dees schreef:
Zit hier te denken aan Oscar, de Wolfgang x Nabuur.


De nakomelingen van hem die ik tijdens de hengstenkeuring in den bosch zag, vielen mij positief op.

Niagara heb ik tijdens de hengstenshow gezien afgelopen jaar met een nakomeling en die beviel mij ook zeker.

Aan nummero uno had ik nog niet gedacht, ik heb daar geen nakomelingen nog van gezien.

youngster

Berichten: 26261
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-04 14:27

Niagara vind ik zelf ook een heel fijn paard om te zien.. Zeker ook met het Libero bloed achter, net als wat Sjuimpje zegt..

fokfanaat

Berichten: 20212
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Uut Uune

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-04 14:32

wat dacht van Nassau, hij viel me op de keuringsuitslagen op (van de 5 die ik kon vinden) 4 ster en met mooie cijfers voor de beweging:
UMBRIA 70 70 65 1.65 UZIENA 73 71 75 1.62
ULTIEM 60 63 70 169
TABU 69 68 73 1.64
UNERMA 72 73 68 1.68

Vorig jaar van de 15 , 8 ster, 1 keur

Misschien dat zijn wat weke rug een probleem vormt in combi met je merrie!


Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

De vader van Nassau is de zeer bekende Indoctro, die met zijn vader Capitol en grootvader Caletto tot de wereldverervers behoort.
Zijn moeder Gazelle komt uit de wereldberoemde Jolanda (keur, pref., prest.) van Roel Hagedoorn te Wierden,

Jolanda bracht o.a. de volgende sportpaarden voort: Old Mac (Mister Wilfred xx) 1,40m-spr., de internationale springpaarden: Happy Sound (Lucky Boy xx), Servus (Lucky Boy xx), My Man (Tangelo xx) en Cool Cat (Gurioso). Daarnaast het internationale dressuurpaard Darwin (Tangelo xx) en de goed- gekeurde dekhengsten Vasco (Gag xx) 1,40m.-spr. en Hamar (Mytens xx).

Nassau's moeder (Gazelle) heeft in 2002 het predikaat preferent prestatie gekregen.


--------------------------------------------------------------------------------

Prestaties Nassau onder Eddie Brinkman:
1998: Goedgekeurd met een 8 en een 8,5 voor aanleg als springpaard

1999: Finaleplaats IAN-Troffee 4-jarigen Ermelo

1999: Winnaar hengstenspringen Denekamp 4-jarigen

1999: Winnaar hengstencompetitie Giesbeek en Weert 4-jarigen

2000: Finale Den Bosch hengstenkeuring 3e plaats 4-jarigen

2000: Winnaar hengstenspringen Indoor Brabant

2000: Winnaar Varsseveld 5-jarigen

2000: Winnaar hengstenspringen Denekamp 5-jarigen

2000: Winnaar hengstencompetitie Hengelo, Goes, 5-jarigen

2001: Winnaar finale hengstencompetitie Den Bosch tijdens de hengstenkeuring

2001: Winnaar hengstenspringen Denekamp 6- en 7-jarige

2001: 2e plaats hengstencompetitie Hengelo

2001: Winnaar Twente Cup, finale wedstrijd

2001: 2e plaats hengstencompetitie Weert

2002: 2e plaats finalewedstrijd 1.30 - 1.35 m. Den Bosch

2002: Winnaar hengstenspringen ZZ Indoor Brabant 2002




Afstammelingen 2000 (veulens)
Nassau toonde een uniforme collectie voldoende ontwikkelde, rijtypische veulens, die goed in het rechthoeksmodel staan en over veel bloeduitdrukking beschikken.
Het hoofd is wisselend gevormd en zou in enkele gevallen sprekender moeten zijn. De nek is goed van lengte en vorm. De hals is goed van lengte. De hals is breed aangezet, maar goed van vorm en bespiering. De schoft is zeer goed ontwikkeld en loopt ver door. De schouder is ruim voldoende van lengte en voldoende van ligging. De rug valt meermalen weg achter de schoft. De lendenen zijn goed gevormd en goed aangesloten. De croupe is doorgaans hellend, goed bespierd en voldoende van lengte. De broekspier is kort. Het voorbeen is correct. Het achterbeen is doorgaans iets lang. Het fundament is voldoende ontwikkeld en straalt kwaliteit uit. De stap heeft net voldoende ruimte en zou meer tact moeten hebben. De draf heeft een goede ruimte. Het voorbeen wordt goed gebruikt. Het achterbeen vertoont veel buiging, maar het achterbeen zou meer ondergebracht moeten worden. In een aantal gevallen wordt de regelmaat achter gemist. De veulens springen gemakkelijk in galop aan. De galop heeft een goede ruimte en afdruk.
Eén thuis geïnspecteerd veulen past qua exterieur in het beeld van de rapportage en wijkt in beweging in positieve zin hiervan af.
Veterinaire bijzonderheden: Bij één veulen werd kreupelheid geconstateerd.
De kwaliteit van de moeders was goed.
Getoond: 14 (+1) veulens uit 51 dekkingen.

Afstammelingen 2004 (januari; 3-jarigen)
Naar aanleiding van de beoordeling/rapportage van zijn 3-jarige nakomelingen blijft Nassau voor de KWPN-fokkerij gehandhaafd.
Van de internationaal springende Nassau is vorig jaar een zoon goedgekeurd. Negen van de 15 merries zijn ster verklaard en hij scoort daarmee ruim bovengemiddeld voor exterieur en beweging. De halsbespiering is zwaar, de rug week en er is sprake van veel kwaliteit in het fundament. De draf is krachtig en dragend
Afbeelding
Nassau x Sultana x Heartbreaker
Afbeelding
Nassau x ster Lancelot x keur pref prest Vasco x ster Jasper

Afbeeldingmerrie veulen Nassau x Volkmar
Fokker: C. van Manen, Ingen
Dagkampioen fokdag Nijkerk 2001

Katja
Blogger

Berichten: 42177
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-04 18:02

Ik vind zelf Hamlet een hele fijne all-round fokkende hengst.

Hij geeft goede bewegingen door en hele fijne springpaarden. Heb er zelf een paar gereden waarvan ik niet kon zeggen of het nou spring of dressuurpaarden waren.

Alikesflame

Berichten: 5222
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: Vledderveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-04 19:23

pajidin schreef:
Ik denk serieus dat het wel een optie zou kunnen zijn, ze zocht immers een allrounder, Sydney mag dan wel als springhengst ingezet worden, zijn eerste jaargang waren allemaal zeer aansprekende goed bewegende veulens. Hij fokt dus ook beweging! en maat!

En dat ie niet kan springen..niet mee eens! welke hengst haalde in de finale van de hengstencompetitie in Den Bosch de 2e plek?? Ook zijn cijfers voor springen waren tussen de 7 en 8.5, dus niet springen is ietsje overdreven...


dat is jouw mening er zijn wel meer hengsten die goed cijfers voor het springen hebben. zoals orame. nou die springt ook niet goed. Ik vind sydney heel vreemd springen, net of hij er niet overheen komt. Maar het is wel een goodtimes. misschien slaat het een generatie over. Pling

MissHIS

Berichten: 4220
Geregistreerd: 21-04-02
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-04 19:30

Alikesflame schreef:
dat is jouw mening er zijn wel meer hengsten die goed cijfers voor het springen hebben. zoals orame. nou die springt ook niet goed. Ik vind sydney heel vreemd springen, net of hij er niet overheen komt. Maar het is wel een goodtimes. misschien slaat het een generatie over. Pling


Geloof me, Pajidin heeft er wel verstand van hoor! En zij kent Sydney beter dan wij allemaal.... Pling

Ik ben het ook niet met je eens, en heb ook al héle leuke veulens van Sydney gezien. Twee weken geleden nog in Brabant een Sydney x Faust x Triton. Beweging, een schitterend model, mooie hals, flinke kont erin OK dan! Merrie is meteen weer teruggedekt, de fokker wil er nog wel zo eentje!

Alikesflame

Berichten: 5222
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: Vledderveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-04 19:32

ik zeg ook niet dat hij niet kan bewegen.