Drachtig van zoon??

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Percy

Berichten: 12070
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: Belgiƫ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-01 23:46

Denk het niet, hoop het niet maar er bestaat een kans dat mijn merrie drachtig is van haar zoon. Ik weet dat in de fokkerij wel eens gebruik gemaakt wordt van familierelatie's om een ras te verbeteren. Bijv. opa en vader zijn dezelfde maar ik heb altijd begrepen dat zoon en moeder niet zo gunstig is. Wie weet daar meer van??

Groetjes Alexandra

greetje

Berichten: 8626
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-01 23:53

Als je een merrie hebt die heel waardevol gefokt is en geen fouten hebt dan kun je door inteelt deze goede eigenschappen proberen te verankeren. Maar of je dat met een zoon moet doen dat lijkt me niet.Wel vaak zie je vader x dochter en soms lukt het.Vaak zie je ook gebreken naar voren komen.

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-01 09:24

mmm,
ik had hier net ook op geantwoord maar het staat er niet bij Verward

Ik zou de merrie laten opvoelen om te kijken of ze daadwerkelijk drachtig is en als dat het geval is kijken of het vruchtje nog weggespoten kan worden.
Als het te oud is moet je het niet meer doen want dan heb je kans dat het vruchtje wel bijft zitten maar beschdigt raakt.

Wij hebben zelf ook een moeder x zoon enter lopen,
voor uitleg zij profiel.
Het was dus wel een ongeluk, dat mag duidelijk zijn Haha!

joostvangestel

Berichten: 7907
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Reuver!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-01 09:36

Hmm, ik zou het niet weg laten halen, tenzij je problemen hebt om het dier geregistreerd te krijgen. Er zijn verschillende suksesvolle voorbeelden van moeder x zoon kruisingen. In de Welsh is het meest bekende voorbeeld Revel Choice (Vardra Sunstar x Vardra Charm, Vardra Sunstar was van Criban Pebble uit Vardra Charm). Hier moet wel bij vermeld worden dat Vardra Charm een van de mooiste merries was uit de geschiedenis. Zij was geboren in 1923 en Choice als ik me niet vergis in 1949, dus Charm was al redelijk oud.

Revel Choice is een van de bekendste merries uit de Welsh geschiedenis en er is tot in het absurde inteelt op haar gepleegd. Ze is overigens Royal Welsh kampioene geweest, wat zo'n beetje gelijk staat aan het winnen van een wereldkampioenschap voor de Welsh...

De kans dat je een mismaakt dier krijgt is vooralsnog klein, tenzij er gebreken in de familie voorkomen. Ook is er vanzelfsprekend de kans dat fouten in je merrie verdubbeld terugkomen in je veulen.

Percy

Berichten: 12070
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: Belgiƫ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-01 10:23

Hallo,

Het gaat mij er inderdaad vooral om dat er geen kans op een mismaakt veulen bestaat. Moeder en zoon hebben geen van beide gebreken gelukkig. En dat het veulen niet geregistreerd kan worden vind ik niet zo'n ramp. Ze zijn Welsh, sectie K met een D-maat dus als het veulen er een beetje uitziet kan ik voor hem waarschijnlijk zonder papieren ook wel een goed tehuis vinden (hoop ik). Straks wordt het hengstje gecastreerd, zal de veearts vragen om de merrie meteen op te voelen. Dan heb ik tenminste zekerheid.

Even off topic voor Sjuimpje: wij hadden ook een Karel die precies op jouw Karel lijkt tot ze een nest kreeg Haha! . Daarna hebben we haar maar Carolientje gedoopt Knipoog . Helaas is ze een paar maanden geleden zoekgeraakt. Mooie paarden hebben jullie trouwens.