Prestatiemerrie laten inslapen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Cil_
Berichten: 809
Geregistreerd: 20-02-04

Prestatiemerrie laten inslapen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-06-04 12:39

Ik heb een 20-jarige keur prestatie merrie van Amor, als er nog een sternakomeling bijkomt is ze ook preferent. De merrie is nog zeer vruchtbaar en heeft een gezond veulen aan voet. Nu heb ik ook een aantal nakomelingen van deze merrie en nog veel andere paarden uit eigen fok waardoor het houden van de oude merrie(s) en de jongere paarden (allen in pension) een dure aangelegenheid wordt. De 20-jarige wordt niet gedekt omdat ik 3 nakomelingen uit haar heb en niet nog meer paarden wil hebben. Nu heb ik nog nooit een paard laten inslapen of naar de slager gestuurd maar ik wordt geadviseerd om haar na het afspenen te laten afmaken (ik heb hier enorm veel moeite mee, ben heel gek met mijn paarden en wil ze allemaal een goed leven geven). Zouden jullie een prestatiemerrie laten afmaken of is dit een domme actie??


Adriana

Berichten: 11102
Geregistreerd: 26-10-01
Woonplaats: Haselau

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-04 12:42

Ik mis 1 reden, waarom?
Is ze ziek? Kan ze niet meer lopen? Heeft ze pijn?
Laatst bijgewerkt door Adriana op 03-06-04 12:42, in het totaal 1 keer bewerkt

Holsteiner: Charakter. Charisma. Klasse!!!

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-04 12:42

Is het paard verder nog gezond? Dan zou ik er niet over peinzen om dat paard te laten afmaken, of het nou een prestatiemerrie is of niet. Een gezond paard laten afmaken, daar ben ik absoluut tegen. Maar dat is mijn mening. Knipoog

.
If you want to go fast, go alone. If you want to go far, go together. <African proverb>

Piaffe
Berichten: 4442
Geregistreerd: 06-12-01
Woonplaats: fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-04 12:44

Ik vind het, buiten dat het een prestatiemerrie is, een domme actie om een paard te laten inslapen omdat je teveel paarden hebt.
Ken je niet iemand die een grasmaaier of gezelschapspaard kan gebruiken, zodat je minder kosten maakt?

Dromen, denken, durven, doen, doorgaan

GertJan
Berichten: 1482
Geregistreerd: 08-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-04 12:47

Wie adviseert zoiets dan, vraag ik me dan af. Tenzij de merrie niet gezond is en om die reden veel te lijden heeft.

LuvdaTossa

Berichten: 12894
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: Midden vh land

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-04 12:48

Nou ik zou dat dus echt nooit doen! Niemand die een klein stukje land over heeft o.i.d.?

Adriana

Berichten: 11102
Geregistreerd: 26-10-01
Woonplaats: Haselau

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-04 12:50

Het hangt er natuurlijk wel vanaf waarom?
Laten we geen voorbarige conclusies trekken!

Holsteiner: Charakter. Charisma. Klasse!!!

Cil_
Berichten: 809
Geregistreerd: 20-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-06-04 12:51

Ze is gezond maar wel met Amor gebruiksaanwijzing, dus niet een paard wat je als rustige grasmaaier ergens kunt onderbrengen (helaas). Het paard is de laatste 17 jaar niet meer ohz gereden dus dat is geen optie. Ik neem aan dat jullie weten wat het pensiongeld per maand ongeveer kost en aangezien er van de 3 en 4 jarigen nog niks verkocht is.....
Het advies komt van de pensionhouder die ook zijn oude paarden gaat "opruimen". Begrijp wel dat ik hier niet achter sta maar ik zie ook geen andere oplossing om de kosten te drukken, misschien hebben jullie suggesties? Is een 20 jarige merrie nog te verkopen voor een goed tehuis (bij echte paardenmensen)? Onder geen beding wil ik dat mijn oude paarden in "de handel" terecht komen.
Laatst bijgewerkt door Cil_ op 03-06-04 12:56, in het totaal 2 keer bewerkt

Ziolette

Berichten: 17741
Geregistreerd: 06-03-02
Woonplaats: Onder de zon!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-04 12:53

Waarom zou je de merrie in hemelsnaam laten inslapen als ze geen pijn heeft? Zoek er anders een goed tehuis voor bij iemand die er eventueel nog wel een veulentje uit wil fokken. Wij hebben vorig jaar ook een 21 jarige merrie gekocht die nog kerngezond was maar waar de eigenaren niet meer mee wilden fokken (was amper gereden en had ook gebruiksaanwijzing). Zij wilden het dier de handel in doen . We hebben haar toen gekocht en nog laten dekken, helaas is zij begin maart 9 maanden drachtig overleden aan acute verlammingsverschijnselen, maar anders had ze hier nog lekker van haar oude dag genoten.

Inslapen vind ik wel heel drastisch en onnodig als de merrie nog pijnloos door het leven kan.


Save the Earth, it's the only planet with chocolate!
"Very funny, Scotty! Now beam down my clothes!!!"

Adriana

Berichten: 11102
Geregistreerd: 26-10-01
Woonplaats: Haselau

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-04 12:56

Ik weet zeker dat als je hier de gehele pedigree opzet en dat je haar laat keuren (dat ze nog kern gezond is verder) je echt wel een nieuwe eigenaar vind.
Er zijn volgens mij genoeg fokkers blij met zo´n merrie!

Holsteiner: Charakter. Charisma. Klasse!!!

Jan_VT

Berichten: 3487
Geregistreerd: 27-03-03
Woonplaats: in een gezellig plattelandsdorpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-04 12:56

Cil_ schreef:
Ze is gezond maar wel met Amor gebruiksaanwijzing, dus niet een paard wat je als rustige grasmaaier ergens kunt onderbrengen (helaas). Het paard is de laatste 17 jaar niet meer ohz gereden dus dat is geen optie. Ik neem aan dat jullie weten wat het pensiongeld per maand ongeveer kost en aangezien er van de 3 en 4 jarigen nog niks verkocht is.....


Hey Cil,

Wie geeft je dan dit advies. Een paard zou ik zeker NIET om deze reden laten inslapen. Breng ze dan maar naar mij toe zou ik zeggen. Knipoog

Zulk een merrie kan je toch verder verkopen nog (want ze is nog vruchtbaar, dus daar is nog potentie), of tenminste een plaatsje zoeken waar ze haar oude dag kan slijten.

Ik zou toch nog eens goed nadenken voor je deze stap zet. Knipoog

Adriana

Berichten: 11102
Geregistreerd: 26-10-01
Woonplaats: Haselau

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-04 12:58

Goed idee! Breng het paard maar naar Jan!
Ik weet zeker dat ze dan een goed plekje krijgt!

Holsteiner: Charakter. Charisma. Klasse!!!

petraaken

Berichten: 44204
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-04 12:59

Cil_ schreef:
Ze is gezond maar wel met Amor gebruiksaanwijzing, dus niet een paard wat je als rustige grasmaaier ergens kunt onderbrengen (helaas). Het paard is de laatste 17 jaar niet meer ohz gereden dus dat is geen optie. Ik neem aan dat jullie weten wat het pensiongeld per maand ongeveer kost en aangezien er van de 3 en 4 jarigen nog niks verkocht is.....
Het advies komt van de pensionhouder die ook zijn oude paarden gaat "opruimen". Begrijp wel dat ik hier niet achter sta maar ik zie ook geen andere oplossing om de kosten te drukken, misschien hebben jullie suggesties? Is een 20 jarige merrie nog te verkopen voor een goed tehuis (bij echte paardenmensen)? Onder geen beding wil ik dat mijn oude paarden in "de handel" terecht komen.



Ik denk dat er best mensen zijn die haar zelfs nog als fokmerrie willen. Als ze zo'n goede produkten voortbrengt.

Adriana

Berichten: 11102
Geregistreerd: 26-10-01
Woonplaats: Haselau

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-04 13:03


Holsteiner: Charakter. Charisma. Klasse!!!

Cil_
Berichten: 809
Geregistreerd: 20-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-06-04 13:07

Nee dit is een -liena. Van de -cienne ben ik 50% eigenaresse.

Adriana

Berichten: 11102
Geregistreerd: 26-10-01
Woonplaats: Haselau

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-04 13:09

Zou je misschien de pedigree of een link naar de pedigree hier kunnen plaatsen?

Holsteiner: Charakter. Charisma. Klasse!!!

Zannekin

Berichten: 3598
Geregistreerd: 02-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-04 13:16

Ik denk ook dat je ze zeker als fokmerrie kwijtraakt, eventueel onder voorbehoud van drachtig worden.

Mensen gaan op allerlei verschillende manieren met paarden om. Ik zou het voor mezelf niet kunnen verantwoorden ze als wegwerp of puur economisch te aanzien. Er zit wat meer achter een paard.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-04 13:16

Ik zou nog eerder voor de optie weggeven gaan dan laten inslapen als ze gezond is.

Adriana

Berichten: 11102
Geregistreerd: 26-10-01
Woonplaats: Haselau

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-04 13:17

Precies, scheelt ook kosten van het laten inslapen )even economisch bekeken dan.

Holsteiner: Charakter. Charisma. Klasse!!!

Shettiefan
Berichten: 304
Geregistreerd: 31-05-04
Woonplaats: Papendrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-04 13:21

Zonde hoor om zo'n dier te laten inschrijven,misschien dat er nog iemand op zo'n merrie zit te wachten.

Watch out !!!
Shetties about !!!

Zannekin

Berichten: 3598
Geregistreerd: 02-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-04 13:21

adriana schreef:
Precies, scheelt ook kosten van het laten inslapen )even economisch bekeken dan.


Haha ja, moet je wel heel erg opletten dat je geen vermomde handelaar aan je deur krijgt die ze gewoon direct naar de slacht brengt. Dat is hier in de buurt een zaak geweest: ophalen van oude weidemaatjes om lekker van de oude dag te genieten: bleek dat ze direct in het slachthuis belandden en de handelaar streek de slachtprijs op Scheve mond

Adriana

Berichten: 11102
Geregistreerd: 26-10-01
Woonplaats: Haselau

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-04 13:23

Hmm daar zit Cil ook niet op te wachten, Shettiefan het is nog helemaal niet zeker dat inslapen gaat gebeuren
Ze zoekt een oplossing en vraagt om advies.

Holsteiner: Charakter. Charisma. Klasse!!!

Ruchet

Berichten: 836
Geregistreerd: 22-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-04 13:25

mocht je haar niet kwijt kunnen, dan hebben wij er nog wel een plekje voor, ze komt dan samen met 3 andere fokmerries in een land van 3 hec.
te staan. als je belang hebt stuur me dan een pb tje.

www.stalmulderhoutzeel.com
Odasja v:Karandasj drachtig van Nabab de Reve

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-04 13:26

Ik zou NOOIT een merrie laten inslapen omdat ik haar eerdere nakomelingen niet kwijt kan en niet meer met haar wil fokken, vooropgesteld dat ze gezond is en geen pijn lijdt. Er zijn altijd liefhebbers voor te vinden, en voor een 20 jarige is het ook geen probleem om desnoods weer onder het zadel te gaan.

Je suis Charlie.

petraaken

Berichten: 44204
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-04 13:28

Maar zo'n merrie kan toch nog wel dienen als fokmerrie of als gezelschap bij jonge paarden of veulens zelfs. Sorry maar laten inslapen of naar de slacht vind ik bij dit paard toch een grote zonde. Indien de merrie niet meer drachtig wordt dan zou ik het overwegen om te zeggen naar de slacht ermee. (Beestje wordt dan zeker niet meer slecht behandeld door andere mensen)


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: ComscoreBot, vierhoef en 122 bezoekers