Slechte ruiters, goede paarden.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Anna42
Berichten: 2001
Geregistreerd: 10-05-03

Slechte ruiters, goede paarden.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-06-04 23:24

In zijn column in IDS nr 10 ziet Rosie de Nederlandse ruiters op internationaal niveau als de zwakke schakel. Rosie refereert aan de tijd van Rex the Robber. Maar dat was een paard zoals hij terecht constateert die hij niet meer heeft meegemaakt. Dat was de tijd volgens Rosie dat de buitenlanders goede sier maakten met onze paarden en dat onze eigen ruiters om die reden geen schijn van kans maakten.
Met de zelfkennis van Rosie is niks mis. Wel met zijn historische kennis.
Rex the Robber was niet een van 'onze' paarden maar een zoon van de Arabische Volbloedhengst Noran ox. En daar wilde het KWPN onder aanvoering van Van Binsbergen om politiek, financiele reden nu net niet niets van weten. Noran ox was overigens ook de vader een van de eerste Nederlandse internationale dressuurpaarden uit die tijd nl. OLympus.
Dit even voor de volledigheid en de zuiverheid van de paardengeschiedenis. En voor degenen die net Rosie die tijd (1970- 1985) niet meer hebben meegmaakt.
Wim Schroeder met zijn Holsteiner Berlin wisten beiden het hoofd koel te houden. Als je dressuurmatig als springruiter nog een beetje rondstuurt, is dat zowel voor paard als ruiter zekerer. En die positie biedt in de topsport als voordelen.

De landenwedstijd aldus Rosie was een tergende ervaring. Plots komt de aap de mouw. De Nederlandse paarden, die deden volgens de waarneming van Rosie niet onder voor de Duitse of Franse paarden. Rosies visuele waarneming moeten we maar voor waar aannemen. Rosie is kennelijk kort van memori en met zijn analytische waarneming is het droevige gesteld. Want dan zou hij er achter komen dat op internationaal niveau qua rangschikking de Nederlandse paarden het aanmerkelijk minder doen dan de Duitse en Franse paarden.
De ruiters bleken de zwakke schakel. Jan Tops verprutse het totaal op een oxer. En de afstand naar sloot kon hij ook niet goed inschatten. Die Jan toch. Met zoveel internationale ervaring en dan toch nog zulke stomme fouten. Daar heeft Rosie het niet op begrepen.
Gert Jan Bruggink deed nog wel even zijn best in de eerste manche maar van de tweede lusten de honden en Rosie geen brood.
'Plat' af op een steilsprong kan zelf een klein kind uitrekenen gaat fout. Met dat stuk had Rosie dus ook geen moeite. Hoe kon die sukkel dat nu doen? Daar was helemaal geen aanleiding voor. En ja hoor! Toen was hij de kluts helemaal kwijt en maakte nog een paar stomme fouten.
Voor Albert Zoer had hij al helemaal geen goed woord meer over.
Leuke stimulans, zo voor de Olympische Spelen. Werkt vast motiverend.

Tot slot verlangt Rosie nog even andere en vooral gemotiveerde ruiters: 'die het beste in zichzelf -en daarmee hun paard- naar boven brengen'. Ze moeten dus niet meer bukken maar naar boven! Wat moet je nu met zulke tegenstrijdige adviezen in twee op elkaar volgende IDS?
Adviezen hoeven de afgedankte ruiters van Rosie niet te ontvangen. Wel panklare conclusies, waar ze niets mee aankunnen. En dan heeft Rose het ook nog even over een Duits dream-team.
Onze ruiters liggen nu nachtenlang wakker van zoveel kennis. Wat jammer nu dat de bondscoach, net als bij het voetbal, niet twee assistenten benoemen kan. Dan werd Rosie terstond benoemd.
Wat Rosie vergeet is dat wanneer je de paarden met een onevenwichtige bouw opzadelt, je ook onevenwichtige resultaten krijgt.
Dressuurmatige zijn de door Rosie vertolkte springpaarden moeilijker op het achterbeen te krijgen. Derhalve veel moeilijker te plaatsen zijn, moeilijk terug te nemen en niet tijdig verzameld het gewicht, met het minste verlies aan tempo, op de achterbenen te krijgen voor een vloeiende volgende sprong.
Bij Rosie moeten ze eerst 'bukken, duiken.' Plat dus voor de sprong. Zodat ze bijna op hun bek gaan. Nu opeens ziet Rosie de gevolgen van deze absurde onzin. Rosie krijgt nu een koekje van eigen deeg en geeft naar goed Nederlands gebruik de schuld aan de door hem gekwalificeerde ongemotiveerde ruiters.

Albert Voorn schreef vorig jaar in IDS. 'Dat er veel te veel jonge springpaarden meeliepen op de Nederlanse kampioenschappen en... we hebben ze in Nederland niet de goede springpaarden'.
Emile Hendrix schrijft in de Hoefslag nr. 21 in zijn column. 'Ruiters die de Olympische Spelen kunnen rijden hebben we genoeg. Daar zal het niet aanliggen, maar paarden voor het Olympisch niveau heeft Nederland niet voor het opscheppen'. En dan noemt hij ook nog de Duitse Berlin van Schroeder als de meest potentiele kanshebber.

Twee vaklieden op dit terrein heffen de waarschuwende vinger heffen en Rosie slaat deze adviezen keihard in de wind. Toen Rosie c.s. nog voor de Hoefslag werkten, lag het altijd aan de paarden. Nu zijn de zaken omgedraaid en ligt het aan de ruiters. Dressuur en springen gaan samen. Dat was de tijd van Rex the Robber. Daar moet Rosie nog maar eens over nadenken
Sport en fokkerij EN fokkerij en sport gaan kennelijk in Huis ter Heide niet samen. Daar mag Rosie ook over nadenken.
Laatst bijgewerkt door Anna42 op 01-06-04 23:32, in het totaal 2 keer bewerkt


ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-04 23:27

Ben je boos?
Pluk een Roos -ie


*LOL*

Koortje
Berichten: 5346
Geregistreerd: 26-12-02
Woonplaats: Rooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-04 23:36

Ik heb je hele citaat aandachtig doorgelezen, maar wat wil je nu precies bereiken met al deze stellingen? Een discussie over goede of slechte paarden, of nu juist over hoe slecht de ruiters in Nederland wel niet zijn?

Anne_GTI

Berichten: 18198
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-04 23:54

Als je het allemaal zo goed weet, doe het dan eens voor zou ik zeggen, misschien dat we dan zien waar de fout ligt?

Ik denk dat er in Nederland best potentieel is qua jonge paarden, aleen om ze goed op te leiden en ze niet te jong over de kop te rijden (lees: gedoseerd inzetten), daar schort het imo nog weleens aan. Maarja, als er vele wedstrijden zijn voor 4-jarige springpaarden met een bijbehorende fokkerspremie verleidt je mensen wel tot het snelle succes en niet tot een gedoseerde trainingsopbouw. 2 voorbeelden waarbij imo alles klopte wat de opleiding betreft: Finesse. Eerste jaren lekker de landelijke concoursen in de buurt wat langs om ervaring op te doen en vervolgens langzaam naar het grote werk toe gegroeid. OK dan!
Ratina Z: eerst lekker paard zijn en een paar veulens krijgen, vervolgens pas langzaam opgeleid naar het zware werk door heel veel trainingsarbeid over "simpele" in-uitjes. OK dan!

holly
Berichten: 8840
Geregistreerd: 26-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-04 23:55

Ik hoor vaak genoeg dat ik wazig ben met wat ik nu eigenlijk bedoel, maar vergeleken met jouw Anna Verward

Ronja

Berichten: 2142
Geregistreerd: 27-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-04 01:05

Dus als ik het goed begrijp: Rosie wijt de matige prestaties van de Nederlanders in de paardensport (in vergelijking met de Duitsers e.d) nu aan de ruiters, en niet aan de paarden. Goh. Das wel een manier van de fokkerij vrijstellen van kritiek. Misschien is het een idee om de Duitsers en Nederlanders eens een keer van paarden te laten wisselen tijdens de Olympische Spelen Haha! Dat zou de enige manier zijn om deze uitspraak te bevestigen of te ontkrachten.

Citaat:
Emile Hendrix schrijft in de Hoefslag nr. 21 in zijn column. 'Ruiters die de Olympische Spelen kunnen rijden hebben we genoeg. Daar zal het niet aanliggen, maar paarden voor het Olympisch niveau heeft Nederland niet voor het opscheppen'.


... maar hier heb ik dan weer dubbele gedachten bij. De écht goede paarden zijn dan misschien dun gezaaid, en de fokkerij zal waarschijnlijk moeten veranderen, maar ik vind het bijzonder decadent om te zeggen dat het enkel en alleen aan de paarden ligt dat we niks bijzonders bereiken in de sport, en niet aan de ruiters.
- óf je doet er wat aan door de fokkerij fundamenteel te veranderen,
- óf je roeit met de riemen die je hebt en zeurt er verder niet meer over.

Ik zeg niet dat er geen goede ruiters zijn, maar ze zijn niet écht in grote getale aanwezig. Alhoewel, ligt eraan wat je verstaat onder het begrip.... als een "goede ruiter" iemand is die in staat is om de OS te rijden, dan zijn het er misschien wel veel, ja.
Ik heb persoonlijk eens iemand gekend die zijn Gelderlander Hogeschool had getraind -imo het enige niveau waarin je de goeden van de slechten kunt scheiden- voor zijn opleiding destijds. Heeft nooit Olympische Spelen gereden, maar reken maar dat ik voor zo iemand 1000x meer bewondering heb dan voor iedere Anky op iedere Bonfire, no offense...
Maarja, het kan natuurlijk ook aan zijn paard gelegen hebben....

... en het was nog een vos met veel wit ook. *LOL*

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-04 01:23

Fokken bevalt vele facetten: Zoveel meningen, zoveel emotie.............en niemand die werkelijk gelijk heeft.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-04 01:34

Toch maf, de huidige richting in de dressuur in de breedste zin van het woord hebben 'we' toch wel aan Rex de Robber te danken, in a way.
Zolang die balken in Athene maar blijven liggen, vind ik alles wel gezegd, waar gehak wordt, vallen spaanders en waar gesprongen wordt, vallen balken en soms een egootje.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-04 01:39

Lovely schreef:
Toch maf, de huidige richting in de dressuur in de breedste zin van het woord hebben 'we' toch wel aan Rex de Robber te danken, in a way.
Zolang die balken in Athene maar blijven liggen, vind ik alles wel gezegd, waar gehak wordt, vallen spaanders en waar gesprongen wordt, vallen balken en soms een egootje.



Vorige week deden die Hollandse paarden het ook weer zo slecht Scheve mond

Hiep Hoi Jikke!!!!!!!! Haha!:D:D *LOL* *LOL* *LOL* *LOL*

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-04 01:40

Berlin is volgens sommigen niet echt geschikt om veulentjes te bakken in combinatie met KWPN merries, even by the way.
Maakt ook niet uit, als ie maar springt, toch?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-04 01:46

Lovely schreef:
Berlin is volgens sommigen niet echt geschikt om veulentjes te bakken in combinatie met KWPN merries, even by the way.
Maakt ook niet uit, als ie maar springt, toch?
Hij dekt er toch zat dit jaar volgens mij Haha!

En de veulentjes lijken mee te vallen!

Btw.............. Heb een gruwelijk mooi veulen van Casco vandaag gezien Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-04 01:50

We zullen het zien als de veulies groot zijn, eea hangt natuurlijk ook wel van de moeder af.

Casco... heb laatst een leuke Tango gezien Lachen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-04 01:56

Lovely schreef:
We zullen het zien als de veulies groot zijn, eea hangt natuurlijk ook wel van de moeder af.

Casco... heb laatst een leuke Tango gezien Lachen.


Heb alleen een ( een zeer leuke, tenminste leek op de foto ) Tango gezien Haha!

Zelfde als jij gezien hebt Haha!

greetje

Berichten: 8626
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-04 08:11

Anna 42 een combinatie tussen ruiter en paard moet klikken. Classic Touch stond bekend als een lastige merrie, voordat Ludger Beerbaum haar ging rijden. Samen kwamen ze tot grote prestaties. ik bedoel daar maar mee dat paarden met talent ook vaak niet worden ontdekt. Veel ruiters hebben in de lagere klassen zelfs problemen met deze talenten

Uiteindelijk is de mens zelf de zwakste schakel.

vivian001

Berichten: 425
Geregistreerd: 16-05-04
Woonplaats: Noord Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-04 09:04

Dit gehele relaas klinkt mij als ;
De beste stuurlui staan aan wal Haha!

Missouri

Berichten: 4964
Geregistreerd: 10-09-02
Woonplaats: Under Construction

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-04 09:13

Djeez Anna, wat heb jij toch in godesnaam tegen Rosie?

Jaloers?

Zit-ie op de plek waar JIJ had willen zitten?

PS Greetje, Halla was ook niet de makkelijkste en Miss Montana ook niet Haha!

Sammie Superheld ZZL+2!
Silence keur sport (Nevado x Balzflug), pensionada pur sang
Forever (For Ferrero x Nevado) blij in de wei!

greetje

Berichten: 8626
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-04 09:54

Missouri schreef:
PS Greetje, Halla was ook niet de makkelijkste en Miss Montana ook niet Haha!




Dat doet me denken aan de woorden van Piet Raymaker destijds;

Paarden met talent worden vaak niet ontdekt. Veel ruiters hebben in de lagere klassen zelfs problemen met deze talenten; ' Hij springt veel te hoog, hij springt helemaal door zijn lijf, ik kan dat niet volgen in de landing'
Dan gaan ze achterover zitten en trekken het paard uit balans, zo'n paard stopt na een tijdje wel met springen. Veel getalenteerde paarden worden per parcour slechter. Ze worden gewoon tegengewerkt.
Goede paarden hebben ook zoveel over dat een laag parcours ze gewoon niet genoeg interesseert, ze letten op andere dingen, zijn gauw afgeleid of gaan gewoon fratsen uit halen. Pas als het hoger wordt, dan gaan ze zich meer concentreren op het springen. Maar eer het zover is, hebben ze al naam gemaakt als lastig paard. Het karakter van zulke paarden wordt onderdrukt en juist daardoor komen ze niet meer aan de top.

Dit artikel heb ik uit de Hoefslag van 5 januari 1995
Springserie (22)
De titel; Wat onderscheidt een topper van een Gewone Ruiter?

Uiteindelijk is de mens zelf de zwakste schakel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-04 09:58

Greetje, een lastig paard is trouwens niet per definitie een topper.

greetje

Berichten: 8626
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-04 10:15


Uiteindelijk is de mens zelf de zwakste schakel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-04 10:32

Dus, lastige paarden zijn verkeerd gebouwd. De beste paarden zijn vaak lastige paarden. Conclusie: de beste paarden zijn vaak verkeerd gebouwd.
Sorry Greetje, maar ik geloof dat je hier een beetje in de warrel raakt.

greetje

Berichten: 8626
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-04 11:02

Lovely schreef:
Dus, lastige paarden zijn verkeerd gebouwd. De beste paarden zijn vaak lastige paarden. Conclusie: de beste paarden zijn vaak verkeerd gebouwd.
Sorry Greetje, maar ik geloof dat je hier een beetje in de warrel raakt.


Zal met mijn leeftijd te maken hebben, als je boven de 55 komt word je al gauw als oude sukkel gezien Knipoog Ik geef gewoon meerdere mogelijkheden aan waarom een paard lastig kan zijn.

Uiteindelijk is de mens zelf de zwakste schakel.

Anna42
Berichten: 2001
Geregistreerd: 10-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-06-04 17:21

holly schreef:
Ik hoor vaak genoeg dat ik wazig ben met wat ik nu eigenlijk bedoel, maar vergeleken met jouw Anna Verward


Ben ik duidelijk en jij wazig?

Franske

Berichten: 2909
Geregistreerd: 03-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-04 17:30

Uh, nee Lachen

YvonneS
Berichten: 3303
Geregistreerd: 28-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-04 19:06

Nou ja, als ik Albert Zoer en Jan Tops zie springen, dan is dat niet het toonvoorbeeld voor rijden volgens het boekje qua houding en zit. Soms heb ik zelfs het idee dat ze hun paarden hinderen. Maar zolang ze goed en foutloos rondkomen en goed mee doen op het hoogste niveau, dan maakt dat toch niks uit???

En Anna, ik neem aan dat dit ongeveer is wat je bedoeld?? Je maakt je verhalen/stellingen (whatever) altijd nogal langdradig en je komt niet echt to the point!

Kriel

Berichten: 6544
Geregistreerd: 08-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-04 10:21

@ Anna42: waarom blijf je steeds de stukken lezen als je je zo ergert?
Slecht voor je hart........nicht ergern nur wundern.......

Zelfvertrouwen......als je alles los laat heb je twee handen vrij om de toekomst te grijpen


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bretus, Natascha_Kn, Sky_As, xPabloBokt en 116 bezoekers