Onderwijs mij.... ;)

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Sall

Berichten: 6700
Geregistreerd: 20-05-03

Onderwijs mij.... ;)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-02-04 18:17

Ik heb sinds kort een merrie (mischien overbodige info, maar ik noem het toch... Cool )
Met in mijn achterhoofd, ooit een veulentje te fokken (je weet nooit hoe dat in de toekomst gaat lopen)
Maar, dan wil ik wel een beetje, goed beslagen ten ijs komen.

Papier:


Padaula v. cocktail (Purioso v. Furioso II/ Furioso XX
moeder: Kladaula( Michelangelo v. Pasteur XX BurgermeisterXX
m.m.Ladaula Eclatant Deullant
Pfff, ik heb geprobeerd een foto van haar papier te maken, maar die was niet telezen... dus even zonder de moederlijnen..
(sorry het is een zooitje geworden, al mijn zwoegen door elkaar gegooid... Boos! )
Ze heeft de 5-weekse stationsmerrie test gedaan.

stap: 8.0
draf: 8.5
galop: 8.0
geschiktheid als dressuur paard 16,5
afdruk bij springen: 5.0
springtechniek: 5.0
springvermogen: 5.0
geschiktheid als springpaard: 10.0

Totaal aantal punten: 65.5

Ik heb niet echt een stand foto. zal ik nog voor zorgen.
Ze is 1.63m vosje, heet hoofd, en de stand van de hoeven voor, heeft ze de neiging om achterover te zakken.
Ik ben geen springruiter, maar vind wel dat een paard op een normale/correcte manier zou moeten kunnen springen.
De merrie test was op 3 jarige leeftijd, ik heb het met eigen ogen nog niet kunnen zien.
Maar het wordt (met mate ) wel een onderdeel van de training.

Nou... zoals ik al zei, ik heb in de paardenfokkerij nog helemaal geen 'kennis' op gedaan en ik wil graag leren.
Wat zouden jullie advieseren en waarom?

op zoek naar bijzondere kunst? www.paulinezeij.nl


Sall

Berichten: 6700
Geregistreerd: 20-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-02-04 20:43

Nog even een toevoeging.
Ik zou graag een paard willen fokken, die dan iets 'koeler' in de kop is, wat meer 'bone' (komt de honden wereld weer om de hoek kijken Knipoog ) en dan bedoel ik niet dat zij dat mist, maar ik zou zeker niet fijner willen.
Ik wil het liefst niets inleveren qua gangwerk.

op zoek naar bijzondere kunst? www.paulinezeij.nl

LuvdaTossa

Berichten: 12894
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: Midden vh land

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-04 21:50

Er moet zeker geen bloedhengst bij! Maar het papier is heel mooi van deze merrie, leuke bloedlijnen en goede cijfers op de gangen. 1.63 is niet heel groot en je weet niet hoe de merrie fokt dus kiezen voor een wat grotere hengst, ben je altijd safe.

Tja en welke... daar denk ik nog even over na! Haha!

Sall

Berichten: 6700
Geregistreerd: 20-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-02-04 01:06

Bedankt voor je reactie LuvdaTossa! Ik moet zeggen dat ik wel iets meer had verwacht van de mensen die aktief op FA zijn.
Maar wat niet is kan nog komen he?

op zoek naar bijzondere kunst? www.paulinezeij.nl

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-04 01:10

Dat is een fokproduct van Van Barneveld, een stam met veel beweging waar de hengst Hiearch uit voorkomt, maar inderdaad goed rekening houden met maat en lengte.
Je moet in ieder geval een hengst zoeken die deze beide zaken doorgeeft.

Men kan alleen discussiëren indien men er vanuit gaat dat de discussiegenoot ook wel eens gelijk zou kunnen hebben -:)

Sall

Berichten: 6700
Geregistreerd: 20-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-02-04 01:16

Ik zou het liefst 'alles' willen (of iig willen proberen) haar goed basis gangen behouden, maar het liefst ook een sprongetje kunnen maken.
Hoe weet je bijvoorbeeld dat een paard maat en lengte geeft.
Veel nakomlingen bekijken? Maar dan moet je waarschijnlijk ook naar de moederlijnen kijken...
Ze heeft een twee jarige van Krack C lopen (mijn merrie) stond eerst in de verkoop omdat de eigenaar dacht dat het veulen te klein en te sjiek zou zijn. Maar nu houd hij haar toch aan, omdat het leuk ontwikkeld.
Nou vraag ik me af waarom Krack C, alleen omdat het een klinkende naam is.. of zit er meer achter...
eigenaar heeft net zijn dochter verloren, dus voorlopig geen geklets over fokken en bloedlijnen

(hou er rekening mee dat ik een volkomen leek ben, ik selecteer alleen op: ooooooh wat een lekker dier!!!
Ik speelde met Rubinstein, koel karakter, prachtig hoofd, meer massa, maar dan houd mijn 'kennis' op)

op zoek naar bijzondere kunst? www.paulinezeij.nl

Vora

Berichten: 810
Geregistreerd: 09-11-01
Woonplaats: Hoogezand

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-04 01:45

Beetje off-topic, maar volgens mij ken ik die merrie. Kan het kloppen dat ze een tijdje bij Sieling heeft gestaan in de buurt van Steenwijk?
Ik heb je verhalen een beetje gelezen over je paardje en die merrie die daar stond (ong. klein jaartje geleden) lijkt er veel op, ook hoe ze is onder het zadel.

Soms is't niet erg iets moois te verliezen, beter verliezen dan dat je het nooit hebt gehad heilige Anthonius
Rust zacht lieve Eldi.......

petraaken

Berichten: 44203
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-04 09:12

Sall schreef:
Ik zou het liefst 'alles' willen (of iig willen proberen) haar goed basis gangen behouden, maar het liefst ook een sprongetje kunnen maken.
Hoe weet je bijvoorbeeld dat een paard maat en lengte geeft.
Veel nakomlingen bekijken? Maar dan moet je waarschijnlijk ook naar de moederlijnen kijken...
Ze heeft een twee jarige van Krack C lopen (mijn merrie) stond eerst in de verkoop omdat de eigenaar dacht dat het veulen te klein en te sjiek zou zijn. Maar nu houd hij haar toch aan, omdat het leuk ontwikkeld.
Nou vraag ik me af waarom Krack C, alleen omdat het een klinkende naam is.. of zit er meer achter...
eigenaar heeft net zijn dochter verloren, dus voorlopig geen geklets over fokken en bloedlijnen

(hou er rekening mee dat ik een volkomen leek ben, ik selecteer alleen op: ooooooh wat een lekker dier!!!
Ik speelde met Rubinstein, koel karakter, prachtig hoofd, meer massa, maar dan houd mijn 'kennis' op)


Als je voor Rubinstein wilt gaan kies je in mij ogen best voor Rubiquil. Dan heb je maat, grote, koel hoofd, uitstekende gangen en bovendien kunnen nog redelijk goed springen.

Of anders Cantos. goede gangen, maat, grote (?) en goed springen.

Sall

Berichten: 6700
Geregistreerd: 20-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-02-04 09:12

Zij heeft inderdaad daar gestaan, het 'veulen' staat daar in de opfok (zoals nogmeer veulens van deze eigenaar)
Werk jij daar?

op zoek naar bijzondere kunst? www.paulinezeij.nl

Sall

Berichten: 6700
Geregistreerd: 20-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-02-04 09:16

Ik hoef zeker geen 'groot' paard, maar iig niet kleiner (voor zover je dat kan regelen).
Ik heb begrepen dat Rubinstein er helaas niet meer is.
Waar moet je op letten ivm bloedlijnen?

op zoek naar bijzondere kunst? www.paulinezeij.nl

Missouri

Berichten: 4964
Geregistreerd: 10-09-02
Woonplaats: Under Construction

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-04 12:36

petraaken schreef:
Of anders Cantos. goede gangen, maat, grote (?) en goed springen.


Cantos, een superhengst! Maar of-ie echt maat en lengte doorgeeft, ik denk het eerlijk gezegd niet.
Bijna alle Rubiquils komen te kort in de croupelengte, met kans dat je een model fokt van voor de oorlog Knipoog Haha!

Solitair (ben ik helemaal fan van Haha! ) heeft veel lossigheid en een super karakter, maar ook hier is het maar afwachten hoe zijn nafok zich ontwikkeld.
Als ik jou was zou ik voor een complete all-round hengst gaan !!

Sammie Superheld ZZL+2!
Silence keur sport (Nevado x Balzflug), pensionada pur sang
Forever (For Ferrero x Nevado) blij in de wei!

Gail

Berichten: 2349
Geregistreerd: 03-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-04 14:31

Leuk papier, leuke stam!!!

Je kan je het beste tot de kenners wenden als je een echt goed fokadvies wil. Dus stuur een mailtje naar de afdeling inspectie van het KWPN met de vraag om een fokadvies. Je kan het mailadres vinden op de site www.kwpn.nl Succes!

Culemborg here I come!!

Sall

Berichten: 6700
Geregistreerd: 20-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-02-04 18:02

Solitair is een knapperd, ik zag dat hij ook Furioso II erin had zitten, dat kan geen kwaad? Of 'veranker' je dan weer bep. eigenschappen

op zoek naar bijzondere kunst? www.paulinezeij.nl

ceasario

Berichten: 12330
Geregistreerd: 26-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-04 11:14

Sall schreef:
Ik heb sinds kort een merrie (mischien overbodige info, maar ik noem het toch... Cool )
Met in mijn achterhoofd, ooit een veulentje te fokken (je weet nooit hoe dat in de toekomst gaat lopen)
Maar, dan wil ik wel een beetje, goed beslagen ten ijs komen.

Papier:


Padaula v. cocktail (Purioso v. Furioso II/ Furioso XX
moeder: Kladaula( Michelangelo v. Pasteur XX BurgermeisterXX
m.m.Ladaula Eclatant Deullant
Pfff, ik heb geprobeerd een foto van haar papier te maken, maar die was niet telezen... dus even zonder de moederlijnen..
(sorry het is een zooitje geworden, al mijn zwoegen door elkaar gegooid... Boos! )
Ze heeft de 5-weekse stationsmerrie test gedaan.

stap: 8.0
draf: 8.5
galop: 8.0
geschiktheid als dressuur paard 16,5
afdruk bij springen: 5.0
springtechniek: 5.0
springvermogen: 5.0
geschiktheid als springpaard: 10.0

Totaal aantal punten: 65.5

Ik heb niet echt een stand foto. zal ik nog voor zorgen.
Ze is 1.63m vosje, heet hoofd, en de stand van de hoeven voor, heeft ze de neiging om achterover te zakken.
Ik ben geen springruiter, maar vind wel dat een paard op een normale/correcte manier zou moeten kunnen springen.
De merrie test was op 3 jarige leeftijd, ik heb het met eigen ogen nog niet kunnen zien.
Maar het wordt (met mate ) wel een onderdeel van de training.

Nou... zoals ik al zei, ik heb in de paardenfokkerij nog helemaal geen 'kennis' op gedaan en ik wil graag leren.
Wat zouden jullie advieseren en waarom?


Je hebt te maken met een echte stam.

Afbeelding

Een theorie blijft een hypothese tot het moment waarop deze aan de praktijk wordt getoetst!

Facebook méér klik

Sall

Berichten: 6700
Geregistreerd: 20-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-02-04 11:26

hmm.. weet nu waar die beweging vandaan komt Knipoog
Ik heb pas de moeder (Kladaula) mogen zien, en het valt me op dat de merries steeds fijner worden, al toont die van mij onder het zadel groter en massaler, dan zo aan de hand, hoor ik om me heen.

op zoek naar bijzondere kunst? www.paulinezeij.nl

ceasario

Berichten: 12330
Geregistreerd: 26-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-04 11:34

Enkele uitspraken van de fokkers met deze stam:

Een overweging bij een partnerkeuze is :trachten te versterken hetgeen je reeds bezit.
Daarbij moet je wel uitgaan van een echte fokmerrie.
We hebben wel veel merries in Nederland maar niet zo heel veel fokmerries.

Wat veelal gebeurt bij de partnerkeuze is te trachten om de zwakke elementen in je merrie op te heffen,door een hengst te kiezen die dat kan bewerkstelligen.

Onze redenatie is om trachten enkele goede eigenschappen van je fokmerrie eruit te lichten en een hengst te kiezen die deze eigenschappen nog eens versterkt.
Dan vallen de negatieve punten-want die zijn er altijd-wat weg.

Een theorie blijft een hypothese tot het moment waarop deze aan de praktijk wordt getoetst!

Facebook méér klik

Sall

Berichten: 6700
Geregistreerd: 20-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-02-04 11:40

hier nog een paar foto's van Padaula,helaas geen stand foto en we zijn nog niet zolang bezig:

De bovenste is de recentste aflopend naar onderen.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

op zoek naar bijzondere kunst? www.paulinezeij.nl

Sall

Berichten: 6700
Geregistreerd: 20-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-02-04 11:41

ceasario schreef:
Enkele uitspraken van de fokkers met deze stam:

Een overweging bij een partnerkeuze is :trachten te versterken hetgeen je reeds bezit.
Daarbij moet je wel uitgaan van een echte fokmerrie.
We hebben wel veel merries in Nederland maar niet zo heel veel fokmerries.
Wat veelal gebeurt bij de partnerkeuze is te trachten om de zwakke elementen in je merrie op te heffen,door een hengst te kiezen die dat kan bewerkstelligen.

Onze redenatie is om trachten enkele goede eigenschappen van je fokmerrie eruit te lichten en een hengst te kiezen die deze eigenschappen nog eens versterkt.
Dan vallen de negatieve punten-want die zijn er altijd-wat weg.


Hoe onderscheid een fokmerrie zich van een merrie?

op zoek naar bijzondere kunst? www.paulinezeij.nl

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-04 11:50

ceasario schreef:
Daarbij moet je wel uitgaan van een echte fokmerrie.
We hebben wel veel merries in Nederland maar niet zo heel veel fokmerries.
.

Onze redenatie is om trachten enkele goede eigenschappen van je fokmerrie eruit te lichten en een hengst te kiezen die deze eigenschappen nog eens versterkt.
Dan vallen de negatieve punten-want die zijn er altijd-wat weg.


A is een arrogante uitspraak die ik hier vaker tegenkom en weerlegd wordt door de praktijk.
Je zou beter kunnen zeggen niet iedere goede fokmerrie wordt op de juiste wijze benut.
B de redenering is mooi, helaas is de kans aanwezig dat de eigen smaak de objectiviteit in de weg staat.
Dat is bij deze stam zoals Sall ook al heeft opgemerkt, helaas gebeurd.
Ras was een van de stokpaardjes van de toen nog samen beslissende fokkers. Vandaar dat bij deze stam massa, bot en maat verloren is gegaan ten koste van schoonheid en uitstraling.
Sall heeft gelijk dat ze juist die verloren eigenschappen weer terug wil fokken
.
Laatst bijgewerkt door sarabande op 20-02-04 11:51, in het totaal 1 keer bewerkt

Men kan alleen discussiëren indien men er vanuit gaat dat de discussiegenoot ook wel eens gelijk zou kunnen hebben -:)

ceasario

Berichten: 12330
Geregistreerd: 26-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-04 11:50

Sall"]
[quote="ceasario schreef:
Enkele uitspraken van de fokkers met deze stam:

Een overweging bij een partnerkeuze is :trachten te versterken hetgeen je reeds bezit.
Daarbij moet je wel uitgaan van een echte fokmerrie.
We hebben wel veel merries in Nederland maar niet zo heel veel fokmerries.
Wat veelal gebeurt bij de partnerkeuze is te trachten om de zwakke elementen in je merrie op te heffen,door een hengst te kiezen die dat kan bewerkstelligen.

Onze redenatie is om trachten enkele goede eigenschappen van je fokmerrie eruit te lichten en een hengst te kiezen die deze eigenschappen nog eens versterkt.
Dan vallen de negatieve punten-want die zijn er altijd-wat weg.


Hoe onderscheid een fokmerrie zich van een merrie?
[/quote]


Afbeelding

Een theorie blijft een hypothese tot het moment waarop deze aan de praktijk wordt getoetst!

Facebook méér klik

Excuseme
Berichten: 1978
Geregistreerd: 04-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-04 11:57

Sall"]
[quote="ceasario schreef:
.


Hoe onderscheid een fokmerrie zich van een merrie?
[/quote]

Dat weet je pas als je een stuk of vijf veulens hebt, die in de sport uitgeprobeerd zijn (als sport je fokdoel is)

Aan het fokken van paarden hebben we een klein boerderijtje over gehouden. Vroeger hadden we een grote.

peggel

Berichten: 1134
Geregistreerd: 12-03-03
Woonplaats: Schijndel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-04 12:10

je kan er (een beetje) van uitgaan dat als de moeder van jouw paardje goede nakomelingen geeft en de vader goed fokt dat jouw merrie ook een goede bijdrage kan leveren. dit gaat in de meeste gevallen wel op maar helaas niet altijd.
als ik de info over jouw merrie lees zou ik op zoek gaan naar een stevige grote hengst die kort gekoot is (aangezien jouw merrie week gekoot is).

ceasario

Berichten: 12330
Geregistreerd: 26-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-04 12:23

Die MIchelangelo moet je volgens mij weg zien te werken.

Afbeelding

Een theorie blijft een hypothese tot het moment waarop deze aan de praktijk wordt getoetst!

Facebook méér klik

Excuseme
Berichten: 1978
Geregistreerd: 04-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-04 12:24

peggel schreef:
als ik de info over jouw merrie lees zou ik op zoek gaan naar een stevige grote hengst die kort gekoot is (aangezien jouw merrie week gekoot is).



Volgens mij moet je dan op zoek naar een hengst die normaal gekoot is. Veel fokkers (niet alleen van paarden) zoeken naar vaderdieren met het contra van de punten die ze willen verbeteren in het moederdier.
Beter is je te concentreren op een normale, goede stand van aspecten.

Aan het fokken van paarden hebben we een klein boerderijtje over gehouden. Vroeger hadden we een grote.

CGJ12

Berichten: 11673
Geregistreerd: 18-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-04 12:26

Ik zou van Van Barneveld hier zonder meer maar eens over bellen!

Alles wat ik hier te melden heb berust op totale onzin en dient als dusdanig te worden opgevat. (Tendentieus, ongefundeerd en buitengewoon kwetsend)


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: MallyBelly, mirtedl en 67 bezoekers