Transportvraagje: veulen naar opfok

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Munji

Berichten: 447
Geregistreerd: 03-09-01
Woonplaats: Voorhout

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-10-01 08:43

Hallo!

Volgende week zaterdag is het zover. Verdrietig Munji wordt dan weggebracht naar een opfokbedrijf.

Wat raden jullie aan op het gebied van transport? Ik kan beschikken over een paardentrailer met een schot in het midden of een ponytrailer. Verder hoor ik verschillende verhalen over het wel of niet vastzetten in de trailer en het stapelen van strobalen....

Alvast bedankt!


Munji

Berichten: 447
Geregistreerd: 03-09-01
Woonplaats: Voorhout

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-10-01 10:03

... heeft iemand hier ervaring mee? Hoe hebben jullie het gedaan?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-01 10:24

Er zijn ook hiermee weer zo veel verschillende manieren, waar veel voor te zeggen is..... Inbouwen (met bv strobalen) heeft als voordeel dat het dier echt stevig staat, maar wordt 'ie dan niet helemaal gek? Is hij zoiets uberhaupt al gewend?
Een andere manier is juist niet vastzetten en alle ruimte geven, zodat hij leert z'n benen wijd te zetten. Waarschijnlijk gaat hij dan zijwaarts of achteruit staan. Maar wat doe je als hij gaat lopen en/of hij gaat omvallen?

Persoonlijk zou ik kiezen voor een veewagen met hoge schotten, zijwaarts of achterwaarts vervoeren, en echt Inbouwen. Wel iemand erbij in de wagen houden, MET MOBIELTJE als er geen communicatieluik tussen het paardendeel en de cabine is. Dit kun je overigens prima oefenen. Bouw hem van te voren in de stal maar eens regelmatig echt in met strobalen. En de hemel inprijzen voor elke seconde dat 'ie braaf stil blijft staan!!

Veel succes!

Munji

Berichten: 447
Geregistreerd: 03-09-01
Woonplaats: Voorhout

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-10-01 11:05

Bedoel je met achterwaarts vervoeren, achteruit laten staan?

Munji is gewend om in de trailer te staan (een stilstaande wel te verstaan). Hij vindt het gewoon echt leuk als hij erin mag. Vorige week stond er een trailer open omdat een paard bij mij op stal naar een wedstrijd moest en Munji stond echt te popelen om er even in te staan. Rijden heeft hij dus nog niet meegemaakt. Ik ga dit weekend oefenen met kleine stukjes rijden. Het opfokbedrijf waar ik hem ga brengen is meer dan een uur rijden.

Is het niet gevaarlijk om in de trailer te blijven?

kojack

Berichten: 6397
Geregistreerd: 12-10-01
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-01 11:07

he hallo
mijn veulen is vorige week weggebracht
ik had eerst de dierenarts gebeld en die zei mijn veulen kenende dat ik hem sedalin moest geven om te voorkomen dat ie rare dingen gaat doen in de trailer
en als je hem niet kan laden je kan een veulen makkelijk met z'n tweeen optillen
veel succes
groetjes

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-01 11:08

Ach, gevaarlijk.... een veulen dat helemaal in z'n eentje doordraait in de trailer lijkt me ook niet wenselijk. Maar zorg dat je een GSM standby hebt, en iemand in het trekkende voertuig ook, zodat je meteen aan de kant kunt als het niet goed gaat!
Fijn dat 'ie de trailer al kent, al is het maar stilstaand, dat scheelt je al een heleboel! En goed om eerst te gaan oefenen. Komt vast helemaal goed!!!

dimmelim

Berichten: 2777
Geregistreerd: 21-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-01 11:26

Ik weet niet of je er wat aan hebt maar is mama mee geen optie. Dan blijft hij waarschijnlijk een stuk rustiger. Sommige opfokterreinen laten zelfs de merrie er een tijdje erbij en halen de merrie weer weg als het veulen gewend is geraakt aan zijn leeftijdsgenootjes en omgeving.

jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-01 12:59

Ik heb niet zo heel veel trailerervaring, Udinde heeft er maar 1 keertje opgestaan, ook bij het wegbrengen naar de wei.
Zij had er nog nooit op gestaan, ze stond gewoon in de trailer als ieder ander paard. Weet niet of dat DE manier is, maar het ging prima.
Gelukkig is Udinde het wel gewend om vast te staan, dus vandaar dat het weinig problemen gaf.
Nou is het natuurlijk niet helemaal eerlijk, ik hoefde maar 5 minuutjes met de trailer, das heel wat anders dan een uur!

Ze stond samen met een ander veulen, misschien is het een idee om een braaf trailerpaard mee te nemen? Niet zijn moeder, das straks alleen maar lastig. Maar gewoon een paard van stal die braaf is in de trailer ??

ninaricci85
Berichten: 12266
Geregistreerd: 02-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-01 16:08

[quote]
Op 2001-10-17 11:07, schreef kojack:
he hallo
mijn veulen is vorige week weggebracht
ik had eerst de dierenarts gebeld en die zei mijn veulen kenende dat ik hem sedalin moest geven om te voorkomen dat ie rare dingen gaat doen in de trailer
en als je hem niet kan laden je kan een veulen makkelijk met z'n tweeen optillen

hmmmm een veulentje al sedalin geven?? is niet mijn oplossing. ze worden er alleen suf van en moeten toch leren om zonder sedalin in de trailer te staan. anders moet je dat altijd gaa geven als ie op de trailer gaat. ik vind het echt raar dat een veearts dat zegt. het enige dat je bereikt is dat zijn bewustzijn minder word. maar of ie daar van leert??? is het veulen al afspeend?? anders als dat niet zo is zou ik hem idd met moeder en al vervoeren. anders zou ie nog wel eens heel gek kunnen doen. anders zou ik hem loszetten. als ie gaat hangen aan een touw kanm ie zijn wervels beschadigen. succes en ik hoop dat je de goede oplossing vind.

Munji

Berichten: 447
Geregistreerd: 03-09-01
Woonplaats: Voorhout

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-10-01 16:26

Bedankt voor jullie reacties!

Mama mee is geen optie.... ze kan daar niet blijven en zou dus gelijk weer mee terug moeten. Het opfokbedrijf raadde het ook met klem af omdat ze wel vaker een heel drama hebben moeten aanzien waarbij de moeder moest worden verdoofd om de trailer weer in te kunnen! Nee, ik denk dat ik het dan beter op bekend terrein kan doen.

Moeder en veulen staan nu nog bij elkaar. Op het terrein waar ze staan heb ik geen mogelijkheid om ze te scheiden zonder dat ze elkaar horen. Moeder weghalen en op haar oude plekje zetten in Noordwijk is ook niet mogelijk aangezien mijn andere paard een of andere allergie heeft (hopen we, anders weten we en de dierenarts het ook niet meer).

Ik heb er ook aan zitten denken om Lady (dus mijn andere paard) mee te nemen... maar goed, ze is nu helemaal bultig...

ninaricci85
Berichten: 12266
Geregistreerd: 02-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-01 16:34

voor de 1e keer is het wel handig om bijv een shetlander te lenen. die kan het veulen leren dat het niet eng is. maar pas op dat je het niet te vaak doet. want anders wil ze de trailer niet meer in zonder een andere pony. veulens vergeten nare ervaringen niet snel!!

Munji

Berichten: 447
Geregistreerd: 03-09-01
Woonplaats: Voorhout

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-10-01 16:41

Ik ken niemand met een shetlander! Lachen

Lady is een Fjord, dus ook niet zo groot. Ze kennen elkaar 2 maanden (lady is nu 1,5 maand weg bij die stal) en hebben in principe niet bij elkaar gestaan alleen aan elkaar geroken. Munji (mijn veulentje!) is wel een keer uit zijn eigen weiland ontsnapt en bij Lady in het weiland terecht gekomen. Ik dacht dat ik een hartaanval kreeg. Lady is heel lief, maar ik weet niet hoe ze reageert als zoiets gebeurt. Gelukkig bleef Daida rustig Cool Munji heeft keihard door het weland heen gehold en is op een gegeven moment bij Lady gaan staan...

Dus hij vindt haar wel leuk!

jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-01 21:40

Misschien kan je alvast een beetje oefenen? Alvast een paar keer erop proberen te gaan als mams naast de trailer staat Verward
Mocht je trailer nu nog niet voor handen zijn, dan zou je ook alvast moeder en kind even kunnen scheiden. Gewoon eerst een paar minuutjes, dan wat langer.
Heb je misschien weinig aan zie ik nu, deze tip. Het is overmorgen ook al.....

kojack

Berichten: 6397
Geregistreerd: 12-10-01
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-01 23:47

ik heb het eerst aan de dierenarts gevraagd van die sedalin
en wat heb jij liever een veulen die zich zelf ophangt in de trailer of eentje die er suf instaat?
ik het laatste

MarijeR

Berichten: 24927
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-01 07:05

Ik heb veulens (en kleine pony's) altijd los in de 1,5 paards trailer.
Geen hooinet, wat hooi los op de vloer. En geen halster om.
Ik vind het risico om ze vast te zetten te groot. Als ze hun evenwicht verliezen kunnen ze niet, zoals een groot paard, steun zoeken aan de zijkant of de voor of achter stang. Kennissen van mij hebben dus een keer mee gemaakt dat ze bij het wegrijden "iets" voelden in de trailer. Daarna stond het ponietje de hele weg rustig, dachten ze...
Hij bleek met wegrijden gevallen te zijn en omdat hij kort vast stond had hij z'n nek gebroken.

Munji

Berichten: 447
Geregistreerd: 03-09-01
Woonplaats: Voorhout

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-10-01 08:44

Jeetje... nek gebroken Huilen

Ik moet er echt niet aan denken dat zoiets gebeurd... Het is trouwens volgende week zaterdag en niet aanstaande zaterdag. Daida en Munji staan iedere dag minimaal een uur gescheiden.. Munji in de box en Daida in de bak om te longeren of te rijden. Dit gaat prima... Munji is rustig en ook Daida vindt het niet erg. Nu is het wel zo dat Munji vanuit zijn stal de bak kan zien, dus als hij er behoefte aan heeft kan hij zijn moeder zien.

En op zich is Munji een makkelijk hengstje. Hij laat zo'n beetje alles met zich doen en gaat graag de trailer in... Alleen heb ik het idee dat Daida het nu ook tijd vindt dat hij vertrekt want als ik ze uit het weiland haal en ik zet Daida eerst in de stal en vervolgens Munji, dan gebeurt het wel eens dat Daida dreigt te slaan. Na een grote mond van mij stopt dat wel, maar ik merk aan Munji dat hij ook wat meer schrikkerig is. Oh, wat mij betreft is het al volgende week zondag... Staat Munji lekker tussen de andere veulentjes (groep van +/- 15 hengstjes) en is alles achter de rug!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 105 bezoekers