geslacht veulen afhankelijk van voeding merrie?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-04 21:32

draad en naald..draad ca 20 centimeter lang.
naald beneden.
dn langs de platte hand (handpalm naar beneden) langs de pink de draad 10 X op en neer bewegen. dan de draad boven de hand van de persoon houden..de draad gaat dan een draaiende of heen-en-weer bewegening maken, of geen beweging.. (moet even navragen welke beweging bij welk geslacht hoort, maar je kan het ook doen bij iemand de reeds kinderen heeft dan weet je ook welke beweging bij wel geslacht) zo geeft de draad en naald het geslacht aan van ieder kind dat geboren wordt of reeds geboren is....en het maakt nit uit of je het bij een man of vrouw doet, geeft bij beide aan en het geslacht en het aantal.

Veel kennis is nog geen wijsheid. Wie zich verbeeldt de wijsheid gevonden te hebben, is een dwaas.
Ruzie begint nooit met de eerste zin. Ruzie begint altijd met het antwoord
Communiceren: Zo dicht mogelijk langs elkaar heen praten


Yessy

Berichten: 23013
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-04 21:38

hmmz klinkt wel leuk Haha!

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-05-04 22:43

Ik heb weleens gehoord dat je een haar uit de staart van het paard moeten nemen.
En het zal alleen werken bij paarden die drachtig zijn of zijn geweest, maar zal niet kunnen bepalen welk geslacht er geboren gaat worden.

Je suis Charlie.

Jan_VT

Berichten: 3487
Geregistreerd: 27-03-03
Woonplaats: in een gezellig plattelandsdorpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-04 22:56

Alane schreef:
draad en naald..draad ca 20 centimeter lang.
naald beneden.
dn langs de platte hand (handpalm naar beneden) langs de pink de draad 10 X op en neer bewegen. dan de draad boven de hand van de persoon houden..de draad gaat dan een draaiende of heen-en-weer bewegening maken, of geen beweging.. (moet even navragen welke beweging bij welk geslacht hoort, maar je kan het ook doen bij iemand de reeds kinderen heeft dan weet je ook welke beweging bij wel geslacht) zo geeft de draad en naald het geslacht aan van ieder kind dat geboren wordt of reeds geboren is....en het maakt nit uit of je het bij een man of vrouw doet, geeft bij beide aan en het geslacht en het aantal.


Geloof je toch zelf niet Verward Verward Verward Verward Verward Haha!

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-04 23:12

gewoon doen...dan weet je het zeker.
en ik ben absoluut niet bijgelovig....maar dit werkt bij mensen absoluut zeker weten.

Veel kennis is nog geen wijsheid. Wie zich verbeeldt de wijsheid gevonden te hebben, is een dwaas.
Ruzie begint nooit met de eerste zin. Ruzie begint altijd met het antwoord
Communiceren: Zo dicht mogelijk langs elkaar heen praten

Jan_VT

Berichten: 3487
Geregistreerd: 27-03-03
Woonplaats: in een gezellig plattelandsdorpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-04 23:23

Alane schreef:
gewoon doen...dan weet je het zeker.
en ik ben absoluut niet bijgelovig....maar dit werkt bij mensen absoluut zeker weten.


Ik wil niet denigrerend doen maar ... Verward Verward Knipoog Laten we het dan ineens vragen aan Amanda (of hoe heet ze ook weer) of Rasti Rostelli... Verward

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-05-04 23:24

Tja, er zit meer tussen hemel en aarde dan je zo zou vermoeden Haha!

Je suis Charlie.

Jan_VT

Berichten: 3487
Geregistreerd: 27-03-03
Woonplaats: in een gezellig plattelandsdorpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-04 23:27

Cassidy schreef:
Tja, er zit meer tussen hemel en aarde dan je zo zou vermoeden Haha!


Ja okay, ... maar euh ... op dit gebied (qua genetica) zijn we toch al zeer ver en weten we toch al wat! Liever een DA. Een slinger met een naald aan??? Verward Verward Knipoog

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-05-04 23:33

De resultaten zijn verbluffend. Als je voldoende merries zo uitpendeld, zit je met een hogere score dan die 50% die je theoretisch zou moeten krijgen. Veel hoger zelfs (ik dacht van 80%, of iets in die richting?)
Nogmaals, dit werkt alleen bij merries die drachtig zijn. Een lege merrie zal geen uitslag geven.

Je suis Charlie.

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-04 23:35

je kunt het geslacht niet veranderen....en ik weet ook niet of het werkt bij dieren...echter toont de naald en draad je het aantal kinderen en hun geslacht. En geen slinger maar een draad (waar je knopen mee aan je blouse/overhemd zet) en naald...geen slinger, pendel of bezweringen maar simpel.
gewoon proberen bij je tante/moeder/oma/buurvrouw...iemand die reeds kids heeft..kun je het controleren Haha! en dan bij jezelf uitproberen.
@Cassidy: die staart trek methode? gewoon een haar trekken bij een drachtige merrie? aantal maanden dracht onbelangrijk? Morgen komt er een bokker hier zal dat dan samen met haar doen (merrie is eind juni uitgeteld)

Veel kennis is nog geen wijsheid. Wie zich verbeeldt de wijsheid gevonden te hebben, is een dwaas.
Ruzie begint nooit met de eerste zin. Ruzie begint altijd met het antwoord
Communiceren: Zo dicht mogelijk langs elkaar heen praten

Jan_VT

Berichten: 3487
Geregistreerd: 27-03-03
Woonplaats: in een gezellig plattelandsdorpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-04 23:39

Cassidy schreef:
De resultaten zijn verbluffend. Als je voldoende merries zo uitpendeld, zit je met een hogere score dan die 50% die je theoretisch zou moeten krijgen. Veel hoger zelfs (ik dacht van 80%, of iets in die richting?)
Nogmaals, dit werkt alleen bij merries die drachtig zijn. Een lege merrie zal geen uitslag geven.


Tja, je kan me niet overtuigen, misschien is bij mij komen doen... Cool Haha! Haha! Lijkt me meer geluk. Knipoog

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-05-04 23:41

Alane schreef:
@Cassidy: die staart trek methode? gewoon een haar trekken bij een drachtige merrie? aantal maanden dracht onbelangrijk? Morgen komt er een bokker hier zal dat dan samen met haar doen (merrie is eind juni uitgeteld)


Ja, staarthaar van de drachtige merrie gebruiken i.p.v. de draad. Daar de naald aan bevestigen.

Je suis Charlie.

Jan_VT

Berichten: 3487
Geregistreerd: 27-03-03
Woonplaats: in een gezellig plattelandsdorpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-04 23:42

Zoals ik het zie (puur genetisch) is de kans op een merrieveulen of een hengstenveulen fifty/fifty.

Zo hoor je vaak mensen zeggen "de merrie gaf nu 10 merrieveulens, nu zal ze wel een hengst geven"

Nee hoor, kan net weer een merrie zijn Knipoog

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-05-04 23:45

Dat klopt. Kan weer een merrie zijn.
Maar ik ben er van overtuigd dat er factoren zijn die het kunnen beinvloeden. Net zoals er bij mensen in tijden van honger meer meisjes geboren worden (om in ieder geval het overleven van de species te garanderen) , en in tijden van oorlog meer jongens. Ook dat is een biologisch gegeven.

Je suis Charlie.

Jan_VT

Berichten: 3487
Geregistreerd: 27-03-03
Woonplaats: in een gezellig plattelandsdorpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-04 23:54

Cassidy schreef:
Dat klopt. Kan weer een merrie zijn.
Maar ik ben er van overtuigd dat er factoren zijn die het kunnen beinvloeden. Net zoals er bij mensen in tijden van honger meer meisjes geboren worden (om in ieder geval het overleven van de species te garanderen) , en in tijden van oorlog meer jongens. Ook dat is een biologisch gegeven.


Okay, kan zijn! Ik dacht dat als zaadje en eitje bijeen kwamen het daar werd beslist, los van andere factoren. Maar euh... met voeding waar doel je dan. Zoals, ik geef pavo merriebrok, dus merrie/hengst, of ik honger uit dus merrie/hengst.

Mits wetenschappelijke ingreep denk ik niet dat we kunnen bepalen/weten wat het is; Het is een overtuiging... Knipoog Lachen

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-04 00:11

Cassidy en hoe zat dat dan tijdens de hongerwinter ten tijde van WO 2?
werden er toen helemaal geen kinderen geboren? of juist 50/50? Haha!

Veel kennis is nog geen wijsheid. Wie zich verbeeldt de wijsheid gevonden te hebben, is een dwaas.
Ruzie begint nooit met de eerste zin. Ruzie begint altijd met het antwoord
Communiceren: Zo dicht mogelijk langs elkaar heen praten

Sammie

Berichten: 71592
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-04 11:20

Cassidy schreef:
, en in tijden van oorlog meer jongens.

hoe weet een lichaam dan dat er oorlog is?

En dat naald en draad methode heb ik een paar keer doorgelezen, maar ik snap er helemaal niks van. Clown Blond

- Offline -

pearl_tje
Berichten: 3759
Geregistreerd: 29-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-04 10:56

Wah dit is allemaal erg grappig *LOL* Niemand heeft hier volgens mij biologie gehad of niet zo wel dat weet je ook hoe het gedoen van meisje jongen werkt, en zo bij paarden merrie hengst...

Peterina
Berichten: 9148
Geregistreerd: 13-06-03
Woonplaats: Neerpelt, Belgiƫ

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-04 11:29

Met natuurlijke dekkingen zal het wel 50/50 zijn maar er zijn hengsten die veel meer hengstjes geven dan merries en vv.
Met KI zijn ze bezig in DL en USA te onderzoeken of 'tijd' van inseminatie invloed kan hebben op het geslacht van het veulen. Er zijn al 'papers' over geschreven dat '... preliminary investigation and lab tests have indicated that with a retarded insemination there is an increased possibility of female gender ..." . Dit is een hele nieuwe onderzoek dus zal het toch nog een tijdje duren voordat het 'openbaar' informatie wordt.

Weet iemand of de KWPN of dergelijke ooit heeft bijgehouden hoeveel van welke geslacht uit KI 'dekkingen' zijn gekomen? Dit zou interessante informatie zijn ... Persoonlijk heb ik tot nu toe altijd hengstjes van diepvries KI en merries uit vers sperma KI (deze is lange onderweg dus 'retarded insemination') gekregen.

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-04 11:36

Het geslacht van het veulen wordt bepaald door de chromosomen van de spermacel en door niets anders.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-05-04 11:41

Tessebes schreef:
Het geslacht van het veulen wordt bepaald door de chromosomen van de spermacel en door niets anders.


Dat is waar, maar de zuurgraad in de vagina ten tijde van de inseminatie/dekking kan wel degelijk van invloed zijn. Werkt bij koeien zo, dus waarom niet bij paarden?

Trouwens: bij mensen is het aantal jongens dat via KI wordt verwekt ook 80%. En hoe kan dat dan?

Je suis Charlie.

Peterina
Berichten: 9148
Geregistreerd: 13-06-03
Woonplaats: Neerpelt, Belgiƫ

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-04 11:58

Zou het (misschien) een bewuste keuze zijn bij mensen? ..... Er zijn labo's die beweren dit te kunnen doen ....

Het is natuurlijk altijd de hengst die Of vrouwelijke ('X') of mannelijk ('Y') chromosomes levert en dusdanig in principe bepaald de sex van het veulen, maaaaaaar de 'omgeving' waar die zaadjes terrecht komen kan een grote invloed hebben op welke 'sex' overleeft om het doel te bereiken voor bevruchting.

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-04 12:20

Cassidy"]
[quote="Tessebes schreef:
Het geslacht van het veulen wordt bepaald door de chromosomen van de spermacel en door niets anders.


Dat is waar, maar de zuurgraad in de vagina ten tijde van de inseminatie/dekking kan wel degelijk van invloed zijn. Werkt bij koeien zo, dus waarom niet bij paarden?
[/quote]

Daar heb ik geen verstand van, maar klinkt wel interessant.

Citaat:
Trouwens: bij mensen is het aantal jongens dat via KI wordt verwekt ook 80%. En hoe kan dat dan?


Volgens mij komt dat, omdat spermacellen van een bepaald geslacht (blijkbaar het mannelijk geslacht) beter overleven dan spermacellen van het andere geslacht.

iris444

Berichten: 57
Geregistreerd: 02-01-08
Woonplaats: Leeuwarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-15 12:18

Ik weet dat sommige mensen merriebrokken geven aan hengsten en het hele jaar door aan merries geven (i.v.m dracht), kan dit geen invloed hebben?
Kan het niet zo zijn dat de hengst dan ontzettend veel extra voedingsstoffen krijgt en de merrie ook, waardoor dus de kans op een hengstveulen groter wordt?
Op de voerzakken staat namelijk aangegeven dat het handig is om een merrie merriebrokken te voeren de laatste 3/4 maanden van de dracht voor extra voedingstoffen etc.

Het lijkt mij apart als het aan de temperatuur van de hengst zou liggen, want anders zou iedereen wel op een bepaald tijdstip van de dag gaan dekken of insemineren.

Sammie

Berichten: 71592
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-15 17:27

Leuk zo'n stoffig topic :D
Desiree schreef:
Ik heb altijd wel gedacht dat er meer hengstjes geboren worden dan merries. TEnminste dat lijkt altijd zo. DAt het aan de voeding zou liggen lijkt me stug.

Dat is bij mensen igg wel zo. Die verhouding ligt op ca. 51 a52% versus 49 a 48 %

- Offline -


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: MariekeS_ en 48 bezoekers