geslacht veulen afhankelijk van voeding merrie?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

geslacht veulen afhankelijk van voeding merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-04 13:21

Ze zeggen weleens dat bij mensen in magere tijden (oorlog en zo) er meer nakomelingen worden geboren van een bepaald geslacht (volgens mij waren dat mannen, maar daar wil ik van afzijn). Er bestaan ook dieeten die je kunt volgen om het geslacht van een kind te beinvloeden als je zwanger wilt raken, en er zijn mensen die beweren dat dit wel degelijk helpt om het geslacht van het kind te bepalen.

Bij ons op stal wordt gefokt, en het is gewoon ontzettend opvallend dat er zowel vorig jaar als ook dit jaar zo veel hengstveulens geboren zijn. Het percentage is dus NIET 50-50, zoals dat eigenlijk theoretisch zou moeten zijn. Zou het niet kunnen dat ook bij paarden de voeding en de situatie bepalend is voor een hengst of een merrieveulen?

Dus wat denken jullie: is de voeding van de merrie bepalend voor het geslacht van het veulen? Is de voeding van de hengst ook van invloed. Of denken jullie dat het allemaal apekool is?

LuvdaTossa

Berichten: 12894
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: Midden vh land

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-04 13:26

Tja ik weet het eigenlijk ook niet. Bij ons waren er 4 drachtig en kregen dezelfde voeding (merriebrok), alleen ze kunnen het beter hengstenbrok noemen, want er zijn 3 hengstjes geboren en een merrie. Maar eigenlijk vind ik het een beetje fabeltjes........ waarom weet ik niet. Je hoort zoveel van die dingen!

Truecolor
Berichten: 40
Geregistreerd: 23-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-04 13:38

Wat denk je zelf?

Een stukje basisgenetica. Man = XY; vrouw = XX. Een vrouw geeft aan het nageslacht een X (logisch); een man een X of een Y oftewel de man (in dit geval de hengst) bepaald het geslacht.
Het zou natuurlijk nog kunnen dat door bepaalde voeding het baarmoederhalsslijm van de merrie verandert waardoor de snelheid van de X c.q. Y spermatozoa verandert, maar naar mijn weten is daar niets over bekend.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-04 13:42

Ik denk zelf dat de voeding wel invloed heeft op de zuurgraad in de vagina, waardoor bepaalde spermatozoiden sneller of minder snel kunnen zwemmen.

En net zo min als een veulen 50% erfelijkheid van de moeder meekrijgt (veel mensen zijn het er over eens dat de merrie minstens 70% geeft) denk ik dat je niet echt kunt stellen dat de kans op merries en hengsten 50% is.

Met een ding heb je dan ook nog te maken: timing van de inseminatie (als het via KI gebeurt). Bij ons op stal gaat alles via KI. Misschien dat de natuurlijke dekking dan toch een evenwichtiger percentage geeft?

eveline_B

Berichten: 2829
Geregistreerd: 05-09-02
Woonplaats: Salland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-04 13:43

Het zou afhankelijk kunnen zijn van het tijdstip van insemineren. Bij koeien is dit iig wel zo. Er zijn zelfs speciale apparaatjes op de markt waarmee je de zuurgraad van een tochtige koe kunt meten en zo de kans op een stier- of een vaarskalf kunt beïnvloeden.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-04 13:51

Ik heb altijd wel gedacht dat er meer hengstjes geboren worden dan merries. TEnminste dat lijkt altijd zo. DAt het aan de voeding zou liggen lijkt me stug.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-04 13:58

eveline_B schreef:
Er zijn zelfs speciale apparaatjes op de markt waarmee je de zuurgraad van een tochtige koe kunt meten en zo de kans op een stier- of een vaarskalf kunt beïnvloeden.


En hoe wordt dan daar de zuurgraad beinvloed? Of is dit alleen meten en na 9 maanden kijken of je goed hebt gemeten?

eveline_B

Berichten: 2829
Geregistreerd: 05-09-02
Woonplaats: Salland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-04 14:01

De zuurgraad wordt niet beïnvloed, maar die verandert gedurende de tochtigheid. Als je insemineerd bij een bepaalde zuurgraad is de kans op een vaarskalf groter en als je insemineerd bij een andere zuurgraag is de kans op een stierkalf groter. Dus je beïnvloed het geslacht door het tijdstip van insemineren te veranderen.

Truecolor
Berichten: 40
Geregistreerd: 23-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-04 14:04

Theoretisch gezien is de kans op een hengst- c.q. merrieveulen 50%. Voor geslacht geldt in ieder geval dat 50% van vader en 50% van moederszijde is. Voor de geslachtschromosomen bestaat geen wisselende pentrantie het is gewoon X of Y wat de hengst geeft. Over de andere chromosomen zijn we het wel eens
Het zou best kunnen dat bij KI de X of Y spermatozoa minder bestand zijn tegen bewerking en daardoor minder aanwezig zijn en zo tot verschil in percentage leidt.
Ik zal kijken of er iets over zuurgraad en geslacht bekend is bij mensen (zijn toch bijna paarden?).

Jeddah

Berichten: 14474
Geregistreerd: 17-03-02
Woonplaats: Golden Valley, USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-04 14:13

Cassidy schreef:

Met een ding heb je dan ook nog te maken: timing van de inseminatie (als het via KI gebeurt). Bij ons op stal gaat alles via KI. Misschien dat de natuurlijke dekking dan toch een evenwichtiger percentage geeft?


Dit heb ik mij ook al eens afgevraagd. Omdat naar ik gelezen heb de mannelijke spermatjes sneller zijn en korter leven, de vrouwlijke langzamer gaan maar langer leven zou je denken dat bij K.I. je veel meer hengsten zou zien, omdat de merries geinsemineerd worden wanneer ze op punt van ovuleren zijn.

Dit zei ik een keer tegen een vriendin, maar die zei weer terecht, kijk maar naar het KWPN de laatste paar jaar, ontzettend veel K.I., maar nog steeds ongeveer 50% hengsten... dus die vlieger zou niet opgaan, maar nog steeds twijfel ik er ook aan... stom misschien.

Ik verwacht bij Sim om die reden ook een hengstveulen, want ze was precies goed toen ze K.I. kreeg, nou, nog 11 maandjes wachten Knipoog .

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-04 14:16

Mijn merrie was precies goed toen ze werd geinsemineerd twee jaar geleden, maar het werd toch een merrie.

Dus, raad het maar?

Meavey

Berichten: 7556
Geregistreerd: 14-07-02
Woonplaats: Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-04 16:59

Nou ik woon erg dicht bij je in de buurt en bij mij zijn de laatste jaren ook alleen maar hengstjes geboren, en met natuurlijke dekking. Knipoog
Zou er wat in het water zitten? Schijnheilig
Misschien heb ik dan dit jaar mazzel want ze zijn vorig jaar in NB gedekt, misschien is de kand op merrietjes daar groter. Haha!
"Duim" "Duim"

MarijeR

Berichten: 24928
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-04 17:38

Hoofd naar het noorden bij het dekken
Heb nu al 6 merrieveulens op rij Haha!

eveline_B

Berichten: 2829
Geregistreerd: 05-09-02
Woonplaats: Salland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-04 17:39

Maar jij woont dan ook in een graancirceldorp, dus misschien zijn de aardstralen daar anders? *sorry, beetje off-topic*

Peterina
Berichten: 9148
Geregistreerd: 13-06-03
Woonplaats: Neerpelt, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-04 21:48

De hengst is alleen volledig verantwoordelijk voor het geslacht van het veulen !!!! Dit ligt gewoon wetenschappelijk vast.
Voeding van de merrie heeft er absoluut niet en ook niets er mee te maken.

Maar Knipoog ... lichaams temperatuur van de hengst op het tijd stipt van dekking kan een invloed hebben en men beweert (?) dat een 'rijke' voeding ook voor meer mannelijke nageslacht zorgt. Deze beweringen doen ook de rondjes voor wat betreft menselijke baby keus. Of het waar is, laat ik in het midden.

Ik weet wel dat bij KI je het een beetje een handje kan helpen door de tijdstipt van inseminatie te verlengen. Bijvoorbeeld: de 'mannetjes' sperma zijn sneller zwemmers maar geen uithouders terwijl de 'dametjes' sperma langzamer zwemmers zijn maar wel uithouders. Dus als je de inseminatie van vers of bevroren zaad een beetje kan 'uitstellen' dan zijn de 'mannetjes' al binnen de petri dish uitgezwommen terwijl de 'dametjes' pas warm worden. Ik ken een paar fokkers in duitsland die deze theorie toepassen bij KI om geen hengsten veulens te bekomen.

Yessy

Berichten: 23021
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-04 22:24

bij ons op stal zijn 3 merrieveulens geboren en een hengstje allemaal van dezelfde hengst en via ki, maar "vrouwelijke"zaadcellen leven langer, dus dat lijkt me logisch want bij de ki zijn ze veel langer buiten het lichaam...

Sammie

Berichten: 71592
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-04 00:15

Ik heb aan 2 verschillende da's gevraagd over dat langzaam zwemmen, snel zwemmen,wat petrina beschrijft maar die vonden het lariekoek.
Mijn merrie d'r eieren zijn erafgespoten(ze heeft ze ong. 5 dagen vastgehouden), ong 10 minuten na dat het sperma is in gebracht(wat een uurtje of 9 heeft gereist alvoor het heeft ingebracht). Er is een klein kans dat ze alsnog bevrucht is, maar wie durt er een voorspelling te doen op basis van dit verhaal en met het snel/langzaam zwemmen verhaal?

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-04 01:12

bij mensen: het draad en naald-gedoe. Mijn oma heeft dat bij mij gedaan toen ik een jaar of 12 was, uitslag: 2 meisjes en dan een jongen...ik heb 3 kids, 2 meisjes en een jongen..... het naald en draad gedoe heeft tot op heden telkens weer het juiste voorspeld. (eigenlijk geen idee of het toepasbaar is bij paarden op de een of andere manier) Maar ik denk dt wanneer men het geslacht daadwerkelijk voor 100 % kan beinvloeden cq kan zeggen of het mannelijk of vrouwelijk is...dit toch wel openbaar zou zijn en toegepast zou worden...
Een collega fokker had het over een puntbuik bij drachtige merrie zou een hengstveulen geven (zal het even navragen precies) Mijn a-tje heeft een puntbuik nu...(hier is maar een op de 5 veulens een hengst...)

Jan_VT

Berichten: 3487
Geregistreerd: 27-03-03
Woonplaats: in een gezellig plattelandsdorpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-04 02:34


Mac

Berichten: 11649
Geregistreerd: 09-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-04 09:42

Tijdens mijn zoektocht naar een geschikte hengst voor mijn merrie kwam ik de volgende bewering tegen:

All guest mares will be tested with the Ovatec before inseminated
to breed for filly or colt. 98% gender accuracy.
zie http://www.allaroundhorses.us/

Dit suggereert dus dat er wél een manier is om het geslacht te beinvloeden. Is iemand hier bekend mee?

AWvL
Berichten: 344
Geregistreerd: 13-11-03
Woonplaats: Liessel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-04 10:07

The Ovatec is the only product of it’s kind with ten years of research at Truman State University, now published in the International peer review journal "Animal Reproduction Science" attesting to the effectiveness of the Ovatec in breeding specifically for female or male with 90% plus, accuracy. To view the published research paper on gender prediction click here Calf Sex Control in Beef Cows Proven since 1983 on dairy farms and horse breeding farms.

".....it's been quite a while since you have last heard anything from us here in the Netherlands. We have had a chance to use the Ovatec and we were really surprised with it's results. All of our mares have foaled now, and we were surprised to see that the predictions which we had made as to the sex of the foals were all correct! We were also able to get our 24 year old mare inseminated and yup, she's pregnent! Thanks to the Ovatec, we were able to determine that she had an infection, which we then treated before inseminating her."
Audrey and Simon Riedstra (June 25, 2002)

http://www.newovatec.com/

Kent iemand Audrey and Simon Riedstra ?

Mac

Berichten: 11649
Geregistreerd: 09-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-04 17:46

Nee. Maar hopelijk iemand anders wel. Toch grappig dat dit ding ook in NL al gebruikt wordt, zonder dat daar veel ruchtbaarheid aan is gegeven.

Jeddah

Berichten: 14474
Geregistreerd: 17-03-02
Woonplaats: Golden Valley, USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-04 20:37

Hmm, erg interesant!!! Weet niemand nog meer hierover? Wat "doen" ze? Hoe gaat dit dan?

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-04 21:36

als het zou kunnen, waarom weten er zo weinig mensen vanaf én waarom is dit dan niet toepasbaar bij mensen?
Er zijn toch nog steeds geslachtgebonden afwijkingen dit zou voor die aanstaande ouders dan een uitkomst zijn als men vooraf zou kunnen bepalen welk geslacht het kindje heeft...
En is het bij paarden ook zo dat bij een hengstveulen uit een bepaalde merrie beter presteerd dan een merrie veulen? En is het dan ook niet zo dat wanneer je een goede partner hebt voor je goede merrie dat het niet uitmaakt wel geslacht het veulen heeft er altijd wel een afnemer voor te vinden is?
Ik zie eigenlijk het nut er niet zo in om het geslacht vooraf te kunnen bepalen van het veulen...en dan nog..hoe kunnen ze nu met 100 % zekerheid zeggen dat het veueln zonder gebruik van een middel of andere voeding een ander geslacht zou hebben gehad? is toch nooit te controleren...

Yessy

Berichten: 23021
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-04 22:01

Alane schreef:
bij mensen: het draad en naald-gedoe. Mijn oma heeft dat bij mij gedaan toen ik een jaar of 12 was, uitslag: 2 meisjes en dan een jongen...ik heb 3 kids, 2 meisjes en een jongen..... het naald en draad gedoe heeft tot op heden telkens weer het juiste voorspeld.

wat is dat dan voor iets?