Guidam

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
_Piet
Berichten: 169
Geregistreerd: 12-05-03

Guidam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-04-04 16:49

Ik heb deze vraag een jaar terug ook al eens gesteld maar toen niet zoveel reactie gekregen. Ondertussen heeft Guidam wat meer klanten/merries gehad, daarom probeer ik het nog maar eens. Hoe fokt Guidam? Wat voor soort merrie past er het best bij? Veredelt hij? Op welke punten mag merrie zeker niet tekort schieten? Op welke punten verbeterd deze hengsten, en op welke punten scoort hij minder. Hebben nakomelingen voldoende vermogen, elastiiek, beweging, rittigkeit etc. etc. etc. Alle info is welkom.


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-04 21:08

Ik kan je niet zo heel erg veel vertellen aangezien ik erg weinig verstand heb van de springsport, maar we waren 2e paasdag bij de hengstenshow van Zwartjens voor Gerlinus dus hebben ook Guidam en enkele nakomelingen gezien.
Guidam zelf zag er super uit en de nakomelingen leken me fijn te rijden, zowel buiten met het losrijden als binnen, fijne meewerkende paarden.
Er sprong er zelfs 1 letterlijk boven de staanders uit Haha! (bovenste balk werd op de staanders gelegd).
Aangezien ik geen flauw idee van de moederlijnen van deze paarden kan ik je verder niet helpen.
Misschien moet je eens contact opnemen met Zwartjens/Hengstenstation Tivoli.
www.zwartjens.nl

LDRD

Berichten: 9869
Geregistreerd: 04-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-04 09:32

Ken een Quidam x Roemer merrie. Geen fraai paard om te zien en ook erg stug en niet het allerlaatste aan vermogen. Maar wel een paard dat op karakter alles springt, uit de meest onmogelijke posities en daarbij fantastisch tempo kan maken in de barage. Is op deze manier inmiddels Z springen en M samengesteld.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-04 09:38

Hij vererft in ieder geval springkwaliteiten, een fijn karakter, hij veredelt NIET, en hij heeft een verkleinende factor.
MAar hij geeft WEL over het algemeen mooie type paarden, naar mijn smaak dan.

De hond is de betere mens

MissHIS

Berichten: 4220
Geregistreerd: 21-04-02
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-04 09:45

Ik ken ook een aantal Guidams, goed springen maar vaak wat beknopt en aan de kleine kant. Ik zou geen kleine merrie bij Guidam doen. De paarden die ik van Guidam ken, hebben een werklustig karakter maar laten qua exterieur en beweging wel wat te wensen over. Bij de ruiter van mijn merrie staat sinds kort een 4-jarige Guidam x Wolfgang op stal, maar die heb ik nog niet in het parcours gezien. Qua exterieur heeft hij in elk geval meer weg van zijn moedersvader als van Guidam. De ruiter is goed over het paard te spreken, en krijgt over een tijdje nog een Guidam-hengst op stal. Die schijnt apart goed te springen (maar dat zeggen de eigenaren natuurlijk altijd over hun eigen paard, haha).

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-04 10:00

Beknopt misschien, en klein ook...
Maar bloedjebloedje mooi!
Afbeelding
Hier 2 jaar oud.

En ik heb er wel meer van Guidam gezien die er ook zo mooi uit zagen. (misschien dat anderen er geen bal aan vinden, maar dit is helemaal mijn smaak)

De hond is de betere mens

Excuseme
Berichten: 1978
Geregistreerd: 04-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-04 12:02

Desiree schreef:
Hij vererft in ieder geval springkwaliteiten, een fijn karakter, hij veredelt NIET, en hij heeft een verkleinende factor.
MAar hij geeft WEL over het algemeen mooie type paarden, naar mijn smaak dan.


Dat niet in hoofdletters kun je natuurlijk nooit zeggen en waarmaken, dat zou betekenen dat je alle veulens hebt gezien.

Guidam schijnt wisselend te fokken, de merrie zal hier uiteraard ook van invloed op zijn. Je kunt werklustige presteerders fokken, maar ook wat lauwe paarden. Een Guidam merrie staat nu 3 inde KWPN fokwaardenranking, de hengst is wat mij betreft een aanrader.

Aan het fokken van paarden hebben we een klein boerderijtje over gehouden. Vroeger hadden we een grote.

Pascha

Berichten: 4289
Geregistreerd: 20-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-04 12:51

Madison is ook een Guidam:
Afbeelding

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-04 12:53

Pascha schreef:
Madison is ook een Guidam:
Afbeelding

en dat vind ik een typische guidam, want ik heb er meer van hem gezien die er zo uit zien.

De hond is de betere mens

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-04 09:26

HIer eens kijken met foto van een guidam x oldenburger;
http://www.onseigen.net/schatte/menu.php?id=tanja
Ik ken een merrie van Guidam die er precies zo uit ziet als deze, Pien heet ze.

Ook als je zoekt op bijvoorbeeld "marktplaats" en bij betreft Guidam invult, zie je ze te voorschijn komen, vaak met foto's. Dan krijg je een beeld.

De hond is de betere mens


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Jinthe2, Siami en 68 bezoekers