Kruisingscombinaties Fjord X ?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
ebonytje
Berichten: 35
Geregistreerd: 19-04-04

Kruisingscombinaties Fjord X ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-04-04 12:22

Ik wil eigenlijk mijn 5 jarige fjord laten dekken, maar ik heb helemaal geen verstand van fokken. Bij mijn Fjord zitten geen papieren, ze is alleen overduidelijk een fjord, kan ik ook kruisen met wat anders en wat is dan slim. Ik wil wel fijn wedstrijden rijden dus..... Verward


Missouri

Berichten: 4964
Geregistreerd: 10-09-02
Woonplaats: Under Construction

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-04 12:26

ebonytje schreef:
Ik wil wel fijn wedstrijden rijden dus.....


...kun je beter een rijpaard kopen.


Ik zou zeggen, zoek een goede Fjordenhengst en hou ras bij ras. Uit een Fjord kun je geen dressuurpaard fokken (en ik zeg niet dat Fjorden niet kunnen lopen...).

Sammie Superheld ZZL+2!
Silence keur sport (Nevado x Balzflug), pensionada pur sang
Forever (For Ferrero x Nevado) blij in de wei!

ebonytje
Berichten: 35
Geregistreerd: 19-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-04-04 12:36

Ik heb niet zoveel geld om een rijpaard te fokken, maar ik mag toch wel kijken of ik een wat minder grof gebouwd veulen uit mijn fjord kan fokken. Ik heb in je profiel gekeken en ja jij hebt natuurlijk een geweldig paard, zo mooi en zal ook al wel Z lopen, maar zover ben ik niet ik hoor, ken alleen maar dromen van Z rijden (als dat al mogelijk is met mijn fjord)

ebonytje
Berichten: 35
Geregistreerd: 19-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-04-04 12:41

Ze hebben me al wel verteld dat je makkelijk een wat grotere hengst (rijpaard) een wat kleinere fjord kunt laten dekken. Niet dat ik dat wil doen dan hoor, maar als een grotere hengst mijn ponymerrie dekt, ken ze dan wel dat veulentje krijgen, word die dan niet veeel te groot ??

Liesje89

Berichten: 9920
Geregistreerd: 01-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-04 12:54

Hey!

Ik ken een Fjord x Arabier. Ik weet niet of je er fijn wedstrijden mee kan rijden, maar wat eruit komt kan heel leuk zijn!

De pony die ik bedoel heeft een veredeld Fjordenhoofd, met een fjordenlichaam, maar is bruin Haha!

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-04 12:55

ik wilde inderdaad net een arabier voorstellen. Aangezien je fjordenmerrie geen papieren heeft, en aangezien je toch geen ras wilt fokken, zou ik ook geen officiele hengst pakken.

De hond is de betere mens

Lavanta

Berichten: 2485
Geregistreerd: 26-08-02
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-04 13:10

Ja, idd een Arabiertje. Fjorden zijn vaak zo zwaar gebouwd en een arabiertje verfijnt dat weer beetje meer
Ik wil best geloven dat daar wat leuks uit kan komen Lachen

Winnowill VTH (v. Numero Uno) naar de Hengstenkeuring??!!!


Paardenkracht: Het buitengewone vermogen van een paard om de mens op te beuren.

Kelly_Taco

Berichten: 6724
Geregistreerd: 27-10-03
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-04 13:16

Neem een mooie grote fjordenhengst zoals Manus of Kventin.

<3 Galanto <3

Pasterza

Berichten: 2693
Geregistreerd: 17-09-02
Woonplaats: Lemelerveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-04 13:24

Missouri"]
[quote="ebonytje schreef:
Ik wil wel fijn wedstrijden rijden dus.....


...kun je beter een rijpaard kopen.


Ik zou zeggen, zoek een goede Fjordenhengst en hou ras bij ras. Uit een Fjord kun je geen dressuurpaard fokken (en ik zeg niet dat Fjorden niet kunnen lopen...).
[/quote]

Waar slaat dit nou weer op?! Net alsof alleen rijpaarden wedstrijden kunnen lopen Schijnheilig Élk paard ONGEACHT ras, bouw e.d zou wedstrijden t/m Z (= immers nog basissport!!) kunnen lopen mits goed getraind/bereden.

En uit een fjord geen dressuurpaard fokken Verward Wat is een dressuurpaard?? Dat is een paard die aan dressuurwedstrijden meedoet, kan elk soort paard zijn dus! Dus niet zoals de meesten denken dat zo'n paard er speciaal voor gefokt is omdat ie nét iets mooier van bouw/ beweging is. Daardoor komt ie echt niet eerder in harmonie met de ruiter hoor, want dáár gaat het juist om. Dressuur is niet het doel op zich, maar een middel om het doel (harmonie e.d.) te bereiken. Lachen

Gezocht: Recado (argentijns veedrijverszadel c.q. gaucho zadel)

& een dameszadel

helga

Berichten: 627
Geregistreerd: 01-10-01
Woonplaats: emmer compascuum

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-04 14:20

laatst was hier iemand dat had het over een nieuw ras. de henson
kruising fjord met volbloed/arabier enz..

gebruik de zoekfunctie.

ik had zelf ook een fjord zonder papier, inmiddels heeft is hij wel opgenomen in het stamboek. persoonlijk zou ik het dus bij een fjordenhengst houden

Missouri

Berichten: 4964
Geregistreerd: 10-09-02
Woonplaats: Under Construction

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-04 14:25

ebonytje schreef:
Ze hebben me al wel verteld dat je makkelijk een wat grotere hengst (rijpaard) een wat kleinere fjord kunt laten dekken. Niet dat ik dat wil doen dan hoor, maar als een grotere hengst mijn ponymerrie dekt, ken ze dan wel dat veulentje krijgen, word die dan niet veeel te groot ??


Daar hoef je je iig geen zorgen om te maken, de merrie bepaald ALTIJD het geboortegewicht dus je kunt bijvoorbeeld ook een Shet met een Fries dekken. Het veulen komt er dan heel mager uit maar zal een groeispurt krijgen.
Als je dan toch wilt kruisen, zou ik gaan voor een grote Welsh hengst of een redelijk chique New Forester...

By the way: mijn merrie loopt nog geen Z hoor, ze is pas 5 Haha! We zijn al wel naar het 'Z-klaar' toe aan het werken maar ze zal niet eerder dan eind dit jaar/begin volgend jaar Z gestart worden!

Sammie Superheld ZZL+2!
Silence keur sport (Nevado x Balzflug), pensionada pur sang
Forever (For Ferrero x Nevado) blij in de wei!

ebonytje
Berichten: 35
Geregistreerd: 19-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-04-04 14:36

Missouri"]
[quote="ebonytje schreef:
Ze hebben me al wel verteld dat je makkelijk een wat grotere hengst (rijpaard) een wat kleinere fjord kunt laten dekken. Niet dat ik dat wil doen dan hoor, maar als een grotere hengst mijn ponymerrie dekt, ken ze dan wel dat veulentje krijgen, word die dan niet veeel te groot ??


Daar hoef je je iig geen zorgen om te maken, de merrie bepaald ALTIJD het geboortegewicht dus je kunt bijvoorbeeld ook een Shet met een Fries dekken. Het veulen komt er dan heel mager uit maar zal een groeispurt krijgen.
Als je dan toch wilt kruisen, zou ik gaan voor een grote Welsh hengst of een redelijk chique New Forester...

By the way: mijn merrie loopt nog geen Z hoor, ze is pas 5 Haha! We zijn al wel naar het 'Z-klaar' toe aan het werken maar ze zal niet eerder dan eind dit jaar/begin volgend jaar Z gestart worden!
[/quote]

Bedankt voor het reageren Missouri. Ik leer zo steeds een beetje bij.Ik kijk wel of ik er dan kies voor een fjordenhengst of een arabier. Waar ken ik trouwens dan hengsten vinden (Fjorden en Arabieren?) Nou Missouri ik dacht echt dat je met je paard al heel hoog reed. Ik vind jou paard supermooi en je weet ook zoveel. Maar eind van dit jaar of begin volgend jaar Z starten is toch al heel erg goed toch ? Of is dat voor jou maar heel gewoon. Ik heb nog nooit Z gereden alleen veel mensen zien rijden.

Missouri

Berichten: 4964
Geregistreerd: 10-09-02
Woonplaats: Under Construction

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-04 14:44

ebonytje schreef:
Bedankt voor het reageren Missouri. Ik leer zo steeds een beetje bij.Ik kijk wel of ik er dan kies voor een fjordenhengst of een arabier. Waar ken ik trouwens dan hengsten vinden (Fjorden en Arabieren?) Nou Missouri ik dacht echt dat je met je paard al heel hoog reed. Ik vind jou paard supermooi en je weet ook zoveel. Maar eind van dit jaar of begin volgend jaar Z starten is toch al heel erg goed toch ? Of is dat voor jou maar heel gewoon. Ik heb nog nooit Z gereden alleen veel mensen zien rijden.


Iedereen moet gewoon blij zijn met zijn paard, maar er wel reeël naar kijken. Je komt met de doorsnee Fjord gewoon niet zo hoog in de dressuur omdat ze er niet op gebouwd zijn. Tuurlijk zijn er uitzonderingen, daar niet van. Maar je legt het met je 'gemiddelde' Fjord in de ring echt af tegen de hoogedele bewegingstoppers. Ik ken ook mensen die met Fjorden in de dressuur rijden (en een goede vriendin van me heeft een Haffie in het Z-dressuur!) en ik vind het knap en lef hebben.
Maar zulke mensen moeten wel realistisch blijven en niet denken dat ze net zo hard een 8 voor de middendraf krijgen als die 'bloedjes' die door de baan zweven. En ook niet op de jury gaan schelden dat ze nooit punten rijden. Het is nou eenmaal zo, en je kiest er zelf voor.

Zeg niet dat ik er niets van weet want ik heb lang met een E-pony tussen de paarden gereden in het Z2. Een superbeestje, maar ik moest twee keer zo hard rijden voor de helft van de punten.

Nu met mijn schimmel gaat het allemaal wat makkelijker, ja. Geen wereldtopper, maar gewoon een leuk paard met goede bewegingen en knap om te zien. Dan krijg je gewoon eerder punten!

Ik zou als ik jou was toch ras bij ras houden en een goede Fjordenhengst uitzoeken. Dan komt je veulen toch nog in een stamboek en krijg je er een papier bij (ik weet niet zo goed hoe het werkt bij de Fjorden Haha! ).

En ik veel weten? Ik weet nog geen tiende procent hoor!

Kijk op www.google.nl Haha! Haha! Haha!

Sammie Superheld ZZL+2!
Silence keur sport (Nevado x Balzflug), pensionada pur sang
Forever (For Ferrero x Nevado) blij in de wei!

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-04 14:50

En toch moeten we niet vergeten dat ons huidige warmbloed sportpaard ook ontstaan is uit de zware paardenrassen die veredeld zijn met engels en ook arabisch volbloed.

Ik vind de nakomelingen uit een fjord x arabier vaak heel aansprekend om te zien. En ik denk dat ze echt wel mee kunnen in de sport. MAar je moet zoíets wel echt fokken puur voor jezelf alleen, en niet om later op te laten groeien en vervolgens de markt op te sturen, of de handel in. Want er is nu eenmaal geen vraag naar. ER zijn immers genoeg goede sportponies uit bewezen bloedlijnen waar mensen zich op kunnen richten en waar ze meer zekerheid aan hebben voor wat de toekomst in de sport betreft.

De hond is de betere mens

ebonytje
Berichten: 35
Geregistreerd: 19-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-04-04 14:52

Wat ken ik dan op dat www.google.nl vinden ?? Missouri. Maar je heb wel al Z2 gereden, wat ik al via bokt geleerd heb is dat er dan alleen nog ZZ licht, middel en zwaar komt dus je bent wel hartsikke goed hoor.

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-04 15:16

Als je geen dressuurpaard kan kopen, moet je vooral niet gaan fokken.
Dat kost nog veel meer. De dekking is slechts het puntje van de ijsberg.

Verder ken ik behoorlijk wat Fjorden kruisingen en ik vind ze allemaal lelijk (er zitten een aantal bij die leuk van lelijkheid zijn hoor...)

ebonytje
Berichten: 35
Geregistreerd: 19-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-04-04 15:33

Ik zie alleen een kruisje onder Ik vind staan desiree, maar mensen vinden mijn Fjord nou toch ook niet mooi en ik rijd er toch op. Dus maakt het mij niks uit hoe mijn paard eruit ziet toch ??

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-04 15:33

ik wilde gewoon laten zien dat een kruising van een fjord x arabier er juist heel leuk uit ziet. Maar ja, werkt niet he.

Heb inmiddels een link gevonden, kun je toch kijken:
http://www.denieuweark.nl/paarden/britt/

De hond is de betere mens

ebonytje
Berichten: 35
Geregistreerd: 19-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-04-04 15:36

Ik wilde alleen een wat slanker paardje. je ken er dan toch een proberen te fokken zeggen ze, want kopen is dan te duur

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-04 15:38

Hier nog een voorbeeld:
http://communities.zeelandnet.nl/data/p ... page=25355
Als de computer niet mee wil werken, moet je slim zijn.

Overigens is kopen niet duurder dan fokken. Tel maar uit: Een veulen moet je 3 jaar voeren en opfokken en als het dan tijd is om hem in te rijden, heb je er meer geld aan uitgegeven dan aan een 3 jarige (zelfs als deze papieren heeft).

Dat is ook niet voor niets een veelbesproken klacht onder mensen die veulens fokken.

De hond is de betere mens

Jessica24

Berichten: 1303
Geregistreerd: 20-08-02
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-04 18:20

Heb ook een fjord X arabier gekend.
Deze liep Z2 dressuur!!

Een goed paard en een goede berijder zijn dat alleen als er wederzijds vertrouwen is.

Soms moet je minder leuke keuzes maken om verder te kunnen, dag fjerie het gaat je goed....

Lieke

Berichten: 11348
Geregistreerd: 18-02-01
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-04 18:24

Als ik jou was zou ik er een luxe fjordenhengst opgooien.
Fokken is gokken en zeker met kruizingen.
Als je een luxe fjordenhengst erop gooit heb je de meeste kans dat er een beestje uitkomt met kloppende verhoudingen en toch een geschikter rijpaardje.

Cat_e72

Berichten: 73
Geregistreerd: 15-07-03
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-04 20:03

Iris, 3/4 Fjord, 1/4 Highlandpony :
Afbeelding
(normaal is ze wit... maar deze foto is midden in de winter genomen, en dan is een 'witte fjord' die constant op de wei loopt niet wit te houden Bloos )

Iris is gewoon mijn wandelpaardje, maar ze loopt wel iets eleganter dan een zuivere fjord (de 'standaard' fjord wel te verstaan, niet de uitzonderingen zoals Guusje Knipoog ). Haar moeder (fjord x highlandpony) was iets fijner gebouwd dan zij.
Als je toch wil kruisen zou ik een hengst nemen die qua bouw niet te veel verschilt van je merrie, maar die bijvoorbeeld wel betere/ruimere gangen heeft.

Finnea

Berichten: 10070
Geregistreerd: 06-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-04 20:07

Je kunt beter een fijnere, rijtypische fjordenhengst kiezen. Bovendien is het dekgeld bij fjorden niet zo hoog.
De meeste kruisingen die ik voorbij heb zien komen zijn niet bepaald geslaagd Nagelbijten / Gniffelen

Volg mijn Fjordenpaarden Finnea & Sølfin op Instagram

Vicky_82

Berichten: 1345
Geregistreerd: 27-04-03
Woonplaats: Halle (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-04 20:20

Ik vind Iris een goed gelukte kruising.
Mooi paardje om te zien, loopt leuk, héél lief en ondertussen al wat witter...

Voor diegene die het nog niet doorhebben, ik ken haar irl ja Knipoog


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 52 bezoekers