transport drachtige merrie

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

transport drachtige merrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-04 02:02

Door de verkoop van ons veulen zat ik even te denken..en uit die overpeinzing het volgende:
Wat is eigenlijk die de max datum om een merrie nog te vervoeren?
Onze merrie kwam op zaterdag en donderdags werd het veulen geboren...achteraf minofmeer onverantwoord. Wat is nu de uiterste transport datum voor een merrie? De onze was en is een koele kikker maar wat als je een stress kikker hebt?

fabienne

Berichten: 4818
Geregistreerd: 14-07-01
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-04 07:30

Het heeft niet alleen te maken met of het paard een koele kikker is of niet. Maar stress kan een karaktereigenschap zijn, die bij dit soort veranderingen op het einde van de dracht vervelende gevolgen kan hebben!

Iedere stal heeft zijn eigen stalklimaat, met eigen bacterien e.d. waartegen een paard weerstand moet opbouwen, ik denk dat een drachtige merrie toch wel minimaal een week of 6 van tevoren nodig heeft, om voldoende antistoffen op te bouwen, zodat ook het veulen straks voldoende beschermd is!

Suzanne F.

Berichten: 49173
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-04 09:37

Minimaal een maand vantevoren en het liefst apart houden van andere paarden. Zeker als je niet weet waar ze mee in aanraking zijn gekomen.

Pino24
Berichten: 1778
Geregistreerd: 06-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-04 09:47

Ik zou een drachtige merrie maximaal een maand voor de bevalling absoluut niet meer vervoeren. Sowieso moet je een merrie dan niet meer in een stressvolle situatie brengen. Lijkt mij zeer onverantwoord!

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-04 10:36

Mijn instructrice brengt haar paarden vaak in de laatste weken van de dracht weg naar een hengstenhouder, gaat altijd goed... Op die ene keer na dan dat ze bij een jonge merrie te laat was en er 's avonds spontaan een veulentje naast lag *LOL*

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-04 19:19

fabienne schreef:
Het heeft niet alleen te maken met of het paard een koele kikker is of niet. Maar stress kan een karaktereigenschap zijn, die bij dit soort veranderingen op het einde van de dracht vervelende gevolgen kan hebben!

Iedere stal heeft zijn eigen stalklimaat, met eigen bacterien e.d. waartegen een paard weerstand moet opbouwen, ik denk dat een drachtige merrie toch wel minimaal een week of 6 van tevoren nodig heeft, om voldoende antistoffen op te bouwen, zodat ook het veulen straks voldoende beschermd is!



OK dan! OK dan! Haha!