wat vinden jullie van dit veulen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Ilonab

Berichten: 772
Geregistreerd: 23-02-03
Woonplaats: Tienhoven

wat vinden jullie van dit veulen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-03-04 16:03

Dit is een hengstveulen uit een keurmerrie (EcuxApollo van Heel )en de vader is Disconto van Diamantio.
Het veulen is nu 8 maanden uit misschien niet de beste leeftij op hem te beoordelen maar ik wil toch weten wat jullie van hem vinden.

De merrie wordt dit voorjaar gedekt door Florencio wat vinden jullie van deze keuze?



Afbeelding


stephje

Berichten: 375
Geregistreerd: 22-07-03
Woonplaats: Musselkanaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-04 17:31

IK VIND HEM MOOI!!

leukerd hoor( meer kan ik er ook niet van zeggen ben geen kenner, maar vond toch dat je dit moest weten)

xxx stephje

vernieuwd profiel

Barco

Berichten: 2609
Geregistreerd: 14-02-03
Woonplaats: Harmelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-04 20:07

Wat een lekker ding is die Amoha toch!!!!

Thijmen geboren 14-01-2009!!!!!!

SelenaV

Berichten: 2066
Geregistreerd: 01-09-03
Woonplaats: Kollumerzwaag

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-04 21:45

mooi beestje hoor!!!! is die van jou??? nou ik zo er maar trots op zijn hoor !!!

Ilonab

Berichten: 772
Geregistreerd: 23-02-03
Woonplaats: Tienhoven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-04-04 14:35

Hij is helaas niet van mij maar ik was wel bij zijn geboorte hij is namelijk van de eigenaresse van de manege waar ik werk.
Zijn moeder heb ik ook een poosje gereden en heb wel een speciale band met dit veulen.
En hij is het weide vriendje *LOL* van mijn eigen ventje Heras.

liberty

Berichten: 17286
Geregistreerd: 21-09-01
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-04 14:36

tja, zo kan je niet veel zien vind ik, mooi extrieur heeft ie wel, heb je ook bewegingsfoto's?

Tamara

Berichten: 10441
Geregistreerd: 20-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-04 14:38

Wel een mooi veulen moet ik zeggen, maar ben ook niet echt een kenner dus kan niet zeggen of ie qua exterieur enzo klopt. Valt me wel op dat ie nogal grote oren heeft!

Never stop dreaming
31-08-2015 & 26-08-2018 <3

LuvdaTossa

Berichten: 12894
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: Midden vh land

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-04 15:11

Je kunt er nog zo weinig van zeggen! Maar het veulen staat mooi in model. De hals staat er wat verticaal op en ik heb het gevoel dat het veulen wat front mist.

En of Florencio een goede match is moet ik eerst de merrie zelf zien!

CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-04 15:30

mmm is idd moeilijk te beoordelen op deze leeftijd
de halsrichting ben ik niet van gecharmeerd, de hals is teveel ingestoken , en te verticaal
idd mist ze zoals tossa zegt, wat front.. maar toch kan dat allemaal nog best wel bijtrekken...
ze heeft wel grote oren Haha!

Ilonab

Berichten: 772
Geregistreerd: 23-02-03
Woonplaats: Tienhoven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-04-04 16:43

Ik zal morgen even een duidelijke foto van de merrie op bokt zetten zodat jullie even kunnen kijken wat jullie van haar vinden en ofdat florencio een goede keuze zou zijn.

Ilonab

Berichten: 772
Geregistreerd: 23-02-03
Woonplaats: Tienhoven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-04-04 16:49

Afbeelding

Dit is de merrie Ecu x apollo van heel

ze is op driejarige leeftijd vierde van Nederland geweest tijdens de nationale NRPS keuring, ze heeft vorig jaar haar keurschap gehaald met dit als commentaar: De Gagels Minon behaalde met 70 punten de zevende plaats. paard heeft voldoende zelfhouding en is actief maar mist souplesse in het lichaam.
Met springen let ze goed op.
Ze waardeerde ze zichzelf flink op tijdens het vrijspringen.

Ik hoop dat jullie hier wat mee kunnen.

Missouri

Berichten: 4964
Geregistreerd: 10-09-02
Woonplaats: Under Construction

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-04 18:38

Ik vind persoonlijk de merrie niet goed genoeg. Met de hakken over de sloot keur worden, het voordeel van de twijfel krijgen omdat ze dit best bewegende veulen aan de voet had, is niet echt iets om trots op te zijn.

Het veulen kan goed bewegen, heeft de souplesse, de ruimte en het achterbeengebruik wat de merrie mist. Dat heeft-ie van Disconto Haha!

Het veulen heeft wel een ontzettend ingestoken en diep uit de borst komende hals, dat is jammer.
De halsvorm zelf had ik ook graag anders gezien, evenals de stand van het achterbeen.
Dat hoofd vind ik niet mooi maar dat is heel persoonlijk natuurlijk!! Haha! Haha!

Florencio zou een goeie kunnen zijn, maar met deze merrie fok je dan wel het achterbeen er een beetje uit. Qua front verwacht ik dat Florencio een hoop verbeteren kan.

Sammie Superheld ZZL+2!
Silence keur sport (Nevado x Balzflug), pensionada pur sang
Forever (For Ferrero x Nevado) blij in de wei!

timilon
Berichten: 3594
Geregistreerd: 02-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-04 18:45

[quote="Missouri"]Ik vind persoonlijk de merrie niet goed genoeg. Met de hakken over de sloot keur worden, het voordeel van de twijfel krijgen omdat ze dit best bewegende veulen aan de voet had, is niet echt iets om trots op te zijn.

nou zeg,ze is toch maar keur,en dat word je echt niet voor niets hor!

Het veulen heeft wel een ontzettend ingestoken en diep uit de borst komende hals, dat is jammer.

diep uit de borst ben ik niet met je eens,wal een beetje aangestoken.
door bespiering kan de hals wel mooier worden,hij heeft natuurlijk een rotleeftijd.
de hals is wel mooi opwaarts.

evenals de stand van het achterbeen.

wat is er volgens jou mis met de stand?
volgens mij is het perfect....

over florencio weet ik niet zo veel....

R.I.P Pebbles Timilon Vollie Spotty speccie Z2+7
Zwart Kentaur Artemis dressuurzadel te koop, voor info pb!

Missouri

Berichten: 4964
Geregistreerd: 10-09-02
Woonplaats: Under Construction

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-04 18:49

timilon"]
nou zeg,ze is toch maar keur,en dat word je echt niet voor niets hor!
[/quote]

Voordeel van de twijfel is minder dan dik vet verdiend... Schijnheilig

[quote="timilon schreef:
wat is er volgens jou mis met de stand?
volgens mij is het perfect....


Ja, heel perfect. Frusty Ga jij maar proberen zo'n recht achterbeen dadelijk fijn te laten zitten...

Hij gebruikt dat rechte achterbeen van 'm wel meer dan redelijk, daar niet van.

Sammie Superheld ZZL+2!
Silence keur sport (Nevado x Balzflug), pensionada pur sang
Forever (For Ferrero x Nevado) blij in de wei!

timilon
Berichten: 3594
Geregistreerd: 02-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-04 19:07

nou,ik vind het niet echt recht hor.
een een iets rechter achterbeen is beter dan een enorm gehoekt achterbeen,ivm slijtage.

en wat betreft de merrie,maakt het uit hoe ze eraan is gekomen?keur is keur!

R.I.P Pebbles Timilon Vollie Spotty speccie Z2+7
Zwart Kentaur Artemis dressuurzadel te koop, voor info pb!

pegassa
Berichten: 1085
Geregistreerd: 15-08-02
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-04 23:20

Missouri schreef:
Ik vind persoonlijk de merrie niet goed genoeg. Met de hakken over de sloot keur worden, het voordeel van de twijfel krijgen omdat ze dit best bewegende veulen aan de voet had, is niet echt iets om trots op te zijn.

Het veulen kan goed bewegen, heeft de souplesse, de ruimte en het achterbeengebruik wat de merrie mist. Dat heeft-ie van Disconto Haha!

Het veulen heeft wel een ontzettend ingestoken en diep uit de borst komende hals, dat is jammer.
De halsvorm zelf had ik ook graag anders gezien, evenals de stand van het achterbeen.
Dat hoofd vind ik niet mooi maar dat is heel persoonlijk natuurlijk!! Haha! Haha!

Florencio zou een goeie kunnen zijn, maar met deze merrie fok je dan wel het achterbeen er een beetje uit. Qua front verwacht ik dat Florencio een hoop verbeteren kan.


Mensen hangen veel te aan titels die een paard toebedeeld krijg. Het maakt allemaal niets uit of een merrie STER/PREFERENT of van mijn part een GOLDEN CROWN krijgt. Een titel zegt helemaal niets. Fokresultaten zijn het enige wat duidelijk maakt of paarden geschikt fokmateriaal zijn.
De moeder kan nog zo lelijk zijn en tijdens keuringen altijd laatst geplaatst, als zij goede veulens geven heb ik deze merries tien keer liever als een slechtfokkende kampioen.


Een fokdier is uitsluitend te beoordelen op zijn/haar nakomelingen en dan het liefste uit verschillende combinaties (dus een merrie gedekt door verschillende hengsten). Pas met fokresultaten kun je zien of een merrie of hengst een "verbeteraar" is of niet. Pas na meerdere nakomelingen kun je zien of een hengst een stempelhengst is (of de merrie natuurlijk). Nakomelingen moet je zeker niet beoordelen op 1 jarige leeftijd. Er zijn legio voorbeelden van kampioens jaarlingen en veulens die op latere leeftijd niet om aan te zien waren.

Als je wilt fokken kijk naar de sterke én zwakke kanten van je merrie en probeer een hengst te vinden waarvan je zeker bent dat hij de zwakke kanten van je merrie niet nog eens gaat versterken. Het is een eerste instantie een logische optelsom van positieve en negatieve kanten van zowel de hengst als merrie én niet minder belangrijk de grootouders
Dit wordt maar al te vaak vergeten. Maar jammer genoeg is het allemaal niet zo simpel en daarom gaat altijd het gezegde op: Fokken is én blijft gokken!

Een slechte hengst kan geen goede merrie verbeteren in dit geval gaat de merrie de hengst verbeteren en is de optelsom uiteindelijk minder dan waar je mee begon!

Je kunt duidelijk zien dat de jaarling in een groeistuip zit. Op dit moment valt het in twee delen uiteen tw: body/benen en hals/hoofd.

De croupe ziet er mooi uit als ook de rug en de benen. Het enige wat mij persoonlijk niet erg aanspreekt zijn de redelijk lange koten, maar deze verhouding kán nog bij gaan trekken. Lange koten geven toch altijd een verhoogd risico op peesproblemen.

De hals aanzet vanuit de boeg is erg minimaal. De boeg zelf is ruim genoeg al zou de schouder wat dieper mogen. Er is nu al duidelijk te zien dat er later een mooie gevormde hals uit zal groeien, hopen dat deze ook zijn lengte gaat behouden. Al met al een leuke jaarling, jammer genoeg in een lelijke groeistuip. Over 4 jaar kun je pas echt zeggen of het een goede keuze was of niet.

Rhea
Berichten: 3489
Geregistreerd: 10-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-04 12:03

Citaat:
De moeder kan nog zo lelijk zijn en tijdens keuringen altijd laatst geplaatst, als zij goede veulens geven heb ik deze merries tien keer liever als een slechtfokkende kampioen.


Ja en Nee...die goede veulens kunnen vervolgens wel weer de genen van de "slechte" moeder doorfokken....dus op lange termijn.... ?

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-04 13:23

ligt er helemaal welke genen er dominant en recessief zijn doorgegeven

Ik ben niet pc en heb ook niet de ambitie dat te worden :evaw:

Ilonab

Berichten: 772
Geregistreerd: 23-02-03
Woonplaats: Tienhoven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-04-04 13:30

wat pegassa zegt over dat je pas na meerdere nakomelingen kan zien hoe een merrie of hengst fokt is zeker zo.

Voor de merrie is het haar tweede veulen hiervoor heeft ze een veulen gekregen van Marneshoeve everest een NF hengst daaruit kwam een merrie veulen met veel massa en front en een iets kort voorbeen en is uiteindelijk zo'n 1.45 geworden.
Nu heeft ze dan dit hengst veulen wat zeker een paard gaat worden en qua exterieur meer heeft van zijn vader.

Je kan nu wel een beetje zien dat de merrie meer naar de vader fokt dan naar zichzelf.

Omdat we nog even willen kijken hoe de merrie fokt willen we een keer een pony hengst gebruiken als het goed is wordt het Isarco NRPS D ponyhengst.
En wat nakomelingen van Florencio afwachten om te zien hoe hij fokt.

Wat betreft het keurschap van de merrie deze merrie loopt normaal in de manegelessen mee ik vind dit natuurlijk erg jammer aangezien deze merrie veel meer kan maar de eigenaresse heeft er niet de tijd voor om haar uit te brengen dit is ook een van de redenen waarom de merrie met de hakken over de sloot keur is geworden.

Kon ze gewoon getraind worden zoals ieder ander paard het gehele jaar door dan waren haar resultaten tijdens de abop waarschijnlijk beter geweest.

phoenix4ever

Berichten: 4350
Geregistreerd: 18-03-02
Woonplaats: Vilafranca del Penedes (Barcelona)

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-04 13:33

moeilijk te zeggen van een foto natuurlijk. zoals ie er hier opstaat is het niet mijn paardje, maar goed het kan aan de foto liggen.

PHOENIX

"We do not inherit the Earth from our Ancestors, we borrow it from our Children."

phillip
Berichten: 50
Geregistreerd: 16-04-04
Woonplaats: boutersem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-04 21:16

Ilonab schreef:
Dit is een hengstveulen uit een keurmerrie (EcuxApollo van Heel )en de vader is Disconto van Diamantio.
Het veulen is nu 8 maanden uit misschien niet de beste leeftij op hem te beoordelen maar ik wil toch weten wat jullie van hem vinden.

De merrie wordt dit voorjaar gedekt door Florencio wat vinden jullie van deze keuze?



Afbeelding

ik vind het een vrij mooi veulen maar waarom laat je de merrie door florencio dekken ? ga anders eens naar wwww.zangersheide.com daar zijn zeeeeeeer goede dekhengsten

Rinske

Berichten: 25110
Geregistreerd: 16-04-02
Woonplaats: Loon op Zand

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-04 21:22

Da's wel meteen het uiterste naar de andere kant Phillip Knipoog

greetje

Berichten: 8626
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-04 21:41

Stel hem maar een vierkant op en je krijgt een heel ander beeld voor de ogen.

Uiteindelijk is de mens zelf de zwakste schakel.

phillip
Berichten: 50
Geregistreerd: 16-04-04
Woonplaats: boutersem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-04 21:43

Rinske schreef:
Da's wel meteen het uiterste naar de andere kant Phillip Knipoog

tja voor fokkerij moet ge iet voor over ebbe ma ik woon der dicht bij

Suzan1

Berichten: 1506
Geregistreerd: 10-02-03
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-04 08:58

een veulen op 8 maanden is haast niet te beoordelen, hoe die later gaat worden. De merrie is ook niet goed te beoordelen omdat ze op de foto niet in de goede positie staat. Florencio is een hele mooie hengst, hij moet zich qua nakomelingen dit jaar bewijzen.Ik heb zelf ook een merrie drachtig van Florencio, moet nog 2 weken wachten Nagelbijten / Gniffelen Het enige waar ik bang voor ben is dat hij niet genoeg maat vererft.
Florencio zal (denk ik) het onder een grote merrie goed gaan doen.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 138 bezoekers