Hengst GULDENBERG in ere hersteld!!...

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-04 18:18

AWvL schreef:
[

-Indoor Brabant 1997 (Internationaal Hengstenspringen, hoogste categorie): een paar dagen daarvoor kwam Guldenberg verreden uit het zgn. verkort verrichtingsonderzoek, desondanks bleek het KWPN zeer bevreesd voor het presteren van Guldenberg, en heeft getracht Guldenberg uit die wedstrijd te houden; ondanks alles eindigde Guldenberg VOOR CalvaroZ/Jos Lansink, Animo/ Morten Aasen, Furore/ Hilde Boorsma en Trudo Cardinale/ Ludo Philippaerts...."



Naar zinnetje!

Als ik bij Google ga zoeken op uitslagen met daarin de naam Guldenberg vind ik maar bar weinig. Misschien dat het aan mijn zoekkwaliteiten ligt, want die zijn niet zo best op het internet.

Maar dat vind ik wel heel frappant. Ik krijg alleen een paar sites waarop het verhaal van afkeuring staat.


fokfanaat

Berichten: 20210
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Uut Uune

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-04 18:20

Is hij geblesseerd ofzo dat hij verder nooit geen carriere meer heeft gehad?

AWvL
Berichten: 344
Geregistreerd: 13-11-03
Woonplaats: Liessel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-04 18:28

Samsam schreef:
Das een keer 4e en een keer ??

Dat weet ik niet, maar een hengst die in de internationale top zijn mannetje staat is een goede. Van hoeveel procent van de hengstenstapel kan dat gezegd worden?

Franske

Berichten: 2909
Geregistreerd: 03-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-04 18:30

Wat ik me dus ff afvraag, hebben we deze hengst gemist in de fokkerij of niet ?

Dus vraag ik , hoeveel afstammelingen heeft ie lopen door NL ?
En wat presteren die ?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-04 18:31

Kwpn heeft inderdaad geen hengsten die op topnivo meespringen, ik neem even een kleine greep uit de collectie:

Holland, Concorde, Cavelier, Larino, Oklund, Libero, Calvados, No Limit, Voltaire, Ramiro, Nimmerdor, en zo kan ik nog wel eventjes doorgaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-04 18:32

Franske schreef:
Wat ik me dus ff afvraag, hebben we deze hengst gemist in de fokkerij of niet ?

Dus vraag ik , hoeveel afstammelingen heeft ie lopen door NL ?
En wat presteren die ?


Goede vraag Frans!

Hoeveel merries heeft deze hengst gedekt, en wat is er terecht gekomen van deze nakomelingen?

fokfanaat

Berichten: 20210
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Uut Uune

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-04 18:59

Pipo schreef:
Kwpn heeft inderdaad geen hengsten die op topnivo meespringen, ik neem even een kleine greep uit de collectie:

Holland, Concorde, Cavelier, Larino, Oklund, Libero, Calvados, No Limit, Voltaire, Ramiro, Nimmerdor, en zo kan ik nog wel eventjes doorgaan.


En als het criterium 1.40 is zijn er nog wel veel meer!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-04 19:13

Pipo schreef:
Kwpn heeft inderdaad geen hengsten die op topnivo meespringen, ik neem even een kleine greep uit de collectie:

Holland, Concorde, Cavelier, Larino, Oklund, Libero, Calvados, No Limit, Voltaire, Ramiro, Nimmerdor, en zo kan ik nog wel eventjes doorgaan.


En wat is het orginele stamboek van deze hengsten Knipoog
De meeste KWPN springhengsten zijn toch echt Duits of Frans gefokt.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-04 19:15

AWvL"]
[quote="Samsam schreef:
Das een keer 4e en een keer ??

Dat weet ik niet, maar een hengst die in de internationale top zijn mannetje staat is een goede. Van hoeveel procent van de hengstenstapel kan dat gezegd worden?
[/quote]

Het is of een goede, of hij is goed gepromoot. Lips are sealed
En het ligt niet alleen maar aan het paard zelf, maar ook in de handen waar zo'n dier in beland.

Je suis Charlie.

Adriana

Berichten: 11102
Geregistreerd: 26-10-01
Woonplaats: Haselau

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-04 21:39

Laten we het weer proberen.

Holsteiner: Charakter. Charisma. Klasse!!!

Stephany

Berichten: 9061
Geregistreerd: 12-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-04-04 21:44

Bedankt Adriana....!

Franske

Berichten: 2909
Geregistreerd: 03-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-04 22:01

Bedankt, ik w8 nog op me antwoorden Tong uitsteken

AWvL
Berichten: 344
Geregistreerd: 13-11-03
Woonplaats: Liessel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-04 22:28

Franske schreef:
Bedankt, ik w8 nog op me antwoorden Tong uitsteken

Hoeveel denk je dat een hengst die afgekeurd is en bovendien door het KWPN zo met doping te kijk gezet is nog heeft gedekt?

joostvangestel

Berichten: 7907
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Reuver!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-04 08:36

Even mijn 5 cent. Ten eerste gefeliciteerd dat de hengst is goedgekeurd bij het EASP. Dat is een erkenning door een organisatie die als doelstelling heeft om een warmbloedpaard te fokken voor gebruik in de sport, evenals het KWPN. Op dit niveau is de doelstelling hetzelfde, de manier waarop de doelstelling bereikt wordt is anders.

Hoewel offtopic kan ik stellen dat er grote verschillen zijn in hoe men een doelstelling gebruikt. Nederland doet dat vanuit een Duitse instelling: alles moet centraal geregeld worden. Dat is goed voor snelle resultaten. De Engels/Amerikaanse instelling is geheel verschillend. Met name Engelsen zijn snel in het sluiten van stamboeken (kijk naar Welsh, Volbloed en Hackney) en stellen als enige eisen dat de hengst op de een of andere manier veterinair gekeurd is en dat de hengst voldoet aan de eisen van het gesloten stamboek. De regulerende werking gaat dan alleen uit van competities. De fokker is vrij om te kiezen welke geaccepteerde hengst men wil gebruiken en vrijwel geen hengsten worden afgewezen. De markt en de fokresultaten bepalen welke hengsten populair zijn of niet. Daarbij geldt ook dat de echte tophengsten vaak op een deklimiet worden gesteld. Men wil liever maar een paar dozijn van de betere hengsten in plaats van honderden veulens met een sterk verwaterde waarde.

De waarheid is, dat zelfs in het Duitse systeem (waaronder ik ook het Nederlandse reken), er een markt zal zijn die het sukses bepaalt. Als Guldenberg toppers gaat geven, dan wordt hij heel snel in ere hersteld. Ik zou dus zeggen: Guldenberg is een kans gegeven om zijn eer te herstellen. Of die kans ook waargemaakt worden, zullen we binnen nu en 30 jaar wel weten.

Een goedkeuring is alleen maar een tijdelijk gebeuren. De lijnen zijn permanent. Ik neem aan dat het KWPN jaarlijks hengsten goedkeurt die achteraf niet de verwachting waarmaken. Dan is het ook zo dat het KWPN hengsten kan afkeuren die die verwachting wel aar hadden kunnen maken. Fokken is nou eenmaal geen exacte wetenschap (althans, voorlopig nog te complex om het exact te maken).

Verder hoop ik dat men elkaar toch met enig respect kan behandelen. We zijn allemaal fokkers. Als er iemand van buiten kijkt, dan denken ze dat we een burgeroorlog in Afrika aan het voeren zijn.

Volg de avonturen van Sumrin Saint Mary: Sumrin Saint Mary

Stephany

Berichten: 9061
Geregistreerd: 12-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-04-04 08:55

joostvangestel schreef:
Even mijn 5 cent. Ten eerste gefeliciteerd dat de hengst is goedgekeurd bij het EASP. Dat is een erkenning door een organisatie die als doelstelling heeft om een warmbloedpaard te fokken voor gebruik in de sport, evenals het KWPN. Op dit niveau is de doelstelling hetzelfde, de manier waarop de doelstelling bereikt wordt is anders.


Verder hoop ik dat men elkaar toch met enig respect kan behandelen. We zijn allemaal fokkers. Als er iemand van buiten kijkt, dan denken ze dat we een burgeroorlog in Afrika aan het voeren zijn.


Dank je Joost voor de felicitaties! GULDENBERG en zijn EIGENAAR verdienen het!!!

Wat het tweede stukje betreft: daar kan ik volledig achterstaan, we zijn daarnaast ook allemaal "volwassen" mensen en eigenlijk zou bij sommigen hier op Bokt het schaamrood je naar de kaken moeten stijgen Bloos! , hoe er soms respectloos gereageerd wordt op Guldenberg en alles wat er mee te maken heeft!!!
Verder kan ik mij alleen maar aansluiten bij je laatste woorden, dat ook ik hoop, dat we elkaar met enig respect kunnen bejegenen....

Gail

Berichten: 2349
Geregistreerd: 03-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-04 16:12

Dat roep je ook een beetje over jezelf af met al dat glorie glorie halleluja gedoe ove GULDENBERG en zijn EIGENAAR die in ERE HERSTELD zijn (zucht), en oja het GEHEEL ONTERECHTE gedrag van jet KWPN (wederom zucht). Slapen

Ik denk dat de fokkerij niks aan Guldenberg heeft gemist en als ik fout zit dan merken we dat de komende jaren wel, dán is de tijd rijp om te feliciteren, eerder wat mij betreft niet.

Culemborg here I come!!

Sundancer

Berichten: 9707
Geregistreerd: 21-03-01
Woonplaats: Somewhere in The Netherlands.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-04 16:29

Gail als je niets nuttigs hebt te zeggen reageer dan niet! Lachen Negeer het dan gewoon..

Topic is al eerder geslotterd omdat er meer van die mensen waren... Scheve mond

Gefeliciteerd met de Hengst!

Gail

Berichten: 2349
Geregistreerd: 03-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-04 16:35

Volgens mij houd ik me keurig aan de Bokt-regels, en misschien jullie niet want het lijkt langzamerhand meer op een advertentie dan een topic. Dus alle andere onzin zal ik inderdaad maar negeren (anders val ik nog in slaaaaap) en als GULDENBERG de GROTE over 3 jaar vreselijk succesvol is krijg je mijn persoonlijke excuses en felicitaties.

Culemborg here I come!!

Missouri

Berichten: 4964
Geregistreerd: 10-09-02
Woonplaats: Under Construction

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-04 16:45

Ik denk toch echt dat Gail gelijk heeft. Zo'n fantastische hengst zal zichzelf toch wel in ere herstellen? De resultaten van zijn nakomelingen zullen er niet om liegen!!

En zullen we nu ophouden met dit gezanik?

Sammie Superheld ZZL+2!
Silence keur sport (Nevado x Balzflug), pensionada pur sang
Forever (For Ferrero x Nevado) blij in de wei!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-04 16:51

Guldenberg is toch al 16?

Missouri

Berichten: 4964
Geregistreerd: 10-09-02
Woonplaats: Under Construction

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-04 16:52

PAS 16, Pipo Haha!

Sammie Superheld ZZL+2!
Silence keur sport (Nevado x Balzflug), pensionada pur sang
Forever (For Ferrero x Nevado) blij in de wei!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-04 16:56

Missouri schreef:
PAS 16, Pipo Haha!



Hoe komt het dat Guldenberg als 16jarige niet internationaal 1.60 springt dan?

Stephany

Berichten: 9061
Geregistreerd: 12-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-04-04 17:00

Ik heb toch weer even moeten denken, hoe hier op te reageren, zodat ik niet in hetzelfde "gebazel" verval en in de (gevoelsmatige)verdediging, omdat ik de hengst ook ken, en ik het echt een hele mooie hengst vind...
Precies zoals het EASP o.a. vaststeld: "Het bijzondere aan Guldenberg is zijn evenwichtstype, de goede verhoudingen, zijn mannelijk voorkomen, uitstraling, fundament en bewegingen"....
Maar goed ik zal mij aan de concrete feiten houden door ook de concrete en feitelijke gebeurtenissen hier neer te zetten, want...dat roepen een aantal mensen hier op Bokt ook over zich af, door maar elke keer met badinerende opmerkingen te komen aanzetten en niet kunnen onderbouwen waarom ze dan zo negatief praten....!!
Eigenlijk wat mij verweten wordt, doen die mensen zelf hier op Bokt! (het zgn." projecteren"....)
Dus hier een aantal harde feiten op een rijtje:
*Guldenberg is niet afgekeurd in 1991 door het KWPN, maar ten onrechte NIET als DEKHENGST ingeschreven in het KWPN-stamboek...
*Guldenberg was in 1991 een van de verrichtingtoppers van het KWPN.Daar zijn harde bewijzen voor...
* Mannelijk voorkomen, uitstraling, fundament, toch allemaal kenmerken die b.v. bij Painted Black juist ontbraken (wat ik hier regelmatig lees), nu is er dus een hengst die voldoet aan deze eisen en nu nog is het niet goed....en waarom? Omdat het de hengst is die door het KWPN als dopinghengst werd/wordt afgeschilderd?
Ik vind: oordeel niet voordat je het paard zelf gezien hebt en inderdaad over een tijdje zijn nageslacht kunt bewonderen...

En GAIL:...het gaat hier niet om een advertentie hoor....dan zou de helft van wat op FEA beschreven (alle lofuitingen of kritiek op paarden) wordt bestempeld kunnen worden als een (anti) advertentie/campagne, aangaande betreffende paarden!!

MISSOURI: Waarom gezanik?? Ik hoop echt van harte dat de mensen zelf hun oordeel vormen n.a.v. de concrete feiten en niet zomaar doelloos een hengst af lopen te kraken, welke ze nog geen eens kennen en ook niet het fijne weten van de voorgeschiedenis ...nee ze lopen klakkeloos achter, in dit geval het KWPN-(voor)oordeel, aan....
Het doet mij soms denken aan hoe sommige ouders ook op hun kinderen kunnen reageren wanneer ze horen dat die iets verkeerds hebben gedaan...gelijk ontkenning...MIJN kind doet zoiets niets, en dan volledig achter de feiten aanlopen!! ..met alle gevolgen van dien...soms moet men ook de hand in eigen boezem durven te steken...
En dat is het enige wat ik voor dit moment nog kwijt wil!

MissHIS

Berichten: 4220
Geregistreerd: 21-04-02
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-04 17:04

Stephany schreef:
Maar goed ik zal mij aan de concrete feiten houden door ook de concrete en feitelijke gebeurtenissen hier neer te zetten, want...dat roepen een aantal mensen hier op Bokt ook over zich af, door maar elke keer met badinerende opmerkingen te komen aanzetten en niet kunnen onderbouwen waarom ze dan zo negatief praten....!!
Eigenlijk wat mij verweten wordt, doen die mensen zelf hier op Bokt! (het zgn." projecteren"....)
Dus hier een aantal harde feiten op een rijtje:
*Guldenberg is niet afgekeurd in 1991 door het KWPN, maar ten onrechte NIET als DEKHENGST ingeschreven in het KWPN-stamboek...
*Guldenberg was in 1991 een van de verrichtingtoppers van het KWPN.Daar zijn harde bewijzen voor...
* Mannelijk voorkomen, uitstraling, fundament, toch allemaal kenmerken die b.v. bij Painted Black juist ontbraken (wat ik hier regelmatig lees), nu is er dus een hengst die voldoet aan deze eisen en nu nog is het niet goed....en waarom? Omdat het de hengst is die door het KWPN als dopinghengst werd/wordt afgeschilderd?
Ik vind: oordeel niet voordat je het paard zelf gezien hebt en inderdaad over een tijdje zijn nageslacht kunt bewonderen...


Kijk, hier gaat het al fout. Wat jij ten onrechte vind, hoeft nog niet (feitelijk) ten onrechte te zijn. Zoals anderen ook al hebben gezegd, als het KWPN een fout heeft gemaakt, hersteld de hengst zichzelf wel in ere. Ik ben benieuwd, tot nu toe ben ik namelijk nog niet overtuigd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-04 17:08

Stephany, er zijn zat hengsten die verichtingskampioen zijn geworden en wel zijn goedgekeurd waar nooit iets van terecht is gekomen. Dat is echt geen goede reden!

Als de hengst nu buitengewoon had gepresteerd dan had hij alsnog aangeboden kunnen worden. Maar dat doet de hengst niet!

Wat ik niet begrijp: Waarom blijven de eigenaren zo zeulen met deze hengst, en houden ze de eer niet gewoon aan zichzelf!


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Balko, Regenpier en 84 bezoekers