Wat is toch het probleem met 'kleine' paardjes...

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-04 22:40

even terugkomend op de vaarg "wat is toch het probleem met kleine paarden"
met de paarden zelf niets
het probleem is het beeld wat mensen in de kop hebben zitten
mensen zitten vastgeroest in het beeld van "kasteel van een paard"
want dat is mooi, dat hoort zo , etc etc
jammer dat mensen zo kunnen vastroesten in ideeén terwijl dat juist helemaal niet bevordelijk hoeft te zijn voor de dieren

Ik ben niet pc en heb ook niet de ambitie dat te worden :evaw:


FlairS

Berichten: 4755
Geregistreerd: 29-07-02
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-04 22:43

Alane schreef:
Ikzelf houd aan schofthoogte = schouderhoogte rijder dan heb je het minimale voor het oog....vind ik dan


Dan zit ik dus helemaal niet slecht met mijn stokmaat van 1.62 en die van mijn paard van 1.56

Dees

Berichten: 18907
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-04-04 22:44

Ik zag vandaag Isabell Werth op teevee, met Apache (V. Aldatus).
en ook Isabell had rustig een wat kleiner paardje kunnen kopen; haar beentjes kwamen kwalijk onder het zadel uit.

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-04 22:47

draumpje schreef:
even terugkomend op de vaarg "wat is toch het probleem met kleine paarden"
met de paarden zelf niets
het probleem is het beeld wat mensen in de kop hebben zitten
mensen zitten vastgeroest in het beeld van "kasteel van een paard"
want dat is mooi, dat hoort zo , etc etc
jammer dat mensen zo kunnen vastroesten in ideeén terwijl dat juist helemaal niet bevordelijk hoeft te zijn voor de dieren

Precies, omdat het goed smoelt op de A-C lijn Knipoog.

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-04 23:05

Maar waar komt dat idee dan vandaan? Dat komt toch niet uit de lucht vallen...

Veel kennis is nog geen wijsheid. Wie zich verbeeldt de wijsheid gevonden te hebben, is een dwaas.
Ruzie begint nooit met de eerste zin. Ruzie begint altijd met het antwoord
Communiceren: Zo dicht mogelijk langs elkaar heen praten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-04 23:11

Het gaat dan natuurlijk met name om dressuurpaarden en die markt vraagt ook het nadrukkelijkst om grote paarden. Een dressuurpaard moet elegant en indrukwekkend tegelijk zijn, het tonen van front maakt hem imposant om te zien. Als je je paard netjes opleidt dan gaat ie vanzelf zijn front laten zien, zodra hij de lichaamsbeheersing daarvoor leert.
Het is wel handiger als het er van huis uit al in zit natuurlijk, dat scheelt weer wat werk Knipoog.

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-04 23:15

juist, de hedendaagse ruiter(even in het algemeen gesproken er zijn natuurlijk genoeg uitzonderingen) is lui, waarom hard werken voor dat imposante plaatje als je doormiddel van een groot paard een deel van het plaatje al hebt

Ik ben niet pc en heb ook niet de ambitie dat te worden :evaw:

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-04 23:18

Ik denk dat het niet alleen aan de ruiter ligt, het is gewoon een trend, de jury, de omgeving, iedereen verwacht een paard op maat of groter. Zie de reacties.
Daar is niets mis mee, het is aan ons fokkers om dat te leveren, zonder verlies aan kwaliteit door vergroting. Daarvoor heb je kennis van afstamming, gezondheid en bloedlijnen nodig.

Men kan alleen discussiëren indien men er vanuit gaat dat de discussiegenoot ook wel eens gelijk zou kunnen hebben -:)

KarinvdM

Berichten: 16565
Geregistreerd: 12-05-03
Woonplaats: Holsloot

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-04 23:21

Het is niet alleen groot, maar ook hoogbenig!

Kijk niet om naar wat is geweest,
leer te leven met vreugde, zorgen en pijn,
kijk naar morgen, een nieuwe dag waarin je gelukkig kan zijn

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-04 23:21

het grootste probleem wat ik heb met grote paarden(buiten het feit dat ik het persoonlijk niet fijn vind rijden) is het skelet/gestel
grote paarden blesseren makkelijker en blessures doen er langer over om te genezen dan bij een kleiner paard
dus waarom zo groot fokken/willen als blijkt dat het niet positief is voor de sterkte van de dieren

Ik ben niet pc en heb ook niet de ambitie dat te worden :evaw:

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-04 23:24

KarinvdM schreef:
Het is niet alleen groot, maar ook hoogbenig!

Klopt, want dat maakt dan weer elegant.

Het is trouwens ook precies hetgeen een tuigpaard mooi en indrukwekkend maakt, front en uitstraling. Maar daar hoeven ze dus niet heel groot voor te zijn.

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-04 23:40

sarabande schreef:
Ik denk dat het niet alleen aan de ruiter ligt, het is gewoon een trend, de jury, de omgeving, iedereen verwacht een paard op maat of groter. Zie de reacties.
Daar is niets mis mee, het is aan ons fokkers om dat te leveren, zonder verlies aan kwaliteit door vergroting. Daarvoor heb je kennis van afstamming, gezondheid en bloedlijnen nodig.


maar dan houden de fokkers die trent toch min of meer hoog.... waarom?

Veel kennis is nog geen wijsheid. Wie zich verbeeldt de wijsheid gevonden te hebben, is een dwaas.
Ruzie begint nooit met de eerste zin. Ruzie begint altijd met het antwoord
Communiceren: Zo dicht mogelijk langs elkaar heen praten

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-04 23:45

Alane schreef:
maar dan houden de fokkers die trent toch min of meer hoog.... waarom?



Dat antwoor is al gegeven, fokkers proberen te fokken wat de markt vraagt en dan van zo hoog mogelijke kwaliteit

Wat voor paarden fok jij als ik vragen mag??

Men kan alleen discussiëren indien men er vanuit gaat dat de discussiegenoot ook wel eens gelijk zou kunnen hebben -:)

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-04 23:49

Is dat van belang?
ik heb warmbloed paarden gefokt , nu a-welshjes.
Commercieel fokken is niet fokken, je kunt naam opbouwen met kwaliteit en dat is niet fokken op vraag maar kwaliteit, echter als je kwaliteit in ruilt voor het voldoen aan de vraag dan lever je meestal in...en dat kan toch ook weer niet de bedoeling zijn.

Veel kennis is nog geen wijsheid. Wie zich verbeeldt de wijsheid gevonden te hebben, is een dwaas.
Ruzie begint nooit met de eerste zin. Ruzie begint altijd met het antwoord
Communiceren: Zo dicht mogelijk langs elkaar heen praten

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-04 00:01

Je haalt dingen door elkaar, maar het is inderdaad heel moelijk om het fokken van Welsh A met moderne sportpaarden te vergelijken.
Wanneer je kwaliteit fokt, dat betekent talent, karakter en gezondheid, het betekent dan meteen ook dat je fokt voor een markt. Dat commercieel noemen is wat erg overtrokken.
Gezien de prijzen van dekkingen en opfok is fokken nauwelijks commercieel verantwoord.
Je moet er meer instoppen dan dat je eruit haalt, maar het leveren van een goed sportpaard levert meer voldoening op dan geld ooit kan doen.
dat is ook het verschil tussen een echte fokker en de vele kritikasters.

Men kan alleen discussiëren indien men er vanuit gaat dat de discussiegenoot ook wel eens gelijk zou kunnen hebben -:)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-04 00:09

Een klein paard die extra kan bewegen is zeker ook goed te verkopen. Maar de mensen worden langer, en dus de vraag naar grotere paarden ook. Het is ook een modeverschijnsel, met een groter paard kom je meer "binnen" in de dressuurring. Dressuur gaat natuurlijk tegenwoordig om het plaatje. Daarmee wil je als ruiter indrukwekkend zijn, en dat ben je sneller met een groot paard.............denkt "Men" Scheve mond

Mieke
Berichten: 6925
Geregistreerd: 09-02-01
Woonplaats: NH

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-04 10:02

Niks mis met een kleiner paard! Graag zelfs! Haha!

Mijn eerste paard was 1,63, een volbloed, dus vrij smal. Ideaal voor mij, groot zat.

Toen ik haar verkocht zocht ik een ander paard met ongeveer dezelfde grootte, zeker niet groter: vanwege een chronische blessure aan mijn hand had ik al moeite genoeg met opstijgen. Waar kwam ik uiteindelijk mee thuis?? Ja hoor, een merrie van 1,68m.... die ook nog eens erg veel "rib" heeft en zeer breed is. Het staat niet echt heel mooi als ik op haar rij, ik zit er duidelijk "bovenop" en het voelt ook zo.

De vos die ik nu in bruikleen heb, is 1,75m, niet heel smal maar ook niet giga breed. Mooi in verhouding en geen slappe dweil.

Ik moet zeggen: ik vind het wel heel erg mooi, al had ik dat eerder niet van mezelf verwacht. Die lange benen en grote passen. Zo'n paard is van zichzelf al indrukwekkend, hoeft-ie nog weinig voor te doen! Haha!

Als ik daarna Kaminka ga poetsen lijkt ze wel een pony... *LOL*

Overigens heb ik meer moeite met opstijgen bij Kaminka dan bij de vos. Waarschijnlijk doordat Kaminka zo breed is en die stijgbeugel daardoor anders hangt of zo? Verward

Ik ken een aantal paarden van 1,60 tot 1,63 die zeer indrukwekkend zijn in hun voorkomen als ze onder het zadel zijn. Dat ze niet al te groot zijn valt echt niet op hoor, als de ruiter tenminste ook niet al te lang is.

essie79

Berichten: 3539
Geregistreerd: 06-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-04 10:10

Een groot paard heeft meer uitstraling, is de algemene trend.
Kijk naar Anky, (behalve PB natuurlijk) die heeft ook vaak kastelen van paarden.

Het eerste paard wat ik kocht had een redelijke maat op 3,5 jarige leeftijd, ruim 1.68. Was toen een leuke maat, maar toen begon hij nog te groeien en hij hield niet meer op. Toen hij 7 was, was hij al uitgegroeid naar 1.75. Voor mij werd het op een gegeven moment te moeilijk om dat allemaal bij elkaar te rijden toen ik wat hoger kwam.
Dus heb ik besloten om hem te verkopen.
Nu heb ik een wat kleiner, fijner paard gekocht maar zodra die bij mij kwam begon hij ook al te groeien..
Ik heb toverwater geloof ik Haha! Schijnheilig

Ik ben een gelukkeling.

Loesje

Suzanne F.

Berichten: 49169
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-04 12:40

Wat mij wel opviel is dat mijn vorige paard, een grote hengst van 1.74 m. hele lange benen had maar niet zo´n groot breed lijf (borst/ribbenkast) zeg maar. En ik denk dat daardoor ik met mijn korte beentjes daar helemaal niet verkeerd op stond. Mijn benen kwamen bijna tot aan zijn buik, maar toch was hij erg groot.
Lotje is daarentegen maar 1.67 m. maar die is veel breder en langer in haar ribben zeg maar. (weet niet hoe ik het anders moet uitdrukken) En bij haar lijk ik veel kleiner en zij dus heel groot onder mij.

Beetje raar vind ik.

"Through dangers untold and hardships unnumbered, I have fought my way here to the castle beyond the Goblin City to take back the child that you have stolen. For my will is as strong as yours, and my kingdom is as great - You have no power over me"

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-04 12:49

Nee hoor Suzanne, dat zei ik al eerder, ik stond op mijn hoogbenige Mondriaantje ook veel minder als op mijn merrie met een flinke 'koffer' terwijl ze allebei rond dezelfde stokmaat zaten.
Is natuurlijk heel logisch, want zo'n dier doet veel massaler aan... Zep stond ook voor geen meter op mijn bodybuilder van 1.70, terwijl ze wel leuk oogde op de Grib van 1.75.

Dickie
Berichten: 1247
Geregistreerd: 07-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-04 13:11

Ik heb zowel op een kasteel van bijna 1.80 als een puk van krap 1.60 gereden. Als ik op de grote zat vond men het over het algemeen een prachtige combinatie, maar op het kleintje was het gezeik en gezeur echt niet van de lucht. Het kleintje was veel en veel beter voor elkaar, dus ik ben destijds echt geschrokken dat het "beeld" tegenwoordig zo alles bepalend lijkt te zijn.
Ik wil graag starten dus heb wat dat betreft mijn lesje wel geleerd; zo onzinnig als ik het vind, zou ik liever niet meer met een (relatief) "klein" paard willen starten.

Anoukie

Berichten: 12609
Geregistreerd: 01-08-02
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-04 13:37

Ik heb vooral grotere paarden gehad (Kyvaso 1.73 m., Roxanne 1.75 m. en Sjors nu 1.72 m. ongeveer). Sarabande was wat kleiner en een stuk ranker dan bovengenoemde paarden. Ik heb niets tegen kleine paarden, in tegendeel, ik zie er wel de voordelen van, maar helaas pas ik daar gewoon niet mooi op,...

Ik ben zelf 1.73 m. groot en ook niet superslank. Ik pas dan zelf mooier op een wat groter en voller paard dan een heel rank dier.

Suzan1

Berichten: 1506
Geregistreerd: 10-02-03
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-04 13:51

zou niet de doorsnee Nederlander gedurende de jaren groter zijn geworden? Vroegurrr toen had je alleen nog maar t.m. D pony's, daar is al de E maat bijgekomen. Het zal me niet verwonderen dat er ook nog eens een F maat bijkomt. Het staat mooier als de combi even lang is (dus stokmaat= ongeveer hoogtemaat mens). Volgens mij zijn de meeste volwassen mensen hoger dan 1.60.

Lachen

grid

Berichten: 8816
Geregistreerd: 10-12-03
Woonplaats: Idyllisch Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-04 14:27

Ja wat hebben ze ertegen Verward

Ik vind het toch raar dat hier mensen van ca 1.75m zeggen ik pas er gewoon niet op!! Ik ben 1.75m en heb nooit op paarden groter dan 1.65m gereden --> dat rijd gewoon niet lekker /zo sloom op een of andere manier. OK, op een arabiertje (of ander paardje met kort lijfje) missta ik en dan heb ik niks tussen mijn benen, maar voor de rest valt het echt wel mee.
Ik vind pas dat ik er niet op pas als ik geen been kan geven zonder, dat ik mijn benen intrek (doe ik dan automatisch en dat is heel irri) en mijn voeten dus onder de buik uitkomen (nee dat is geen gezicht of het moet een ijsco of zoiets zijn Haha! ), maar zoals op die foto van dat voskleurigpaardje van 1.63 (was t geloof ik?!) en meid van 1.74m komen je voeten er echt niet zo snel onderuit. Ik vond dat een mooi plaatje Haha!

Heb met een kruising welsh/haflinger ca 1.45m en een E-pony 1.56m bij de paarden gereden. Ja dat waren de pony's waar ik op kon rijden en ik was boven de 18 en wilde toch een wedstrijdje rijden --> dus moest bij de paarden.
Sommigen keken heel stom anderen vonden het juist super tof. Ik vond het een extra uitdaging om zo'n "pony" in de prijzen te rijden Tong uitsteken
Mijn instructrice zei altijd dat ze zo'n mooie ruime gangen hadden --> echt zweven (en helemaal hoefje uitstrekken/omklappen)--> toch stond er een keer op mijn protocol leuke proef, goed gereden maar in alle gangen te kort Verward --> volgens mijn instructrice vond die jury mijn pony gewoon te klein, want ze liep dus absoluut niet kort en goed op de achterhand:D Ach juryleden zijn ook maar mensen en ieder zijn eigen voorkeur Knipoog

En nu heb ik een eigen paardje van 1.54m die ook veel groter oogt Haha! Knipoog

Heb het idee dat men denkt: groot paard heeft mooie ruime gangen, dus goede beoordeling enz enz.....
Is voor mij weer een uitdaging om met mijn kleine paardje die GROTEN eruit te rijden Haha! Knipoog (heb met die welsh/haflinger kruising L2 wintercompetitie gewonnen van GROTEN Haha!) -->Juist leuk als het lukt terwijl velen het dus niet verwachten (maar ja zo ben ik Haha!)

/3 3 juni 2018 outdoor Koudbloedenwedstrijd Uden /3
Dolgelukkig met Sayla & Ruari :+: [ITP]Met Say aan Zee! :z [KS-ITP] Sneeuw & Vrieskou :z foto's van 2 buffels... 8-)
☁ ☁ Always look on the bright side of life - Life of Brian ☁ ☁

grid

Berichten: 8816
Geregistreerd: 10-12-03
Woonplaats: Idyllisch Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-04 14:29

uh --> deze bedoelde ik dus. paard 1.63m en meid 1.74m.
Mooie cmobi toch?!
Afbeelding

/3 3 juni 2018 outdoor Koudbloedenwedstrijd Uden /3
Dolgelukkig met Sayla & Ruari :+: [ITP]Met Say aan Zee! :z [KS-ITP] Sneeuw & Vrieskou :z foto's van 2 buffels... 8-)
☁ ☁ Always look on the bright side of life - Life of Brian ☁ ☁


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: acerdurac, Ubermetrics en 98 bezoekers