Wat is toch het probleem met 'kleine' paardjes...

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
grid

Berichten: 8816
Geregistreerd: 10-12-03
Woonplaats: Idyllisch Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-04 13:29

uh --> deze bedoelde ik dus. paard 1.63m en meid 1.74m.
Mooie combi toch?!
Afbeelding

/3 3 juni 2018 outdoor Koudbloedenwedstrijd Uden /3
Dolgelukkig met Sayla & Ruari :+: [ITP]Met Say aan Zee! :z [KS-ITP] Sneeuw & Vrieskou :z foto's van 2 buffels... 8-)
☁ ☁ Always look on the bright side of life - Life of Brian ☁ ☁


Zannekin

Berichten: 3598
Geregistreerd: 02-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-04 13:31

sarabande schreef:
Je haalt dingen door elkaar, maar het is inderdaad heel moelijk om het fokken van Welsh A met moderne sportpaarden te vergelijken.
Wanneer je kwaliteit fokt, dat betekent talent, karakter en gezondheid, het betekent dan meteen ook dat je fokt voor een markt.


Ik zie het onderscheid niet met elke fokkerij waar ook?
Iedereen wil kwaliteit, gezondheid etc, iedereen zoekt een markt.
Vandaar zijn de Welsh bv ook zo mooi in grootte/categorieën opgedeeld, voor ieder wat wils. Lachen

Dat de Nederlander groeit, daar heeft de paardenstapel niks mee te maken, die groeit namelijk niet zo plots.
Kijk naar de quarter, de ijslander bv, vind ik ook soms een raar zicht, maar ik denk niet dat die bv OCD kennen?

Anoukie

Berichten: 12609
Geregistreerd: 01-08-02
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-04 13:38

grid schreef:
uh --> deze bedoelde ik dus. paard 1.63m en meid 1.74m.
Mooie cmobi toch?!
Code
geen foto's quoten aub. Foto: zie boven in post van grid. Joostvangestel



Deze "meid" ken ik wel en is geen 1.74 m. maar net zo groot als ik (1.72 m. ongeveer). Ik heb ook op dit paard gereden en geloof me: zet mij erop en de combinatie is ineens niet zo mooi meer. Waarom? Ik ben iets steviger en mijn benen zijn langer. Vraag maar aan deze "meid" (= Koortje op Bokt) zelf,...

grid

Berichten: 8816
Geregistreerd: 10-12-03
Woonplaats: Idyllisch Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-04 13:53

Ja Anoukie dat kan ik ook niet weten dat ze met cm smokkelt Haha! , maar bij jou ligt het dan toch ook niet echt aan de lengte maar meer aan je breedte?!
--> ik bedoel alleen te zeggen dat ik het vreemd vindt dat iemand van ca 1.75m bij voorbaat al zegt dat ie er gewoon niet op past!!! Dat ligt toch ook echt aan het model van het paard (en ruiter Knipoog ) en zo kan iemand van 1.75m best op een paardje van bv 1.60m passen en niet alleen zoals gezegd wordt op een paard met zelfde schofthoogte, dus in dit geval paard van minimaal 1.75m??!!

/3 3 juni 2018 outdoor Koudbloedenwedstrijd Uden /3
Dolgelukkig met Sayla & Ruari :+: [ITP]Met Say aan Zee! :z [KS-ITP] Sneeuw & Vrieskou :z foto's van 2 buffels... 8-)
☁ ☁ Always look on the bright side of life - Life of Brian ☁ ☁

joostvangestel

Berichten: 7907
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Reuver!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-04 13:54

sarabande schreef:
Je haalt dingen door elkaar, maar het is inderdaad heel moelijk om het fokken van Welsh A met moderne sportpaarden te vergelijken.
Wanneer je kwaliteit fokt, dat betekent talent, karakter en gezondheid, het betekent dan meteen ook dat je fokt voor een markt. Dat commercieel noemen is wat erg overtrokken.
Gezien de prijzen van dekkingen en opfok is fokken nauwelijks commercieel verantwoord.
Je moet er meer instoppen dan dat je eruit haalt, maar het leveren van een goed sportpaard levert meer voldoening op dan geld ooit kan doen.
dat is ook het verschil tussen een echte fokker en de vele kritikasters.

Aangezien het topic over "kleine" paardjes gaat, kan ik me heel goed voorstellen dat Welsh A fokkers zich aangesproken voelen. Ten eerste is het zo dat ruiters nou een maal niet op een knol van 1.60m kunnen beginnen. Ze moeten een paardachtige kiezen die bij de ruiter past. Daar schort het vaak aan bij de gemiddelde koper. Ik zie veel ouders die voor hun kind van 14 jaar en 1.35m gewoon keihard een pony van 1.48 kopen of iets dergelijks. Bespottelijk gewoon. Ik zie wel eens ooit van die combinaties, en dan zal ik ook gelijk mijn hoofd schudden. Voor veel kopers is dat ook een kwestie van een minderwaardigheidscomplex. Van "ik moet toch iets groots kopen, anders doe ik niet mee".

Het verschil tussen een warmbloed paard en een Welsh Mountain pony is vrij duidelijk: geld. Als je warmbloed paarden wil fokken, moet je emmers geld wegzetten. Dat is gewoon niet voor een normale sterveling weggelegd. Als je je leergeld betaald hebt, dan kan het zijn dat je na een tijdje er iets aan gaat verdienen, maar het kan ook gerust zijn dat het je kinderen pas zijn.

Bij de Welsh Mountain fokkerij is het wat duidelijker. Er moet altijd geld bij, tenzij je naam Griffiths, Jones of Edwards is. Gelukkig is de Welsh een wat harder dier dan een warmbloedpaard, dus je loopt niet om de haverklap naar de DA of moet je foto's maken, omdat je niet zeker bent of dat je pony wel eens iets fouts geërfd heeft.

Maar, ook een Welsh fokker kijkt naar talent, karakter en gezondheid. Zonder talent heb je een zoutzak. Met het verkeerde karakter heb je ponies waarmee een kind helemaal niks kan en zonder gezondheid geef je drie keer de waarde van je pony per jaar aan de DA uit, want die DA prijzen zijn namelijk allemaal afgestemd op de marktwaarde van die grote beesten.

Nogmaals: als er bij de warmbloedpaarden geld bij moet, dan is de Welsh alleen maar weggelegd voor echte liefhebbers met de huidige prijzen. Ik denk wel dat de gemiddelde portemonnee van en Welsh fokker wat kleiner is (en kan zijn Knipoog ) dan die van de gemiddelde KWPN fokker.

En ja: een hobby mag geld kosten Knipoog

Volg de avonturen van Sumrin Saint Mary: Sumrin Saint Mary

Anoukie

Berichten: 12609
Geregistreerd: 01-08-02
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-04 14:35

grid schreef:
Ja Anoukie dat kan ik ook niet weten dat ze met cm smokkelt Haha! , maar bij jou ligt het dan toch ook niet echt aan de lengte maar meer aan je breedte?!
--> ik bedoel alleen te zeggen dat ik het vreemd vindt dat iemand van ca 1.75m bij voorbaat al zegt dat ie er gewoon niet op past!!! Dat ligt toch ook echt aan het model van het paard (en ruiter Knipoog ) en zo kan iemand van 1.75m best op een paardje van bv 1.60m passen en niet alleen zoals gezegd wordt op een paard met zelfde schofthoogte, dus in dit geval paard van minimaal 1.75m??!!


Aan mijn breedte? Koortje en ik schelen 1 confectiemaat, lijkt me niet echt een enorm breedte verschil Scheve mond . Eerder wel in bouw (lengte van de benen etc.).

In mijn reactie staat al duidelijk dat ikzelf de voorkeur geef aan een wat forser paard, niet alleen van hoogte maar zeker ook van bouw. Dat past mij gewoon beter.

Kriel

Berichten: 6544
Geregistreerd: 08-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-04 14:37

En als aanvulling van mij......ik ben net zo "breed" als Anoukie en ik sta ook goed op mijn paard van 1.59 (kom het aanschouwen op hemelvaartsdag)
Daarentegen staat het ook goed wanneer ik op mijn andere paard van 1.78 zit........

Zelfvertrouwen......als je alles los laat heb je twee handen vrij om de toekomst te grijpen

Dees

Berichten: 18874
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-04-04 15:24

Nou, dit ie nu precies wat ik eigenlijk ook bedoel: paarden van 1.60m. volstaan net zo goed als die van 1.75m.
De meeste paardenruiters hebben een paard ietsje kleiner dan hun eigen stokmaat nodig. Een ruiter van 1.68m. op een kasteel van 1.75m. is zinloos, zo'n ruiter is rijtechnisch toch veel beter uit met een diertje van 1.63m.? Een lange ruiter behoeft een groter paard, een stevige ruiter een stevig paard. Maar de stokmaat van het paard hoeft echt niet groter te zijn dan de kruinmaat van de mens...

Ik begrijp daarom ook werkelijk niet dat ruiters onder de 1.70 hun neus ophalen voor paarden onder de 1.70m.....
en iemand die te klein is voor zijn paard; dat toont toch ook niet op de AC-lijn.

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?

HocusTivoli

Berichten: 960
Geregistreerd: 18-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-04 16:24

Ik rij al een tijdje Z1 met mijn paard van 1.62 m. die ook nog eens fijn gebouwd is. Ik merk gewoon dat veel juryleden voor de "grote" paarden gaan. Ik moet echt een perfecte proef neerzetten wil ik eens winst rijden. Die grote paarden krijgen gewoon meer krediet als ze een foutje maken in de proef. Maar ach, ik heb er nu een jong paard bij die is 1.70 m. dus ik zal er in de toekomst vast geen last meer van hebben! Haha!

shadowfriend
Berichten: 39
Geregistreerd: 30-03-04
Woonplaats: omgeving joure

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-04 16:51

ik vind het echt onzin er zijn veel mensen die opzoek zijn naar een klein paard!
omdat ze zelf niet groot zijn!

en juryleden die voorkeur hebben aan grote paarden Verward
het lijkt mij dat je de onderdelen moet becijferen niet het paard

-=_+,.;'Be an Angel, Think i'm Sweet';.,+_=-

grid

Berichten: 8816
Geregistreerd: 10-12-03
Woonplaats: Idyllisch Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-04 17:02

sorry Anoukie jij schreef steviger --> dus ik dacht breder Verward

En Levy --> Ja dat bedoelde ik dus ook!!!

/3 3 juni 2018 outdoor Koudbloedenwedstrijd Uden /3
Dolgelukkig met Sayla & Ruari :+: [ITP]Met Say aan Zee! :z [KS-ITP] Sneeuw & Vrieskou :z foto's van 2 buffels... 8-)
☁ ☁ Always look on the bright side of life - Life of Brian ☁ ☁


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: majemalo, Ubermetrics en 42 bezoekers