Fokdoel NF?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Toess

Berichten: 12028
Geregistreerd: 27-08-01

Fokdoel NF?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-04 20:22

Kan iemand mij vertellen wat het fokdoel van de New-forest is?? Ik kan nergens iets vinden op internet.... Scheve mond


Maaike

Voice

Berichten: 919
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: Het leukste dorp van Groningen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-04 21:21

Hoi,

Onderstaand stukje vond ik op: http://www.newforestpony.nl/nfp.html

De New Forest pony is een sterk gebouwde pony. Hij hoort in het rechthoekstype te staan, dat wil zeggen: wanneer je de pony van de zijkant bekijkt vormen de lijnen langs de boeg, rug, billen en de bodem een rechthoek. Het beenwerk is stevig en mag niet te teer (lees: fijn) zijn. Het hoofd is niet te groot, met pony-uitstraling, een breed voorhoofd en vriendelijke ogen. De hals is rond, over het algemeen iets beknopt (lees: kort), maar hij mag niet te zwaar zijn. Een New Forest pony is sober en zou in staat moeten zijn het hele jaar door buiten te blijven. Uiteraard kun je een pony die daaraan niet gewend is, niet in de winter dag en nacht buiten laten lopen. In het ras wordt een onderscheid gemaakt in twee types, al moet men dat type niet letterlijk nemen. Volwassen pony's met een stokmaat onder 1.37 m vallen in de kleine maat, pony's van 1.37 tot en met 1.48 m vallen in de grote maat.

Misschien heb je er wat aan?

Groeten,
Judith

geral

Berichten: 3604
Geregistreerd: 25-08-01
Woonplaats: hm niet belangrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-04 22:52

ik vind dat woord rechthoeksmodel wel grappig, alle NF pony's vallen in het vierkantsmodel, maar dat ziet blijkbaar niemand Haha!

Als je gaat meten, kom je tot die conclusie

liberty

Berichten: 17286
Geregistreerd: 21-09-01
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-04 09:06

Ons fokdoel is om goede allround gebruikspony te fokken, zowel voor sport en fokkerij, en een goede gezondheid

geral

Berichten: 3604
Geregistreerd: 25-08-01
Woonplaats: hm niet belangrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-04 15:26

liberty schreef:
Ons fokdoel is om goede allround gebruikspony te fokken, zowel voor sport en fokkerij, en een goede gezondheid



dit is een perfect antwoord OK dan!

ponymens
Berichten: 1299
Geregistreerd: 29-05-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-04 23:43

Sluit ik me ook bij aan

liberty

Berichten: 17286
Geregistreerd: 21-09-01
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-04 00:47

Jaja, mede dankzij mijn moeder, maar grotendeels door mij samengesteld Zo fokken wij teminste Haha!