Ons erfgoed (Paardachtigen)

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Sammie

Berichten: 71592
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-04 01:20

Ja maar dat is volgens mij weer voor iedereen persoonlijk. Een springruiter ziet liever een paard met springgenen m.a.w. genen die informatie dragen zodat het paard kan springen en evt. zo ook gebouwd is.
Een dressuurruiter verlangt liever een andere bouw bij een paard en zo'n paard heeft dus genen die die informatie draagt.

- Offline -


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-04 01:21

In de fokkerij is al meermalen voorgekomen dat een goed presterend paard x goed presterend paard niet per se een goed presterend paard oplevert. In de racepaarden fokkerij is het wel voorgekomen dat een winnaar x winnaar een paard opleverde dat nauwelijks vooruit kwam op de baan.

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-04 01:23

Lovely schreef:
En welke zijn dan de gewenste eigenschappen?


wat jij wil als fokker..
kleur, beweging, model/bouw....
het id dus de zaak dat je de gewenste eigenschappen die erfelijk bepaald zijn dominant te laten zijn...zodat ze telkens beter naar voren komen...
de slechte genen dus de minder gewenste eigenschappen kan bijv, ramshoofd zijn....

Veel kennis is nog geen wijsheid. Wie zich verbeeldt de wijsheid gevonden te hebben, is een dwaas.
Ruzie begint nooit met de eerste zin. Ruzie begint altijd met het antwoord
Communiceren: Zo dicht mogelijk langs elkaar heen praten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-04 01:25

Oke, op die manier. Ik had het idee dat Yootha het misschien iets algemener bedoelde Verward.

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-04 01:25

Lovely schreef:
In de fokkerij is al meermalen voorgekomen dat een goed presterend paard x goed presterend paard niet per se een goed presterend paard oplevert. In de racepaarden fokkerij is het wel voorgekomen dat een winnaar x winnaar een paard opleverde dat nauwelijks vooruit kwam op de baan.


Omdat de gewenste eigenschap niet in een dominant gen hoeft te zitten....
en daarom is fokken leuk, anders was het prijsschieten en kwamen alle paarden tegelijk over de finishlijn
Laatst bijgewerkt door Alane op 14-03-04 01:39, in het totaal 1 keer bewerkt

Veel kennis is nog geen wijsheid. Wie zich verbeeldt de wijsheid gevonden te hebben, is een dwaas.
Ruzie begint nooit met de eerste zin. Ruzie begint altijd met het antwoord
Communiceren: Zo dicht mogelijk langs elkaar heen praten

Sammie

Berichten: 71592
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-04 01:26

Yup en dat kan dus komen doordat die recessieve gen opeens dominant wordt omdat het in aanraking komt met een gewenste/ niet gewenste gen (waarmee 't 'mengt') die 't onder spit delft waardoor de niet gewenste eigenschap naar boven komt. Het is niet zo maar 2 +2= 4. Omdat je maar 1 deel ziet aan de buitenkant, terwijl je nog zo'n tig andere delen in je genetische informatie meedraagt die op elk gewenst of niet gewenst moment naar bovenkomt.

edit:typVout
Laatst bijgewerkt door Sammie op 14-03-04 01:32, in het totaal 1 keer bewerkt

- Offline -

Kayla

Berichten: 11273
Geregistreerd: 20-10-01
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-04 01:29

Yootha schreef:
Zijn er nog goede genen aanwezig in ons huidige paard- en ponybestand? Zijn de goede genen nog aanwezig of hebben we ze eruitgefokt? En hoe werken de genen? Hoe krijgen we de goede genen weer terug?

Graag ieders mening hierover.


Opzich kom je een eind met genetische manipulatie Pling .

Bucephalus

Berichten: 2467
Geregistreerd: 28-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-04 01:30

Basis:
De tests die Mendel heeft uitgevoerd met de erwten toont aan dat er een bepaald ritmisch, mathematisch patroon optreedt. Hij ontdekte dat bij erwten lang dominant was over kort, geel over groen en een glad oppervlak over een gerimpeld oppervlak.
In feite komt het patroon neer op een ratio van 1:2:1.
1 dominante factor, twee dominante die de recessieve eigenschap dragen en 1 puur recessieve eigenschap.

BB Zwart (dominant) X bb bruin-geel (recessief) resulteert in Bb en Bb. (dus Zwart).
Bb X Bb resulteert in

BB (zwart) en Bb(zwart) en bB(zwart) en bb bruin-geel.

Cum Laude x Lord Leatherdale drachtig van McLaren

caranthir
Berichten: 722
Geregistreerd: 16-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-04 01:36

Bucephalus dat is dus precies wat ik zei. Maar ik vind de vraag: ''Zijn er nog goede genen?'' een beetje onduidelijk, want wat andere zich ook al afvragen: Wat is nou een goed gen?

Jantien

Berichten: 6469
Geregistreerd: 25-03-02
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-04 01:37

En dan gaat iedereen ook nog voorbij aan milieu-invloeden en de mate waarin de genen tot expressie komen. Want waarom zijn volle broers en zussen altijd nog weer zo verschillend? Die hebben in principe een identiek genenpatroon

[edit]Beschikken over dezelfde bron, hebben dus de meeste kans op een identiek genenpatroon, wanneer je de een-eiige tweeling buiten beschouwing laat[/edit]
Laatst bijgewerkt door Jantien op 14-03-04 01:43, in het totaal 1 keer bewerkt

Jantien

Berichten: 6469
Geregistreerd: 25-03-02
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-04 01:38

caranthir schreef:
Maar ik vind de vraag: ''Zijn er nog goede genen?'' een beetje onduidelijk, want wat andere zich ook al afvragen: Wat is nou een goed gen?


Ik neem aan dat men in dit topic met een goed gen een goede eigenschap bedoelen. En die ligt lang niet altijd op 1 allel.

caranthir
Berichten: 722
Geregistreerd: 16-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-04 01:40

Een volle broer en zus hebben helemaal geen identiek genenpatroon. Dat ligt er maar net aan welke genen de ouders doorgeven. Je zegt het zelf al broer en zus. Dan heeft zus een X van dr vader gekregen en de broer een Y van de vader. Dat kan ontzettend met elkaar verschillen.
De enige die identieke genen hebben zijn een-eiige tweelingen.

Kayla

Berichten: 11273
Geregistreerd: 20-10-01
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-04 01:44

caranthir schreef:
Een volle broer en zus hebben helemaal geen identiek genenpatroon. Dat ligt er maar net aan welke genen de ouders doorgeven. Je zegt het zelf al broer en zus. Dan heeft zus een X van dr vader gekregen en de broer een Y van de vader. Dat kan ontzettend met elkaar verschillen.
De enige die identieke genen hebben zijn een-eiige tweelingen.


Ja dat wilde ik ook zeggen, maar je was me net voor Haha! . Je hebt helemaal gelijk. En waar denk je aan bij milieu invloeden Jantien, ook mutaties enzo?

Jantien

Berichten: 6469
Geregistreerd: 25-03-02
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-04 01:44

Caranthir: ik had het net aangepast Haha!

The universe is a big place. But it's okay - you'll grow into it.
-Carl Munson-

Sammie

Berichten: 71592
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-04 01:44

Jantien schreef:
En dan gaat iedereen ook nog voorbij aan milieu-invloeden en de mate waarin de genen tot expressie komen. Want waarom zijn volle broers en zussen altijd nog weer zo verschillend? Die hebben in principe een identiek genenpatroon

En dat is dus niet waar. Want niet elke spermacel en eicel draagt exact dezelfde informatie. En bij samensmelting heb je tig kansen op diverse mogelijkheden doordat bijv. bij de ene combi(spermacel +eicel) xy en xy wordt doorgeven terwijl een andere combi alleen maar xx en xx doorgeeft. Bij mogelijkheid A kan het xx,xy,xy en yy worden. Terwijl mogelijkheid B alleen xx doorgeeft. Alleen een 1 eiïge tweeling is 'tzelfde. En daaraan kun je soms de milieu en leefomstandigheden herkennen door (kleine) uiterlijke verschillen.

edit:darn, ben weer eens te langzaam

- Offline -

Jantien

Berichten: 6469
Geregistreerd: 25-03-02
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-04 01:48

Mutaties zijn geen milieu-invloeden, ik bedoel gewoon waarom het ene gen onder andere omstandigheden tot uitdrukking komt dan het andere gen.

The universe is a big place. But it's okay - you'll grow into it.
-Carl Munson-

Kayla

Berichten: 11273
Geregistreerd: 20-10-01
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-04 01:50

Jantien schreef:
Mutaties zijn geen milieu-invloeden, ik bedoel gewoon waarom het ene gen onder andere omstandigheden tot uitdrukking komt dan het andere gen.


Nee je hebt gelijk, ik zat in een andere richting te denken. Maar mutaties kunnen wel een reden zijn waarom bepaalde genen niet tot uiting komen, dat bedoelde ik.

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-04 01:53

Jantien schreef:
Mutaties zijn geen milieu-invloeden, ik bedoel gewoon waarom het ene gen onder andere omstandigheden tot uitdrukking komt dan het andere gen.

Bruine ogen zijn dominant over blauwe ogen..
Toch is het mogelijk dat door de unieke mix, toch net de recessieve gen uiteindelijk tot uiting komt, en dat de combi man blauwe ogen X vrouw bruine ogen kinderen geeft met blauwe ogen...

Veel kennis is nog geen wijsheid. Wie zich verbeeldt de wijsheid gevonden te hebben, is een dwaas.
Ruzie begint nooit met de eerste zin. Ruzie begint altijd met het antwoord
Communiceren: Zo dicht mogelijk langs elkaar heen praten

Sammie

Berichten: 71592
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-04 01:55

Wat in dat geval betekent dat de éen van de ouders van de vrouw blauwe ogen heeft, óf de ouders allebij bruin en in dat geval is één van beide grootouders van de vrouw blauw.

- Offline -

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-04 01:58

En met omgevingsinvloeden, moet ik dan denken aan twee broers die 10 jaar in leeftijd verschillen en dus opgroeien in een ander tijdsbeeld?

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-04 02:00

is bij ons zo..
mijn moedersmoeder had bruine ogen en haar echtgenoot blauw..
mijn moeder had bruine ogen en mijn vader blauw.
mijn broer heeft blauwe ogen en ik bruin. mijn echtgenoot heeft blauw/grijze ogen.
mijn kids hebben alle 3 blauwe ogen, maar mijn jongste heeft in 1 oog een bruine vlek...
Laatst bijgewerkt door Alane op 14-03-04 02:01, in het totaal 1 keer bewerkt

Veel kennis is nog geen wijsheid. Wie zich verbeeldt de wijsheid gevonden te hebben, is een dwaas.
Ruzie begint nooit met de eerste zin. Ruzie begint altijd met het antwoord
Communiceren: Zo dicht mogelijk langs elkaar heen praten

Kayla

Berichten: 11273
Geregistreerd: 20-10-01
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-04 02:01

Lovely schreef:
En met omgevingsinvloeden, moet ik dan denken aan twee broers die 10 jaar in leeftijd verschillen en dus opgroeien in een ander tijdsbeeld?


Nou die twee broers hebben dan sowieso andere genen, dus dan gaat het niet echt op.
Maar ik denk dat je dan bijvoorbeeld aan voeding e.d. moet denken.

Sammie

Berichten: 71592
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-04 02:02

Nee, eerder aan een gezin wat bijvoorbeeld verhuist naar een woning wat op een oude vuilnisbelt staat (wat niemand weet). Door allerlei giftige gassen worden er misvormde kinderen geboren. Omdat 't gif in het lichaam gaat zitten en opgenomen. Maar het kan ook generaties later pas optreden. Denk bijv. aan Des kinderen.
Maar het blijkt ook dat langdurig wonen onder (veel) hoogspanningskabels zorgt voor kanker, wat eigenlijk celmutatie is, maar wel erfelijk kan worden als 't generaties later pas optreedt.
Laatst bijgewerkt door Sammie op 14-03-04 02:05, in het totaal 1 keer bewerkt

- Offline -

Kayla

Berichten: 11273
Geregistreerd: 20-10-01
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-04 02:03

Maar DAN spreek je wel van mutagene stoffen.

caranthir
Berichten: 722
Geregistreerd: 16-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-04 02:05

Er kunnen wel degelijk mutaties optreden door milieufactoren: denkt aan straling. In feiten muteren wij de hele dag door, alleen merk je dit niet, omdat het maar 1 klein celletje is. Dit verandert natuurlijk wanneer dat celletje een geslachtscle is, dan wordt het aan de volgende generatie doorgegeven.
Nog een toevoeging op Deesdebeest. Het is eigenlijk onmogelijk ooit 2 identieke broers te krijgen zonder manipulatie of tweeling. Gewoon omdat je zoveel genen hebt dat de kans wel heel klein is dat 2 keer dezelfde genen worden doorgegeven. Daarbij is er ook nog crossing-over. Op het plaatje zie je dat een blauw chromosoom een stukje geel heeft overgenomen. Weer verandering van genenopbouw.

Afbeelding

oeps er komen snel reacties, nou ja misschien draagt mijn reactie nog iets bij.
Laatst bijgewerkt door caranthir op 14-03-04 02:06, in het totaal 1 keer bewerkt


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Ubermetrics en 119 bezoekers