-
Jaimy_Liam
-
Hi allen!
Nou daar zijn we weer, terug van een weekend Laag-Soeren. Vrijdag kwamen we rond 15:45 uur aan. Het plan was om nog een buitenrit te gaan maken, maar ik heb het slechte weer meegenomen want het regende toen we aankwamen net zo hard als toen ik hier wegreed. Wel waaide het aanzienlijk minder hard dan bij ons, dus daar was ik wel blij mee. Nou goed, de keuze gemaakt om de stal maar klaar te maken en Liam rustig te laten eten.
Na onze les in de ochtend heb ik Liam even volledig gewassen. Omdat hij niet heel smerig was, was dit ook zo klaar. En met wat hooi blijft meneer perfect stilstaan
1.
2. Na de rit van 1,5 uur heb ik meneertje even in de bak gezet om z'n benen te kunnen laten strekken en ik de spullen uit de trailer kon pakken.
3. Even onze Instagram promoten Liam_the_gypsy
Dag 1. De keuring.
Je slaapt toch lekkerder thuis dan ergens anders.
7u uit bed om Liam te voeren en daarna rustig ontbijten. Liam heeft zich goed schoongehouden! Er kwamen geen doekjes aan te pas en hoefde hem ook niet opnieuw te wassen. Zo nu en dan even uit z'n stal, wandelen in de bak, beetje grondwerk/longeren zodat hij ff z'n energie kwijt kon en z'n benen kon strekken. Omstreeks 10:45 uur mochten bij naar Leen, de paspoortconsulent en is Liam gemeten op 160cm! Dat betekend dat meneertje in 1 jaar tijd 3 cm is gegroeid! Liams pijpbeen is in omvang 23 centimeter, en Liams knie 36,5 cm. Omdat dit verschil groter was dan 10cm kond het maar zo zijn dat Liam niet 100% koudbloed is.
Het was 12:20 uur; nummer 75 mag naar binnen. Yes! Wij mogen! Ik overhandig Mart het papiertje en de leadrope en verlaat de ring. Liam had daarvoor in de bak al wat gekkigheid uit mogen halen en dat was in de bak goed terug te zien. Draven had hij dan ook niet zo'n zin in en galoppeerde zonder problemen 3 rondjes rond, en wist zich een prima weg te vinden tussen de aanjager, voorbrenger en jury's. Toen Liam eenmaal begon te draven liet hij dit ook enorm sterk en goed zien. Ik was ervan onder de indruk, want deze draf zag ik niet gauw, ook niet tijdens het loswerken in de bak. Afijn. Liam mocht weer opgesteld worden en de jury begon te spreken. We kregen een 7 voor compact, robuust / verfijning, een 6,5 voor beenwerk in verhouding tot het lichaam. Een 7 voor hoofd, een 7,5 voor hals, een 7 voor staart en manen en helaas, maar ook te verwachten; een 5 voor beenbehang. Wat maakt dat wij 0,1 te kort kwamen voor 70 punten, wat maakt dat we daardoor een tweede premie kregen. Afijn, vorig jaar een oranje lintje (1e premie met ster) ontvangen, en voegen we nu een rode toe aan onze collectie!
Een kleine sidenote; Liam is, zoals de meesten wel weten vorig jaar reservekampioen geworden en met 211 punten ook nog eens 1e premie ster binnen mogen halen. Liam is toen getypeerd als COB.
Liam is nu getypeerd als Vanner. Is nu 160cm en heeft een 2e premie binnengehaald.
Eerlijk is eerlijk: net zoals vorig jaar had ik geen verwachtingen. Ik wilde gewoon een leuk weekend hebben met mensen die een liefde hebben voor Tinkers en dat is goed gelukt. Liam heeft super goed z'n best gedaan en was super braaf!
5. Lekker stappen terwijl de andere Tinkers zich verzamelen in de andere bak.
6. Bijnaaaaa aan de beurt!
7. Ready? Set....GO!
8. Met z'n knappe smoeltje
9. Prachtig. Prachtig.
Clinic 'een kijkje in de keuken van de jury'.
Liam en ik werden gevraagd of wij mee wilden doen aan de clinic. Je krijgt meer uitleg hoe de jury kijkt naar het paard en hoe een keuringsrapport tot stand komt.
Hier merkte ik wel 2 bijzondere punten op. Op ons keuringsrapport staat dat Liam bij hoofd als opmerking heeft staan: Lang hoofd. Echter gaf de keurmeester hier aan; het hoofd is mooi in balans met de rest van zijn lijf. Hier kreeg ik een lichte error van. Dit geldt ook voor zijn schouder. Zijn schouder zou een mooie 35 graden hebben, op het keuringsrapport staat dat deze steil is. Stonden de vraagtekens al boven mijn hoofd? Hahaha! Ach, het maakt overigens ook niet uit, het is mooi hoe meerdere ogen, op verschillende momenten naar een paard kijken, en dat het nog zo kan veranderen in 3u tijd. Het was leerzaam en leuk om aan mee te mogen doen.
Dag 2. Buitenrit en clinic grondwerk.
Omstreeks 7u uit bed. Liam voeren, ontbijten, en Liam opzadelen. We zouden namelijk samen met Fardau en Bink een buitenritje gaan maken. 8u liepen we richting een bekende van ons, om de tags op te halen, want voor een buitenrit heb je tags nodig, iets met natuurmonumenten..We gingen op pad en hebben mooie stukken natuur gezien. Na een mooi rondje van 9,5 km kwamen we weer aan op stal en heb ik Liam z'n fleece opgedaan, Liam werd een half uurtje later namelijk gebruikt voor een clinic grondwerk met Rita. Rita doet binnen het NSvT de activiteiten en wilde deze clinic graag bijwonen met een paard. Ik bood haar Liam aan waarna ze een beetje huiverend reageerde. "Liam is groot" zei ze. Maar we weten (en zien) allemaal dat de grootte van Liam, ook de hoeveelheid liefde is die Liam te geven heeft Rita moest hier nog even achterkomen. En dat heeft ze geweten. De clinic ging super en heeft veel losgemaakt. Liam mijn lieve knappe spiegel. Deze clinic werd gegeven door: Horse Signs.
Liam hoefde hierna NIETS meer behalve paard zijn. Lekker buiten in de buitenlucht en genieten van de aanwezigheid van Bink, want waar Bink was, was Liam.
10.
11.
12.
13.
Ik heb genoten, genoten van de prachtige paarden, de clinics, de gesprekken die ik heb mogen voeren en de mensen die ik heb mogen ontmoeten. Het weekend vloog voorbij
Fijne dag allemaal!
"Work with the horse you have today." - Warwick Schiller
-
dioni
-
Knappe Liam! Ik vind hem juist mooi om zijn bescheiden behang. Zo te zien hadden jullie een leuk weekeind.
To the well organized mind, death is but the next adventure...[o]
-
Bellatrix
- Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch -
Je hebt echt een super knap paard hoor!
-
Art_Ificious
-
Knappe Liam hoor.
Ik begrijp alleen niet goed hoe hij nu ineens een vanner kan zijn ipv een cob?
Baron is in augustus naar de keuring geweest in België. 2de premie ook wel meer punten dan het jaar ervoor.
Le Baron vd Zilverberk friesxtinker
2de premie Tinker Stamboek België
-
Jaimy_Liam
-
@Art_Ificious
Ik denk dat het ermee te maken heeft dat Liam nu de 160cm aantikt, en veel meer rondingen heeft qua bespiering, dan vorig jaar. Vorig jaar was hij gewoon nog echt jong, vergeleken dit jaar. Ook was hij toen aardig rond, beter gezegd; dik. Nu oogt hij veel sportiever.
Liam is van 2019, maar als ik kijk naar zijn gebit zou ik zeggen dat hij van 2020 is. Hij heeft namelijk vorig jaar eind november/begin december zijn 2e tand gewisseld, wat hem volgens meerdere websites 3,5 maakt. Ik houd dus +- mei aan dat hij toen 4 is geworden.
Maar wat de daadwerkelijke reden is geweest om hem nu in het type Vanner te plaatsen, begrijp ik ook nog niet helemaal. Wat ik hierboven aangeef is echt gissen.
"Work with the horse you have today." - Warwick Schiller
-
Yubine
-
Ik vind het ook een mooie, sierlijke Tinker! Ben misschien bevooroordeeld, want de mijne is ook niet heel zwaar. Goed groot is hij ook geworden!
♥
-
Art_Ificious
-
Ik weet enkel dat Vanners juist enorm veel haar hebben, in de winter ook echt op de buik van die lange vacht. (op stal staat een Cob tinker dekhengst en een Vanner merrie en dat verschil zie je dus wel goed dan).
Le Baron vd Zilverberk friesxtinker
2de premie Tinker Stamboek België
-
Anastasia24
-
Wat een prachtdier heb je, Fijn dat hij zoveel beter in z'n vel zit wbt gewicht nu, zal voor hem ook een stuk fijner zijn.
De rijkdom zit hem in de stilte tussen de woorden. De rust tussen de activiteiten.
-
Mer1980
-
Hij is prachtig en wat kun je leuk schrijven! Mooi verslag.