Wat gaat niet samen....

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
pearl_tje
Berichten: 3759
Geregistreerd: 29-07-03

Wat gaat niet samen....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-07-04 07:51

Ik had al een keertje gehoord dat bepaalde afstammelingen absoluut niet samen gaan.. Maar nu ben ik dus vergeten wie dat waren. ik bedoel daarmee welke twee moet je totaal niet met elkaar gaan fokken, dan krijg je dus absoluut een rot bok.. Hebben jullie daar ook al een keertje iets van gehoord, en zo ja welke zijn dat dan...


LuvdaTossa

Berichten: 12894
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: Midden vh land

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-04 07:55

Zo lang je maar een hengst bruikt die bij een merrie past en niet vader op dochter zet. Heb ik geen enkele problemen met combinaties. Rotbokken krijg je door er verkeerd mee om te gaan. Rotbokken maak je.... die worden niet zo geboren!

pearl_tje
Berichten: 3759
Geregistreerd: 29-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-07-04 08:26

Mijn vraag is gewoon welke twee afstammelingen zou je absoluut niet met elkaar kruisen...

jarrah

Berichten: 3617
Geregistreerd: 03-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-04 08:37

LuvdaTossa schreef:
Zo lang je maar een hengst bruikt die bij een merrie past en niet vader op dochter zet. Heb ik geen enkele problemen met combinaties. Rotbokken krijg je door er verkeerd mee om te gaan. Rotbokken maak je.... die worden niet zo geboren!


Verder denk ik dat als jij echt een superbraaf paard wil fokken, je beter al niet kan beginnen aan hengsten als bijvoorbeeld Balzflug, Jazz of Ferro, dat zijn vaak paarden waar je een beetje 'handigheid' voor moet hebben. (het zijn vaak niet van die sufkoppen Tong uitsteken )

Liselot

Berichten: 32173
Geregistreerd: 18-06-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-04 08:39

er zijn wel bepaalde bloedlijnen als je die op elkaar zet dat je een paard met een kronkel in de kop krijgt. ik ken er 3, allemaal van hetzelfde bloed (1 ervan met andere mams) en het uitte zich pas rond 8 jarige leeftijd. 2 ervan zijn in laten slapen, die met andere mams leeft nog.

[edit]
ik weet zo alleen niet meer welk bloed dat dit was... zal eens kijken of ik daar nog achter kan komen)

http://www.LiselotKamphuis.nl FOTOGRAAF: oa Bruiloften, Newborn en workshops!
T 18-11-15 <3 A 9-8-19 <3

pearl_tje
Berichten: 3759
Geregistreerd: 29-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-07-04 08:40

Joehoe hallo, wie zegt dat ik ga fokken Verward staat hier nergens

Mijn vraag is gewoon: Welke twee afstammelingen zou je niet met elkaar kruisen..

Gewoon uit jullie standpunt, dus welke jullie nooit zouden kruisen..

LuvdaTossa

Berichten: 12894
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: Midden vh land

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-04 08:40

pearl_tje schreef:
Mijn vraag is gewoon welke twee afstammelingen zou je absoluut niet met elkaar kruisen...


Alle afstammelingen zijn met elkaar te kruisen... Het ligt eraan hoe JIJ er mee omgaat!

Persoonlijk ken ik paarden waarvan sommige zullen zeggen: Oei. Maar in werkelijkheid vallen deze paarden 100% mee....

Alles is te kruisen, als het maar bij elkaar past en geen inteelt is.

LuvdaTossa

Berichten: 12894
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: Midden vh land

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-04 08:41

pearl_tje schreef:
Mijn vraag is gewoon: Welke twee afstammelingen zou je niet met elkaar kruisen..


Ik zal dus alle afstammelingen kruisen. Mits ze goed bij elkaar passen en het geen inteelt is! Ik geloof er niet in (na ervaringen) dat een paard slecht geboren wordt.

Liselot

Berichten: 32173
Geregistreerd: 18-06-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-04 08:42

LuvdaTossa schreef:
Alles is te kruisen, als het maar bij elkaar past en geen inteelt is.


en kijk nu even naar mijn stukje... dit was dus geen inteelt

http://www.LiselotKamphuis.nl FOTOGRAAF: oa Bruiloften, Newborn en workshops!
T 18-11-15 <3 A 9-8-19 <3

pearl_tje
Berichten: 3759
Geregistreerd: 29-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-07-04 08:43

Juist mits ze goed bij elkaar passen... Die mits welke paarden zijn dat in jouw ogen.. Jij kan toch wel persoonlijk een voorbeeld noemen...

LuvdaTossa

Berichten: 12894
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: Midden vh land

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-04 08:45

Tuurlijk... Ik zou dus nooit een hengst nemen met een zwakke rug bij onze fokmerrie (Flemmingh), die van zichzelf een zwakke rug heeft. Daarbij zal ik ook nooit een hengst die kleiner fokt (Havel) bij een andere merrie zetten, waarvan ik weet dat zij ook verkleinend fokt! Ze moeten dus bij elkaar passen. De hengst moet de zwakke punten van de merrie compenseren en de goede punten vast leggen.
Laatst bijgewerkt door LuvdaTossa op 13-07-04 08:46, in het totaal 1 keer bewerkt

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-04 08:46

Als het "pas" op 8 jarige leeftijd uit heeft het met zeer grote waarschijnlijkheid niets te maken met de combinatie vader X moeder bloedlijnen, en is de oorzaak eerder te vinden lichamelijk afwijking/ziekte of niet juiste omgang met het betreffende dier. Paarden die met een kronkel geboren worden laten dit al op zeer jonge leeftijd zijn door afwijkend gedrag. is mijn ervaring

Veel kennis is nog geen wijsheid. Wie zich verbeeldt de wijsheid gevonden te hebben, is een dwaas.
Ruzie begint nooit met de eerste zin. Ruzie begint altijd met het antwoord
Communiceren: Zo dicht mogelijk langs elkaar heen praten

Liselot

Berichten: 32173
Geregistreerd: 18-06-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-04 08:48

Alane schreef:
Als het "pas" op 8 jarige leeftijd uit heeft het met zeer grote waarschijnlijkheid niets te maken met de combinatie vader X moeder bloedlijnen, en is de oorzaak eerder te vinden lichamelijk afwijking/ziekte of niet juiste omgang met het betreffende dier. Paarden die met een kronkel geboren worden laten dit al op zeer jonge leeftijd zijn door afwijkend gedrag. is mijn ervaring



er is een of ander onderzoek naar gedaan en daaruit bleek wel dat het door het bloed kwam (hierdoor hadden ze een of andere afwijking). ik bedoel met kronkel in de kop niet vals of gemeen, maar er klopte gewoon iets niet. je kon niet meer met het paard omgaan zonder dat het gevaarlijk was

http://www.LiselotKamphuis.nl FOTOGRAAF: oa Bruiloften, Newborn en workshops!
T 18-11-15 <3 A 9-8-19 <3

rockey

Berichten: 7487
Geregistreerd: 16-12-03
Woonplaats: tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-04 09:12

wij hebben op stal ook een Jazz X Balzflug X uniform staan, veel mensen zeggen dat het gekkenwerk is, maar als je er mee om kan gaan is er weinig tot niks aan de hand...

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-04 09:15

je moet niet vergeten dat om verzekeringstechnische redenen (lees geld) paarden afgekeurd worden..en dan word er wel eens een "draai" aangegeven.
Het "niet passen" qua bloed is volgens mij meer exterieur matig waardoor bijv. kleur een lichamelijk gebrek naar voren komt, maar dat heeft meer te maken met drager zijn van een bepaald gen en dan maakt het niet uit wie de vader of de moeder is. schimmel X schimmel kan schimmel zijn, maar vos X vos kan nooit geen schimmel geven, als je snapt wat ik bedoel. Haha!
En dan heb ik nog het belangrijkste vergeten: de mens maakt geen fouten het ligt aan het paard...en anders wel aan de fokker die die bepaalde keuze gemaakt heeft

Veel kennis is nog geen wijsheid. Wie zich verbeeldt de wijsheid gevonden te hebben, is een dwaas.
Ruzie begint nooit met de eerste zin. Ruzie begint altijd met het antwoord
Communiceren: Zo dicht mogelijk langs elkaar heen praten

Adriana

Berichten: 11102
Geregistreerd: 26-10-01
Woonplaats: Haselau

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-04 11:21

Hmm ik ken een fokker waarbij bepaald bloed niet bij de merrielijn past.
Om een vage reden brengt dat alleen maar ongeluk, wat als resultaat een dood veulen geeft of een ander gevolg.

Bedoel je dit meer?

Holsteiner: Charakter. Charisma. Klasse!!!

petraaken

Berichten: 44187
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (Belgiƫ) provincie West-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-04 11:37

rockey schreef:
wij hebben op stal ook een Jazz X Balzflug X uniform staan, veel mensen zeggen dat het gekkenwerk is, maar als je er mee om kan gaan is er weinig tot niks aan de hand...


wel geen combinatie waarbij je een paard met een koel hoofd verwacht.

Ruchet

Berichten: 836
Geregistreerd: 22-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-04 16:35

Animo-Cavalcadour-Pion-Talisman, dat zou nog wel eens een lastpak kunnen zijn.

Calvados- Burggraaf-Voltaire-legaat, dat zou nog wel eens een koud slagschip kunnen zijn.

Deze bloedlijnen zou ik niet bij elkaar uitzoeken, maar de bedoeld waarschijnlijk wat anders.

www.stalmulderhoutzeel.com
Odasja v:Karandasj drachtig van Nabab de Reve

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-04 16:41

Luvdatossa,
waarom wel selecteren op andere onderdelen en niet op karakter?

Als je een secreet van een merrie hebt lijkt het me logisch dat je daar geen Jazz of Biotop voor gebruikt (om maar wat te noemen).
Stel nou dat je wel een ontzettende fijne merrie hebt maar wel met rotbloed en je weet dat in de hele moederlijn de karakters fijn waren, dan zou je wel kunnen overwegen om met dat bloed te dekken.

Ik heb zelf een Mondriaan x Michelangelo x Amor gehad, rottiger kan je het zowat niet uitzoeken, maar het is echt een superlief dier.
Ik heb hem verkocht aan Roxxie en die heeft er ontzettend veel plezier aan:
[HAW] Simba Springen..

Katja
Blogger

Berichten: 42171
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-04 16:46

Ik heb een Jazz x Uniform x Amor gereden.

Was een tikkie kijkerig maar je kon er eigenlijk wel iedereen opzetten.

Afstamming zegt niet altijd alles maar is wel iets om rekening mee te houden als fokker.

Ben wel benieuwd of nog duidelijk wordt wat topicstarter met haar vraag bedoeld.

LuvdaTossa

Berichten: 12894
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: Midden vh land

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-04 17:53

Sjuimpje schreef:
Luvdatossa,
waarom wel selecteren op andere onderdelen en niet op karakter?


Omdat ik nu meerdere paarden gereden heb en ken die een verschrikkelijk papier hebben..... Maar in werkelijkheid? Met de juiste aanpak verschrikkelijk goede, lieve en werkwillige paarden. En ik ken juist een paard wat te boek staat als rustig, waar geen land mee te bezeilen is.... Allemaal Gelders/Holsteins bloed maar knettergek. Veel door eigenaren gekomen en dat kun je dus ook voorkomen.

Nee, als ik een paard zoek bij een merrie zoek ik het op exterieur en gangen. Mocht er echt een verschrikkelijke heethoofd tussen zitten, misschien kijk ik dan naar karakter. Het is iig nog nooit voor gekomen, misschien moet ik het eerst gewoon mee maken!

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-04 17:57

LuvdaTossa schreef:
Omdat ik nu meerdere paarden gereden heb en ken die een verschrikkelijk papier hebben..... Maar in werkelijkheid?

Maar weet je dan uit wat voor merries deze paarden kwamen?
Nogmaals, dat er rotbloed achter zit wil nog niet zeggen dat de moeder ook een rotknol was. Als het dier een prettig karakter heeft dan zou ik inderdaad ook voornamelijk op andere dingen selecteren en pas in de laatste plaats kijken naar het karakter van de nafok.

Als er echter op de merrie al een stevige kop zit zou ik eerst eens wat hengsten wedstrepen waarvan ik weet dat die ook niet altijd even aardige paarden fokt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-04 17:59

Hihi Sjuim, jij had er ook een staan waarbij je (dwz ik Knipoog ) op het eerste gezicht riep: 'wil je dood ofzo?' *LOL*

LuvdaTossa

Berichten: 12894
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: Midden vh land

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-04 18:02

Ja een verschrikkelijke merrie..... Ze is weet ik hoevaak verkocht en zelfs verkocht door de eigenaar... niet te houden. Daar is dus mee gefokt en zijn dus twee nakomelingen uit gekomen.

Zelf ken ik de merrie niet en heb haar ook nooit gezien, maar ken dus twee mensen die beide een nakomeling van haar lopen hebben. Die fokmerrie was van Rex Magna xx.

Zelf hebben we een fokmerrie lopen die hele koelbloedige nakomelingen geeft. Bij haar is dus het allerlaatste waar we op selecteren het karakter.

Suzanne F.

Berichten: 48947
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-04 18:34

Jazz x Amor

Ik kende er zo een en die combi zou ik nooit proberen.

"Through dangers untold and hardships unnumbered, I have fought my way here to the castle beyond the Goblin City to take back the child that you have stolen. For my will is as strong as yours, and my kingdom is as great - You have no power over me"


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Jaydee_WP, Muronia en 45 bezoekers