In hoeverre mag het papier de prijs bepalen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Jurga

Berichten: 18554
Geregistreerd: 06-05-01
Woonplaats: Ede/Lunteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-04 19:28

Ja okee, maar dan praat je dus meer over jouw of wie dan ooks verwachtingswaarde over een 8 jarige *or whatever*. Mijn verwachtingswaarde over mijn 12-jarige merrie is dat ik ooit de punten voor de M wel bij elkaar rijd. Iedereen kan aan elk paard een andere verwachtingswaarde knopen. Jouw verwachtingswaarde als je een paard koopt *je ziet een papier en hangt er een kaartje aan bij wijze van...* kan heel anders zijn dan de verwachtingswaarde van de oude eigenaar. Het hoeft helemaal niet te betekenen dat het dier in kwestie geen aanleg heeft. Maar goed, dat weet jij zelf ook wel Lachen.

So tell me where you are / Tell me how you feel / Tell me what you need / Just tell me how you feel / And let it all just rain on me. ~ Kane


Miss_Petit
Berichten: 5447
Geregistreerd: 20-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-03-04 21:09

Jurga schreef:
Iedereen kan aan elk paard een andere verwachtingswaarde knopen.


Ik geloof dat Missouri in dit geval spreekt over een sportpaard.

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-04 21:10

En ik maakte uit het topic op, dat het hier ging om een paard, met een prijs die hoort bij een hogere verwachtingswaarde.

Miss_Petit
Berichten: 5447
Geregistreerd: 20-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-03-04 21:14

Sjuimpje schreef:
met een prijs die hoort bij een hogere verwachtingswaarde.


10.000 voor een 8 jarige Ferro, lange rug, lange horizontale hals die L loopt. En met zijn bouw dus niet de potentie heeft voor het hogere (verzamelde) werk.

Dus voor dat geld heb je idd wel een hoge verwachtingswaarde

Nimber

Berichten: 26551
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-04 21:33

bij mag bepaald het papier heel erg veel.
paarden met een vrije bloedlijn is in nederland vrijwel onmogelijk om aan te komen binnen de groningers heb je ze wel dan zijn ze stervens duur.Daarom komen Awa en Waldfee uit het buitenland.Hier in Nl was die bloedlijn niet (meer) te vinden,in het buitenland zijn de prijzen een stuk redelijker.eerst viel het me nog niet zo op maar de bedragen die er voor geboden zijn toen ze amper een week of wat in nederland waren daar heb ik wel even van staan te klapperen met mijn oren.

Ik heb gemerkt dat bij de groningers ook het papier bij een ruin redelijk belangrijk is al is het alleen maar om te kunnen zeggen dat je een ruin uit die en die bloedlijn hebt.sterker nog met de juiste percentage's krijg je subsidie als je een groninger hebt en de laatste keer dat die gegeven werd gold die ook nog voor ruinen....

http://www.kimtelgen.nl
Cranio sacraal therapeut en instructrice

Jurga

Berichten: 18554
Geregistreerd: 06-05-01
Woonplaats: Ede/Lunteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-04 22:43

Dat je voor die prijs meer verwacht is absoluut waar! Dan is jouw verwachtingswaarde van dat paard inderdaad hoger, dan wat je in werkelijkheid aantreft. Ik zou het persoonlijk niet eens durven vragen Bloos.

Miss_Petit, ik had het ook over sportpaarden met 'elk paard', zo bedoelde ik het niet.

So tell me where you are / Tell me how you feel / Tell me what you need / Just tell me how you feel / And let it all just rain on me. ~ Kane

Dees

Berichten: 18907
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-04 00:31

De handel vraagt om een paard met papier. Helaas, maar waar. En als koper geeft de aanwezigheid van een kloppend papier mij wel iets meer zekerheid over het paard; het is dus niet ergens op afgekeurd en aan de verzekering verkocht, of gestolen, of... En het zegt idd wel iets over wat je kwa karakter/talent zou mogen verwachten. Al is dat dus geen zekerheid.

Ik zal wrschlk nooit een papierloos paard kopen. Maar een leuk lopende Faldo x Ico Sun zal ik niet laten staan, puur op basis van een weinig-commercieel papier.
Dat een papier met daarop Gribaldi x Iglesias (of Jazz x Ferro) klinkt voor de dressuurmutsjes van de manege misschien heel imposant; het kon in praktijk nog wel eens tegenvallen. Waarschijnlijk heb je aan de Faldo x Ico Sun dan een beter van de grond komend (of braver) paard.

Lang verhaal kort: papier moet, maar bij een ruin is het paard zelf veel belangrijker. Foktechnisch is het een heel ander verhaal.

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?

Zannekin

Berichten: 3598
Geregistreerd: 02-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-04 00:40

Wouter24"]
[quote="Sannie1980 schreef:
Misschien omdat het zaad duur was? Ik kan verder niets bedenken, of is dit nou heel stom gedacht?


bv een Sandro Hit x Donnerhall ben je alleen al aan dekgeld zo'n 8000 euri's kwijt Haha!
[/quote]

Waar verkopen ze dat? Hij kost 2200 euro, BTW incl.

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-04 08:21

Wouter heeft Donnerhall ook erbij opgeteld.

petraaken

Berichten: 44204
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-04 08:56

Dees schreef:
De handel vraagt om een paard met papier. Helaas, maar waar. En als koper geeft de aanwezigheid van een kloppend papier mij wel iets meer zekerheid over het paard; het is dus niet ergens op afgekeurd en aan de verzekering verkocht, of gestolen, of... En het zegt idd wel iets over wat je kwa karakter/talent zou mogen verwachten. Al is dat dus geen zekerheid.

Ik zal wrschlk nooit een papierloos paard kopen. Maar een leuk lopende Faldo x Ico Sun zal ik niet laten staan, puur op basis van een weinig-commercieel papier.
Dat een papier met daarop Gribaldi x Iglesias (of Jazz x Ferro) klinkt voor de dressuurmutsjes van de manege misschien heel imposant; het kon in praktijk nog wel eens tegenvallen. Waarschijnlijk heb je aan de Faldo x Ico Sun dan een beter van de grond komend (of braver) paard.

Lang verhaal kort: papier moet, maar bij een ruin is het paard zelf veel belangrijker. Foktechnisch is het een heel ander verhaal.

hierin ga ik met je mee Dees. Een papier moet, hoewel ik moet toegeven dat ik een papierloos ZZ-paard dat heel rustig en braaf te rijden is ook niet zou laten staan.

Zannekin

Berichten: 3598
Geregistreerd: 02-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-04 09:34

Sjuimpje schreef:
Wouter heeft Donnerhall ook erbij opgeteld.


Hopelijk kan die ene Donnerhall wel wat meer Sandro Hitjes produceren voor z'n baasje. Haha!

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-04 09:55

Het werkt ook andersom.
Fokkers maken de meest rare combinaties omdat ze denken dat hierdoor het fokproduct veel meer waard wordt door aan de verwachting/mode te voldoen.
Daarom is mijn advies altijd, doe niet mee aan de heersende mode, want als over 4 jaar de jouwe 3 is dan is die mode allang voorbij.
Kies wat je zelf mooi vind en wat bij je merrie hoort.

Men kan alleen discussiëren indien men er vanuit gaat dat de discussiegenoot ook wel eens gelijk zou kunnen hebben -:)

petraaken

Berichten: 44204
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-04 09:57

sarabande schreef:
Het werkt ook andersom.
Fokkers maken de meest rare combinaties omdat ze denken dat hierdoor het fokproduct veel meer waard wordt door aan de verwachting/mode te voldoen.
Daarom is mijn advies altijd, doe niet mee aan de heersende mode, want als over 4 jaar de jouwe 3 is dan is die mode allang voorbij.
Kies wat je zelf mooi vind en wat bij je merrie hoort.


Ik fok dus via dit principe maar soms komt het wel eens voor dat ik vind dat een modehengst ook bij mijn merries past maar door het extreem hoge dekgeld ze niet gebruik.

Jurga

Berichten: 18554
Geregistreerd: 06-05-01
Woonplaats: Ede/Lunteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-04 10:37

sarabande schreef:
Daarom is mijn advies altijd, doe niet mee aan de heersende mode, want als over 4 jaar de jouwe 3 is dan is die mode allang voorbij.


Wie weet begint na die vier jaar wel een nieuwe mode op de hengst waarvan jij een veulen hebt Tong uitsteken. Gebeurd ook vaak genoeg als hengsten wat verder komen in de sport, zie *afgezaagd* Ferro. Dan heb jij wel een goed verkopend paard. Of zou dat niet opgaan?

So tell me where you are / Tell me how you feel / Tell me what you need / Just tell me how you feel / And let it all just rain on me. ~ Kane

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-04 10:41

Jurga schreef:
Wie weet begint na die vier jaar wel een nieuwe mode op de hengst waarvan jij een veulen hebt Tong uitsteken. Gebeurd ook vaak genoeg als hengsten wat verder komen in de sport, zie *afgezaagd* Ferro. Dan heb jij wel een goed verkopend paard. Of zou dat niet opgaan?


Ja absoluut, maar omdat weinig fokkers over telepathische gaven beschikken kan je beter gewoon een hengst zoeken die bij de merrielijn aansluit Haha!

Men kan alleen discussiëren indien men er vanuit gaat dat de discussiegenoot ook wel eens gelijk zou kunnen hebben -:)


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 137 bezoekers