Kletstopic ponyfokkerij

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
kyrkelover
Blogger

Berichten: 9311
Geregistreerd: 28-12-03
Woonplaats: Boxmeer

Re: Kletstopic ponyfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-22 12:03

1.48 wow dat is wel echt klein.
Ik ben met mijn 1.58 al mini, maar momenteel veeel te zwaar voor pony's.

Annash
Blogger

Berichten: 26509
Geregistreerd: 09-06-03
Woonplaats: Achterhoek

Re: Kletstopic ponyfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-22 18:20

Ik mag er dan wel mooi oppassen, die pony's, maar ik rij op het moment een paard van 1.70 :')

mooney

Berichten: 7780
Geregistreerd: 07-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-22 19:37

Ik ben 1.61 maar heel tenger waardoor ik kleiner lijk. Ik heb mijn ponys dus ook om op te rijden, alleen mijn eerste fokproduct is te klein gebleven dus die heb ik zelf basis ingereden en daar heb ik nu een jong bijrijdertje voor.

LaDonna75

Berichten: 2136
Geregistreerd: 01-01-10
Woonplaats: Gelderland

Re: Kletstopic ponyfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-22 20:02

Ik ben 1,63m dus pas prima op de pony's :j maar ik ben niet tenger, heb een normale bouw (maat 36, dus niet breed, maar voor mijn lengte redelijk normale bouw)

absque_dubio

Berichten: 7847
Geregistreerd: 19-04-05
Woonplaats: Ik in Leusden, pony’s in Ederveen

Re: Kletstopic ponyfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-22 20:29

Ik ben 1.69 en helaas door medicatie op dit moment zwaarder dan ik zou willen. Maar heel eerlijk. Ik vind dat ik het prima op mijn pony’s doe :o al zou ik zelf dus wel een ander beeld willen zien.
Maar tot op heden ben ik nog niet overtuigd om mijn pony’s te verkopen en een paard terug te kopen.

Anoniem

Re: Kletstopic ponyfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-22 20:30

Ik ben 1.80 maar ik denk straks wel op onze 3 jarige kruising fjord e pony te passen

Annash
Blogger

Berichten: 26509
Geregistreerd: 09-06-03
Woonplaats: Achterhoek

Re: Kletstopic ponyfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-22 21:32

Ja met 160/165 vind ik dat je sowieso qua lengte prima op pony's past. Er zijn genoeg ponyruiters die een stuk groter zijn.

LaDonna75

Berichten: 2136
Geregistreerd: 01-01-10
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-22 22:00

absque_dubio schreef:
Ik ben 1.69 en helaas door medicatie op dit moment zwaarder dan ik zou willen. Maar heel eerlijk. Ik vind dat ik het prima op mijn pony’s doe :o al zou ik zelf dus wel een ander beeld willen zien.
Maar tot op heden ben ik nog niet overtuigd om mijn pony’s te verkopen en een paard terug te kopen.

Jij misstaat absoluut niet op een pony ;)

Annash
Blogger

Berichten: 26509
Geregistreerd: 09-06-03
Woonplaats: Achterhoek

Re: Kletstopic ponyfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-22 11:50

Vind ik ook! De foto's zien er prima uit.

Ik ben door medicatie ook zwaarder dan ik zou willen, dus we kunnen elkaar de hand schudden.

astrea

Berichten: 972
Geregistreerd: 18-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-22 21:12

Moratoetje schreef:
Kom ook vanonder mijn steen vandaan :D

Wij hebben 29 oktober a.s een presentatie over kleurgenetica, en dan met name over de aanwezige kleuren en vererving binnen de New Forest. De presentatie is in de middag en de locatie is Vinkel. Het vooralsnog enkel voor leden van het NNFPS.

Binnenkort worden hier de veulens gespeend. De kleine maat is verkocht en vertrekt straks naar Friesland. De andere 2 zijn eventueel ook te koop. Maar ik zou het ook niet erg vinden als ze nog even blijven. Ik denk dat we 2 hele beste grote maat hengstveulens hebben dit jaar, al zeg ik het zelf :o

Florencio zal volgend jaar niet beschikbaar zijn voor de fokkerij. De sport krijgt voorrang, uiteindelijk wil ik hem ook een keer verkopen en dan is een hoge klassering een absolute meerwaarde. Ik wil hem dit jaar nog in het Z starten zodat hij op de a.s CHK gehuldigd kan worden als prestatie dekhengst (dat is het doel voor nu). Voor de fokkers hoef ik hem niet aanhouden, die gebruiken hem tocht niet, dus waarom zou ik nog moeite gaan nemen om hem te promoten.


Jammer dat het voor mij te ver weg is.
Anders was ik graag gekomen.

lailapri

Berichten: 22121
Geregistreerd: 09-05-03
Woonplaats: Heerhugowaard

Re: Kletstopic ponyfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-22 21:48

Zag dat nrps west ook een leuke info avond had over beoordelen

Moratoetje

Berichten: 1450
Geregistreerd: 09-03-09
Woonplaats: Lewedorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-22 10:34

mooney schreef:
Moratoetje dan zie ik je daar, ik geef die presentatie.


Leuk :o tot dan!

Ik ben 1.68m en vind zelf dat ik nog prima op de pony's pas. Ik weeg 57kg, dus qua gewicht kunnen ze het ook makkelijk aan.

Afbeelding
op Florencio, hij is 1.48m

En heel stiekem kruip ik zelfs af en toe op Cappuccino van 1.35m :D

LaDonna75

Berichten: 2136
Geregistreerd: 01-01-10
Woonplaats: Gelderland

Re: Kletstopic ponyfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-22 13:26

En dat kan allemaal prachtig :j ik ben ook van mening dat het veel uitmaakt of je al kunt rijden en meezitten of een absolute beginner bent. Wat dat betreft snap ik wel dat maneges een maximaal ruitergewicht hanteren.
Hier op stal staat een Welsh B merrie, die is C-maat (1,35m denk ik?) en haar ruiter is 1,70m of zo en dat past ook echt wel. 20 cm kleiner zou mooier zijn maar soms is het nou eenmaal zo ;)

absque_dubio

Berichten: 7847
Geregistreerd: 19-04-05
Woonplaats: Ik in Leusden, pony’s in Ederveen

Re: Kletstopic ponyfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-22 15:49

Annash schreef:
Ik ben door medicatie ook zwaarder dan ik zou willen, dus we kunnen elkaar de hand schudden.

Stom is dat hè..

Moratoetje jij past er ook nog mooi op zeg!

En inderdaad, voor niet-langdurig maar korte termijn vervelende ponys oid vind ik het ook prima kunnen als er op een kleintje wordt gestapt!

LaDonna je hebt ook helemaal gelijk. Een beginner met net iets teveel gewicht is wat anders dan een ervaren ruiter.

Moratoetje

Berichten: 1450
Geregistreerd: 09-03-09
Woonplaats: Lewedorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-22 15:45

Afgelopen zondag kijkers gehad bij onze 3-jarige hengst en ze hebben hem gekocht (ovb). Hij wordt volgende week klinisch en röntgen gekeurd, wordt een spannend weekje :=

lailapri

Berichten: 22121
Geregistreerd: 09-05-03
Woonplaats: Heerhugowaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-22 07:13

Afbeelding
(oude foto)

Ik ben eigenlijk te lang |( 1,75 en 53/55 kg. Als ik merk dat ze moeite met me hebben stap ik er alleen in nood op.

kyrkelover
Blogger

Berichten: 9311
Geregistreerd: 28-12-03
Woonplaats: Boxmeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-22 09:59

Hier mensen die wellicht interesse hebben in een leuk gefokt New Forest vos jaarling hengst.
Vader: Jup
Moeder: Holthausen Ekkaia (v. Brandy XIII)
Normale prijsklasse.
Staat nu bij mij in de opfok en ontwikkelt zich goed. Mensen hebben alleen zeer onverwachte nare prive omstandigheden waardoor heel de toekomst onzeker is.
Afbeelding
De pony onderop op deze foto. Andere,betere foto's zijn uiteraard aanwezig, maar wil eerst even polsen of er uberhaupt interesse is.

marjolein88

Berichten: 4051
Geregistreerd: 14-07-03
Woonplaats: Herwen (Gld)

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-22 20:30

Hier ook een ervaring rijker over lengte en gewicht.
Tijdens mijn zwangerschap al snel de teugels van de pony’s over moeten geven aan andere ruiters omdat ik vond dat ik al snel te dik/zwaar werd
Ik ben uiteraard heel blij dat deze meiden (allemaal mooi klein van stuk) ze voor mij wilden rijden in mijn verlof, maar ik heb nog nooit zo vaak de fysio etc. Erbij gehad. Ben nog steeds bezig om ze allemaal weer zo fit te krijgen zoals ze voor mijn zwangerschap waren….
Dus… ik denk dat lengte en gewicht dus echt niet zo veel zegt mits je rijtechnisch goed bezig bent

mooney

Berichten: 7780
Geregistreerd: 07-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-22 21:52

Denk ik ook hoor marjolein. Al zijn er natuurlijk wel grenzen.

Zo heb ik mijn oudste ooit 2 jaar op rijpensioen gezet. Ben toen gaan mennen, wat ons beiden eigenlijk niet paste. Pony had nog nooit wat gehad, maar in die 2 jaar is ze een keer kreupel geweest en toen ik haar weer oppakte onder het zadel schrok ik ervan hoe ze voelde. Nu gaat ze weer als een speer met beperkt rijden, al merk ik wel dat ik het zelf lichamelijk makkelijker vind op een wat grotere pony. Maar die komen er ook aan in de toekomst haha.
Dit zijn moeder die ik zelf rij en dochter die ik na het inrijden heb overgedragen aan een jong meisje.
Afbeelding
Afbeelding

Mijn Duitse rijpony wordt naar verwachting iets groter dan mijn Arabiertje dat ik vroeger had. Dit vind ik een ideaal formaat voor mij. Hoef ik niet te poetsen met een krukje maar wel netjes om te zien.
Afbeelding

En van de jongste heb ik ook goede hoop op een functioneel plaatje. Het zal niet mooi zijn maar beter als bij moeder. Vergeleken met haar halfzusje heeft ze op dezelfde leeftijd veel meer bot en maat dus ik verwacht er wel mee te kunnen rijden later. De vijfjarige van hierboven als veulen VS veulentje van dit jaar.
Afbeelding

Quir

Berichten: 17355
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-22 21:15

Is er hier toevallig iemand die meer weet over LFS?

Positief getest veulen (n/LFS), maar beide ouders zijn negatief getest. En kan een drager ook ziek zijn?

mooney

Berichten: 7780
Geregistreerd: 07-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-22 21:30

Quir schreef:
Is er hier toevallig iemand die meer weet over LFS?

Positief getest veulen (n/LFS), maar beide ouders zijn negatief getest. En kan een drager ook ziek zijn?

Al bij het lab aangegeven en laten hertesten door evt ander lab?
De kans dat de mutatie spontaan is ontstaan is veel kleiner dan dat veulen of 1 vd ouders een fout in de test heeft zitten. Zelfs de beste laboratoria maken weleens een foutje.

Ik zit niet helemaal in de LFS stof, maar naar mijn weten is een drager echt alleen een drager. Dus oppassen met fokken, maar zelf geen last.

Quir

Berichten: 17355
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-22 21:39

mooney schreef:
Quir schreef:
Is er hier toevallig iemand die meer weet over LFS?

Positief getest veulen (n/LFS), maar beide ouders zijn negatief getest. En kan een drager ook ziek zijn?

Al bij het lab aangegeven en laten hertesten door evt ander lab?
De kans dat de mutatie spontaan is ontstaan is veel kleiner dan dat veulen of 1 vd ouders een fout in de test heeft zitten. Zelfs de beste laboratoria maken weleens een foutje.

Ik zit niet helemaal in de LFS stof, maar naar mijn weten is een drager echt alleen een drager. Dus oppassen met fokken, maar zelf geen last.


Moeder is 2x getest Davis en Laboklin, vader is 1x getest met bevestiging van de afstamming.
Veulen is ingeslapen na aanleiding van exact de symptomen van LFS (ook de reden van testen geweest). Hij kwam dus terug als drager en inderdaad zou dit dus in principe niet de oorzaak moeten kunnen zijn.

Ik weet niet zeker of het veulen opnieuw getest is. Vader is een NWR en door arabisch bloed dus wel risico, maar ik weet ook niet zoveel van LFS en dus ook niet welke lijnen eventueel dragers zijn.

mooney

Berichten: 7780
Geregistreerd: 07-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-22 22:02

Ik zou dit even voorleggen bij Davis, mijn ervaring is dat ze graag meedenken bij dit soort zaken.
Ik heb ook wel wat hypotheses zo vanuit je verhaal maar heb de middelen niet om daar wat mee te doen, die hebben ze bij een uni wel.
Ik denk wel dat je kan uitsluiten dat het normaal LFS is als moeder 2x vrij is getest. Mijn gok is een extra/nieuwe mutatie op of rond hetzelfde gen als LFS, of een andere ontwikkelingsfout rondom het aanmaken van het zenuwstelsel waardoor je gelijkende symptomen krijgt. Had het veulen ook de kenmerkende kleur of enkel symptomen qua ziektebeeld?

Quir

Berichten: 17355
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Re: Kletstopic ponyfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-22 22:08

Stuur je even PB, omdat het niet mijn veulen is. :)

Fokker321
Berichten: 500
Geregistreerd: 16-02-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-22 10:09

mooney schreef:
Moratoetje dan zie ik je daar, ik geef die presentatie.


Hoe was de presentatie?