Details eigenschappen van dekhengsten

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
oji

Berichten: 4213
Geregistreerd: 29-07-09

Details eigenschappen van dekhengsten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-11-21 12:23

Laat ik beginnen om te zeggen dat ik een volledige newbe ben als het aankomt op fokken. Maar zo langzamerhand mij toch aan het oriënteren of ik mijn merrie volgend jaar zal laten dekken.

Als ik bij de advertenties kijk van de verschillende hengsten, staan daar vrijwel altijd algemene lovende zaken. Ik heb wel duidelijke voorkeur voor bepaalde types, maar zou graag ook op gerichte zaken, zoals karakter, wel of niet vergrotend fokken etc willen beoordelen of de hengst geschikt is.

En dan niet karakter: 9, want waar staat die 9 voor. Ik wil juist graag weten of een dier ril, nuchter, brutaal, lef heeft, meewerkend is, looplustig of juist eerder flegmatiek etc. Hoe ziet dat karakter er dus echt uit en hoe vererft dat naar de nakomelingen. Mijn merrie heeft op sommige punten een geweldig karakter, maar ook wel wat complexe zaken in haar karakter. Dat laatste wil ik zeker niet versterken.

Verder zie ik vaak lineaire score formulieren voor exterieur en gangen, maar waar vind ik die. Voor de KWPNners neem ik aan dat ik die op kan vragen zodra ik lid wordt (ben ik zeker van plan) maar ik zit voor mijzelf niet vast aan het KWPN, wel warmbloed sportpaard (allround, richting springen).

Vraag is dus vooral, waar vind ik dit soort details. Worden die überhaupt vastgelegd? En waar vind ik waar en wanneer de hengstenshows zijn? Dit is dus voor mij nog een volledig onbekende wereld en wil mij van de winter optimaal oriënteren! Ik zal zeker binnenkort ook een hengstenkeuze topic gaan openen maar daarvoor moet ik eerst nog goede standfoto's maken en even heel goed gaan zitten voor welke eigenschappen ik zoek in de toekomstige vader voor mijn veulen.


Bowo
Berichten: 2796
Geregistreerd: 11-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-21 13:11

Voor de KWPN hengsten kun je dit bekijken

Afbeelding

Het karakter zou je dan uit de verrichtingsrapportage moeten halen, maar dat is ook weinig. (Ik heb dingen over afstamming en gangen etc dus ook even eruit gelaten) Bijvoorbeeld voor dit paard:

Citaat:
Onderzoekrapport:
xxxxx is een eerlijke, sympathieke en betrouwbare hengst met een zeer goede instelling. De hengst heeft veel bereidheid tot werken en laat zich zeer goed bewerken. De stap is zuiver en goed van ruimte. De draf is expressief en goed tot zeer goed van ruimte. De galop is bergop, krachtig met zeer veel gedragenheid en ruimte. xxxxxx heeft een aansprekend front en beweegt met zeer veel souplesse, zelfhouding en balans. Als dressuurpaard heeft xxxxxx veel tot zeer veel aanleg en geeft zijn ruiter een zeer goed gevoel.

Stalgedrag:
Eerlijke betrouwbare hengst, makkelijk in de omgang en rustig op stal.


Voor de hengstenshows kun je de sites van de stamboeken in de gaten houden, die hebben agenda's en dergelijk online staan.

oji

Berichten: 4213
Geregistreerd: 29-07-09

Re: Details eigenschappen van dekhengsten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-11-21 19:25

Dank je Bowo!

Elisa2

Berichten: 36663
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Details eigenschappen van dekhengsten

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-21 09:38

Het karakter kun je beste uit je eigen ervaringen halen, ga kijken naar de hengsten bij de 1e bezichting, het verrichtingsonderzoek, de hengstencompetitie's, afstammelingenkeuringen, merriekeuringen, kijk bij het losrijden etc. Praat met mensen die prof zadelmak maken over welke afstammingen makkelijk of moeilijk zijn en op welke manier. Praat met andere fokkers, ga heel veel lezen over alle verschillende hengsten etc.

Bij het genetisch profiel kun je zien hoe een hengst fokt als er al fokwaarden bekend zijn en kun je zien of een hengst vergrotend fokt bijv. OC gezondheid etc. en exterieurkenmerken.

Hengstenshows in deze tijd zijn wat lastiger, maar vaak aangekondigd op bijv. facebook sites van de hengstenhouders. Sommige worden uitgezonden op clipmyhorse of kwpn tv. Uiteraard heb je jaarlijks de grote kwpn hengstenshow in Den Bosch.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

oji

Berichten: 4213
Geregistreerd: 29-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-12-21 12:04

Dank je Elisa. Heb op het moment inderdaad de 1e bezichtiging op KWPN.tv van de springhengsten opstaan. Niet dat ik zo'n hele jonge onbewezen hengst wil, maar wel goed om te zien wat voor nakomelingen er uit de wat oudere hengsten komen. Grappig dat je daar ook al wel wat karaktereigenschappen ziet van hoe ze zich laten zien op het harde en in de kooi. Ook heel leuk om te horen waarom bepaalde hengsten doorgaan of niet en of dat een beetje aansluit bij mijn eigen gevoel.

Maar eigenlijk moet ik gewoon werken vandaag....aaarrrcchhh.

Maar pffttt...wordt nog een harde dobber denk ik om uiteindelijk een knoop door te hakken. Een veulen fokken uit mijn merrie is eigenlijk nooit het plan geweest, dus heb mij er ook nooit echt in verdiept. Er valt nog een hele wereld voor mij te ontdekken.


Elisa2

Berichten: 36663
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Details eigenschappen van dekhengsten

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-21 13:04

Goed bezig! ja je krijgt veel informatie zo he...je kan ook zien of een hengst uniform fokt omdat je meerdere nakomelingen van een hengst ziet en dan kun je goed zien wat hij doorfokt. En bij het commetaar als ze niet doorgaan kun je inderdaad vaak veel halen over fundament en wat de jury graag wil zien.

Begin gewoon met een aantal opschrijven die je aanspreken en verdiep je er dan verder in, je hebt nog even de tijd. :-)

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 53 bezoekers