Pony doet te moeilijk bij inseminatie.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Poekkie

Berichten: 7350
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Re: Pony doet te moeilijk bij inseminatie.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-21 15:20

Wat denk jij dan van een natuurlijke dekking Anjali?

anjali
Berichten: 15078
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-21 17:21

Poekkie schreef:
Wat denk jij dan van een natuurlijke dekking Anjali?

Natuurlijk is natuur. Ook in de natuur komen verkrachtende mannen voor (mens en dier).Het is aan de paardeneigenaren om een juiste combinatie te maken van gewillige merrie en zich goed gedragende hengst.Karakter is ook erfelijk dus als je daarop selecteert krijg je ook lijnen van paarden met goede karakters.Uiteraard ben ik niet tegen (natuurlijke) dekkingen want dan zouden er snel geen paarden meer bestaan! Maar wel op respectvolle paardvriendelijke wijze.

Poekkie

Berichten: 7350
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-21 17:43

In welke zin vind jij inseminatie meer of minder paardvriendelijk dan natuurlijke dekking dan? Uitgaande van de normale procedure wel, niet de dierenarts van TS.

anjali
Berichten: 15078
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-21 18:03

Poekkie schreef:
In welke zin vind jij inseminatie meer of minder paardvriendelijk dan natuurlijke dekking dan? Uitgaande van de normale procedure wel, niet de dierenarts van TS.

Dan is het iets medisch wat niets meer met de natuurlijke voortplanting te maken heeft.Ik vind KI hoogstens te verdedigen bij medische problemen,of als een zeer goede hengst al overleden zou zijn en je wilt er toch nog nakomelingen van.Ik ben nog van de oude stempel en denk dat de natuur hierin niet overtroffen kan worden.Er zijn toch al vele duizenden jaren huisdierpaarden en pas sinds kort heb je die KI. En het blijft niet alleen daarbij want je hebt nu ook embryotransplantaties,gekloonde paarden,etc.

Poekkie

Berichten: 7350
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Re: Pony doet te moeilijk bij inseminatie.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-21 18:26

Voor het paard zelf lijkt KI me juist ‘aangenamer’ dan natuurlijke dekking. Die hoeven op je rug lijken me vrij pijnlijk.

J_emma

Berichten: 811
Geregistreerd: 16-06-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-21 19:05

anjali schreef:
Moeten we paarden niet hetzelfde benaderen als mensen? Ik vind het verkrachten van zowel dieren als mensen echt walgelijk en wat hier beschreven wordt in dit topic is verkrachting.Wat gij niet wilt dat u geschiedt,zo doet dat ook een ander niet!


Ik heb hier twee veulens lopen nu, van onze eigen merries. We wilden graag het hele proces een keer meemaken, dus het is eenmalig. Ze lopen allemaal 24/7 lekker rond met de keuze tussen binnen of buiten, de veulens blijven hier met hun moeders in een gemengde groep, niet abrupt spenen en weg naar de opfok.
Wat ik me van tevoren nog niet eens gerealiseerd had, is hoe fijn en bijzonder het ook voor de merries is om moeder te worden. Meteen verliefd op hun kind, en zo zorgzaam. Ik leer ze heel anders kennen.
En ja, ze zijn dus gescand en geinsemineerd. Gewoon aan huis, heel rustig. Denk dat ze een injectie of gebitsbehandeling waarschijnlijk vervelender vinden. En een hengst die lomp op ze duikt waarschijnlijk ook. Maar nu ben ik een paardenverkrachter? Doe normaal.

Ibbel

Berichten: 49129
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: Pony doet te moeilijk bij inseminatie.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-21 19:09

Ik heb een merrie die al geil gaat staan te knipogen als ze de handschoen van de inseminator hoort knisperen. Klinkt niet echt als verkrachting, dacht ik eigenlijk :D

Een goeie inseminator doet het met meer gevoel dan een hengst :=

Blussem
Berichten: 1707
Geregistreerd: 11-03-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-21 19:14

Zelf ken ik geen merries die zich laten dekken door een paard waarvan ze dat niet willen.
Tuurlijk gebeurt het wel eens in de natuur, maar meeste trappen goed van zich af.
Normaal wordt een merrie verliefd op een hengst en daarna genieten ze ook erg van de dekking. En sommige merries houden er gewoon niet van of willen geen veulen.

Insemenatie neem je dekking weg. Ook dit kunnen merries fijn vinden, maar zijn ook merries die hier niet van houden.
Wat ik heel belangrijk vind is dat men hier het dier respecteert. Al zie ik jammer genoeg wel te vaak dat veulen wens van de mens voor gaat dan de wens van het dier. Dit vind ik wel slecht wanneer het paard dit niet wilt. En mij ogen is dit echt verkrachting/dieren mishandeling. Dit is eigenlijk bij wet ook verboden maar wordt jammer genoeg gedoogd.
Laatst bijgewerkt door Blussem op 06-05-21 19:19, in het totaal 1 keer bewerkt

Qimm

Berichten: 15160
Geregistreerd: 04-08-05
Woonplaats: 't oost'n

Re: Pony doet te moeilijk bij inseminatie.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-21 19:17

Ik leer allerhande nieuwe dingen hier

lailapri

Berichten: 22121
Geregistreerd: 09-05-03
Woonplaats: Heerhugowaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-21 19:27

Mijn merries zijn nooit echt lastig. Afgelopen jaar andere da en zelfs de makkelijkste wilde niet. Praam erop en dan nog dreigen en moeilijk doen. Dit jaar weer terug naar oude da, eerste merrie is al gedaan zonder praam met rust en vertrouwen.

Blussem
Berichten: 1707
Geregistreerd: 11-03-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-21 19:30

Daantj__ schreef:
Ik moest om het dikgedrukte een beetje lachen. Uit onderzoek is gebleken dat alleen mensen en dolfijnen paren voor genot. Bij de rest is er dus weinig romantisch aan, gaat het soms ook grof aan toe, maar daar is het dus meer een noodzaak uit overlevingsdrang etc.

Sorry dat ik het zeg, maar zo intelligent zijn de meest dieren niet dat ze weten dat ze sex moeten hebben om zich voor te planten.

De meeste dieren hebben juist sex omdat het hun een fijn gevoel geeft een uit bijkomstigheid wordt er dan een jonkie geboren.

Waarom hengst doorgaans geen sex heeft met een merrie die niet henstig is? Dat heeft meer mee te maken dat gemiddelde merrie niet zo veilig voor hem is met hun achterbenen.

amyz

Berichten: 6910
Geregistreerd: 26-10-09
Woonplaats: Heemskerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-21 19:40

Een goed opgevoede hengst wacht netjes op toestemming van de merrie. En een merrie die goed hengstig is, gaat voor een inseminatie ook staan :+ :D :')
Kunnen scannen is wel noodzaak om een dracht te kunnen begeleiden, een dode tweeling is traumatischer voor een merrie zou ik zo zeggen.
En die aversie tegen KI begrijp ik al helemaal niet. Ik vond 6 uur enkele reis naar de hengst en vervolgens steeds 500kg op haar rug in ieder geval niet per se ideaal :+

Ts, waarom je dekking verkopen? Ik zou de merrie gewoon naar een goede kliniek brengen waar ze geduld met haar hebben en de boel goed begeleiden, is er niks aan de hand.
Mijn merrie was na de eerste ronde diepvries ook nogal geschokt, kennelijk ook allemaal even niet vanzelf gegaan. Maar na de eerstvolgende keer scannen met een beetje geduld aan te hebben gepakt nooit meer een probleem gehad, kon los in de box gescand worden. Komt heus goed, alleen inderdaad niet met deze hork van een arts. Even met beleid, wellicht wat koekies of een roesje... Heb je straks alleen maar weer een hoop gemak van met scannen.

BigOne
Berichten: 38254
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-21 20:03

Blussem schreef:
Daantj__ schreef:
Ik moest om het dikgedrukte een beetje lachen. Uit onderzoek is gebleken dat alleen mensen en dolfijnen paren voor genot. Bij de rest is er dus weinig romantisch aan, gaat het soms ook grof aan toe, maar daar is het dus meer een noodzaak uit overlevingsdrang etc.

Sorry dat ik het zeg, maar zo intelligent zijn de meest dieren niet dat ze weten dat ze sex moeten hebben om zich voor te planten.

De meeste dieren hebben juist sex omdat het hun een fijn gevoel geeft een uit bijkomstigheid wordt er dan een jonkie geboren.

Waarom hengst doorgaans geen sex heeft met een merrie die niet henstig is? Dat heeft meer mee te maken dat gemiddelde merrie niet zo veilig voor hem is met hun achterbenen.

Word steeds leuker, zo leer ik nog eens wat. Maar paarden ? Verliefd ? Er is in de natuur een hengst bij de kudde, dat is de sterkste en die dekt de merries. Die wijven zijn niet verliefd maar slim. Laten ze zich door een hengst dekken die ronddwaalt of komt er halverwege het dekseizoen een andere hengst aan de leiding dan is namelijk de kans heel groot dat alle veulens die door een andere hengst dan de leider verwekt zijn door hem worden gedood. Dus al dat romantische gedoe over dekken en liefde in de vrije natuur is gewoon zorgen dat je in leven blijft.

Kendra

Berichten: 8730
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-21 20:04

Qimm schreef:
Ik leer allerhande nieuwe dingen hier

Ik ook _O- ...

Maar goed, redelijk bizarre discussie. Want hoe je het ook went of keert, de mens beslist.
Jíj beslist of je een hengst bij je merries in zet. Of dat je je merrie naar de hengst toe brengt.
Of dat je KI doet, of ICSI ....

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-21 02:17

anjali schreef:
Poekkie schreef:
In welke zin vind jij inseminatie meer of minder paardvriendelijk dan natuurlijke dekking dan? Uitgaande van de normale procedure wel, niet de dierenarts van TS.

Dan is het iets medisch wat niets meer met de natuurlijke voortplanting te maken heeft.Ik vind KI hoogstens te verdedigen bij medische problemen,of als een zeer goede hengst al overleden zou zijn en je wilt er toch nog nakomelingen van.Ik ben nog van de oude stempel en denk dat de natuur hierin niet overtroffen kan worden.Er zijn toch al vele duizenden jaren huisdierpaarden en pas sinds kort heb je die KI. En het blijft niet alleen daarbij want je hebt nu ook embryotransplantaties,gekloonde paarden,etc.


Ik heb het al geschreven, maar herhaal mezelf.

Je denkt nu niet aan die andere kant.

Ja, mijn merrie is vorig jaar aan de hand gedekt, was gewillig en ging goed.

Maar we hebben quarters en we willen binnen het ras fokken. Gekeken naar onze merrie, zoek je dan een passende hengst.

Ten eerste staan die niet allemaal om de hoek. Dus je moet gaan reizen, wat ook heel stressvol is en de nodige risico's heeft natuurlijk. Ik moet dan bijv mijn merrie bij haar familie weghalen, waar ze 24/7 mee samen leeft, uit haar vertrouwde omgeving, ruwvoer dat ze gewend is etc etc.

De hengsten worden niet aangeboden met natuurlijke dekking, want hengsten houders willen geen risico's nemen met hun hengst. Ze hebben vaak geinvesteerd in trainingen en wedstrijden en de hengst moet voor veel nakomelingen zorgen. Dus er is weinig tot geen keus in natuurlijke dekkingen.

Je wil gezond en met goed karakter fokken en als een hengst dan verder weg staat, is de kwaliteit toch belangrijker dan ki of natuurlijk.
En dat gaat niet om presteren, maar puur op geteste, gezonde hengsten kunnen kiezen die bij de merrie passen.

Merrie eigenaren zijn ook voorzichtiger. Onervaren hengsten moeten het toch ergens leren en zijn soms nog onhandig. Maar ervaren hengsten gaan 2 kanten op; of ze zijn netjes en beleefd of ze verkrachten net zo goed.
En ook dan wil je niet weten hoe de hengsten aangepakt worden als ze zich niet netjes gedragen. Slaan op het geslacht kwam vroeger echt heel vaak voor. En nee, ik heb het niet vaak mis zien gaan en veel natuurlijke dekkingen meegemaakt.

Maar ontwikkeling is er nou eenmaal en je kan ook eerst kijken en denken over de redenen om ki te gebruiken.

En ook de rest van de ontwikkeling zal doorgaan. Ik sta ook niet overal achter, maar soms zijn er redenen om ergens wel voor te kiezen. Niet oordelen voor je die redenen kent, de werkwijze etc.

Mijn jongste merrie vind scannen niet leuk, maar laat het wel netjes toe. Ze is daarna ook zeker niet getraumatiseerd, want dat zou ze laten merken, geloof me.
Iemand heeft ooit haar tong/mond kapot getrokken en voor heeft ze echt snel wantrouwen. Dat heeft ze na het scannen achter echt niet.

Blussem
Berichten: 1707
Geregistreerd: 11-03-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-21 07:55

bigone schreef:
Die wijven zijn niet verliefd maar slim. Laten ze zich door een hengst dekken die ronddwaalt of komt er halverwege het dekseizoen een andere hengst aan de leiding dan is namelijk de kans heel groot dat alle veulens die door een andere hengst dan de leider verwekt zijn door hem worden gedood. Dus al dat romantische gedoe over dekken en liefde in de vrije natuur is gewoon zorgen dat je in leven blijft.

Sorry hoor, maar de enige reden dat de merries niet gedekt worden door een andere hengst is doordat de sterkste hengst dat niet toe laat. Echter heeft die geen ogen in zijn rug waardoor in de natuur wel enkel keer gebeurd dat een merrie gedekt wordt door een andere hengst.

Utixo

Berichten: 6579
Geregistreerd: 19-10-05
Woonplaats: Monster

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-21 08:10

Blussem schreef:
Zelf ken ik geen merries die zich laten dekken door een paard waarvan ze dat niet willen.
Tuurlijk gebeurt het wel eens in de natuur, maar meeste trappen goed van zich af.
Normaal wordt een merrie verliefd op een hengst en daarna genieten ze ook erg van de dekking. En sommige merries houden er gewoon niet van of willen geen veulen.

Insemenatie neem je dekking weg. Ook dit kunnen merries fijn vinden, maar zijn ook merries die hier niet van houden.


Wat heb jij gegeten/geslikt??

Babootje

Berichten: 26255
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-21 08:29

ElCamino schreef:
Captain,
Sommige merries hebben door een slechte ervaring geen vertrouwen meer.
Met name als het de eerste keer misgaat met opvolgen.
Wanneer het dan om een dure toekomstige fokmerrie gaat wil je het gewoon GOED gaan oplossen.
Dan is een lichte sedatie een goed idee om de scherpe randjes er weer af te krijgen en vertrouwen te krijgen.
Hier ook een jonge merrie, vorig jaar bloedfollikel en niet gelukt, deze keer met 1e keer opvolgen sloeg ze de opvoelbox kort en klein.... dus dan met sedatie rustig opvolgen paar keer en dan wordt het beter.

Wat betreft natuurlijk dekken : met je merrie en hengst wil je geen risico lopen met een natuurlijke dekking, kans op schade is veel te groot ( zowel voor hengst als merrie) Ik persoonlijk heb het hier over erg dure paarden, maar ook bij "gewone" dieren zou ik het risico niet nemen


Dit advies zou ik opvolgen. Vervelend dat de DA zo'n hork is maar het komt vaker voor dat merries zich niet willen laten dekken, dus daarin is jouw pony geen uitzondering.
Waarom zou je een andere hengst moeten kiezen als je naar een andere DA gaat? Het diepvriessperma heb je toch al betaald en ligt daar in de diepvries. Dat kan toch gewoon verhuizen neem ik aan?.
Toen we onze merrie lieten dekken, heb ik haar naar de hengstenhouder gebracht met inseminatiestation. Daar wordt aan de lopende band geinsimineerd. Ze is daar gebleven tot ze drachtig gescand was. Maar gelukkig was ze al na 1 x insemineren drachtig. Ik kon iedere hengst "bestellen" die ik wilde.

anjali
Berichten: 15078
Geregistreerd: 25-07-15

Re: Pony doet te moeilijk bij inseminatie.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-21 09:01

Een paard is geen machine.Ik vind het treurig dat sommigen ermee omgaan alsof dat wel zo is.Dat zal vaak om zakelijke reden zijn.Of dat mensen die empathie naar dieren echt missen.Wel zie ik de steeds kunstmatigere voortplantingsmethodes voornamelijk bij de dure sportpaarden.

anjali
Berichten: 15078
Geregistreerd: 25-07-15

Re: Pony doet te moeilijk bij inseminatie.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-21 09:19

Ik heb wel eens gehoord dat bij Engelse Volbloeden alleen met natuurlijke dekkingen gewerkt wordt.Is dat ook zo,er zitten enkele kenners van dit ras op Bokt meen ik.

candalisa

Berichten: 3471
Geregistreerd: 02-08-10
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-21 09:29

anjali schreef:
Ik heb wel eens gehoord dat bij Engelse Volbloeden alleen met natuurlijke dekkingen gewerkt wordt.Is dat ook zo,er zitten enkele kenners van dit ras op Bokt meen ik.

Dat klopt alleen volbloeden die door “live cover” worden gedekt kunnen opgenomen worden in het ren register dit om vals spel uit te sluiten want dekkingen van volbloeden kunnen 100 000en euro’s kosten dan willen ze zeker weten dat het van die hengst is

Rodevlinder

Berichten: 2264
Geregistreerd: 16-02-16

Re: Pony doet te moeilijk bij inseminatie.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-21 09:35

Ik vind het ook wel sneu. Zou de merrie voor dit jaar laten en het volgend jaar nog eens proberen met een andere DA.

ElCamino

Berichten: 8931
Geregistreerd: 01-03-05
Woonplaats: Naarden

Re: Pony doet te moeilijk bij inseminatie.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-21 10:52

Hier staan 23 merries van een stoeterij. Verschrikkelijk dure merries ook, veulens gaan ook voor mega bedragen weg...Sperma komt over de hele wereld vandaan met een koerier naar stal indien vers, dan worden de dames hier opgevolgd en gescand en dan sperma besteld voor dé dag. Diepvries gebeurt op de kliniek. Daar gaan de merries dan heen en blijven daar. Sperma kost ook goud...
Geen van deze merries is vervelend met scannen, opvolgen, insemineren, embryo spoelen etc etc...
Slechts 1 vond het verschrikkelijk en die is dus de eerste keer van dit seizoen gesedeerd om weer vertrouwen te krijgen. Meisje is pas 4 dus voorzichtig aan....
Eigenaren willen gewoon goede veulens fokken en verkopen, zijn zuinig en ontzettend gek op hun dieren. Dames staan hun leven lang op de wei, in mega stallen, worden verwend....ik zie dit echt niet als iets verkeerds....

Qimm

Berichten: 15160
Geregistreerd: 04-08-05
Woonplaats: 't oost'n

Re: Pony doet te moeilijk bij inseminatie.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-21 11:02

Het is natuurlijk een nogal ethische discussie. Mag je omdat het om veel geld gaat en omdat je verder goed voor je dames zorgt ze regelmatig een veulen "opdwingen"?

(Ik stel het als vraag, niet als (mijn) mening)

ElCamino

Berichten: 8931
Geregistreerd: 01-03-05
Woonplaats: Naarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-21 11:36

QIMM: Dan mag toch niemand meer een paard fokken ???
Ook iemand die 1 veulen fokt laat paar keer opvoelen, scannen, insemineren, 18 dagen scan, 30 dagen scan, nog 1 op 4 maanden.... is iedereen die een veulen fokt dan verkeerd bezig ???
En alle koeien op de wereld ???
En alle varkens ????

Kom op zeg, laten we wel normaal blijven doen!!! Een professionele fokker mag het niet ? en iemand prive wel????

Ik vind dit echt wel een beetje vreemde reacties worden in dit topic....