Klinische keuring merrie

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
FireAndIce

Berichten: 878
Geregistreerd: 25-10-08
Woonplaats: Rijnsburg

Klinische keuring merrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-03-21 15:04

Hallo!

We kunnen een leuk paard kopen, maar ze moet nog bevallen.
Na de bevalling en afspenen van het veulen willen we haar klinisch laten keuren, maar nu hoorde ik dat dat niet kan omdat de uitslag afwijkend kan zijn?
Wat is jullie ervaring hiermee, we willen natuurlijk niet een paard "op de gok" kopen.

Groetjes Marielle

Groninger merrie Fardau ❤ r.i.p. 1-10-2019


maitestar23

Berichten: 657
Geregistreerd: 23-10-16
Woonplaats: Meppel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-21 15:31

Ik heb in dezelfde situatie gezeten en heb haar toen ongeveer een maand na de bevalling klinisch laten keuren.
Kreeg inderdaad het advies om het niet te snel na de bevalling te doen, heb eigenlijk niet gevraagd naar de reden want ik had toch geen haast.

FireAndIce

Berichten: 878
Geregistreerd: 25-10-08
Woonplaats: Rijnsburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-03-21 16:13

maitestar23 schreef:
Ik heb in dezelfde situatie gezeten en heb haar toen ongeveer een maand na de bevalling klinisch laten keuren.
Kreeg inderdaad het advies om het niet te snel na de bevalling te doen, heb eigenlijk niet gevraagd naar de reden want ik had toch geen haast.

Hoi!
Een maand na de bevalling moet lukken. Het veulen moet toch nog afgespeend worden en dat duurt dan nog even.
Bedankt voor je reactie!

Groninger merrie Fardau ❤ r.i.p. 1-10-2019

Anomien

Berichten: 7374
Geregistreerd: 10-11-09
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-21 16:19

FireAndIce schreef:
maitestar23 schreef:
Ik heb in dezelfde situatie gezeten en heb haar toen ongeveer een maand na de bevalling klinisch laten keuren.
Kreeg inderdaad het advies om het niet te snel na de bevalling te doen, heb eigenlijk niet gevraagd naar de reden want ik had toch geen haast.

Hoi!
Een maand na de bevalling moet lukken. Het veulen moet toch nog afgespeend worden en dat duurt dan nog even.
Bedankt voor je reactie!


Ik zou wel keuren op eigen terrein. Niet de stress van een vreemd terrein.

merries met veulen aan de voet kunnen wat hoger in adrenaline staan en dus minder snel een onzuiverheid tonen bij een buigproef is mijn ervaring.

Mama van mijn lieve meisjes

FireAndIce

Berichten: 878
Geregistreerd: 25-10-08
Woonplaats: Rijnsburg

Re: Klinische keuring merrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-03-21 06:42

Dat zal de dierenarts dan wel bedoelen.
Uiteraard zal ze dan in haar eigen vertrouwde omgeving gekeurd worden.
Bedankt voor je reactie!

Groninger merrie Fardau ❤ r.i.p. 1-10-2019

Elisa2

Berichten: 37050
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-21 09:40

FireAndIce schreef:
Hallo!

We kunnen een leuk paard kopen, maar ze moet nog bevallen.
Na de bevalling en afspenen van het veulen willen we haar klinisch laten keuren, maar nu hoorde ik dat dat niet kan omdat de uitslag afwijkend kan zijn?
Wat is jullie ervaring hiermee, we willen natuurlijk niet een paard "op de gok" kopen.

Groetjes Marielle


Wanneer moet de merrie bevallen? is het een optie om haar daarvoor klinisch te keuren? na de bevalling kan ook als het lichaam weer een beetje bijgetrokken is maar mocht de uitslag niet goed zijn dan kun je er vrij weinig mee wbt koop ongedaan maken oid tenzij je alles zwart op wit laat zetten in een rechtsgeldig koopcontract.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

FireAndIce

Berichten: 878
Geregistreerd: 25-10-08
Woonplaats: Rijnsburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-03-21 10:55

Elisa2 schreef:
FireAndIce schreef:
Hallo!

We kunnen een leuk paard kopen, maar ze moet nog bevallen.
Na de bevalling en afspenen van het veulen willen we haar klinisch laten keuren, maar nu hoorde ik dat dat niet kan omdat de uitslag afwijkend kan zijn?
Wat is jullie ervaring hiermee, we willen natuurlijk niet een paard "op de gok" kopen.

Groetjes Marielle


Wanneer moet de merrie bevallen? is het een optie om haar daarvoor klinisch te keuren? na de bevalling kan ook als het lichaam weer een beetje bijgetrokken is maar mocht de uitslag niet goed zijn dan kun je er vrij weinig mee wbt koop ongedaan maken oid tenzij je alles zwart op wit laat zetten in een rechtsgeldig koopcontract.

Ze is in april uitgerekend, dat is al snel dus ben bang dat een keuring voor de bevalling niet meer gaat lukken daar het veulen ook eerder kan komen.
We kopen haar dan alleen als we groen licht krijgen.

Groninger merrie Fardau ❤ r.i.p. 1-10-2019

FireAndIce

Berichten: 878
Geregistreerd: 25-10-08
Woonplaats: Rijnsburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-03-21 11:03

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Het lijkt wel of ze een karperrug heeft.
Zou dat kwaad kunnen?
Mede daarom wil ik een klinische keuring.

Groninger merrie Fardau ❤ r.i.p. 1-10-2019

Elisa2

Berichten: 37050
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Klinische keuring merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-21 09:53

Of dit kwaad kan weet je niet zonder een foto te maken, een karperrug kan ontstaan door verschillende oorzaken. (waaronder een gebroken rug)

Nu zie je dit vaker bij tuigpaard gefokte dieren en aan het kruis te zien denk ik dat dit dier ook TP gefokt is.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

MaaikeMarlou
Berichten: 491
Geregistreerd: 29-07-09
Woonplaats: Mariaparochie

Re: Klinische keuring merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-21 14:49

Karper rug kan inderdaad verschillende oorzaken hebben.. wat is je doel met de merrie mocht de aankoop doorgaan?

Hobbyfokkers van springpaarden

FireAndIce

Berichten: 878
Geregistreerd: 25-10-08
Woonplaats: Rijnsburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-03-21 21:38

MaaikeMarlou schreef:
Karper rug kan inderdaad verschillende oorzaken hebben.. wat is je doel met de merrie mocht de aankoop doorgaan?

We willen graag recreatief door bos duin en op het strand rijden.

Groninger merrie Fardau ❤ r.i.p. 1-10-2019

cariena1973
Berichten: 510
Geregistreerd: 07-04-09
Woonplaats: Oldenzijl

Re: Klinische keuring merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-21 21:59

Persoonlijk zou ik de rug op de foto zetten

StalNollie

Berichten: 9106
Geregistreerd: 21-01-07
Woonplaats: Brabant

Re: Klinische keuring merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-21 22:22

Ik zou er zelf vanaf blijven. Maar mocht het paard echt wat zijn voor je dan zou ik wel foto's van hals en rug laten maken

MaaikeMarlou
Berichten: 491
Geregistreerd: 29-07-09
Woonplaats: Mariaparochie

Re: Klinische keuring merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-21 08:33

Ik hou er persoonlijk niet van, maar zoals ik al zei; er kunnen meerdere oorzaken zijn.

Misschien heb je het al gelezen, anders is dit artikel misschien handig voor jou om te lezen.
https://www.bitmagazine.nl/medisch/karp ... ard/55769/

Het paard hoeft er dus geen pijn aan te hebben en kan, helemaal voor recreatief gebruik, best geschikt zijn. Echter zou ik dit persoonlijk laten uitsluiten door een dierenarts (ook daarover staat een stukje in bovenstaand artikel).

Succes in ieder geval met je keuze.

Hobbyfokkers van springpaarden

FireAndIce

Berichten: 878
Geregistreerd: 25-10-08
Woonplaats: Rijnsburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-07-21 18:27

Afbeelding

Groninger merrie Fardau ❤ r.i.p. 1-10-2019


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Yv81 en 146 bezoekers